Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:05

Hier iemand ervaring met spanning/rilligheid bij pavo nature’s best? Mijn paard maakt erg snel spanning en zet daardoor heel snel zijn kop erop en spant heel de bovenlijn verkeerd aan. Echt een typische tuigershouding, ook met poetsen bijvoorbeeld. Ook heeft hem de laatste tijd weer geregeld last van stress poepjes :+ Echt een stukje karakter (hoge bloed).

Ik heb hem een tijdje op 1 schep havens gastro (per dag) gehad en het leek wel alsof hij toen een stuk minder spanning had. Maar omdat het specifiek voer is ben ik overgegaan op nature’best een halve schep per dag. Het is een flinke jongen en absoluut niet schraal.

Iemand die dit herkent?
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 15-05-25 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:10

Als het een stuk karakter is, wat niet zoveel met hoog bloed(ik denk dat je veel bedoeld) te maken heeft, dan kan het ook nog een optie zijn dat hij op het andere voer juist te weinig binnen kreeg en nu weer voldoende en daardoor zijn echte karakter weer naar boven komt.

Maar het kan ook zijn dat hij op 1 stofje reageert. Het vier staat er niet bekend om, maar het zou kunnen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:17

MyWishMax schreef:
Als het een stuk karakter is, wat niet zoveel met hoog bloed(ik denk dat je veel bedoeld) te maken heeft, dan kan het ook nog een optie zijn dat hij op het andere voer juist te weinig binnen kreeg en nu weer voldoende en daardoor zijn echte karakter weer naar boven komt.

Maar het kan ook zijn dat hij op 1 stofje reageert. Het vier staat er niet bekend om, maar het zou kunnen

Ja precies maar infeite is de nature best gewoon een basis muesli en niet heel hoog gevitamineerd of hoog in energie. Ik vul sowiso Pavo vital aan, ook met de gastro

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:22

Ja, maar het kan ook 1 stofje zijn. En ook net vitamine brok kan het zijn dat bij het andere voer hij te weinig binnen kreeg. Het gaat dan niet alleen om vitamines, maar alle soorten bouwstoffen die energie leveren en soms kan het in theorie genoeg zijn maar in de praktijk te weinig energie of te weinig van ingrediënt a of b. Net als dat ook dat ene stofje te veel wat ergens anders niet of minder inzit ook kan zorgen dat ze onrustig worden.

Daarom moet je kijken naar het paard en niet alleen op papier en dus theorie af gaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:22

MyWishMax schreef:
Ja, maar het kan ook 1 stofje zijn. En ook net vitamine brok kan het zijn dat bij het andere voer hij te weinig binnen kreeg. Het gaat dan niet alleen om vitamines, maar alle soorten bouwstoffen die energie leveren en soms kan het in theorie genoeg zijn maar in de praktijk te weinig energie of te weinig van ingrediënt a of b. Net als dat ook dat ene stofje te veel wat ergens anders niet of minder inzit ook kan zorgen dat ze onrustig worden.

Daarom moet je kijken naar het paard en niet alleen op papier en dus theorie af gaan.

Jaaa super intressant wel. Dankjewel voor je toelichting :D Denk dat ik toch weer terug schakel naar de gastro :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:47

Mijn fjord werd redelijk maf van de havens balancer, nu terug op de Pavo en hij is weer normaal :') dus ja zeg het maar

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:14

Mijn paard is zeer kieskeurig. We hebben Oerbalans probeert en pavo, maar dat vindt ze niet lekker. Ze vindt de mineralenbikkels van Subli fantastisch. Maar op dit moment schuurt ze haar staart dus denk dat het daarvan komt helaas. Weet iemand een super lekkere balancer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:20

Hier eten ze de Marstall vit crix en ook de metazoa zo op.
Maar dat deden ze met de pavo ook.

De Marstall force moest ik wat mengen.

De mineralen bikkels gebruik ik hier als snoepje. Of gewoon zo eens een handje.
Die vinden ze idd erg lekker.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:40

Die van mij eet de masters vitcrix niet graag
Ik moet het mengen
Hij schuurt trouwens ook zijn staart phonix
Geen verband gelegd .
Doet dat vooral in de zomer

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:50

Phonix schreef:
Mijn paard is zeer kieskeurig. We hebben Oerbalans probeert en pavo, maar dat vindt ze niet lekker. Ze vindt de mineralenbikkels van Subli fantastisch. Maar op dit moment schuurt ze haar staart dus denk dat het daarvan komt helaas. Weet iemand een super lekkere balancer?

Bij onze kieskeurige eter met PPID gaat de Vitalbix Daily Complete Timothy er wel redelijk goed in

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:08

Hier gast de masters Vit Crix er heel goed in, tot nu toe bij alle paarden die het kregen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:12

Kan het schuren niet van de insecten komen? Die zwermen nu massaal rond. Mijn jaarlingen schuren hun staart ook iets maar ik denk van de insecten.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:21

Het is helaas een tijdje aan de gang maar merk nadat ze nu meer voer krijgt dat ze meer gaat schuren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:01

Ik voer nu ruim een maand de hartog essential.

Nu heb ik 2 van de 3 paarden die het krijgen die ontzettende jeuk hebben.

Mijn merrie maakt van haar staart een pleeborstel. En voor mijn ruin ben je ook niet meer veilig. Zodra hij je ziet komt hij in volle galop aangestormd en douwt zijn kont in je gezicht. Je moet hem krabben. Stoppen met krieben is ook een no go dan blijft hij je stalken.

Dit gedrag hebben ze nog nooit vertoond en heb ze toch al 7 en 19 jaar.

Enige verandering is het voer. Iemand die dit herkent?

Ik ga straks weer gewoon vitalbix halen daar doen ze het al jaaaren goed op. Kijken of het dan weg gaat.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:41

Ugh, ik heb gisteren begonnen met de essential omdat mijne schuurt van Subli. Haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:58

Hier geen schuren op de essential, wel iets teveel energie en spoken _O- nu weer op de pavo. Op de metazoa ging m’n Welsh zand eten. En vind t irritant om twee verschillende te moeten voeren. Dus als de essential op is gaat die ook weer op de Pavo

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:13

felicity schreef:

Mijn merrie maakt van haar staart een pleeborstel. En voor mijn ruin ben je ook niet meer veilig. Zodra hij je ziet komt hij in volle galop aangestormd en douwt zijn kont in je gezicht. Je moet hem krabben. Stoppen met krieben is ook een no go dan blijft hij je stalken.

Ik ga straks weer gewoon vitalbix halen daar doen ze het al jaaaren goed op. Kijken of het dan weg gaat.

Ja ik herken het. 2 van mijn paarden schuurde ook gigantisch door de essential. En mijn merrie met EMS had in een korte tijd een harde manenkam.

Denk toch dat het komt door het hoge suikerpersentage van ruim 9% ook al krijgen ze er niet zo veel van denk toch sommige paarden er gevoelig voor zijn. Of misschien omdat deze balancer op basis van gras is. Alle balancers op basis van gras gaan mijn paarden van schuren en krijgt mijn merrie een harde manenkam. Ook vitalbix bijv. Terwijl die wel laag is in suikers. Geef nu pure feed en is 10% suiker en zetmeel totaal. Maar hebben nu nergens last van, en niet op basis van grassen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:19

Maar met pure feed met 10% suiker en zetmeel geef je voor een paard van 500 kilo 500 gram dat is dus 50 gram suiker en zetmeer totaal.

Van de essential is suiker en zetmeel totaal 9,1% en geef je 300 gram voor een paard van 500kg dat is dus 27,3 gram suiker en zetmeel.

Bijne de helft minder dan pure feed. Dan kun je toch niet stellen dat het waarschijnlijk de suikers zijn?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:37

SanSas. Als je nu even goed leest dan lees je dat het bij mijn paarden waarschijnlijk de grassen zijn die er als basis in zitten. En dat ze op verschillende balancers op basis van grassen zo reageren. Pure feed heeft die grassen niet in hun balancer en daarom reageren mijn paarden er nu niet op. De suikers kunnen paarden op reageren door te gaan schuren. Vandaar dat ik zei dat het door suikers kan komen. Het verschil zit hem ook misschien nog in dat de hartog 9% suiker bevat en ik geloof 0,1 % zetmeel en pure feed bevat 7% zetmeel en 3% suiker. Dus de verhouding is ook anders en ook dat kan misschien schelen. Ik ben in iedergeval blij dat ik geen schurende paarden meer heb.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:43

Mijn paard heeft nu een paar keer licht koliek gehad na het voeren van pavo vital. Steeds tijdens het eten van de brokken ineens koliekerig. Flemen, naar buik trappen en stoppen met eten. Als ik dan even longeerde is het weer over.
Nu tijdje gestopt met pavo vital en het is niet meer voor gekomen.
De dierenarts denk mogelijk dat ze wat gevoelig is op de maag en de pavo vital te geconcentreerd is en ze daar last van heeft op het moment dat ze brokjes eet. Blijft gissen natuurlijk. Maar neem meer geen risico meer. Ga weer terug naar vitalbix en ga op advies van vitalbix de balance + proberen ipv de Daily die ze eerder had.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:58

Dat zag ik ook bij mijn andere paard. Die kunt niet de concentreert voer eten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:24

uudje schreef:
SanSas. Als je nu even goed leest dan lees je dat het bij mijn paarden waarschijnlijk de grassen zijn die er als basis in zitten. En dat ze op verschillende balancers op basis van grassen zo reageren. Pure feed heeft die grassen niet in hun balancer en daarom reageren mijn paarden er nu niet op. De suikers kunnen paarden op reageren door te gaan schuren. Vandaar dat ik zei dat het door suikers kan komen. Het verschil zit hem ook misschien nog in dat de hartog 9% suiker bevat en ik geloof 0,1 % zetmeel en pure feed bevat 7% zetmeel en 3% suiker. Dus de verhouding is ook anders en ook dat kan misschien schelen. Ik ben in iedergeval blij dat ik geen schurende paarden meer heb.

Nee dat maakt niks uit want het word hetzelfde omgezet in het lichaam. Je starttte je bericht met het ik denk het de suikers zijn want het suikerpercentage is hoog en daar reageer ik op. Want die misvatting word zo vaak gemaakt.

Het kan zeker bepaalde grassen zijn ja. Maar niet de suiker want je voert nu een keer zo veel suikers.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:47

felicity schreef:

Wat toevallig, dit herken ik ook. Ik heb het 2 weken gevoerd en ze kreeg jeuk en last van haar darmen (en mok, wat ze normaal nooit heeft maar soms krijgt bij bepaald voer, dus mogelijk ook door de Essential). En dit begon direct, terwijl ik het rustig heb opgebouwd en ben begonnen met 25 gram. Ik dacht dat het door het lijnzaad kwam (heb ooit wel eens lijnzaadbrokjes los gevoerd en daarvan kreeg ze ook jeuk, bij een paar brokjes). Maar dat zit ook in Vitalbix dus dat zal het bij die van jou niet zijn. Misschien dan toch de grassen. Ik ben er nu 3 dagen mee gestopt en de jeuk is minder, darmen zijn weer goed en mok wordt ook al minder. Paard zit gewoon weer beter in haar vel, meer energie ook.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:36

Ze hebben gisteravond en vanmorgen weer gewoon de vitalbix gehad ben benieuwd of ik vanmiddal al verschil merk. Maar dat wel niet zo snel gaan.

Ik heb het ook heel langzaam opgebouwd. Ik had nog een halve zak vitalbix staan dus echt de tijd genomen om het te mengen en steeds meer essential toe te voegen. Kregen het 4 weken zonder de vitalbix.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:47

ik volg even over de essential

mijn oudere haf geef ik nu hartog daily brokken met senior mix die doet daar super op. Maar zoek wat voor mijn jonge haf. Die staat nu op de equilin balancer maar die had ik in dec groot ingekocht maar vind ik nu echt te duur worden.. Dus miss is de essential wat voor hem

ik zoek ook nog een meusli zonder lucerne of harde stukken erin voor meer energie..