Nieuw in verzorging ouder paard (20jr), tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Nieuw in verzorging ouder paard (20jr), tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:31

Ik heb geen tips voor je, maar ik vind het enorm leuk dat je je oude paard terug kunt kopen.
Hier ook zo’n verhaal, mijn oude pony waar ik een enorme sterke band mee had, komt over een paar weken weer bij mij wonen.
Zij is nu 19.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:29

TinkerTreas schreef:
Ik heb geen tips voor je, maar ik vind het enorm leuk dat je je oude paard terug kunt kopen.
Hier ook zo’n verhaal, mijn oude pony waar ik een enorme sterke band mee had, komt over een paar weken weer bij mij wonen.
Zij is nu 19.

Dat vind ik ook. Een paard kan heel oud worden en in de loop van zijn\haar leven komen er meestal veranderingen voor, dat is heel normaal. Bij iemand zijn die van je houdt is het belangrijkste.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:13

Wat een leuke en positieve wending in jouw leven, na alles wat je hebt meegemaakt. Jullie gaan vast een geweldige tijd tegemoet.

Ik heb veel 20+'ers en zelfs een paard van 30+!

Wat training en rijden betreft: lekker bezig blijven! Vinden ze héérlijk en je merkt vanzelf wel wanneer er mindere dagen zijn (bijvoorbeeld bij koud en nat weer). Dan doe je gewoon wat rustiger aan.

Wat voer betreft: onbeperkt hooi en slechts een balancer (in ons geval een zeer kleine hoeveelheid krachtvoer) werkt hier alleen voor de sobere types op leeftijd. De paarden daarentegen staan allemaal op onbeperkt hooi en het nodige aantal kilo's krachtvoer per dag. Een draver van 20 zou ik persoonlijk ook krachtvoer geven.

Ik vind slowfeeders niet fijn voor een oudje, ik wil dat ze normaal kunnen eten zonder teveel gedoe. Maar ook dat moet je zelf even in de gaten houden.

Een laatste tip: tijdens de winter kan een dekentje wel lekker zijn voor ze, afhankelijk hoe ze in de vacht zitten. Ook dat merk je vanzelf wel :)

Veel plezier samen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:13

Bedankt voor je fijne inhoudelijke antwoorden....
Helder verhaal dat ze dus sowieso daar vandaan moet (ook wel sneu eigenlijk, en dus dubbel goed dat jij je op dit moment daar hebt gemeld!).
Ik wens je heel veel plezier en succes..... wanneer je toch ergers tegenaan loopt of vragen hebt is Bokt altijd handig om te raadplegen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:59

Tsja, wij gaan over een poosje zelf verhuizen naar de andere kant van het land, dan moet mijn 20-jarige (die we in Duitsland gekocht hebben als veulen) ook mee verhuizen. Inderdaad, de meeste paarden verhuizen wel eens in hun leven.

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 17:19

Ninx schreef:
Bedankt voor je fijne inhoudelijke antwoorden....
Helder verhaal dat ze dus sowieso daar vandaan moet (ook wel sneu eigenlijk, en dus dubbel goed dat jij je op dit moment daar hebt gemeld!).
Ik wens je heel veel plezier en succes..... wanneer je toch ergers tegenaan loopt of vragen hebt is Bokt altijd handig om te raadplegen.

Dankje voor het lezen van mn verdere uitleg, ik snap je heel goed hoor. Je had me wel aan het denken over het verhuizen, en ik twijfelde ook al over de uren op stal, en het lijkt nu plots misschien in die factoren ook nog fijner voor haar te kunnen worden. Ik kreeg van mijn paardenvriendin een contactje door voor een paddock paradise met plek, waar ze zelf goeie ervaringen heeft, en daar ga ik maandag op de valreep kijken. Mensen hebben daar jaren gestaan met plezier en hoor allemaal goeie verhalen, kleine kudde, dag en nacht buiten, toch dicht bij het bos, wellicht dus ook een plek waar ze als ze ouder is lekker kan blijven rondscharrelen. Duimen!

Bedankt voor al je tips!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:30

Over het verhuizen......

We kwanen onze oude merrie tegen en zij was toen 19, bijna 20. Ze was verwaarloosd, dus we hebben haar opgehaald om nog een mooie tijd te geven. Ze is dus verhuisd, ,aar knapte zo goed op dat ze ook weer mee ging op buitenrit.
Door omstandigheden en gedoe is ze ook nog een paar keer van stal verandert, maar met ons vaste groepje waar ze 24/7 mee stond.

Toen ze 26 was kochten we een huis met grond. Mijn ruin was geblesseerd en toen 21. Bij hem wel getwijfeld om hem nog mee te nemen, maar bij haar niet. Haar zoon was toen 20 en was al helemaal geen punt van discussie. Hij was toen opeens ons jonkie :o

Zij stond slecht op de trailer, maar het was vooral snelweg, dus ze gingen mee en zijn aan huis nog hele tijd juist super goed geweest. Onze shet was ook al 20+ en had extra zorg nodig en daar konden we juist goed op inspringen.

Tot haar ong 28e is ze nog mee geweest op kleine stapritjes en was en bleef super vlot. Op haar 29e ingeslapen, dus uiteindelijk nog 10 jaar erg veel plezier van en met haar gehad.

Mijn ruin en shet mochten helaas maar 23 en ong 25 worden. Met de beste zorg heb je nog niet altijd alles in de hand helaas.

We hebben jongere paarden laten inslapen waar we veel korter plezier van hebben gehad of juist veel ellende mee hebben gehad. Ook omdat we ze wel kochten of kregen met ene verhaal en je dan een risico neemt. Soms werkt het en krijg je paarden op de been en soms lukt het niet.

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 01:23

Beemsterkaas schreef:
Wat een leuke en positieve wending in jouw leven, na alles wat je hebt meegemaakt. Jullie gaan vast een geweldige tijd tegemoet.

Ik heb veel 20+'ers en zelfs een paard van 30+!

Wat training en rijden betreft: lekker bezig blijven! Vinden ze héérlijk en je merkt vanzelf wel wanneer er mindere dagen zijn (bijvoorbeeld bij koud en nat weer). Dan doe je gewoon wat rustiger aan.

Wat voer betreft: onbeperkt hooi en slechts een balancer (in ons geval een zeer kleine hoeveelheid krachtvoer) werkt hier alleen voor de sobere types op leeftijd. De paarden daarentegen staan allemaal op onbeperkt hooi en het nodige aantal kilo's krachtvoer per dag. Een draver van 20 zou ik persoonlijk ook krachtvoer geven.

Ik vind slowfeeders niet fijn voor een oudje, ik wil dat ze normaal kunnen eten zonder teveel gedoe. Maar ook dat moet je zelf even in de gaten houden.

Een laatste tip: tijdens de winter kan een dekentje wel lekker zijn voor ze, afhankelijk hoe ze in de vacht zitten. Ook dat merk je vanzelf wel :)

Veel plezier samen!

Thanks voor je berichtje en je tips! Zou bijvoorbeeld Pavo 18+ meusli een goeie voor erbij zijn? Ik had deze al gekocht voor af en toe voor het lekkere erbij, omdat deze ook nat gegeven kan worden etc. Ik moet me eigenlijk gewoon weer even verdiepen in mn schoolboek van mn paardenhouderij opleiding paar jaar terug.

Ze is inderdaad nog vrij fit, alleen door stilstaan even weinig conditie. Zoals ze eruit zag en ik haar meegekregen heb de keren dat ik erheen gegaan ben verbaasde ik me echt over hoe goed ze er uit zag, en buitenrijden vind ze echt leuk, dus lol hebben gaat zeker wel lukken ♥️ wilde inderdaad gewoon kijken wat ze kan, en ook wat ze wíl. Alles is goed zolang ze maar tevreden en blij is ♥️

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 01:24

TinkerTreas schreef:
Zij is nu 19.

Superfijn ♥️ gefeliciteerd! Geniet ervan ♥️

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 01:32

prompter schreef:
Ik heb ook een draver van 20 jaar, alleen is het een hengst. Wij doen niets anders dan we 10 jaar geleden deden. Zijn leeftijd is hem niet aan te zien en te merken. Elke 5 weken smid (hij staat op ijzers), elk jaar de tandarts en elke dag beweging. Rijden doe ik weinig, niet om zijn leeftijd maar omdat ik daar niet veel zin meer in heb, wij doen veel grondwerk met hem inclusief af en toe los springen. Qua voer krijgt hij onbeperkt hooi en een beetje krachtvoer met een balancer. Hij staat net als jouw paard overdag in een paddock en in de nacht op stal. Kijk gewoon aan wat je paard leuk vindt en aan kan, de ene 20-jarige is de andere niet, sommigen vallen in en kunnen wat minder, de ander kan nog gewoon lekker aan het werk :).

E super leuk dat je Yrret terug hebt! De trainster waar ze vroeger heeft gestaan ken ik goed, die is altijd goed voor haar paarden :)

Ohh wat leuk! Ik ken alle eigenaren vanaf het moment dat ze van de baan afkwam, maar hoorde wel hele goeie verhalen over Caroline (de eerste eigenaresse van yrret daarna werkte ook effe bij haar). Is eigenlijk wel heel fijn idee hoor, te weten dat ze het altijd wel goed heeft gehad! Thanks voor tips, ze lijkt inderdaad nog erg fit, en ik begreep dat ze nog net zo enthousiast is met buitenrijden als bij mij haha. Dat wil ik dan ook vooral gaan doen, naast een beetje bakwerk (zowel erop als grondwerk) om haar soepel te houden (ze houdt erg van racen en galopperen buiten dus soepel lijfje en conditie is wel gewenst haha), en grondwerk met als doel onze band te versterken wil ik me ook in gaan verdiepen. Maar wandelen en knuffelen en bijkletsen over de afgelopen tien jaar staat ook op de planning haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 06:41

Allereerst wat leuk dat je je paard terug hebt kunnen kopen. Zo te horen is het jullie beide gegund. Ga je een volgtopic maken?

Qua voer: als ze er nu goed uit ziet en het nu goed doet, zou ik niet teveel aanrommelen met voer. Goed vragen aan de huidige eigenaren wat ze nu krijgt en dat overnemen. Het ruwvoer veranderd ook al bij verhuizing, dat is voorlopig wel genoeg verandering. Eenmaal gewend en stabiel zou je het huidige voermanagement wat kunnen optimaliseren als dat nodig is.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:37

Mijn paard heb ik op haar 18de verhuisd van de plek waar ze 9 jaar stond en een paar maanden geleden heb ik haar op haar 22ste weer verhuisd door omstandigheden en beide keren is het helemaal goed gegaan. Als ze op een fijne plek komt dan kan hoeft het dus zeker geen probleem te zijn.
Ik zou ook het voer niet wijzigen zoals meerdere mensen al aangeven. Ik ben op een gegeven moment ook over gegaan naar een 18 plus muesli maar ze werd daar veel te dik van (ik gaf 2 handjes per dag..) en erg stijf. Dus ben daar snel weer mee gestopt. Zij moet met haar bijna 23 jaar nog steeds heel sober gevoerd worden, dus ze krijgt alleen vitaminebrok naast het ruwvoer.
Verder hoeft 20 inderdaad nog helemaal niet zo oud te zijn.
Ik wens jullie heel veel plezier samen.

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 07:41

_Nelleke_ schreef:
Allereerst wat leuk dat je je paard terug hebt kunnen kopen. Zo te horen is het jullie beide gegund. Ga je een volgtopic maken?

Qua voer: als ze er nu goed uit ziet en het nu goed doet, zou ik niet teveel aanrommelen met voer. Goed vragen aan de huidige eigenaren wat ze nu krijgt en dat overnemen. Het ruwvoer veranderd ook al bij verhuizing, dat is voorlopig wel genoeg verandering. Eenmaal gewend en stabiel zou je het huidige voermanagement wat kunnen optimaliseren als dat nodig is.

Een volgtopic? (Ik ben er even tussenuit geweest op Bokt haha) bedoel je daarmee dat ik updates geef in een eigen topic? Is misschien wel leuk maar weet niet of mensen dat graag lezen als ik dat zou doen, in welk forum moet ik dat dan plaatsen? Het zou ook wel handig zijn om bijvoorbeeld daar ook feedback en tips tussen de updates door te vragen.

Ik las inderdaad meerdere mensen die me dit aanraadde dus ik heb inmiddels nog eens berichtje gestuurd wat ze ook alweer daar kreeg, had het eerder gevraagd maar kan het niet terug vinden. ik dacht alleen de balancer die ik nu dus had gehaald maar ga het nog eens navragen voor de zekerheid! Jullie hebben een goed punt namelijk.

Als ze inderdaad alleen die balancer kreeg, naast onbeperkt ruwvoer/weide, is het dan niet aan te raden als ze bij mij is met verloop van tijd dan toch meer krachtvoer toe te voegen? Ze staat nu vrijwel stil, op wat ritjes met de meisjes van het dorp daar na, en ik wil met haar toch wel kijken wat we op kunnen bouwen zodat we lekker naar buiten kunnen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:46

Pavo 18 Plus is zeker een goede muesli, en zoals de rest hier ook zegt: check eens wat ze bij de vorige eigenaar kreeg. Als ze er nu heel goed uitziet, weten zij wat voor haar werkt :)

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:51

Het is afhankelijk van het paard of ze ook krachtvoer nodig hebben. Ik heb er zelf geen goede ervaring mee. En voor alleen buitenritten denk ik niet dat het nodig is wat te wijzigen. Dus ik zou dat pas proberen als je merkt dat ze wat extra nodig heeft en niet al op voorhand uit voorzorg gaan geven.