Koliekoperatie en revalidatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Koliekoperatie en revalidatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 22:35

Vandaag stonden we op het randje van mijn grootste nachtmerrie, mijn beste vriendje laten gaan aan koliek.
We waren er gelukkig snel bij, maar hij had voor de operatie enorm veel pijn. Als hij niet alert was geweest en zijn bloedwaarden slecht waren, had ik hem niet door de operatie gehaald, maar de dierenartsen gaven hem een goede kans.
Toen hij op tafel lag ontdekten ze een gedeelte dunne darm dat aan het afsterven was, dit hebben ze verwijderd.
Hij is nu rustig wakker geworden zonder symptomen, maar darmparalysatie valt nog zeker af te wachten..
Nu er vanuit gaande dat hij over een week terug thuis is, wil ik mij stilaan wat voorbereiden op wat ik moet doen.
Wat ik al weet:
- dunne darm maakt normaal veel vocht aan, dus evt mash bijgeven om hierbij te helpen
- 3 maanden boxrust sowieso aangewezen

Laat mijn paard nu eens de duivel in levende lijve worden als hij op boxrust staat..
Ik bespreek dit sowieso allemaal met de dierenartsen in de kliniek. Ik zoek ervaringen van mensen die hetzelfde hebben gehad of ervaringen die mij kunnen helpen.
De kans is zeker nog aanwezig dat hij door de darmparalysatie er niet doorkomt, maar voorlopig houden we hoop..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:48

Mijn paard ging ook niet goed op boxrust na een koliekoperatie. Daarom een klein paddockje alleen voor hem afgezet. Dat ging goed, alleen bij het naar binnen halen rukte hij zich steeds los en galoppeerde vervolgens het weiland rond. Na een paar dagen heb ik hem, op hoop van zegen, bij zijn vriend op de wei gezet. En toen was de rust terug. De dierenarts zal dit altijd afraden. Maar het moet ook nog wel allemaal in de praktijk uitvoerbaar zijn.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 22:53

henshem schreef:
Mijn paard ging ook niet goed op boxrust na een koliekoperatie. Daarom een klein paddockje alleen voor hem afgezet. Dat ging goed, alleen bij het naar binnen halen rukte hij zich steeds los en galoppeerde vervolgens het weiland rond. Na een paar dagen heb ik hem, op hoop van zegen, bij zijn vriend op de wei gezet. En toen was de rust terug. De dierenarts zal dit altijd afraden. Maar het moet ook nog wel allemaal in de praktijk uitvoerbaar zijn.

Wegens een lang aanslepende blessure stond hij tot gisterenavond ook op een kleine paddock. Hij blijft braaf naar ons toe, maar durft hier nog steeds onozel op te doen en dat durf ik (zeker in het begin) niet te riskeren..
Laat het nu ook eens de pech zijn dat buiten de knelling er ook een obstructie met zand aanwezig was, en de paddock heeft een zand ondergrond :/

Kaitlyn

Re: Koliekoperatie en revalidatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:33

Bij ons was het net anders, helemaal vol zand maar nog niks afgestorven. Heb het allemaal in een topic bijgehouden destijds.
Stalrust ging oké, maar kwam ook omdat het in de winter was en de helft van de paarden sowieso op stal bleef als de rest buiten stond. Stappen aan de hand was redelijk dramatisch, en kon echt niet zonder hengstenketting.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 01:52

Kaitlyn schreef:
Bij ons was het net anders, helemaal vol zand maar nog niks afgestorven. Heb het allemaal in een topic bijgehouden destijds.
Stalrust ging oké, maar kwam ook omdat het in de winter was en de helft van de paarden sowieso op stal bleef als de rest buiten stond. Stappen aan de hand was redelijk dramatisch, en kon echt niet zonder hengstenketting.

Ja zo gaat het hier ook zijn denk ik haha.
Zijn buurman staat wel altijd op stal door omstandigheden, dus gelukkig staat hij nooit alleen en kan hij ook nog wel contact hebben met een ander paard.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:39

Hier een paard van 1 van mijn klanten met een koliek operatie gehad. Paard in het begin ook eerst op boxrust en daarna stukje paddock en aan de hand stappen. Allemaal top gegaan, paard heeft zich ook echt goed gedragen. Was alleen een super smerige op stal. -O- Is ook omgezet van stro naar houtkrullen. In het begin kreeg ze Pavo Weightlift bij omdat ze heel erg had ingeboet en ik merk dat ze sinds de operatie sneller invalt qua gewicht. Dat blijft hier wel een aandachtspuntje helaas. Verder is zij er helemaal doorgekomen en gaat ze nu gewoon weer volledig in het werk en doet ze weer parcours springen. :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:40

Laurievc schreef:
Hier een paard van 1 van mijn klanten met een koliek operatie gehad. Paard in het begin ook eerst op boxrust en daarna stukje paddock en aan de hand stappen. Allemaal top gegaan, paard heeft zich ook echt goed gedragen. Was alleen een super smerige op stal. -O- Is ook omgezet van stro naar houtkrullen. In het begin kreeg ze Pavo Weightlift bij omdat ze heel erg had ingeboet en ik merk dat ze sinds de operatie sneller invalt qua gewicht. Dat blijft hier wel een aandachtspuntje helaas. Verder is zij er helemaal doorgekomen en gaat ze nu gewoon weer volledig in het werk en doet ze weer parcours springen. :)

Wat een hele geruststelling!!
Houtkrullen wordt inderdaad nog de vraag of dat lukt want voordien nam hij hier graag een hapje van maar misschien met nu een week op houtkrullen te staan, dat hij doorheeft dat dat niet de bedoeling is haha, zou ook beter zijn voor zijn luchtwegen..
Ik verwacht ook dat hij inderdaad minder goed zaken gaat opnemen doordat er een stuk dunne darm weggehaald is, maar gelukkig kwam hij van nature heel makkelijk bij (zelfs iets te makkelijk) dus met wat extra aandacht verwacht ik wel dat we hem terug op een mooi gewicht krijgen. Hij had nu heel wat reserve qua gewicht

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:03

Hier was seniores priores het middel om haar weer aan te laten komen.
Ook de mijne is 100% geworden na de operatie. Kan er alles weer mee, hebben nog wedstrijden gesprongen, zonder problemen uren mee naar buiten etc. Ook nooit meer koliekklachten gehad (even afkloppen). Ze draagt in de wintermaanden wel een masker, omdat ze helaas altijd zand is blijven eten. Dierenartsen konden niks vinden wat het zou kunnen veroorzaken, maar vermoeden dat het een ondeugd is geworden.
Tegenwoordig rijden we wat recreatiever (trainen wel serieus dressuur), maar ik heb geen zin meer in wedstrijden. :')

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 09:11

Kaitlyn schreef:
Hier was seniores priores het middel om haar weer aan te laten komen.
Ook de mijne is 100% geworden na de operatie. Kan er alles weer mee, hebben nog wedstrijden gesprongen, zonder problemen uren mee naar buiten etc. Ook nooit meer koliekklachten gehad (even afkloppen). Ze draagt in de wintermaanden wel een masker, omdat ze helaas altijd zand is blijven eten. Dierenartsen konden niks vinden wat het zou kunnen veroorzaken, maar vermoeden dat het een ondeugd is geworden.
Tegenwoordig rijden we wat recreatiever (trainen wel serieus dressuur), maar ik heb geen zin meer in wedstrijden. :')

In de winter verwacht ik dat het gras echt weg is en hij minder tot geen zand meer zal binnenkrijgen op zijn paddock. Het hooi ligt altijd in een bak. Ik vermoed ook wel dat ik nu wat regelmatiger een zandkuur ga moeten doen.
De kans op koliekklachten gaat wel groter zijn bij de mijne, door het stuk dunne darm dat weggehaald is, maar ik weet gelukkig heel goed waar ik nu op moet letten bij hem..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:16

Houd het wel in de gaten, want waar de mijne in de wei geen oog voor zand heeft, neemt ze in de paddock echt grote happen zand.
Hooi in de paddock erbij geven deed hier niks aan, daar liep ze gewoon van weg om zand te gaan eten. |o

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 09:23

Kaitlyn schreef:
Houd het wel in de gaten, want waar de mijne in de wei geen oog voor zand heeft, neemt ze in de paddock echt grote happen zand.
Hooi in de paddock erbij geven deed hier niks aan, daar liep ze gewoon van weg om zand te gaan eten. |o

Dit heb ik hem gelukkig nog niet zien doen, maar ga sowieso extra oplettend zijn!
Zijn wei heeft echt 0 zand, die is nu kurkdroog en duidelijk kleigrond, maar in de winter kan hij daar absoluut niet op staan helaas..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:31

Ja het is ook echt als waarschuwing bedoeld. Nu is de mijne wel een bijzonder vruchtje, maar geef het toch “graag” als advies aan anderen als er ook zand gevonden is.
Deze droge maanden zijn ook killing voor de zandopname tijdens het grazen, ze trekken nu hele kluiten eruit. Ik vind dit weer heerlijk, maar hoop echt dat we regen gaan krijgen voor de bodem.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 10:13

Kaitlyn schreef:
Ja het is ook echt als waarschuwing bedoeld. Nu is de mijne wel een bijzonder vruchtje, maar geef het toch “graag” als advies aan anderen als er ook zand gevonden is.
Deze droge maanden zijn ook killing voor de zandopname tijdens het grazen, ze trekken nu hele kluiten eruit. Ik vind dit weer heerlijk, maar hoop echt dat we regen gaan krijgen voor de bodem.

Ik hoop ook op regen haha, ook voor de pollen en het stof dat nu rondvliegt. Als zijn luchtwegen nu extra gaan opspelen, gaat het herstel ook moeilijker zijn :(

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:55

Mijn paard heeft vorig jaar april een koliekoperatie gehad. Op stal staan was hij totaal niet gewend, wij hebben de paarden aan huis in een pp, maar hij heeft zonder problemen na de operatie een paar weken in zn uppie op stal gestaan. We hebben wel al vrij snel een postzegelpaddockje voor hem afgezet waar hij overdag stond, en zo toch contact had met de andere paarden. Na verloop van tijd dit stukje iets uitgebreid, met uiteindelijk een stuk schuilstal en paddock voor de hele dag. Dit alles in overleg met de kliniek tot hij uiteindelijk na een maand of 3 weer volledig ingeschaard kon worden.
Mijn ervaring is dat hij na de operatie zich zodanig nog niet lekker voelde dat hij zich vanzelf rustig hield op stal. Daarnaast was het ook best regenachtig toen, en hij vond het geloof ik maar wat prettig om droog te slapen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 19:04

Aciree schreef:
Mijn paard heeft vorig jaar april een koliekoperatie gehad. Op stal staan was hij totaal niet gewend, wij hebben de paarden aan huis in een pp, maar hij heeft zonder problemen na de operatie een paar weken in zn uppie op stal gestaan. We hebben wel al vrij snel een postzegelpaddockje voor hem afgezet waar hij overdag stond, en zo toch contact had met de andere paarden. Na verloop van tijd dit stukje iets uitgebreid, met uiteindelijk een stuk schuilstal en paddock voor de hele dag. Dit alles in overleg met de kliniek tot hij uiteindelijk na een maand of 3 weer volledig ingeschaard kon worden.
Mijn ervaring is dat hij na de operatie zich zodanig nog niet lekker voelde dat hij zich vanzelf rustig hield op stal. Daarnaast was het ook best regenachtig toen, en hij vond het geloof ik maar wat prettig om droog te slapen.

Destijds met zijn peesblessure vond hij de stalrust verschrikkelijk, terwijl hij ook niet graag 24/7 buiten staat haha
Ik ga wel eens horen hoe het zit met evt een klein stukje van de wei af te zetten. Zijn paddock is echt te zanderig, dus dat risico durf ik echt niet nemen voorlopig..
Ik ben net langsgeweest en qua karakter was hij al terug de oude, dus ik vrees dat hij zich niet geheel rustig gaat houden haha

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:22

Wij hebben ook een koliekoperatie gehad. Uiteindelijk wel 3 maanden op boxtust, ik kan je stellen het was een fikse uitdaging. Die van mij was een hel met wandelen, veel ste veel energie en heel veel koliek. Bij mij op stal werd een drachtige merrie in dezelfde periode geopereerd en die heeft haar direct weer los gezet na terugkomst van de kliniek. Bij zowel mijn eigen paard als de merrie was de buik heel mooi genezen. Het op gewicht houden was ook een drama. Uiteindelijk heb ik hem hier helaas ook aan verloren.

Mijn advies kijk echt naar wat je paard aangeeft.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 22:25

Chesss schreef:
Wij hebben ook een koliekoperatie gehad. Uiteindelijk wel 3 maanden op boxtust, ik kan je stellen het was een fikse uitdaging. Die van mij was een hel met wandelen, veel ste veel energie en heel veel koliek. Bij mij op stal werd een drachtige merrie in dezelfde periode geopereerd en die heeft haar direct weer los gezet na terugkomst van de kliniek. Bij zowel mijn eigen paard als de merrie was de buik heel mooi genezen. Het op gewicht houden was ook een drama. Uiteindelijk heb ik hem hier helaas ook aan verloren.

Mijn advies kijk echt naar wat je paard aangeeft.

Wat naar..
Ik ga sowieso vragen of hij evt op een klein stukje mag, want hij is ook zo’n horrorpaard op boxrust, maar de incisie is wel heel heftig vind ik.. hij kwam sowieso al te snel bij (ondanks hij in het werk stond) dus als het op gewicht houden moeilijk wordt, kan ik nog overgaan op een volledige aanbevolen portie ipv de halve die ik nu altijd gaf.
Hopelijk blijft mijn vriendje nog zeker 20-25 jaar bij mij, maar hij is helaas nog niet uit de gevarenzone

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:07

henshem schreef:

Geen enkel paard gaat goed op boxrust. Dat maakt het ook zo lastig. Ik zou mijn paard dus in zo'n geval geen boxrust bieden, dat vind ik niet paardwaardig.
Zeker niet nu de zomer er aan komt en je dus je paard een hele zomer afpakt, en tja, tijd krijg je niet meer terug.
Ik zou het dus goed overwegen of je wel tot boxrust wilt overgaan, of niet toch gewoon een kleiner stukje weiland wilt. Dat laatste vind ik op het randje, maar dat zou ik dan nog overwegen. Opsluiten op stal dus niet. En als niets gaat, dan gewoon in de wei. Een goede dierenarts denkt met je mee en begrijpt als op stal houden niet gaat. Ik had dat met mijn ruin met een kaakbreuk, mocht eigenlijk 6 weken geen gras eten. Tja, vertel dat een twenter. Dus na een paar dagen stond hij gewoon 7*24 op de wei, het was kiezen uit 2 kwaden. Of zichzelf wat aandoen op stal, of mogelijk dat er wat mis zou gaan in het land. Op stal was het 100% zeker misgegaan. Op het land gaat het meestal goed. Zo zie ik het ook met operaties bij dieren. Hoe natuurlijker, hoe beter het herstel.
Sterkte.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:13

germie schreef:
henshem schreef:

Geen enkel paard gaat goed op boxrust. Dat maakt het ook zo lastig. Ik zou mijn paard dus in zo'n geval geen boxrust bieden, dat vind ik niet paardwaardig.
Zeker niet nu de zomer er aan komt en je dus je paard een hele zomer afpakt, en tja, tijd krijg je niet meer terug.
Ik zou het dus goed overwegen of je wel tot boxrust wilt overgaan, of niet toch gewoon een kleiner stukje weiland wilt. Dat laatste vind ik op het randje, maar dat zou ik dan nog overwegen. Opsluiten op stal dus niet.
Sterkte.

Dat is niet waar, maar het valt of staat wel met veel andere factoren. Mijn paard heeft heel recent ook 7 weken volledig op boxrust gestaan (1x per week 5 stappen naar een andere stal om te mesten en gelijk verband te wisselen). Door veel aandacht te geven en veel afleiding te bieden in verschillende soorten slowfeeders (ik ben heel creatief geworden met hooi en wortels/appels) en daar veel in af te wisselen is mijn paard bijna beter uit haar boxrust gekomen dan ervoor. Daarnaast was onze band echt vele malen sterker. Maar je moet het er wel voor over hebben, want het heeft veel tijd en energie gekost, meer dan gewoon even paddock/wei en rijden.

Kijk dus ook naar het paard en wat je kan bieden in de periode van boxrust. Op een klein stukje wei gaan ze zich namelijk net zo vervelen als je ze niets biedt. Met dan het risico dat ze door de draden gaan en meer kapot maken aan zichzelf dan er al kapot was.

nabrander: ik zou hem anders eerder op een groot stuk bij een vertrouwde rustige groep zetten, dan zijn ze meestal makkelijker dan op apart afgezette stukjes.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 22:13

germie schreef:
henshem schreef:

Ik zou het dus goed overwegen of je wel tot boxrust wilt overgaan, of niet toch gewoon een kleiner stukje weiland wilt. Dat laatste vind ik op het randje, maar dat zou ik dan nog overwegen. Opsluiten op stal dus niet. En als niets gaat, dan gewoon in de wei. Een goede dierenarts denkt met je mee en begrijpt als op stal houden niet gaat. Ik had dat met mijn ruin met een kaakbreuk, mocht eigenlijk 6 weken geen gras eten. Tja, vertel dat een twenter. Dus na een paar dagen stond hij gewoon 7*24 op de wei, het was kiezen uit 2 kwaden. Of zichzelf wat aandoen op stal, of mogelijk dat er wat mis zou gaan in het land. Op stal was het 100% zeker misgegaan. Op het land gaat het meestal goed. Zo zie ik het ook met operaties bij dieren. Hoe natuurlijker, hoe beter het herstel.
Sterkte.

Het is inderdaad heel dubbel..
Met zijn blessure heb ik altijd gezegd “nooit nog stalrust, dat doe ik hem niet nog eens aan”, maar nu met deze intense operatie durf ik niet goed. Mijn eigen dierenarts is heel meedenkend en ik ga eens horen wat hij “wel” mag als we terug in de groene zone zijn bij de kliniek. Tijd krijg je inderdaad niet meer terug, maar ik ben dankbaar voor de tijd die ik met hem heb

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 22:16

Tatyana schreef:
Dat is niet waar, maar het valt of staat wel met veel andere factoren. Mijn paard heeft heel recent ook 7 weken volledig op boxrust gestaan (1x per week 5 stappen naar een andere stal om te mesten en gelijk verband te wisselen). Door veel aandacht te geven en veel afleiding te bieden in verschillende soorten slowfeeders (ik ben heel creatief geworden met hooi en wortels/appels) en daar veel in af te wisselen is mijn paard bijna beter uit haar boxrust gekomen dan ervoor. Daarnaast was onze band echt vele malen sterker. Maar je moet het er wel voor over hebben, want het heeft veel tijd en energie gekost, meer dan gewoon even paddock/wei en rijden.

Kijk dus ook naar het paard en wat je kan bieden in de periode van boxrust. Op een klein stukje wei gaan ze zich namelijk net zo vervelen als je ze niets biedt. Met dan het risico dat ze door de draden gaan en meer kapot maken aan zichzelf dan er al kapot was.

nabrander: ik zou hem anders eerder op een groot stuk bij een vertrouwde rustige groep zetten, dan zijn ze meestal makkelijker dan op apart afgezette stukjes.

Wij gaan nu ook voorlopig op zoek naar manieren om hem bezig te houden! Het voordeel is wel dat hij dé beste stal heeft van heel de manege. Hij staat rustig, maar ook niet zo rustig dat er niks gebeurd. Hij kan naar de paarden op de wei zien, hij kan zien wat er op straat gebeurd en op het padje tussen zijn stal en de weides, zijn buurman staat altijd binnen.
Ons eerdere revalidatieproces heeft onze band inderdaad erg versterkt, en ik merk nu ook met nu al 3 dagen in de kliniek te staan, dat het opnieuw sterker wordt.
Ik mag gewoon niet alles met eten doen want hij was sowieso al wat te dik, en hij valt (gelukkig) niet erg af na de operatie