Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Met alle respect maar ik snap wel dat dit paard zere voeten heeft. De hielen zijn veel te hoog en de hoef is uit balans. Dat driehoekje wat je ziet wat eruit ziet als een kattenoortje hoort veel verder naar achteren te zitten, namelijk gelijk aan het breedste punt van de straal. Door dat punt verder naar achteren te brengen kan hij er meer ontspannen op staan. Zoals het nu is kun je het vergelijken met twee spijkers die door de zool van je laars naar binnen prikken op die plek. Zodra je er gewicht op laat rusten dan prikken ze in je hak. Niet lekker! Verder is het scheef bekapt en zie ik wat flare/verdikte hoefwand en zijn de steunsels veel te lang/hoog. Te lange steunsels groeien door naar binnen en drukken daar op het zachte weefsel wat dus pijn doet.
Ik zou eens een dagcursus bekappen doen in Groningen of Zeeland. Groningen bij horse in a box. Dit is echt een goede en leerzame cursus waarna je in 1 dag weet hoe een correct bekapte hoef eruit hoort te zien waardoor je zelf ook de kennis hebt om dit soort situaties meer te duiden. Heleen Davies heeft ook een goede cursus maar als eerste cursus vind ik Groningen echt beter.
Hieperdi schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Laatste is voorhoeven heeft wat whiteline schimmel vandaar de inkeping. Afgelopen Woensdag bekapt, minimaal
Elisa2 schreef:Hieperdi schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Laatste is voorhoeven heeft wat whiteline schimmel vandaar de inkeping. Afgelopen Woensdag bekapt, minimaal
Ben toch ook niet helemaal kapot van wat ik zie, toon lijkt wat lang en verzenen laag..dit kan wel wat vertekenen door hoe het paard op het moment van de foto stond. Wat me het meeste opvalt is de onderkant. De zool hoort licht welvend te lopen en die lijkt bij jouw paard plat te zijn. Het is niet zo heel raar dat hij dan gevoelig gaat lopen. Ik zou echt een second opinion doen van een andere (medische) hoefsmid.
http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/
Hier kun je zien hoe de onderkant er uit hoort te zien.
Hutcherson schreef:pluisje88 schreef:Met alle respect maar ik snap wel dat dit paard zere voeten heeft. De hielen zijn veel te hoog en de hoef is uit balans. Dat driehoekje wat je ziet wat eruit ziet als een kattenoortje hoort veel verder naar achteren te zitten, namelijk gelijk aan het breedste punt van de straal. Door dat punt verder naar achteren te brengen kan hij er meer ontspannen op staan. Zoals het nu is kun je het vergelijken met twee spijkers die door de zool van je laars naar binnen prikken op die plek. Zodra je er gewicht op laat rusten dan prikken ze in je hak. Niet lekker! Verder is het scheef bekapt en zie ik wat flare/verdikte hoefwand en zijn de steunsels veel te lang/hoog. Te lange steunsels groeien door naar binnen en drukken daar op het zachte weefsel wat dus pijn doet.
Ik zou eens een dagcursus bekappen doen in Groningen of Zeeland. Groningen bij horse in a box. Dit is echt een goede en leerzame cursus waarna je in 1 dag weet hoe een correct bekapte hoef eruit hoort te zien waardoor je zelf ook de kennis hebt om dit soort situaties meer te duiden. Heleen Davies heeft ook een goede cursus maar als eerste cursus vind ik Groningen echt beter.
Wat is jouw achtergrond in relatie tot hoeven? Want ik lees niet terug dat je hoefsmid bent of anderszins professional in de paarden, je begint over een cursus.. En je hebt een hele theorie over hoe het paard zich moet voelen met deze hoeven. Ben toch benieuwd naar jouw achtergrond.
Hieperdi schreef:Het aanbod is echt heel weinig hier in de omgeving helaas en steeds meer gaan er mee stoppen. Dus ben erg beperkt qua keuze ook. Hij loopt inmiddels alweer aantal dagen goed gelukkig, het waren de eerste 2 dagen na het bekappen dat het niet goed ging
Barchetta schreef:[ Afbeelding ]
Als je over de derde foto kijkt zie je dat er aan de blauwe kant minder hoefwand staat dan aan de andere kant.
anjali schreef:Het zelf bijhouden van een hoef is ontzettend zwaar! Daar moet je sterk voor zijn en een goede rug hebben! Ik heb ooit een hoefvijl gekocht om (dacht ik) de randjes te kunnen bijvijlen- ik kon amper nog overeindkomen en heb veel respect voor het werk van een smid gekregen. Desalniettemin gaat er in het onderhavige geval wat mis want als het paard voor het bekappen niet kreupel is en erna wel, dan is dat niet goed.Dus, minder vaak bekappen, en op zoek naar een smid die het voor dit specifieke paard beter doet.
superpony schreef:Ik ben verbaasd hoeveel mensen het advies geven om minder vaak te bekappen. Er is nog echt te weinig kennis bij eigenaren over gezonde hoeven.
Veel in 1x eraf, betekent steeds een verandering en dat wil je juist niet. Dus vaker een klein beetje eraf zou altijd beter moeten zijn, dan minder vaak veel in 1x eraf. Normaal zouden paarden zelf slijten, maar dat gebeurt dus niet in stal of op een wei.
Ik vind de hoef er niet heel goed uit zien. Ook niet de ergste hoef die je kan tegenkomen, maar qua bekappen gaat hier nog veel niet goed.
Zelf bekappen is zwaar, maar als je het bijhoudt, hoef je er helemaal niet zo lang onder te hangen. Veel mensen vijlen alleen tussendoor.
En de discussie dat je alleen naar je hoefsmid moet luisteren is wel antiek. Een opleiding tot hoefsmid stelt qua theorie niet zo gek veel voor en zou basis kennis moeten zijn. De praktijk leren ze van oudere hoefsmeden en dan is het maar net waar je meeloopt wat je leert. Maar er zijn nog steeds veel hoefsmeden die te weinig aandacht hebben voor goed bekappen. Ze kunnen vaak wel ellende oplosse met ijzers, maar ook dat is vaak te voorkomen met goed bekappen en goed management.
journee schreef:superpony schreef:Ik ben verbaasd hoeveel mensen het advies geven om minder vaak te bekappen. Er is nog echt te weinig kennis bij eigenaren over gezonde hoeven.
Veel in 1x eraf, betekent steeds een verandering en dat wil je juist niet. Dus vaker een klein beetje eraf zou altijd beter moeten zijn, dan minder vaak veel in 1x eraf. Normaal zouden paarden zelf slijten, maar dat gebeurt dus niet in stal of op een wei.
Ik vind de hoef er niet heel goed uit zien. Ook niet de ergste hoef die je kan tegenkomen, maar qua bekappen gaat hier nog veel niet goed.
Zelf bekappen is zwaar, maar als je het bijhoudt, hoef je er helemaal niet zo lang onder te hangen. Veel mensen vijlen alleen tussendoor.
En de discussie dat je alleen naar je hoefsmid moet luisteren is wel antiek. Een opleiding tot hoefsmid stelt qua theorie niet zo gek veel voor en zou basis kennis moeten zijn. De praktijk leren ze van oudere hoefsmeden en dan is het maar net waar je meeloopt wat je leert. Maar er zijn nog steeds veel hoefsmeden die te weinig aandacht hebben voor goed bekappen. Ze kunnen vaak wel ellende oplosse met ijzers, maar ook dat is vaak te voorkomen met goed bekappen en goed management.
Zelf ben ik verbaasd hoeveel mensen goed advies over bekappen van hoeven denken te kunnen geven op basis van enkele foto's. Daar zou zelfs geen enkele deskundige professional zich aan wagen. Die zouden altijd benadrukken dat ze een paard in het echt moeten zien, omdat de beenstand en de manier van bewegen ook veel invloed heeft op de wijze van bekappen. En veel ervaring doet iemand inderdaad op in de praktijk. Een juist die praktijk ervaring over al die verschillende hoefsoorten, beenstanden, en hoefproblemen is de kracht van een smid, die ga je als eigenaar (hopelijk) niet ervaren.
Soms moeten hoeven juist scheef bekapt worden. Zelf de hoeven tussendoor met een vijl bijhouden kan vaak prima bij gezonde hoeven. Maar bij problemen is toch een (medisch) onderlegde smid noodzaak.
Het paard van TS kampt al langere tijd afwisselend met verschillende klachten. De klachten na de laatste bekapping waren behoorlijk heftig, tegen bevangenheid aan. Paard is 16 jaar oud en nog niet getest op onderliggende medische problemen zoals ppid. Lijkt me best verstandig om dat bijvoorbeeld eerst uit te sluiten. Best kans dat de smid en hoefstand zelf niet de oorzaak zijn van de problemen.
journee schreef:superpony schreef:Ik ben verbaasd hoeveel mensen het advies geven om minder vaak te bekappen. Er is nog echt te weinig kennis bij eigenaren over gezonde hoeven.
Zelf ben ik verbaasd hoeveel mensen goed advies over bekappen van hoeven denken te kunnen geven op basis van enkele foto's. Daar zou zelfs geen enkele deskundige professional zich aan wagen. Die zouden altijd benadrukken dat ze een paard in het echt moeten zien, omdat de beenstand en de manier van bewegen ook veel invloed heeft op de wijze van bekappen. En veel ervaring doet iemand inderdaad op in de praktijk. Een juist die praktijk ervaring over al die verschillende hoefsoorten, beenstanden, en hoefproblemen is de kracht van een smid, die ga je als eigenaar (hopelijk) niet ervaren.
Soms moeten hoeven juist scheef bekapt worden. Zelf de hoeven tussendoor met een vijl bijhouden kan vaak prima bij gezonde hoeven. Maar bij problemen is toch een (medisch) onderlegde smid noodzaak.
Het paard van TS kampt al langere tijd afwisselend met verschillende klachten. De klachten na de laatste bekapping waren behoorlijk heftig, tegen bevangenheid aan. Paard is 16 jaar oud en nog niet getest op onderliggende medische problemen zoals ppid. Lijkt me best verstandig om dat bijvoorbeeld eerst uit te sluiten. Best kans dat de smid en hoefstand zelf niet de oorzaak zijn van de problemen.
Hieperdi schreef:Klopt ik denk zelf ook niet dat dat de oorzaak is hoor want dan zou hij in de winter er ook slecht op moeten lopen. Ik denk dat de bekapbeurten gewoon net even te vroeg zijn elke keer dit icm dat de hoef in de zomer meer/sneller slijt ivm hardere ondergrond. Wellicht zouden dunne zolen ook nog kunnen, of een onderliggend iets zoals jij ook aangaaft. Over 2 weken laat ikfoto’s maken. Hij loopt inmiddels weer helemaal goed en het waren echt de eerste 2 dagen na het bekappen dat hij op eieren liep
pluisje88 schreef:Een slechte bekapping is een slechte bekapping en dat is echt prima te herkennen op een paar foto’s. Bekappen is echt geen rocketsience.Als wat meer mensen zichzelf zouden inlezen over hoe een paard correct op z’n voeten staat zouden heel veel paarden daarmee geholpen zijn.
Runa schreef:Ik denk dat de discussie wel of niet zelf bekappen eindeloos is en dat nooit iedereen elkaar daarin gaat vinden. En volgens mij is dat ook niet een discussie die past bij dit topic.
Maar helemaal zelf bekappen en tussendoor zelf bijhouden zijn twee verschillende dingen. Dat tweede is wat ik ook ts zou aanraden. Dan blijft er namelijk gewoon iemand meekijken met veel ervaring, maar leer je zelf ook meer over hoeven en is het verschil per bekapping veel kleiner, wat weer fijn is voor het paard.