Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Little_Gift schreef:Medicatie is vooralsnog niet bewezen effectief en wordt hier in België door de universiteit van Merelbeke alleszins afgeraden omdat het in zo'n gigantische hoeveelheid gegeven dient te worden, dat dat eigenlijk niet haalbaar is en het bovendien ook niet echt effectief gebleken is tot nu toe
Cchanny schreef:Ik sprak er maandag nog met een dierenarts over. Ik weet niet om welk medicijn het ging maar ze raade het sterk af. Omdat het zorgt voor een snellere leververvetting en paarden blijken daar heel slecht tegen te kunnen. Dan zou je volgens haar regelmatig bloed moeten testen om die vervetting te testen.
Maar ik lees graag mee.
Mallow schreef:Ook te dikke paarden moeten onbeperkt hooi krijgen. Je wil het systeem namelijk niet stil leggen, dan gaan ze opslaan ipv verder verbranden.
Daarnaast is de kans op maagzweren echt enorm.
Hoe staat je pony gestalt? Voer je onverpakt hooi en is het geanalyseerd? Dus weet je hoeveel suiker je geeft? En wat voer je ernaast?
En de allerbelangrijkste vraag in deze, hoe vaak beweegt hij? En dan is spelen met een kuddegenootje leuk maar niet voldoende.
Iedere dag minimaal een half uur (uiteraard opgebouwd), is streven bij echt te dikke paarden.
Met goede voeding en voldoende beweging is echt veel winst te behalen.
Ramie schreef:Mijn pony heeft dit ook. We hebben via de kliniek in Moerbeke en traject doorlopen (dit is vorig jaar juni gestart). Ze heeft toen een tijdje methformine gekregen en daarnaast geweekt graszaadhooi. Ze krijgt nu na een jaar nog steeds graszaadhooi. Ze heeft 3voerbeurten. Ik week het nu nog maar bij 1 voerbeurt (ze krijgt 3 kilo per x / dit weeg ik ook af). Ze krijgt vitamine brokjes (mineral oligovit van Reverdy). Ze is nu prima op gewicht (mag niet meer in de wei). Ze krijgt voor haar spieren (sinds 6 maanden) eiwit brokken (Reverdy) i.v.m. pssm. En daarnaast vitamine e olie en omega 3,6,9 olie (alles op olie basis) en Duivelsklauw poeder. En ik moet zeggen dat ze het goed doet. En ik geef haar nagenoeg iedere dag beweging naast dat ze een paddock heeft waar ze rond kan lopen. Oja en ze staat op houtvezels.
tirzasarah10 schreef:Mallow schreef:Ook te dikke paarden moeten onbeperkt hooi krijgen. Je wil het systeem namelijk niet stil leggen, dan gaan ze opslaan ipv verder verbranden.
Daarnaast is de kans op maagzweren echt enorm.
Hoe staat je pony gestalt? Voer je onverpakt hooi en is het geanalyseerd? Dus weet je hoeveel suiker je geeft? En wat voer je ernaast?
En de allerbelangrijkste vraag in deze, hoe vaak beweegt hij? En dan is spelen met een kuddegenootje leuk maar niet voldoende.
Iedere dag minimaal een half uur (uiteraard opgebouwd), is streven bij echt te dikke paarden.
Met goede voeding en voldoende beweging is echt veel winst te behalen.
Hij staat beperkt(gras, snoep en extra voer)maar nergens gezegt dat hij niet onbeperkt eten krijgt.
Ze krijgen onverpakt hooi met analyse, laag in suiker, wat hoger in eiwitten en laag in energie.
Het spelen wat hun doen is niet een beetje, ze spelen overdag en zelfs snachts. Ze spelen zichzelf ook echt in het zweet. De grap is zelfs dat de dierenarts over zijn vriend vroeg wat ik daarmee deed omdat hij zo mooi op gewicht was en prachtig in zijn spieren zit. Waarop ik antwoorden: nikszijn maatje is dus zo mooi in vorm puur van het spelen, ik lig er al een tijd uit vanwege grote operaties. Ik probeer hem wel 2x per week mee te nemen voor een half uur longeren in het IJsselmeer.
Ze krijgen naast het hooi iedere 6 weken andere kruiden als thee met vitamine van pharma horse.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]