Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruiker1

Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 21:42

Hoi,

Ik heb gezocht op Bokt en google maar nog niet dé oplossing gevonden. Er is zoveel te koop dat ik er geen wijs uit wordt.

Mijn paard heeft halsartrose onderin. Omdat ze al haar hooi door de stal loopt, ben ik op zoek naar een manier om hooi te voeren die geen belasting voor haar hals is. Ik heb nu van Nedlandic een slowfeeder hangen met 6 cm mazen van 100x150 cm. Op haar vorige stal had ze een vaste hooiruif van 2 meter zoals de junai

Van de grond voeren is denk ik de beste optie maar ik wil wel echt dat ze hele nacht kan eten. Die hoeveelheid op de grond gooien is gewoon niet te doen in de praktijk. Wie heeft de gouden tip?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:45

Is het een idee om een (haakse) hoek van de stal tot ruif in te richten? Door er een metalen hekwerk met spijlen voor te plaatsen? Dan kan ze laag eten, maar het niet de hele stal doorlopen.

https://www.cavalo.nl/hooiruif-pidero.html

Zoiets.

Duhelo

Re: Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:49

Gewoon een bak in de hoek met een slowfeedernet in?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:53

Een haybar, of zelf iets maken in de hoek wat hetzelfde principe is?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:56

In ieder geval niet uit een hangend net. Met de ruif die Marleen post gaat ze ook nog draaien met haar hals waarschijnlijk, dat zou ik vermijden. Of wel eenzelfde constructie, maar dan de spijlen dicht en de onderkant open. Dat die het alleen van onder eruit kan halen.

Of gewoon een (slowfeeder)bak in de hoek? Is dat geen optie?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:07

Wij hebben de hooiruiven van Patura. Kan je op de gewenste hoogte hangen en ze kunnen er mooi recht uit eten.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:08

Afbeelding
Een hooiruif moet ze inderdaad haar hoofd kantelen. Ik heb deze op stal gezien, maar gaan ze dan ook niet aan het hooi trekken? Of is dat niet erg omdat het een vaste constructie is in tegenstelling tot een hooinet?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:10

suffie schreef:
Wij hebben de hooiruiven van Patura. Kan je op de gewenste hoogte hangen en ze kunnen er mooi recht uit eten.

Ja, dit lijkt mij dus ook het fijnste voor de hals. Hoe hoog heb jij hem hangen?

Bedankt voor het meedenken allemaal, heel fijn!
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 18-05-25 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:11

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:13

Crista schreef:

Die is ook mooi, ik denk wel dat ze alles eruit trekt. Alles wat onderin zit is natuurlijk het lekkerste!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:14

Gebruiker1 schreef:
[ Afbeelding ]
Een hooiruif moet ze inderdaad haar hoofd kantelen. Ik heb deze op stal gezien, maar gaan ze dan ook niet aan het hooi trekken? Of is dat niet erg omdat het een vaste constructie is in tegenstelling tot een hooinet?

Deze hebben wij voor een paard ook op stal hangen, en daar moeten zijn inderdaad ook aan trekken.

Mijn paard heeft ook halsartrose en er is maar een oplossing. Van de grond laten eten. Gewoon laag aan de grond in een natuurlijke, niet geforceerde houding.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:21

PSvanLot schreef:
Gebruiker1 schreef:
[ Afbeelding ]

Deze hebben wij voor een paard ook op stal hangen, en daar moeten zijn inderdaad ook aan trekken.

Mijn paard heeft ook halsartrose en er is maar een oplossing. Van de grond laten eten. Gewoon laag aan de grond in een natuurlijke, niet geforceerde houding.

Ik was er al bang voor. Het probleem is dat ik haar net van de maagzweren af heb dus ik wil echt dat ze kan eten wanneer ze wil. Maar zoveel hooi op de grond wordt geheid een zooitje… een hooibak of zo’n hoekding zonder iets zou dan nog wel kunnen.

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:31

Gebruiker1 schreef:
Hoi,

Ik heb gezocht op Bokt en google maar nog niet dé oplossing gevonden. Er is zoveel te koop dat ik er geen wijs uit wordt.

Mijn paard heeft halsartrose onderin. Omdat ze al haar hooi door de stal loopt, ben ik op zoek naar een manier om hooi te voeren die geen belasting voor haar hals is. Ik heb nu van Nedlandic een slowfeeder hangen met 6 cm mazen van 100x150 cm. Op haar vorige stal had ze een vaste hooiruif van 2 meter zoals de junai

Van de grond voeren is denk ik de beste optie maar ik wil wel echt dat ze hele nacht kan eten. Die hoeveelheid op de grond gooien is gewoon niet te doen in de praktijk. Wie heeft de gouden tip?

Je hebt open stalwanden waardoor het voer niet in de stal ligt maar ervoor. Zo iets zeg maar:

Afbeelding
Zou dat een optie kunnen zijn?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:44

Mariska_28 schreef:
Gebruiker1 schreef:
Hoi,

Je hebt open stalwanden waardoor het voer niet in de stal ligt maar ervoor. Zo iets zeg maar:

[ Afbeelding ]
Zou dat een optie kunnen zijn?

Fantastisch, maar helaas is dat geen optie. Ik sta op een pensionstal dus ik heb niet de luxe om zoiets te regelen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:06

En zo'n hayplay kussen? En dan met 2 ringen in de wand vastzetten? Karabijnhaken om eraan te klikken.
Kan je zelfs eerst testen met net wat je nu hebt.

Anders denk ik zo snel aan zo'n zelfde systeem als voor hartog of kerbl haybox, of de haygain

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:22

Gebruiker1 schreef:
PSvanLot schreef:

Ik was er al bang voor. Het probleem is dat ik haar net van de maagzweren af heb dus ik wil echt dat ze kan eten wanneer ze wil. Maar zoveel hooi op de grond wordt geheid een zooitje… een hooibak of zo’n hoekding zonder iets zou dan nog wel kunnen.

[ Afbeelding ]

Maar dan staat je paard nog constant in een onnatuurlijke houding te eten. Finest voor de artrose.
Ik heb gekozen voor de rommel die het geeft, maar wel een pijnvrij paard.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:27

Hoe groot is de stal waar ze in staat? Kan je een ruimer stuk afzetten zodat er wel veel hooi in kan, maar het niet een hoge stapel word? Dus zegmaar gewoon 0,5-1 meter breed en dan de lengte van bijvoorbeeld de hele zijkant?

Maar die vlag gaat niet op als je paard in een box van 3x3 staat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:28

Mag plukken wel? Zo ja, dan een grofmazig Hooinet in zo’n hoekbak?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 00:59

PSvanLot:

Ik vind de rommel niet erg maar de pensionhouder ziet niet graag veel hooi op de mestberg belanden. En dat snap ik ook wel.

Denk je dat zoiets zou kunnen?

Afbeelding

Als het echt niet anders kan dat voer ik op de grond. Ze staat op vlas dus het is vooral een duivels dilemma met de maagzweren die ze heeft gehad. Ze mag echt niet te lang zonder hooi staan.
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 19-05-25 01:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 01:00

prugelpiet schreef:
Hoe groot is de stal waar ze in staat? Kan je een ruimer stuk afzetten zodat er wel veel hooi in kan, maar het niet een hoge stapel word? Dus zegmaar gewoon 0,5-1 meter breed en dan de lengte van bijvoorbeeld de hele zijkant?

Maar die vlag gaat niet op als je paard in een box van 3x3 staat.

Stal is 3x4. Dus niet heel veel extra ruimte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 02:51

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 04:47

Je hebt van die systemen die je bovenin je stal hangt. Die laten op gepaste tijden hooi vallen. Dan kun je snachts 4x een portie hooi laten vallen. Dan kun je dus vaker kleinere porties voeren vanaf de grond. Dan zal ze het waarschijnlijk beter opeten omdat ze minder in een keer krijgt.

Wel een prijzige oplossing en je stalhouderij moet het maar net goedvinden. Maar zou perfect zijn jullie situatie

https://paddocktweaks.nl/product/hooivo ... hoekmodel/

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 06:39

Gebruiker1 schreef:
PSvanLot:

Ik vind de rommel niet erg maar de pensionhouder ziet niet graag veel hooi op de mestberg belanden. En dat snap ik ook wel.

Denk je dat zoiets zou kunnen?

[ Afbeelding ]

Als het echt niet anders kan dat voer ik op de grond. Ze staat op vlas dus het is vooral een duivels dilemma met de maagzweren die ze heeft gehad. Ze mag echt niet te lang zonder hooi staan.

Volgens de verschillende veeartsen die ik gesproken heb zou dit inderdaad de beste oplossing zijn, maar dan moet het er los geschud in, en niet een paar plakken, want dan moeten ze nog trekken.

Mijn paard had naast de artrose in de hals ook een maagzweer en heel eerlijk, met zijn bak is er ook niet tegen te voeren.
Omdat ze met de hals niet mogen trekken balen ze het hooi er los geschud redelijk eenvoudig tussen uit en met een beetje een vlugge eter is het ook niet voor 10 uur eten.

Mijn paard had in de nacht vaak genoeg een paar uur niks, maar maagzweren zijn nooit terug gekomen. Maar is de maagzweer van je paard niet ontstaan door de pijn in de hals?

Zelf zou ik, gezien de pijn in de hals, toch kiezen voor los op de grond. Dan maar wat door de stal lopen. Ik weet niet hoe laat de laatste en eerste voerronde zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:20

Je wilt idd niet dat ze gaan trekken. En zeker niet met hoofd schuin, dus alles op hoogte en hangende netten vallen al af. Het liefst gewoon recht naar beneden eten en makkelijk. Dus als het al ergens inzit wel loshalen en geen plakken met rek of net erover. Best wat van de voorbeelden hier waren ons afgeraden door de manier waarop ze toch gaan eten, zoals eigenlijk alle ruiven. Slowfeeder wil je ook niet, want en lastiger eten dus meer kracht en scheef wat extra belasting geeft op de wervels. Zelfs voor gezonde paarden is het niet goed om continu zo te eten, uit zo'n net en dergelijke zouden ze eigenlijk maximaal 15 procent van de tijd moeten eten. En dat is dus voor paarden zonder halsproblemen. Ook dat hoge eten geldt hetzelfde voor, als afwisseling voor klein gedeelte oké, voor het grootste gedeelte van de tijd niet en zeker niet met halsproblemen.
Die van crista is 1 van de beste opties als je echt niet op de grond wil. Daar kan je eventueel nog een net met grote mazen, dus geen slowfeeder, overheen doen zodat niet alles eruit getrokken kan worden maar er wel makkelijk gegeten kan worden zonder te moeten trekken. Maar dan zou ik alsnog een deel wel gewoon op de grond voeren, eigenlijk.
Die van DP zou kunnen, maar ook daar zal je het hooi los moeten halen en geen hele plakken erin moeten doen ben ik bang.

Wij hebben bij die van ons zo'n hartog bak gehad waar hij compact gras in kreeg, met een extta wijd rek erin waar hij makkelijk uit kon eten en dus ook losgemaakt Beetje zoiets als jouw foto van nedlantic of die op de grond, maar dat was als extra en niet geschikt om continu uit te eten en zeker niet met plakken, dan moet je alles loshalen en krijg je er minder in. Dan red je geen hele nacht. Ik vond het alsnog niet ideaal, want moest toch op borsthoogte hangen, djs minder goed, maar dat kreeg hij dus 1 keer per dag losgemaakt, want hij deed 2 dagen met zo'n baal compactgras en kreeg dus elke dag halve baal losgemaakt en daarnaast het hooi gewoon op de grond. Zo kon hij altijd eten, maar was het grootste deel van de grond wat toch het beste is. Hij kreeg er ook wat stro bij.

De maagzweren kunnen idd juist door de pijn komen. Mensen richten zich heel erg op het eten, maar de oorzaak is juist veel vaker pijn en/of stress. Dan werkt te lang zonder eten staan wel om het erger te maken, maar is juist vaak niet de echte oorzaak. Dan zouden paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen nooit zweren hebben en helaas hebben ze dat ook.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:24

Kun je een hoek afzetten met laag hekje om hooi en vlas gescheiden te houden?