Paard heeft aanvallen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Re: Paard heeft aanvallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:04

Heel veel respect voor jou TS, mijn duimen draaien voor jullie !
Dikke knuffel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:52

Laarakker kan wel wonderen verrichten ! Jaren terug meegemaakt . Veel succes

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:14

Super dat je dit nog gaat doen!
Ik ga heel hard voor jullie duimen dat er wat uit komt en dat er hopelijk ook nog iets aan te doen valt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:47

Heel benieuwd hoe het gaat zijn bij erik!!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 19:12

Poepies ;( bedankt
Heb met Eric toch een klein beetje hoop. De assistente zei aan de telefoon dat Eric hem misschien wel kon helpen. Die zin heb ik het afgelopen jaar nog niet gehoord dus ben een beetje hoopvol nu

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:37

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik weer een aantal berichten verwijderd die niet aan de regels voldoen.
Doneeracties en het bespreken daarvan zijn niet toegestaan.
Hierbij een link naar de regels waarin dit wordt uitgelegd.
https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Mag_ ... op_Bokt.3F

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:16

Ik heb niet je hele verhaal gevolgd en niet alles uitgebreid gelezen, maar mijn pony is ook dik een half jaar ziek geweest met koliek aanvallen. December 2023 begon het. Meerdere maagscopieën gedaan en maandenlang medicatie gegeven want ze had ernstige maagzweren, maar er zat geen enkele keer verbetering in.

Niemand wist wat ze ermee aan moesten, ze stond op een begeven moment alleen nog maar in een hoekje van haar stal en met moeite kreeg ik er 2 kilo hooi per dag in. Ik ben toen door gestuurd naar Utrecht, daar hebben ze een darm biopt afgenomen waar uit kwam dat ze ook IBD heeft/had. Prednison gestart, een traject bij den hoek, uiteindelijk nog geen verbetering en toen zijn we met de omeprazol injecties van Utrecht begonnen.

Dit + verhuizing(24/7 buiten én onverpakt goed hooi) was voor ons de stap naar verbetering. Met de laatste scopie was ze nog niet ‘schoon’, maar na een half jaar was het wel echt tijd om te stoppen met medicatie en ik wilde haar geen dierenarts stress meer aan doen. Ik heb haar nog een paar maanden extra rust gegeven en langzaam zag ik mijn pony weer opbloeien.

Toettie is nu sinds oktober weer helemaal klachtenvrij(ik durf het bijna niet uit te typen) en we zijn zelfs weer wedstrijden aan het rijden, wat ik echt niet meer had gedacht. Geef niet op, ik duim heel hard voor je dat hij net zo op knapt als die van mij :knuffel:

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 09:18

Jeetje er is 1 vrouw op instagram die continu berichten plaatst onder mijn posts dat ik een dierenbeul ben. Heb haar nu geblokkeerd.

Weet niet of het ook toevallig een Bokker is, maar zulke opmerkingen zijn echt niet nodig >;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:30

Dat is echt heel rot TS.

Maar hou je maar voor dat het meer aan hen ligt dan aan jou.
Ze krijgen maar een klein deel mee van jouw leven, dat van je paard en jouw inspanningen en vormen daar een (mogelijk te) extreem oordeel naar.
Ze weten gewoon niet wat ze NIET zien. En eigenlijk zou je (ze dus) dan zo slim moeten zijn om niet te hard te oordelen. Maar dat lijkt niet iedereen te begrijpen.

Wij weten allemaal niet precies wat je doet, welke zorgen je je hier over maakt, hoeveel grote en kleine dingen je al gedaan hebt. Hoe veel tijd en energie je hier in steekt. Hoeveel mini en maxi aanpassingen je steeds doet.
In dit topic komt het absoluut over of je echt je stinkende best doet. Dus zet hem op!
ik duim voor jullie.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:37

Zet het opzij, sommige mensen zijn gewoon dom en/of hebben plaat voor de kop.
Je doet al wat je kan voor je maatje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:38

rosslover schreef:
Niemand wist wat ze ermee aan moesten, ze stond op een begeven moment alleen nog maar in een hoekje van haar stal en met moeite kreeg ik er 2 kilo hooi per dag in. Ik ben toen door gestuurd naar Utrecht, daar hebben ze een darm biopt afgenomen waar uit kwam dat ze ook IBD heeft/had. Prednison gestart, een traject bij den hoek, uiteindelijk nog geen verbetering en toen zijn we met de omeprazol injecties van Utrecht begonnen.

Je hoort IBD best nog wel vaak als oorzaak bij dit soort klachten.
Ik heb mijn paard ook in Utrecht gehad met vage koliekklachten en vermageren. Ik had zelf een vermoeden dat het het hooi was op de oude stal waar hij de klachten van had (we zijn inmiddels ook verhuisd) maar zeker was ik niet en wilde ook zand en maagzweer uitsluiten. Het bleek geen zand of maagzweren, maar wel bleek hij veel te weinig hooi te eten, wat ons vermoeden ook wel versterkte. We hebben toen ook wel aan IBD gedacht, maar heb toen nog geen biopt laten doen en wilde eerst afwachten wat de verhuizing en beter hooi zou doen. Maar er werd in Utrecht ook zeker wel aan gedacht.
Na de verhuizing is hij echt opgeknapt en eet nu ook weer goed. Dus er is nu geen aanleiding om een biopt te doen, maar we houden het wel in de gaten.
Ik denk dat er meer IBD-ers rondlopen dan je zou denken. IBD is chronisch dus je paard kan altijd gevoelig blijven voor terugkerende opvlamming van de ontsteking. Daarom is het ook goed om de weerstand zo hoog mogelijk te houden.

Fijn dat het weer goed gaat met je paard Rosslover.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:13

Misschien heeft die vrouw zelf een onverwerkt trauma in die richting ofzo en projecteert ze het nu op jou. Het zegt in ieder geval vaak meer over de persoon die zulke uitlatingen doet dan over de persoon waar het tegen geuit wordt.
Je pakt het denk ik goed aan, blokkeren en door met wat wel belangrijk is! :knuffel: kijk hoeveel mensen je op verschillende manieren steunen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:22

Ja en soms komt het ook echt uit de beste bedoelingen voort. Hebben ze zelf ergens heel goede ervaringen mee. Of inderdaad een eigen trauma en willen ze je dat besparen. Of communiceren gewoon niet erg handig.

Maar zo werkt het niet.
Ze hebben simpelweg maar een heel klein stukje van het totaal plaatje. Dus kunnen via zo'n kanaal kun je echt beter wat voorzichtig blijven.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:04

Vervelend van die berichten. Ik denk dat je het in de ogen van sommige mensen nooit goed doet. Ga je tot het uiterste dan ben je onnodig lijden aan het rekken. En stop je met behandelen, dan ben je je dier aan het verwaarlozen. Mensen zullen altijd oordelen, ook al kennen ze maar een deel van het verhaal.

Hoop dat Laarakker je kan helpen! Je doet in elk geval je uiterste best

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:21

Ehm heel apart.. lijkt mij ook niet nodig zulke opmerkingen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:57

Hoezo? Ik doel op diegene die haar uitmaakt voor dierenbeul op instagram. Niet op de mensen die hier proberen mee te denken. Ik bedoel dat je voor die mensen het toch niet goed kunt doen dus dat je er niet op moet letten.

Beetje jammer dat je uitgaat van een kwaadwillende intentie

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:01

MissyNr1 schreef:
Hoezo? Ik doel op diegene die haar uitmaakt voor dierenbeul op instagram. Niet op de mensen die hier proberen mee te denken. Ik bedoel dat je voor die mensen het toch niet goed kunt doen dus dat je er niet op moet letten.

Beetje jammer dat je uitgaat van een kwaadwillende intentie

Ik denk dat jij m persoonlijk opvat, maar dat het als antwoord op TS is ;)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:03

Oooow zo.. Oeps :o Dan heb ik niks gezegd :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:51

Ja klopt, sorry had het misschien wat duidelijker moeten verwoorden. :o

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 09:40

Even een update over Vallie:

De luchtzuighalsband is af, deze werkte toch niet. Hij blijft nog steeds luchtzuigen, soms extremer dan de andere keer.

Iemand was enorm lief om mij medicatie te schenken voor maagzweren. Dit wil ik voor de zekerheid toch weer geven maar pas als we morgen bij Eric van de Laarakker zijn geweest.

We moeten er om half 10 zijn. Ook nog contact gehad met de spoedarts die hem geholpen heeft. Die wilde toch weten of er al wat gevonden was. Eventueel kunnen we als Eric niet kan helpen nog bij mijn eigen dierenarts een glucose test doen, en een biopt van de maag en dunne darm doen. Dit betekent wel weer een opname. Gelukkig dat dankzij de (zie onderschrift) ik nu iets verder kan dokteren. Ik blijf mijn gevoel volgen en stop wanneer Vallie het genoeg vind.

Jullie steun en alle berichten doen mij zo goed zou toch morgen het allermooiste verjaardagskadootje ooit zijn als ik een antwoord krijg.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:54

Wordt de dan ook nog meegenomen in een testje?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:07

Fingers crossed dat ze kunnen helpen.

Ik heb bij mijn paard op de Lingehoeve ook een darmbiopt laten nemen. Ze kunnen dat helaas alleen van begin en eind van de darm. Het geeft maar een gedeeltelijk antwoord.
Maar, kan nog steeds wel een antwoord geven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:18

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels voldoet

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:24

Heel veel sterkte morgen, hopelijk krijg je eindelijk duidelijkheid.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:55

Ik ga hard duimen voor jullie!