Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TinkerTreas schreef:Ik heb geen tips voor je, maar ik vind het enorm leuk dat je je oude paard terug kunt kopen.
Hier ook zo’n verhaal, mijn oude pony waar ik een enorme sterke band mee had, komt over een paar weken weer bij mij wonen.
Zij is nu 19.
Ninx schreef:Bedankt voor je fijne inhoudelijke antwoorden....
Helder verhaal dat ze dus sowieso daar vandaan moet (ook wel sneu eigenlijk, en dus dubbel goed dat jij je op dit moment daar hebt gemeld!).
Ik wens je heel veel plezier en succes..... wanneer je toch ergers tegenaan loopt of vragen hebt is Bokt altijd handig om te raadplegen.
Beemsterkaas schreef:Wat een leuke en positieve wending in jouw leven, na alles wat je hebt meegemaakt. Jullie gaan vast een geweldige tijd tegemoet.
Ik heb veel 20+'ers en zelfs een paard van 30+!
Wat training en rijden betreft: lekker bezig blijven! Vinden ze héérlijk en je merkt vanzelf wel wanneer er mindere dagen zijn (bijvoorbeeld bij koud en nat weer). Dan doe je gewoon wat rustiger aan.
Wat voer betreft: onbeperkt hooi en slechts een balancer (in ons geval een zeer kleine hoeveelheid krachtvoer) werkt hier alleen voor de sobere types op leeftijd. De paarden daarentegen staan allemaal op onbeperkt hooi en het nodige aantal kilo's krachtvoer per dag. Een draver van 20 zou ik persoonlijk ook krachtvoer geven.
Ik vind slowfeeders niet fijn voor een oudje, ik wil dat ze normaal kunnen eten zonder teveel gedoe. Maar ook dat moet je zelf even in de gaten houden.
Een laatste tip: tijdens de winter kan een dekentje wel lekker zijn voor ze, afhankelijk hoe ze in de vacht zitten. Ook dat merk je vanzelf wel
Veel plezier samen!
prompter schreef:Ik heb ook een draver van 20 jaar, alleen is het een hengst. Wij doen niets anders dan we 10 jaar geleden deden. Zijn leeftijd is hem niet aan te zien en te merken. Elke 5 weken smid (hij staat op ijzers), elk jaar de tandarts en elke dag beweging. Rijden doe ik weinig, niet om zijn leeftijd maar omdat ik daar niet veel zin meer in heb, wij doen veel grondwerk met hem inclusief af en toe los springen. Qua voer krijgt hij onbeperkt hooi en een beetje krachtvoer met een balancer. Hij staat net als jouw paard overdag in een paddock en in de nacht op stal. Kijk gewoon aan wat je paard leuk vindt en aan kan, de ene 20-jarige is de andere niet, sommigen vallen in en kunnen wat minder, de ander kan nog gewoon lekker aan het werk.
E super leuk dat je Yrret terug hebt! De trainster waar ze vroeger heeft gestaan ken ik goed, die is altijd goed voor haar paarden
_Nelleke_ schreef:Allereerst wat leuk dat je je paard terug hebt kunnen kopen. Zo te horen is het jullie beide gegund. Ga je een volgtopic maken?
Qua voer: als ze er nu goed uit ziet en het nu goed doet, zou ik niet teveel aanrommelen met voer. Goed vragen aan de huidige eigenaren wat ze nu krijgt en dat overnemen. Het ruwvoer veranderd ook al bij verhuizing, dat is voorlopig wel genoeg verandering. Eenmaal gewend en stabiel zou je het huidige voermanagement wat kunnen optimaliseren als dat nodig is.