Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:16

Heeft iemand van de FM de synchronisatie set in gebruik?

Voor nu lijkt het erop dat mn grote te weinig eet dus voertijd langer gezet maar ik vraag me dus af als shet met lagere voerbehoefte een FM krijgt en synchroniseer dan krijgt hij wellicht te veel of werkt het niet zo?

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:47

hwn schreef:
Zephyr, ik denk dat je daarvoor best Paddocktweaks contacteert, of de firma die de Custom Made Haybutlers (op maat) maakt, want hout "leeft" nogal, ik zou toch minstens de lades in metaal (laten) maken. Ik heb zelf de metalen versie (2 stuks), ik denk dat ik ze nu bijna 3 jaar heb, en behalve wat krasjes zien ze er nog als nieuw uit.

Ik ga sowieso van de week contact opnemen, maar ik was ook gewoon heel nieuwsgierig. Ik vind zelf hout mooier. Plus dan zou ik de deur aan de zijkant kunnen maken, wat voor de plek waar ik hem zet heel praktisch zou zijn....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:33

Zephyr schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb het hele topic doorgelezen en ben zelf ook wel voornemend om een hooivoer automaat aan te schaffen. Wie heeft er ervaring met de DIY Haybutler? Ik ga hem buiten bij de paddock plaatsen. Hoe lang gaan ze mee? Zijn de houten DIY echt goed weerbestendig? Kun je de timer zelf instellen op de duur tussen de voerrondes in?
Wat zijn jullie ervaringen verder? Tips?

Ik ben benieuwd, als ik het toppic lees met de jaartallen erbij denk ik dat er mensen met een paar jaar ervaring zijn :)

De mechaniek is heel goed weerbestendig.
Hoe lang ze meegaan, hangt natuurlijk ook af van het materiaal wat jij gebruikt.
De timer stel je zelf in. Al doe je dat om de 10 minuten, dat kan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:23

@Antheman, de timer van de Haybutler om de 10 minuten instellen? Hoe dan? Je hebt toch maar een beperkt aantal voederlades?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 09:18

Zephyr schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb het hele topic doorgelezen en ben zelf ook wel voornemend om een hooivoer automaat aan te schaffen. Wie heeft er ervaring met de DIY Haybutler? Ik ga hem buiten bij de paddock plaatsen. Hoe lang gaan ze mee? Zijn de houten DIY echt goed weerbestendig? Kun je de timer zelf instellen op de duur tussen de voerrondes in?

Ik ben benieuwd, als ik het toppic lees met de jaartallen erbij denk ik dat er mensen met een paar jaar ervaring zijn :)

Misschien kun je dan beter voor de Feedingmaster gaan? Bij dat apparaat kun je 24/7 hooi verstrekken en eindeloos veel voermomenten programmeren. Ook de eettijd, en de eet pauze kun je zelf instellen.

Het andere apparaat is ook mooi, maar verstrekt een handvol porties... daartussen zit je dus nog steeds met momenten dat er niks is....

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:03

Ninx schreef:
Zephyr schreef:
Hallo allemaal,

Misschien kun je dan beter voor de Feedingmaster gaan? Bij dat apparaat kun je 24/7 hooi verstrekken en eindeloos veel voermomenten programmeren. Ook de eettijd, en de eet pauze kun je zelf instellen.

Het andere apparaat is ook mooi, maar verstrekt een handvol porties... daartussen zit je dus nog steeds met momenten dat er niks is....

Dat is bij mij uiteindelijk ook de doorslag geweest maar heb er geloof ik bijna 2 jaar over gedaan om de knoop door te hakken tussen feedingmaster en de wand haybutler.
Tis nu dat ik echt moest minderen met hooi dat de FM dus de enige optie was om minder kilo’s maar wel over 24 uur te kunnen verspreiden.

Het valt me op dat mn pony’s veel meer in de paddock staan als toen ze onbeperkt hooi kregen.
Ze nemen veel meer de tijd om bij de voerplaats weg te gaan als dat ze voorheen deden.
Enige nadeel is wel de weeg functie van de FM maar dat heb ik opgelost door zelf te wegen aan een weeghaak.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:52

hwn schreef:
@Antheman, de timer van de Haybutler om de 10 minuten instellen? Hoe dan? Je hebt toch maar een beperkt aantal voederlades?

ja, klopt. Maar t kan wel. Dan ben je natuurlijk wel na 4 keer 10 minuten klaar. De meeste mensen stellen hem om de 4 uur in.

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:08

Lieve allemaal,

Ik probeer het hier nog even een keertje, is er iemand die er 1 heeft staan in de hoeksche waard of daar vlakbij waarbij ik zou mogen kijken?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 12:26

Ik heb er 1, maar das in woerden

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:16

Ninx schreef:
Zephyr schreef:
Hallo allemaal,

Als het voor buiten is, heb je het voordeel met de Haybutler dat het hooi droog blijft voordat het doorvalt, terwijl het met de Feedingmaster toch helemaal doorregend wordt, niet? Is dan wel geweekt hooi, dus armer, maar veel paarden vinden dat niet zo lekker. Een Feedingmaster zou ik als een meerwaarde zien als die in veel groter formaat kan gemaakt worden, geschikt voor bijv. 4 paarden.

Ikzelf gebruik nog hooibakken/hooinetten naast mijn Haybutlers (ik vermoed dat iedereen toch dagelijks zijn paarden checkt) - ze krijgen 2x "life" gevoederd, en 8 porties op timer (2 Haybutlers) en ik merk dat ze - hoewel ik geen fan ben van onbeperkt - zelfs zelden zonder staan momenteel (mijn hooi bevat maar 5% suiker dus geen snoepgoed, dat zal er ook wel iets toe doen vermoed ik)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 17:31

hwn schreef:
Als het voor buiten is, heb je het voordeel met de Haybutler dat het hooi droog blijft voordat het doorvalt, terwijl het met de Feedingmaster toch helemaal doorregend wordt, niet? Is dan wel geweekt hooi, dus armer, maar veel paarden vinden dat niet zo lekker. Een Feedingmaster zou ik als een meerwaarde zien als die in veel groter formaat kan gemaakt worden, geschikt voor bijv. 4 paarden.

Ikzelf gebruik nog hooibakken/hooinetten naast mijn Haybutlers (ik vermoed dat iedereen toch dagelijks zijn paarden checkt) - ze krijgen 2x "life" gevoederd, en 8 porties op timer (2 Haybutlers) en ik merk dat ze - hoewel ik geen fan ben van onbeperkt - zelfs zelden zonder staan momenteel (mijn hooi bevat maar 5% suiker dus geen snoepgoed, dat zal er ook wel iets toe doen vermoed ik)

Het is mijn ervaring dat alleen het bovenste laagje wat vochtig wordt....(ik heb ze nu denk ik zo'n 7 jaar) Ik vind het persoonlijk een groot voordeel dat ze echt 24/7 eten hebben.
Een tijd terug deed zich een noodsituatie voor waardoor ik echt niet naar huis kon, dan weet ik gewoon dat ze eten hebben. Dat is echt zo fijn.
Maar je hoeft dus ook niet meer te haasten met verjaardagen, je werk, vergaderingen.... er is gewoon altijd eten.
Voor mijn stofgevoelige paard hoef ik ook iets minder panisch te zijn over stof. Doordat ze het hooi echt met hun lippen pakken en minder met hun neus wroeten heeft ze daar veel minder last van.
Tot slot vind ik het fijn dat je het ook op een paard kunt afstemmen wanneer deze een aangepast dieet nodig heeft. Ik heb er 1 zonder tanden die wat meer mag eten, en 1 die wat jonger is en snel vet wordt, die eet wat minder... de tandeloze heeft stress van bemoeials rond haar eten, dus 's nachts hebben ze dan hun eigen deel van de paddock/ track/ stal + Feedingmaster. De shetjes kachelen heen en weer.

Persoonlijk vind ik de haybutler voor mijn situatie minder geschikt omdat het maar een beperkt aantal voermomenten is. Ik wilde gewoon echt minder gebonden zijn en het wat makkelijker maken voor mezelf. Ook valt het hooi wel een beetje door de netten heen op de grond viel me op. Rubber matten of tegels moet je dan wel leggen.
Een bekende heeft ze gekocht om het lopen wat meer te stimuleren, bij haar werkt dat bijvoorbeeld goed. Ze heeft ze naast andere slowfeeders.

Het gaat er dus echt om wat je zoekt, en wat voor jouw situatie en jouw paarden het meest passend is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:55

@Ninx, is inderdaad maar wat je wilt. Ik persoonlijk ben geen fan van 24/7 hooi ter beschikking (in de natuur groeien er ook geen hooibalen, in winterseizoen is het vast wel krap voor dieren in vrijheid).

Formaat van zowel Feedingmaster als Haybutler vind ik wel wat krap, zeker als je meerdere paarden hebt (ik wil mijn pensionstalling weer wat uitbreiden, dan krijg ik een probleem natuurlijk als ik 2 butlers heb voor 4 paarden). Ik heb eventjes deze zitten overwegen: https://jvslowfeeders.nl/vragen-en-antw ... owfeeders/ , maar mijn stalklante is bang dat haar paard zich zal bezeren aan de klep. Ik weet niet of iemand ervaring heeft met deze hooibakken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:04

hwn schreef:
@Ninx, is inderdaad maar wat je wilt. Ik persoonlijk ben geen fan van 24/7 hooi ter beschikking (in de natuur groeien er ook geen hooibalen, in winterseizoen is het vast wel krap voor dieren in vrijheid).

Formaat van zowel Feedingmaster als Haybutler vind ik wel wat krap, zeker als je meerdere paarden hebt (ik wil mijn pensionstalling weer wat uitbreiden, dan krijg ik een probleem natuurlijk als ik 2 butlers heb voor 4 paarden). Ik heb eventjes deze zitten overwegen: https://jvslowfeeders.nl/vragen-en-antw ... owfeeders/ , maar mijn stalklante is bang dat haar paard zich zal bezeren aan de klep. Ik weet niet of iemand ervaring heeft met deze hooibakken?

De Feedingmaster kun je instellen naar eigen behoefte.
Je kunt dus 5 kilo verspreiden over 24 uur, maar ook 10 kilo…. In de frequentie en eettijd die passend is voor jouw paard.
Maar er is dus nooit langere tijd niets, en dat laatste is wel echt heel erg belangrijk.

Een Feedingmaster van groot formaat waar meerdere paarden omheen kunnen staan zou wel mooi zijn. Nu is het zo dat ze bij mij, ondanks dat ik er 4 heb, alsnog met z’n allen uit 1 eten soms.
Zelf weten…..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:20

In grotere groepen lijken me een aantal van deze feeders veiliger dan iets met een deksel:
https://www.bm-agrotech.ch/de/blog/auto ... -fuer-alle

En dan naar beneden scrollen. De vrijstaande ronde variant.
Maar goed, ik heb dus buiten 2 feedingmasters back to back staan, en daar staan ze met z’n vieren tegelijk uit te nassen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:57

@Ninx

Je hebt 4 paarden en 2 feeding masters.
Staan jou paarden 24/7 buiten bij elkaar en voer je alleen uit deze 2 feeding masters?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:35

monsera schreef:
@Ninx

Je hebt 4 paarden en 2 feeding masters.
Staan jou paarden 24/7 buiten bij elkaar en voer je alleen uit deze 2 feeding masters?

Nee, 1 staat ‘‘s nachts apart. Dat is mijn ppid pony zonder tanden.
Die krijgt ‘‘s nachts langere eet tijden.

Je ontkomt met alle systemen eigenlijk nooit aan af en toe iets op maat moeten doen.
Paarden verschillen soms zo sterk in behoeften dat je soms toch wat moet bijsturen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:36

Wat ik me nog af vroeg : is er ook iemand die gras voert uit de slowfeeder?
Voor grasgevoelige paarden die je wel wat verse voeding wil geven, maar die zich anders snel overeten.

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:42

Wie weet het verschil tussen de pro en de basic? Ander materiaal en iets kleiner maar zou hij net zo stevig zijn? En zijn er verder behalve de bediening erop en buiten de box nog verschillen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:17

Lea2024 schreef:
Wie weet het verschil tussen de pro en de basic? Ander materiaal en iets kleiner maar zou hij net zo stevig zijn? En zijn er verder behalve de bediening erop en buiten de box nog verschillen?

Ze zijn even sterk.
Programmering van de pro was uitgebreider, maar misschien is dat met de basic ook wel aangepast inmiddels.
Grootste verschil is denk ik dat de pro echt alle weersomstandigheden kan doorstaan.
Beide zijn helemaal hufterproof.
Ik heb ze beide en ze gaan al lang mee

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:47

Besturing is vlgm met de pro nog steeds uitgebreider als de basic.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:42

Ninx schreef:
Voor grasgevoelige paarden die je wel wat verse voeding wil geven, maar die zich anders snel overeten.

Over de techniek kan ik me natuurlijk niet uitspreken, maar ik vrees dat vers gemaaid gras gevaarlijk is voor slokdarmverstopping. Wij hebben het al voorgehad met de lange grassen tegen de omheining die we gebosmaaid (is dat een werkwoord, of heb ik iets verzonnen? :) ) hadden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 10:11

hwn schreef:
Ninx schreef:

Over de techniek kan ik me natuurlijk niet uitspreken, maar ik vrees dat vers gemaaid gras gevaarlijk is voor slokdarmverstopping. Wij hebben het al voorgehad met de lange grassen tegen de omheining die we gebosmaaid (is dat een werkwoord, of heb ik iets verzonnen? :) ) hadden.

Ik stop ieder jaar wel gemaaid gras in hooinetten.
Dat gaat eigenlijk altijd wel heel goed.
Je moet dus wel de opname vertragen.
Was benieuwd of er meer mensen gras voeren via een slowfeeder, kleine porties dan.
Leek me ook wel een veilige manier om de darmen heel rustig aan gras te laten wennen

MariekeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:06

Ik reageer nog ff op het oorspronkelijke bericht waarbij er naar ervaringen gevraagd wordt Aangezien online enkel positieve verhalen over de Feedingmaster te lezen zijn hierbij een minder goede ervaring.

Ik heb dit apparaat op basis van o.a. alle positieve reviews aangeschaft maar helaas werkte het bij mijn paard niet. Het paard moet in staat zijn gelijkmatig eruit te eten doet hij dit niet dan loopt het hooi op bepaalde punten op en loopt het vast. Mijn paard kon vervolgens niet meer bij het hooi, dit kon ook ‘s nachts gebeuren waardoor je niet in kon grijpen en vervolgens stond het paard dus uren zonder. Resultaat was een paard dat hierdoor in een korte tijd behoorlijk afviel dit was overigens ook niet helemaal alleen aan het apparaat te wijten omdat ze in de periode daarvoor op gras hadden gestaan.

Mijn paard heeft nu een halve palletbox in zijn stal met net (op een rek) dat werkt super. Er kan genoeg hooi in dat hij daar een dag op verder kan en als ik vindt dat de opname wat minder mag doe ik er een fijnmaziger net over.

Bij nader inzien ben ik ook geen fan van de gedwongen ruwvoerpauzes je ziet toch dat het ongemak oplevert. In de natuur hebben ze misschien ook niet altijd voeding maar dan kunnen ze opzoek dat is op stal niet zo. Paarden zijn geen maatijdeters maar duureters ze moeten altijd wat te knagen hebben om problemen te voorkomen
(Geen beschikking hebben over ruwvoer veroorzaakt stress en verhoging van cortisol kan veroorzaken en daarmee stofwisselingsproblemen in de hand werkt/ negatief beïnvloed)

Mijn paard eet nu ook niet continue maar heeft wel altijd hooi ter beschikking.

Ik begrijp dat er situaties zijn dat waarvoor dit apparaat een uitkomst is (als het netjes gelijkmatig eet) bijvoorbeeld voor de non stop eters, te dikke paarden en pony’s waar andere opties geen oplossing blijken te zijn en/of je paard nog in porties gevoerd wordt en uren zonder staat. De paarden die 24/7 buiten staan en je meerder apparaten met elkaar synchroniseert om op die manier ze stimuleren meer te bewegen. Ik begrijp echt dat soms kiezen is tussen twee kwaden te dikke paarden wordt je ook niet blij van en dan is een ruwvoerpauze misschien de minst slecht optie

Voor ons was het iig niet de oplossing en was het de investering niet waard, uiteindelijk heb ik het een aantal maanden later via mp voor veel minder verkocht en heeft het me heel veel geld en een mager paard opgeleverd.

Dus mocht je dit toch willen proberen ze staan regelmatig op mp als het dan voor jou ook niet blijkt te werken heeft het je iig geen rib uit je lijf gekost

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 08:06

MariekeJ schreef:
Ik reageer nog ff op het oorspronkelijke bericht waarbij er naar ervaringen gevraagd wordt Aangezien online enkel positieve verhalen over de Feedingmaster te lezen zijn hierbij een minder goede ervaring.

Ik heb dit apparaat op basis van o.a. alle positieve reviews aangeschaft maar helaas werkte het bij mijn paard niet. Het paard moet in staat zijn gelijkmatig eruit te eten doet hij dit niet dan loopt het hooi op bepaalde punten op en loopt het vast. Mijn paard kon vervolgens niet meer bij het hooi, dit kon ook ‘s nachts gebeuren waardoor je niet in kon grijpen en vervolgens stond het paard dus uren zonder. Resultaat was een paard dat hierdoor in een korte tijd behoorlijk afviel dit was overigens ook niet helemaal alleen aan het apparaat te wijten omdat ze in de periode daarvoor op gras hadden gestaan.

Mijn paard heeft nu een halve palletbox in zijn stal met net (op een rek) dat werkt super. Er kan genoeg hooi in dat hij daar een dag op verder kan en als ik vindt dat de opname wat minder mag doe ik er een fijnmaziger net over.

Bij nader inzien ben ik ook geen fan van de gedwongen ruwvoerpauzes je ziet toch dat het ongemak oplevert. In de natuur hebben ze misschien ook niet altijd voeding maar dan kunnen ze opzoek dat is op stal niet zo. Paarden zijn geen maatijdeters maar duureters ze moeten altijd wat te knagen hebben om problemen te voorkomen
(Geen beschikking hebben over ruwvoer veroorzaakt stress en verhoging van cortisol kan veroorzaken en daarmee stofwisselingsproblemen in de hand werkt/ negatief beïnvloed)

Mijn paard eet nu ook niet continue maar heeft wel altijd hooi ter beschikking.

Ik begrijp dat er situaties zijn dat waarvoor dit apparaat een uitkomst is (als het netjes gelijkmatig eet) bijvoorbeeld voor de non stop eters, te dikke paarden en pony’s waar andere opties geen oplossing blijken te zijn en/of je paard nog in porties gevoerd wordt en uren zonder staat. De paarden die 24/7 buiten staan en je meerder apparaten met elkaar synchroniseert om op die manier ze stimuleren meer te bewegen. Ik begrijp echt dat soms kiezen is tussen twee kwaden te dikke paarden wordt je ook niet blij van en dan is een ruwvoerpauze misschien de minst slecht optie

Voor ons was het iig niet de oplossing en was het de investering niet waard, uiteindelijk heb ik het een aantal maanden later via mp voor veel minder verkocht en heeft het me heel veel geld en een mager paard opgeleverd.

Dus mocht je dit toch willen proberen ze staan regelmatig op mp als het dan voor jou ook niet blijkt te werken heeft het je iig geen rib uit je lijf gekost

Heel goed dat je ook belicht waarom het voor jou niet werkt. En je eerste bericht op Bokt zie ik! Welkom.

Wat is de reden geweest dat je de Feedingmaster hebt aangeschaft? Want zo te lezen heb je een paard dat je niet heel erg hoeft te beperken in voeropname?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:13

Ik heb ook wel eens een ophoping van hooi gehad, maar dat komt dan omdat ik het niet voldoende had uitgeschut. Dan zat er zeg maar een klont die niet eruit te trekken was. Verder herken ik dit eigenlijk totaal niet.