Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 18:22

Ik heb een nu 4 jarige ruin, die vorig jaar erg dik was, afgelopen winter ben ik met hem aanhet werk gegaan en was hij echt mooi op gewicht gekomen 2 maanden terug zag je zelfs een beetje zijn ribben. Aangezien ik wist dat hij weer 24/7 de wei op ging heb ik hier verder niets aan gedaan die kilo's komen vanzelf wel terug. En dat gebeurde ook.
Helaas is hij +/_ 4 weken geleden in zijn oor gebeten door mijn toen hoogdrachtige merrie en kon hij dus geen halster meer om. Sindsdien heeft hij dus alleen maar buiten gestaan en hij is echt een NIJLPAARD geworden.

Van de wei af is geen optie want die staan hier gewoon open zodat de andere paarden ook de wei op kunnen dus nu heb ik een graasmasker voor hem besteld (de wond achter zijn oor is nu dicht) die wordt dinsdag geleverd als alles goed gaat. Dus het probleem van het over eten is hiermee denk ik opgelost, alleen nu moet zorgen dat die kilo's er weer afgaan. Bij een 8 jarige is dat makkelijk die zet je gewoon aan het werk.
Maar mijn 4 jarige is pas een keer of 10 onder het zadel geweest dus ineens vol op gaan rijden lijkt me niet goed, ook zal ik weer rustig "opnieuw" moeten beginnen want na 10 keer rijden is 4 weken vrij wel erg lang. Dagelijks longeren is ook niet goed voor de gezondheid. Ik woon in het bos dus ik kan met hem wandelend.

Wat zou jullie ideale schema zijn om mijn dikkertje weer in shape te krijgen?
Uiteraard kan ik zelf ook wel iets bedenken maar ik sta open voor goede ideeën.

Cioccolato

Re: Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:29

Stap 1 is minder eten. Stap 2 is beweging. Ik gebruik de stapmolen erg graag. Prima voor jonge dieren dagelijks. Dus ik zou zeggen wandelen. Daarnaast t werk echt op gaan pakken. Eigenlijk het werk wat je nog niet kam doen aanvullen met wandelen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:55

Wat voor paard is het?

Ik persoonlijk zou me nu niet al te veel zorgen maken. Volgende winter weer beter met training en een ander voerbeleid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:59

wandelen, aan de lange lijnen misschien als extra oefening?
Of als hij braaf genoeg is zelf er op en dan lekker rechtdoor stappen.
Dan is de belasting niet heel hoog en valt door stappen ook zeker af.
Paar keer in de week wel wat meer werk en het zal incl dat graasmakser snel de goede kant op gaan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 20:17

Het is een grote KWPN-er van ruim 1,75 misschien wel wat groter.

Stapmolen zou ideaal zijn helaas heb ik die niet, zou aan de longe stappen het zelfde zijn of is dat toch slechter voor de gewrichten?

Lange lijnen is wel een leuke en er op lekker rechtuit is ook een hele leuke ja. Dat heb ik nog nauwelijks gedaan buiten de bak maar als de bak straks goed gaat dan, kan ik hem daarna rechtuit meenemen over eigen terrein en als dat ook goed voelt is recht uit het bos in zeker de aller leukste optie.

Als ik bijvoorbeeld 1 a 2 dagen zou longeren en 2 dagen zou rijden, zouden jullie hem dan ook nog aan de hand of onder het zadel mee nemen voor een wandeling/ stap rit of maak ik het dan te gek? Hoeveel dagen vinden jullie dat een paard ECHT vrij moet zijn of vind je dat je een stappen aan de hand of recht uit stappen onder het zadel niet zou hoeven tellen als werk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:22

Ik zou me niet teveel zorgen maken om een KWPN'er van 4 jaar en 1,75.... weet je zeker dat het niet gewoon vooral vulling en wat gas is? Een foto maakt vaak veel duidelijk.

Op die leeftijd is vooral rechtuit belangrijk. Dus ja, vooral lekker veel naar buiten... lekker ernaast dus ook, word ie ook lekker makkelijk van.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 20:37

Het zal vast en zeker ook wel een deel gas zijn, maar zeker niet alleen, ik denk dat de gemiddelde drachtige merrie hier jaloers op is. Daarbij was ik 2 maanden geleden nog bang dat ik de zadelmaker nodig had omdat hij smaller werd op de schoft maar hij is weer helemaal in zijn zadel gegroeid....... dus dat zegt ook genoeg. Zal kijken of ik hem morgen even op de foto kan zetten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:45

Een paard van 4 zou ik maximaal 3x per week wat mee doen en verder gewoon heerlijk paard laten zijn tijdens deze 24/7 buiten-zomermaanden.

Dadelijk komt de winterperiode met meer stal en hebben ze nog meer dan genoeg extra beweging nodig.

Maar ik begrijp dat je natuurlijk vaker wil genieten van je paard, de meeste mensen houden nog steeds de oude regel "3 jaar = 3x training, 4 jaar = 4x training, etc" aan heb ik het idee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:20

Hij is echt niet in 4 weken een dikke Karibou geworden hoor. Hij heeft nog geen getrainde buikspieren en dan lijkt het al heel snel of ze dik zijn.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 21:34

ik zal een foto van hem maken maar dat is echt niet alleen gas.

Vorig jaar heb ik ook commentaar gehad dat hij te dik was van dierenarts en zadelmaker, en ik hoopte het dus dit jaar te voorkomen door hem aan het werk te houden maar die beet heeft roet in het eten gegooid.
Het zou heel goed kunnen dat hij in die 4 weken ook dik zou zijn geworden als ik hem wel in het werk had gehouden hoor, maar met graasmasker zal het snel verbeteren hoop ik. Hij is begin april opbouwend de wei op gegaan naar 24/7 op 1 mei.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:45

Als ze dik zijn op de buik kan het ook zijn door zand in de darmen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:18

Denk wel dat een paard gemiddeld 72 uur nodig heeft te herstellen van een training. Beter 3 a 4 dagen in de week wat doen dan volle bak 6 dagen daar wordt niemand beter van.

Kan me ook haast niet voorstellen dat hij zo enorm dik word in een paar weken. Is die niet gewoon rondgeribt met weinig bespiering?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:33

Een graasmasker,dat was de oplossing voor mijn haflinger.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:53

ALS hij echt te dik is wat meerdere zich hier dus afvragen dan is mijn ervaring wel dat als je het eten niet kan aanpassen het alleen met beweging geven echt heel moeilijk is om ze af te laten vallen en mooi te houden. Dus het eten (vooral gras) beperken daar begint het wel mee.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 07:57

alice0cullen schreef:
Denk wel dat een paard gemiddeld 72 uur nodig heeft te herstellen van een training. Beter 3 a 4 dagen in de week wat doen dan volle bak 6 dagen daar wordt niemand beter van.

Kan me ook haast niet voorstellen dat hij zo enorm dik word in een paar weken. Is die niet gewoon rondgeribt met weinig bespiering?

Ik begrijp dat hij tijd nodig heeft om te herstellen, maar juis daarom vroeg ik me af of ik hem op zijn "vrije" dag wel mee kan nemen voor een wandeling/ staprit. Normaal zou je denken dat dat juist een goede herstel training zou zijn. De overige 23 uur staat hij natuurlijk al op de wei te eten. Uiteraard krijgt hij ook wel ECHTE vrije dagen.
Maar ben benieuwd of dat er echt 3 a 4 moeten zijn of dat 2 ook goed is.

Verder is hij zeker nog minder gespierd en ook rondgeribt, maar ook gewoon dik, wat vast nog veel erger kan daarom grijp ik nu in voor dat hij hier gezondheids problemen door gaat krijgen!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 08:38

Ik ben wel heel benieuwd wat jullie van de foto gaan vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand zegt dat hij niet dik is.

Ik ben nu zelf op de sportschool als ik zo thuis ben zal ik een foto maken. Voor mezelf vind ik een fit lichaam ook belangrijk ik doe 6x per week krachttraining. Misschien zijn mijn eisen wel hoog.

Maar mijnsinziens zou het onverantwoord zijn dit paard zonder graasmasker 24/7 buiten te houden. Zeker gezien dit het resultaat is van nog maar 24 dagen 24/7 op gras.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:43

Wat krijgt hij verder te eten hoe is zijn mest?
Sommige paarden kunnen wel opgeblazen ogen door gras, wat dan vaak een laatste druppel in een al redelijk vol emmertje is..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 08:54

Eigenlijk krijgt hij verder niets wat je eten mag noemen.

Ik geef hem als beloning pavo vitamine/mineraal korrel. Dat is misschien 40 gram
eerder minder.

en 10/15 gram (droog gewogen) Speedibeet puur om een supplement door te doen.

Wel altijd hooi beschikbaar ik ruif met net.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:57

Je weet dat je dan enorm laag zit in vitaminen en mineralen? Is dat een bewuste keus?
Zo’n jong groot paard heeft echt wel wat nodig.
Ik weet niet hoe arm of rijk de weide is..

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:46

Een 4-jarige KWPN van 1m75 kan prima, zonder graasmasker, op een volle wei. Binnenkort verliest het gras steeds meer voedingswaarde, het beste hebben ze al gehad.

Hooi in een net lijkt me momenteel overbodig op zo'n volle wei, eten ze daarvan?

Ik zou je wat minder zorgen proberen maken, binnen een paar jaar heb je vanzelf een afgetrainde atleet, als hij volwassen is.

Ik vind dierenartsen vaak niet de beste raadgevers als het op voerbeleid aankomt. Ik oordeel altijd obv type paard, hoogte en leeftijd. Bij het ene paard is een kilootje teveel zo erg niet, vooral bij paarden die 's winters wat terugvallen. Bij andere paarden (en vooral pony's) wil je het echt liever vermijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:06

Ik moet zeggen dat ik ook eerder dacht aan een koudbloed dan een 4 jarige in de groei zijnde van 175

Ik heb zelf mijn kwpn-ers nooit met graasmasker buiten gehad.
Maar... als ze in een hele dikke vette wei zouden staan zouden sommige toch ook wel dichtgroeien, dus iets beleid is er ook nog wel nodig.

Dus moeilijk te zeggen vanuit hier.

Maar ik zeg voor de grap wel eens, nooit meer een koudbloed.
Wat was de tijd dat ik mijn kwpners had toch gemakkelijk.
Had nog nooit van een fructaan index gehoord, gewoon hup 365 dagen de wei op zonder nadenken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:18

Ik zou denken dat je echt je niet druk moet maken over desnoods dagelijks een uur wandelen/stappen. Al dan niet onder het zadel. Goeie grutten, in de natuur lopen ze 20-30 km op een dag, dan moet een 4-jarige echt wel een uur per dag kunnen wandelen.
Dus als jij 2-3x per week een half uur/drie kwartier wat serieuzer - dus ook met draf/galop - het rijden wilt opbouwen, en 2-3x per week een uur/anderhalf uur wilt wandelen om 'm aan de hand bosmak te maken, lijkt me dat geen enkel probleem qua belasting.

En zoals mijn oude smid zou zeggen: ieder uur dat ze lopen kunnen ze niet vreten, da's een win-win :+

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:29

Ibbel schreef:
Ik zou denken dat je echt je niet druk moet maken over desnoods dagelijks een uur wandelen/stappen. Al dan niet onder het zadel. Goeie grutten, in de natuur lopen ze 20-30 km op een dag, dan moet een 4-jarige echt wel een uur per dag kunnen wandelen.
Dus als jij 2-3x per week een half uur/drie kwartier wat serieuzer - dus ook met draf/galop - het rijden wilt opbouwen, en 2-3x per week een uur/anderhalf uur wilt wandelen om 'm aan de hand bosmak te maken, lijkt me dat geen enkel probleem qua belasting.

En zoals mijn oude smid zou zeggen: ieder uur dat ze lopen kunnen ze niet vreten, da's een win-win :+

Nou dit, en dan wandel je gewoon vaak hetzelfde stuk dus raakt ie vast niet blijvend totaal overprikkeld van alle nieuwe indrukken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:35

Haha goede uitspraak :D

Ik heb ook nog geleerd een 3 jarige 3 keer, een 4 jarige 4 keer.
En dat ging dan om trainen. Uiteraard inherent aan de leeftijd.

Maar rechtuit wandelen of stappen onder de man.
Als dat niet meer kan is hij rijp voor de slacht :P

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:37

Helemaal eens, als voedingsadviseur geef ik ook het advies om lekker veel te wandelen, want dat is weer een uur extra dat ze niet kunnen eten _O-

Daarbij is die 72 uur rust nodig hebben na een ZWARE training. En dat betekent bijv de trainings die renpaarden doen, een lange rit (voor bijv endurance paarden) of een cross training. En dan is die rust niet drie hele dagen in de wei staan, maar bijv een hele dag rust en daarna 1-2 rustigere dagen voor de volgende zware training. Dat is dus niet een uurtje buiten rijden of in de bak rijden ;) Een paard is gemaakt om te bewegen en voor een jonge, grote KWPNer is het juist goed om het lichaam te gebruiken, zo'n groot paard heeft vaak veel tijd nodig om de juiste bespiering op te bouwen, en bij alleen in de wei staan worden het juist van die grote slungels en is de kans op blessures later in het leven juist groter dan wanneer ze als jong dier al wat werken :j Lekker er op uit in het bos dus :D