Ik zoek wat tips en ervaringen van mensen die meer ervaring hebben met het verzorgen van paarden op leeftijd dan ik. Ik heb geen specifieke vragen, maar ben wel benieuwd, bijleren is nooit mis!
Ik heb tot tien jaar geleden een draver gehad, Yrret, toen nog jong (ze is van 2005) maar toen ik dakloos, werkloos en alles -loos raakte eigenlijk en ik mijn dieren niet tekort wil doen heb ik haar moeten verkopen. Al die jaren durfde ik geen contact op te nemen en te gaan kijken want ik dacht het echt niet aan te kunnen. Ook gestopt met werken met paarden en zelfs vriendinnen met paarden opzoeken vond ik te lastig en heb ik maar enkele keren gedaan.. want het was allemaal niet mijn Yrret. Dit jaar eindelijk moed verzameld, gevraagd of ze er nog stond en ik mocht komen kroelen en ze bleek nog steeds bij dezelfde eigenaren aan huis te staan. En toen kwam mijn stiekeme droom uit, het aanbod voor terugkopen, ze gunden ons een oude dag saampjes. Twee maanden nog over nagedacht.. maar het moest gewoon zo zijn en voelt als kado voor al het harde werk van mijn leven opbouwen in de afgelopen tien jaar. Mijn geluk kan niet op ♥️
Maar net als ik, is ze ook 10 jaar ouder en hoewel ik dus haar eerder wat jaren heb gehad en ik ook gewoon weer in zelfvertrouwen en vertrouwen in mijn kunnen en liefde voor haar moet geloven leer ik ook graag bij hoe anders het is een paard op hogere leeftijd een gouden leven te geven.
Het gaat om Yrret, een merrie, draver, van 1.59 die nu dus net 20 is geworden. Ze heeft in de tien jaar bij deze eigenaren nooit wat gehad, op een kies die eruit moest bij de tandarts na. Staat niet op ijzers. Ik ben een paar keer daar heen geweest om haar weer te zien en de eigenaren te leren kennen en ze zag er mega goed uit voor haar leeftijd. Ze heeft wel stilgestaan, omdat dochter inmiddels met springpaarden aan het werk is, dus bespiering was minder (maar goed, ik had haar dan ook al jaren niet gezien sinds ze 10 was en moet wellicht even wennen aan haar lijfje nu) maar ik had een ouder besje verwacht!
Ze komt aanstaande dinsdag met mij mee en komt op een stal te staan waar ze overdag in een paddock staat met slowfeeder hooi, en snachts op stal. De paddocks staan ze alleen in (wel grenzend aan de buur paardjes natuurlijk) en met weidegang worden er groepjes gevormd, duos of eventueel alleen, aangrenzend aan elkaar met lapjes wei. De paddock maak je haar wel blij mee want ze kan nukkig worden als een paardje te druk is of gewoon in haar aura komt naar idee :p. Er is een buitenbak,longeerkraal/grondwerk paddock en als je van het erf de hoek omrijdt zit je in een mega groot bos. Ik ben van plan in de bak en vanaf de grond een beetje conditie en soepelheid er terug in te krijgen, met als doel zonder problemen weer buitenritten te maken, daar ze daar enorm van kon genieten. maar ze mag vooral genieten, kroelen, wandelen, grondwerken en lol maken en we gaan niet verder dan dat ze aangeeft te willen. Het is dus lekker weer aan elkaar wennen en dan zie ik wel wat nog gaat en wat niet.
Kwa voer gaat ze onbeperkt hooi krijgen met een balancer erbij, en de balancer geef ik samen met luzerne.
Als ze ouder word en geen plezier meer heeft in buiten ritjes of iets dergelijks, dan mag ze naar een kudde verhuizen en lekker daar haar oude dag vertoeven. Mijn beste paarden-vriendin heeft toevallig net haar droom kunnen waarmaken voor grond en een huis erbij en gaat naast haar eigen paarden en werk, ook oudere paarden een plek bieden, dus alsof het zo moest zijn zou dat eventueel ook al geregeld zijn. Dat is wel 1,5 uur reizen voor me dus zolang het kan blijf ik haar zelf verzorgen.
Ik heb geen specifieke vragen maar met de info hier hoop ik dat jullie me tips en trucs kunnen geven betreffende het ouder wordende paard. waar moet je op letten, wat is er anders dan met een jong paard en hoe hou je ze fijn gezond en blij