Nieuw in verzorging ouder paard (20jr), tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mileycore

Nieuw in verzorging ouder paard (20jr), tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 01:38

Hoi iedereen!

Ik zoek wat tips en ervaringen van mensen die meer ervaring hebben met het verzorgen van paarden op leeftijd dan ik. Ik heb geen specifieke vragen, maar ben wel benieuwd, bijleren is nooit mis!

Ik heb tot tien jaar geleden een draver gehad, Yrret, toen nog jong (ze is van 2005) maar toen ik dakloos, werkloos en alles -loos raakte eigenlijk en ik mijn dieren niet tekort wil doen heb ik haar moeten verkopen. Al die jaren durfde ik geen contact op te nemen en te gaan kijken want ik dacht het echt niet aan te kunnen. Ook gestopt met werken met paarden en zelfs vriendinnen met paarden opzoeken vond ik te lastig en heb ik maar enkele keren gedaan.. want het was allemaal niet mijn Yrret. Dit jaar eindelijk moed verzameld, gevraagd of ze er nog stond en ik mocht komen kroelen en ze bleek nog steeds bij dezelfde eigenaren aan huis te staan. En toen kwam mijn stiekeme droom uit, het aanbod voor terugkopen, ze gunden ons een oude dag saampjes. Twee maanden nog over nagedacht.. maar het moest gewoon zo zijn en voelt als kado voor al het harde werk van mijn leven opbouwen in de afgelopen tien jaar. Mijn geluk kan niet op ♥️

Maar net als ik, is ze ook 10 jaar ouder en hoewel ik dus haar eerder wat jaren heb gehad en ik ook gewoon weer in zelfvertrouwen en vertrouwen in mijn kunnen en liefde voor haar moet geloven leer ik ook graag bij hoe anders het is een paard op hogere leeftijd een gouden leven te geven.

Het gaat om Yrret, een merrie, draver, van 1.59 die nu dus net 20 is geworden. Ze heeft in de tien jaar bij deze eigenaren nooit wat gehad, op een kies die eruit moest bij de tandarts na. Staat niet op ijzers. Ik ben een paar keer daar heen geweest om haar weer te zien en de eigenaren te leren kennen en ze zag er mega goed uit voor haar leeftijd. Ze heeft wel stilgestaan, omdat dochter inmiddels met springpaarden aan het werk is, dus bespiering was minder (maar goed, ik had haar dan ook al jaren niet gezien sinds ze 10 was en moet wellicht even wennen aan haar lijfje nu) maar ik had een ouder besje verwacht!

Ze komt aanstaande dinsdag met mij mee en komt op een stal te staan waar ze overdag in een paddock staat met slowfeeder hooi, en snachts op stal. De paddocks staan ze alleen in (wel grenzend aan de buur paardjes natuurlijk) en met weidegang worden er groepjes gevormd, duos of eventueel alleen, aangrenzend aan elkaar met lapjes wei. De paddock maak je haar wel blij mee want ze kan nukkig worden als een paardje te druk is of gewoon in haar aura komt naar idee :p. Er is een buitenbak,longeerkraal/grondwerk paddock en als je van het erf de hoek omrijdt zit je in een mega groot bos. Ik ben van plan in de bak en vanaf de grond een beetje conditie en soepelheid er terug in te krijgen, met als doel zonder problemen weer buitenritten te maken, daar ze daar enorm van kon genieten. maar ze mag vooral genieten, kroelen, wandelen, grondwerken en lol maken en we gaan niet verder dan dat ze aangeeft te willen. Het is dus lekker weer aan elkaar wennen en dan zie ik wel wat nog gaat en wat niet.

Kwa voer gaat ze onbeperkt hooi krijgen met een balancer erbij, en de balancer geef ik samen met luzerne.

Als ze ouder word en geen plezier meer heeft in buiten ritjes of iets dergelijks, dan mag ze naar een kudde verhuizen en lekker daar haar oude dag vertoeven. Mijn beste paarden-vriendin heeft toevallig net haar droom kunnen waarmaken voor grond en een huis erbij en gaat naast haar eigen paarden en werk, ook oudere paarden een plek bieden, dus alsof het zo moest zijn zou dat eventueel ook al geregeld zijn. Dat is wel 1,5 uur reizen voor me dus zolang het kan blijf ik haar zelf verzorgen.

Ik heb geen specifieke vragen maar met de info hier hoop ik dat jullie me tips en trucs kunnen geven betreffende het ouder wordende paard. waar moet je op letten, wat is er anders dan met een jong paard en hoe hou je ze fijn gezond en blij :)

superpony

Re: Nieuw in verzorging ouder paard (20jr), tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 02:25

Wat mooi!

Wij hebben een soort abonnement op oudere paarden, dus kan er wel een boek over schrijven.

Het ligt natuurlijk altijd aan heel veel dingen, maar op zich hoeft 20 niet oud oud te zijn.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat ze goed op gewicht blijven. In de zomer vaak minder lastig, maar in de winter kan het tegenvallen.
Wij beginnen daarom in September altijd met extra bijvoeren. Dat bouwen we op. Meestal begin ik met wiesencobs en daar wel wat muesli door. Als het echt koud wordt, doe ik het nog een keer omhoog. Dan voer ik ook een keer extra en dat is ipv hun gras moment. Verder is het per paard een beetje verschillend.
Mijn nu oudste is 26 en is best moeilijk op gewicht te houden. Ik had hem op SP gezet, maar na een aantal weken begon hij ermee te knoeien en doen en at hij het niet meer goed. Maar die is in zijn hoofd nog lang geen 26.

Qua trainen en rijden doe ik wat meer vanaf de grond en neem ook wat meer tijd. Sowieso, maar met oudere echt wat meer. Vanaf de grond rek en strek oefeningen. Voor de fun werken met balkjes, maar niet overdrijven. Met buigen bijv vraag ik niet veel in 1x.

Ik heb jaren geen dekens gebruikt, maar gebruik ze de laatste jaren waar nodig. Die van 26 krijgt hem best snel op.

Het gebit goed in de gaten houden is ook belangrijk.

Je zegt dat hij op een paddock komt en alleen, maar ik zou toch kijken naar gezelschap. Met genoeg ruimte en voldoende eten en tijd en geduld is elk paard wel te koppelen. Paarden die samen staan kunnen of durven vaak beter en meer te slapen en in ene diepe slaap te raken. Dat is echt belangrijk voor het lichaam.

Veel vrije beweging is ook echt belangrijk. Paarden kunnen opstart problemen krijgen en dat vraagt wel wat van ze. Je ziet dat vooral als ze uit een stal komen. Daarbij draagt beweging ook echt bij aan een goede gezondheid.

Naast alles niet teveel steeds aan het getal denken, maar goed naar je paard kijken. Je weet de leeftijd, maar elk paard is anders, dus daar moet je op in spelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:15

Ik heb ook een draver van 20 jaar, alleen is het een hengst. Wij doen niets anders dan we 10 jaar geleden deden. Zijn leeftijd is hem niet aan te zien en te merken. Elke 5 weken smid (hij staat op ijzers), elk jaar de tandarts en elke dag beweging. Rijden doe ik weinig, niet om zijn leeftijd maar omdat ik daar niet veel zin meer in heb, wij doen veel grondwerk met hem inclusief af en toe los springen. Qua voer krijgt hij onbeperkt hooi en een beetje krachtvoer met een balancer. Hij staat net als jouw paard overdag in een paddock en in de nacht op stal. Kijk gewoon aan wat je paard leuk vindt en aan kan, de ene 20-jarige is de andere niet, sommigen vallen in en kunnen wat minder, de ander kan nog gewoon lekker aan het werk :).

E super leuk dat je Yrret terug hebt! De trainster waar ze vroeger heeft gestaan ken ik goed, die is altijd goed voor haar paarden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 06:19

Wat mooi dat je haar terug kan kopen!

Mijn oudje van 25 begon een aantal jaar geleden wat kiezen te verliezen, en omdat hooi eten lastiger werd begon hij ‘s winters wat in te vallen, dus ben ik een deken op gaan doen.
Sinds twee jaar krijgt hij Hartog grasmix bijgevoerd als hooivervanger, en dit jaar kreeg hij het hooi helemaal niet meer weg, dus staat hij volledig op grasmix, gras en brok (seniores priores, maïslijnzaadbrok en vitaminekorrel).
Nu wordt de grasmix ook langzaam wat te grof, dus volgend jaar stappen we over op de Hartog senior.
Maar het is vooral het gras wat hem goed doet, ik zou hem niet in een paddock zonder gras willen zetten.
Nu is elk paard natuurlijk anders, maar dit werkt perfect voor die van mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:27

Mijn paard is 22 en nog gewoon fit en kan zo het parcours weer in als iemand dat zou willen. Ik rij haar niet anders dan eerder, behalve dat ik al 13 jaar ofzo geen wedstrijden meer rij omdat ik zelf geen zin heb. Maar ik spring nog met m'n paard, ik rij er mee buiten, ik doe gewoon alles nog.
Krijgt ook geen speciaal voer, staat in de zomer 7*24 buiten, in de winter overdag buiten en 's nachts op stal.
Ik zag een paar weken geleden dat mijn merrie 1 hoektand kwijt is, maar heb nooit wat gemerkt, dus geen idee wanneer of hoe het gebeurd is. Ze heeft er in ieder geval geen last van. Hoeft ook niet door leeftijd te komen natuurlijk. Als ik de rest van het gebit bekijk zou ik op basis van het gebit haar jonger schatten.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:34

Ik heb 2 merries van 24. De ene is met 18 met pensioen gegaan. Die staat nu als weidemaatje bij de buuv. Mevrouw had er gewoon geen zin meer in. Zij ziet er ook echt oud uit. Grijs en holle rug. Ze geniet van haar tuttelmomentjes en het niets hoeven doen.
De andere is 24 maar dat zie je niet echt. Geen grijze haren. Heeft er zin in en nog altijd heel actief. Weidegenoot arabier ruin van 24 precies hetzelfde.
Ligt net als bij mensen aan de persoonlijkheid en het gestel dat ze mee gekregen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:53

Ik zou in eerste instantie vragen wat ze nu aan voer krijgt en datzelfde voer meenemen naar de andere stal zodat de voerwisseling niet te groot is en dat kun je dan eventueel later nog wel aanpassen naar eventueel ander voer.

Voor de rest bij een ouder paard is het belangrijk om het gebit goed in de gaten te houden en alert te zijn op PPID en andere ouderdomskwaaltjes zoals artrose. Een ouder paard kan ook best behoefte hebben aan ondersteuning dmv glucosamine bijvoorbeeld.

Sommige oudere paarden hebben echt dekens nodig in het najaar/ winter om zichzelf goed warm te houden en op gewicht te blijven.

En voor de rest lekker rustig opbouwen en gaan genieten samen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:20

Allereerst: petje af dat het je gelukt is er bovenop te komen en de boel op de rit te krijgen!

Even een vraag: heb je ook voldoende reserve voor wanneer er meerdere kiezen getrokken moeten worden of er andere onvoorziene dingen gebeuren? Je moet dan al snel aan enkele duizenden euro's denken, dat loopt snel op. Ook aan eventueel aanvullend voer ben je stiekem snel een hoop geld kwijt. Op deze leeftijd kunnen ze nog jaren prima gaan, maar alles kan ook van de ene op andere dag achteruit gaan. Voor je eigen gemoedsrust wel fijn dat je dan een spaarpot hebt.

Ken je de nieuwe stal goed? Weet je dat wat ze beloven ook echt waar is? Beetje flauw om dit zo te vragen, maar het gebeurt vaak dat mensen ergens vol goede moed naartoe gaan... maar dat er toch minder gevoerd wordt dan beloofd, of paarden staan teveel binnen. Als je de plek en mensen goed kent is er niks aan de hand natuurijk.

Hoe staat jouw paard nu op gestald? Staat ze daar met andere paarden in een groepje of ook alleen/ in een apart stuk?
Want dat is nog wel de overweging waard: als ze daar de afgelopen 10 jaar vriendschappen heeft opgebouwd, en daar veel vastigheid heeft is het een overweging in haar belang om haar niet te verhuizen. Wellicht is er dan de mogelijkheid haar daar vaker op te zoeken, of onderdeel te zijn van de verzorging/ meedelen in de kosten?

Ik begrijp heel goed het emotionele argument om dit te doen. Maar je geeft ook aan haar te verhuizen naar een pensioenplek wanneer rijden niet meer gaat. Dat kan natuurlijk best snel het geval zijn, dus dan zou ze 2 keer moeten verhuizen in korte tijd.

Met andere woorden: waar is het paard echt mee geholpen en zou voor het paard het allerfijnste zijn?

Ik weet dat dit niet jouw vraag is hoor. En je mag het gewoon naast je neerleggen. Maar ik heb eens iets dergelijks bij de hand gehad, en gekozen voor de stabiliteit van het paard (ik had afstand moeten doen door studie die behoorlijk ver weg was). En eigenlijk was dat ok. Ik had de mogelijkheid haar op te zoeken, maar zij had gewoon haar vaste plek en vaste vrienden.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:56

eerst opbouwen (conditie, sterke benen, bespiering, etc.), en dan vooral doen wat jullie al deden en leuk vinden! Ik deed met mijn oude verzorgpaarden (rond de 30 allebei) gewoon nog alle buitenritjes, en heb er zelfs eens een dressuurles mee gehad. Ik zou als ik jouw was kijken wat je nog mag doen, maar vooral je oude lieve Yrret gewoon aan de slag gaan en vragen welken fratsen ze nog aan kan! Geniet ervan!!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:59

Op 21 juni (uit mijn hoofd) is bij de Paardenkamp de dag van het oudere paard, misschien iets om heen te gaan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:00

Miran schreef:
Op 21 juni (uit mijn hoofd) is bij de Paardenkamp de dag van het oudere paard, misschien iets om heen te gaan?

Klopt. :j Kost wel entree trouwens maar parkeren is gratis.

Morgen is de open dag, die is gratis en ook erg leuk om naar toe te gaan.

Je kan ze gewoon vragen stellen over het verzorgen van een ouder paard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:01

Valide vragen Ninx.

Bij een ouder paard komt de verzorging wat nauwkeuriger. Regelmatig de smid en tandarts er bij. Goed het gewicht in de gaten houden. De eiwitbehoefte van oude paarden gaat omhoog dus dat moet je genoeg voeren.
Ik ben met mijn oudere paard van zo goed als nooit een dierenarts zien naar meerdere keren per jaar gegaan. Dat is natuurlijk geen gegeven voor ieder paard maar het heeft wel mijn spaarpotje voor een opvolger gekost om hem op de been te houden. En er rekening mee houden dat ze op den duur rijden misschien niet meer leuk vinden maar dat je qua verzorging er wel heel druk mee bent.

En spreek met jezelf een moment op wanneer het genoeg is. Paarden kunnen tegenwoordig erg oud worden maar de vraag is of het altijd nog paardwaardig is. Wat doe je in het geval van koliek, zware blessure, verergerde artrose. Niet om te doemdenken maar om met jezelf alvast afspraken te maken. Als je eenmaal in een behandeltraject zit is het moeilijker om te stoppen maar de rekeningen kunnen niet mals zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:57

Die tip over de Paardenkamp in Soest is goed: ze hebben daar een "kenniscentrum van het oudere paard" en je kunt je vragen daar stellen. Voor zo ver als ik weet gratis. Bij hen kunnen paarden komen van 20 jaar of ouder, wat zij dus als "bejaard" zien. Maar naar mijn ervaring verschilt dat heel erg per paard, er zijn best veel 20plussers die nog heel fit zijn. In principe kan een paard wel 40 worden maar dat zie je vooral bij bepaalde sterke rassen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:01

Er is ook een topic over oudjes, het heet Topic voor onze oudjes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:01

Is 20 al echt zo oud dan? Mijne is ook 20, en die krijgt hetzelfde rantsoen en trainingsprogramma als de jongere paarden en is topfit.

Ik zou haar bij de verhuizing wel eerst het voer blijven geven wat ze nu krijgt zodat niet echt alles in één keer anders is en dan langzaam omzetten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:00

20 jaar hoeft tegenwoordig inderdaad zeker niet oud te zijn! Gewoon inderdaad goed hooi en een vitaminebrok. Verder elk jaar naar een goede (!) tandarts. Als ze nog niet echt ingevallen is hoef je haar ook nog niet echt bij te voeren, ze moet ook niet te dik worden natuurlijk. Je zou wel eventueel, ook nu je spieren wil opbouwen, extra eiwit kunnen geven. Zelf geef ik Bodybuilder van Mijten, maar je hebt meer vergelijkbare soorten. Mocht je op een gegeven moment over haar conditie twijfelen zou ik ook zeker op PPId laten testen. Vaak schuiven mensen de klachten af op ouderdom, maar blijkt er toch PPID te spelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:21

Ik zou gewoon door gaan met wat ze kreeg en waar ze het goed op doet.
Mijn kwpn merrie is bijna 30 geworden, altijd top fit geweest en heeft eigenlijk nooit iets bijzonders er bij gekregen. Alleen voordroog en een handje biks.

Pas als je gaat zien dat ze bepaalde behoeftes hebben. Bv strammer, slecht in de vacht, afvallen oid zou ik kijken wat de oorzaak is en dan het voer er op aan passen.
En vanuit dat stukje kan je veel info krijgen in het 'oudjes topic'.
Dus gewoon kijken hoe en wat... de een is met 18 oud de ander met 30 pas.

Mijn merrie was met 20 bv echt nog niet oud, was heet, fit en liep nog zzl bij de vorige eigenaar.
Die deed qua gezondheid en conditie toen niet onder voor een gemiddelde 8 jarige.

Zelfs met 28 zoals je hier onder ziet was ze eigenlijk nog helemaal prima :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 23-05-25 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:24

Ik kocht mijn paard ook op zijn 20e. Was nog enorm fit, maar het was een enorme gok natuurlijk.

Ben nog elke dag blij dat ik hem naar Nederland gehaald heb. Hij is echt mijn maatje. We hebben dresuurlessen en een sporadische springles opgepakt, hebben kilometers gereden buiten en zijn ook een aantal keer samen op vakantie geweest. Zolang je paard fit is kun je van alles doen.

Een paar dingen waar ik (extra) op zou letten met de kennis van nu:

- Het gebit en eventueel verstopte EORTH.
- Mogelijkheid van PPID en dit bij duidelijke symptomen regelmatig laten hertesten, ook als de waarde eerst negatief was.
- Echt passend ruwvoer, vaak niet te arm bij die oudjes, maar is erg paard afhankelijk.
- Deken management, ook heel paard afhankelijk, maar die oudjes hebben toch vaak wat meer hulp nodig met kou en met name bij regen en wind.
- Beginnende tekenen van artrose (voeten minder goed optillen/slepen/struikelig zijn, opstart problemen, stijfjes bij regen en kou) om sneller te kunnen handelen en zo de artrosevorming toch hopelijk iets te kunnen beperken of ondersteunen.

En bovenal: enorm genieten van alles wat gewoon kan samen. <3

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 11:27

Bedankt voor alle fijne en vooral eerlijke reacties! Zo veel al! Ik ga dalijk in mn pauze even de tijd nemen goed te lezen en te antwoorden. Maa heel erg bedankt al allemaal!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:55

Alles wat Ninx zegt wilde ik ook zeggen.
Vooral…kan hij daar niet blijven staan ?Eerst doe je hem noodgedwongen weg en nu ga je hem weg halen van zijn vertrouwde plek.Is dit in het dier zijn belang vraag ik me af of geeft het vooral jouzelf een fijn gevoel ? Er zijn zat paarden te koop als je de paarden mist.

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 00:47

office schreef:
Alles wat Ninx zegt wilde ik ook zeggen.
Vooral…kan hij daar niet blijven staan ?Eerst doe je hem noodgedwongen weg en nu ga je hem weg halen van zijn vertrouwde plek.Is dit in het dier zijn belang vraag ik me af of geeft het vooral jouzelf een fijn gevoel ? Er zijn zat paarden te koop als je de paarden mist.

Ze hebben ruimte nodig daar ze fokken, starten met handel en met springpaarden nu in de weer zijn. Yrret word sowieso verkocht, of het nou aan mij is of aan een ander. Ze hebben zelf dan wel liever dat ze bij mij terugkomt en ikzelf dan liever ook. Ik ben me bewust dat tien jaar lang is en de overgang lastig gaat zijn en vind dat ook sneu voor haar, maar dat is niet aan mij. ik heb bewust de keuze gemaakt te stoppen met de paarden omdat ik haar teveel mistte. Als ze haar niet hadden verkocht had dat, op een enkele keer eindelijk bij haar kijken, zo gebleven. Maar aangezien ze sws verkocht word, pak ik wel de kans aan om haar te geven wat ze verdient nu ik het kan en sterk genoeg in het leven sta dat anderen me niet meer zo omver blazen. Ik snap de post van Ninx heel goed, maar de toon is anders daar, dit komt een beetje naar over. Van mij had ze daar voor altijd mogen blijven, ik accepteer hoe het gelopen is, maar als ze zowiezo verkocht word mag ik denk ik wel het fijn vinden dat het aan mij is toch?

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 01:05

Ninx schreef:
Allereerst: petje af dat het je gelukt is er bovenop te komen en de boel op de rit te krijgen!

Even een vraag: heb je ook voldoende reserve voor wanneer er meerdere kiezen getrokken moeten worden of er andere onvoorziene dingen gebeuren? Je moet dan al snel aan enkele duizenden euro's denken, dat loopt snel op. Ook aan eventueel aanvullend voer ben je stiekem snel een hoop geld kwijt. Op deze leeftijd kunnen ze nog jaren prima gaan, maar alles kan ook van de ene op andere dag achteruit gaan. Voor je eigen gemoedsrust wel fijn dat je dan een spaarpot hebt.

Ken je de nieuwe stal goed? Weet je dat wat ze beloven ook echt waar is? Beetje flauw om dit zo te vragen, maar het gebeurt vaak dat mensen ergens vol goede moed naartoe gaan... maar dat er toch minder gevoerd wordt dan beloofd, of paarden staan teveel binnen. Als je de plek en mensen goed kent is er niks aan de hand natuurijk.

Hoe staat jouw paard nu op gestald? Staat ze daar met andere paarden in een groepje of ook alleen/ in een apart stuk?
Want dat is nog wel de overweging waard: als ze daar de afgelopen 10 jaar vriendschappen heeft opgebouwd, en daar veel vastigheid heeft is het een overweging in haar belang om haar niet te verhuizen. Wellicht is er dan de mogelijkheid haar daar vaker op te zoeken, of onderdeel te zijn van de verzorging/ meedelen in de kosten?

Ik begrijp heel goed het emotionele argument om dit te doen. Maar je geeft ook aan haar te verhuizen naar een pensioenplek wanneer rijden niet meer gaat. Dat kan natuurlijk best snel het geval zijn, dus dan zou ze 2 keer moeten verhuizen in korte tijd.

Met andere woorden: waar is het paard echt mee geholpen en zou voor het paard het allerfijnste zijn?

Ik weet dat dit niet jouw vraag is hoor. En je mag het gewoon naast je neerleggen. Maar ik heb eens iets dergelijks bij de hand gehad, en gekozen voor de stabiliteit van het paard (ik had afstand moeten doen door studie die behoorlijk ver weg was). En eigenlijk was dat ok. Ik had de mogelijkheid haar op te zoeken, maar zij had gewoon haar vaste plek en vaste vrienden.

Ik snap je post volkomen hoor, alles is ook door mijn hoofd geschoten!

Maar ze word zowiezo vroeg of laat verkocht, ze hebben het wat laten sluimeren en niet actief gezocht naar verkoop omdat ze niet direct in de weg stond nog en de veulens van de fok graag bij haar waren maar vorig jaar heeft dochter een nieuw paard gekocht en langzamerhand begint ze haar weg in de sport en handel te vinden dus het zat er toch wel echt aan te komen nu. Precies op dat moment zocht ik contact, en zo liep het samen zeg maar. Ik heb verre van aangedrongen of ik haar terug mocht, maar toen ik begreep dat ze zowiezo verkocht zou worden ben ik wel gaan nadenken. Ik ben een paar keer langs geweest in de afgelopen maanden, zonder meteen te beslissen, en hun kwamen er op uit dat ze haar dan graag naar mij zagen gaan, ik kwam er op uit dat ik de financiën ruim aan zou kunnen, de tijd er ook gewoon is, en mijn leven een stuk fijner en leuker is dan toen waardoor ik ook rust en regelmaat kan bieden.

Het feit dat ze weggaat van de plek die tien jaar haar thuis is geweest is iets wat ik zelf ook stekend vind, moeilijk om aan te denken maar zonder mij had dat ook gebeurt. Ik wil het daarom zo fijn mogelijk voor haar maken en ben niet over 1 nacht ijs gegaan voor stalling etc, en vraag ik bijvoorbeeld hier tips.

De stalling ben ik ook meerdere keren geweest op verschillende tijden en het lijkt alsof ze nakomen wat er geboden word, maar moet zeggen dat voer en mesten ik bijvoorbeeld sws zelf doe! Dat vind ik fijner, want toen ik haar net had en nog weinig ervaring had heb ik inderdaad stallen meegemaakt die haar zo weinig hooi gaven dat ze bijna maagzweren ontwikkelde en stro at tot aan koliek toe. Dat nooit meer!

Dankjewel voor je fijne bericht, je opmerking over meerdere keren verhuizen heeft me wel aan het denken gezet, dat ga ik nog eens over tobben.

Mileycore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 01:09

Morgen even de rest goed doorlezen, en reageren, ik vind het fijn alle tips te lezen!

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:35

Je klinkt hartstikke goed voorbereid en super dat jullie samen verder kunnen. En laten we heel even niet doen alsof paarden nooit verhuizen, zo is het leven. Blij dat ze ook al een fijne pensioenplek in het vooruitzicht heeft en hopelijk hebben jullie daarvoor nog vele jaren samen. Ik weet zeker dat je haar geluk goed voor ogen houdt, speel gewoon in op wat je aan haar ziet en heb vertrouwen in jezelf.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:12

Ik vind wel wat van mensen die hun oudere paard weg doen vanwege een nieuwe. Maar goed dan is het inderdaad alleen maar fijn dat hij bij een voor hem bekende terecht komt!