Kreupel na bekappen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:19

Met alle respect maar ik snap wel dat dit paard zere voeten heeft. De hielen zijn veel te hoog en de hoef is uit balans. Dat driehoekje wat je ziet wat eruit ziet als een kattenoortje hoort veel verder naar achteren te zitten, namelijk gelijk aan het breedste punt van de straal. Door dat punt verder naar achteren te brengen kan hij er meer ontspannen op staan. Zoals het nu is kun je het vergelijken met twee spijkers die door de zool van je laars naar binnen prikken op die plek. Zodra je er gewicht op laat rusten dan prikken ze in je hak. Niet lekker! Verder is het scheef bekapt en zie ik wat flare/verdikte hoefwand en zijn de steunsels veel te lang/hoog. Te lange steunsels groeien door naar binnen en drukken daar op het zachte weefsel wat dus pijn doet.

Ik zou eens een dagcursus bekappen doen in Groningen of Zeeland. Groningen bij horse in a box. Dit is echt een goede en leerzame cursus waarna je in 1 dag weet hoe een correct bekapte hoef eruit hoort te zien waardoor je zelf ook de kennis hebt om dit soort situaties meer te duiden. Heleen Davies heeft ook een goede cursus maar als eerste cursus vind ik Groningen echt beter.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 04:22

pluisje88 schreef:
Met alle respect maar ik snap wel dat dit paard zere voeten heeft. De hielen zijn veel te hoog en de hoef is uit balans. Dat driehoekje wat je ziet wat eruit ziet als een kattenoortje hoort veel verder naar achteren te zitten, namelijk gelijk aan het breedste punt van de straal. Door dat punt verder naar achteren te brengen kan hij er meer ontspannen op staan. Zoals het nu is kun je het vergelijken met twee spijkers die door de zool van je laars naar binnen prikken op die plek. Zodra je er gewicht op laat rusten dan prikken ze in je hak. Niet lekker! Verder is het scheef bekapt en zie ik wat flare/verdikte hoefwand en zijn de steunsels veel te lang/hoog. Te lange steunsels groeien door naar binnen en drukken daar op het zachte weefsel wat dus pijn doet.

Ik zou eens een dagcursus bekappen doen in Groningen of Zeeland. Groningen bij horse in a box. Dit is echt een goede en leerzame cursus waarna je in 1 dag weet hoe een correct bekapte hoef eruit hoort te zien waardoor je zelf ook de kennis hebt om dit soort situaties meer te duiden. Heleen Davies heeft ook een goede cursus maar als eerste cursus vind ik Groningen echt beter.

Wat is jouw achtergrond in relatie tot hoeven? Want ik lees niet terug dat je hoefsmid bent of anderszins professional in de paarden, je begint over een cursus.. En je hebt een hele theorie over hoe het paard zich moet voelen met deze hoeven. Ben toch benieuwd naar jouw achtergrond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:23

Hieperdi schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Laatste is voorhoeven heeft wat whiteline schimmel vandaar de inkeping. Afgelopen Woensdag bekapt, minimaal

Ben toch ook niet helemaal kapot van wat ik zie, toon lijkt wat lang en verzenen laag..dit kan wel wat vertekenen door hoe het paard op het moment van de foto stond. Wat me het meeste opvalt is de onderkant. De zool hoort licht welvend te lopen en die lijkt bij jouw paard plat te zijn. Het is niet zo heel raar dat hij dan gevoelig gaat lopen. Ik zou echt een second opinion doen van een andere (medische) hoefsmid.

http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/

Hier kun je zien hoe de onderkant er uit hoort te zien.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 09:03

Elisa2 schreef:
Hieperdi schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Laatste is voorhoeven heeft wat whiteline schimmel vandaar de inkeping. Afgelopen Woensdag bekapt, minimaal

Ben toch ook niet helemaal kapot van wat ik zie, toon lijkt wat lang en verzenen laag..dit kan wel wat vertekenen door hoe het paard op het moment van de foto stond. Wat me het meeste opvalt is de onderkant. De zool hoort licht welvend te lopen en die lijkt bij jouw paard plat te zijn. Het is niet zo heel raar dat hij dan gevoelig gaat lopen. Ik zou echt een second opinion doen van een andere (medische) hoefsmid.

http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/

Hier kun je zien hoe de onderkant er uit hoort te zien.

Het aanbod is echt heel weinig hier in de omgeving helaas en steeds meer gaan er mee stoppen. Dus ben erg beperkt qua keuze ook. Hij loopt inmiddels alweer aantal dagen goed gelukkig, het waren de eerste 2 dagen na het bekappen dat het niet goed ging

Amber_anne

Re: Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:49

Er zijn ook veel hoefsmeden/bekappen die routes rijden. Dan ben je niet gebonden aan zoeken in je eigen omgeving

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:58

Afbeelding
Op deze foto zie je dat in de groene cirkel meer in contact is met de grond dan aan de andere zijde, straalpunt zou ik graag van de grond zien, en achter is wat meer straal wenselijk.

Afbeelding
In de groene cirkel zie je steunsel vanuit de hoefwand komen, dat wil je eigenlijk bij het rode stipje in de buurt.
Door zo te bekappen loop je extra risico op hoefzweren, geeft nl erg veel druk. In de oranje cirkel zie je dat er meer grondcontact is, dat zie je terug in de eerste foto (groene cirkel).

Afbeelding
Als je over de derde foto kijkt zie je dat er aan de blauwe kant minder hoefwand staat dan aan de andere kant.

Doordat de hoef in de zomer harder is zal het na bekappen moeilijker lopen, dat wil niet zeggen dat deze bekapping voor de winter geschikt is, alleen zie je het probleem dan niet/minder.
Het kan ook zijn dat de hoefsmid last heeft van harde hoeven, en door tijdgebrek meer materiaal laat zitten dan wenselijk.
Ben blij dat ik mijn paarden elektrisch kan bekappen, scheelt een hoop kracht en tijd :-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:08

Hutcherson schreef:
pluisje88 schreef:

Wat is jouw achtergrond in relatie tot hoeven? Want ik lees niet terug dat je hoefsmid bent of anderszins professional in de paarden, je begint over een cursus.. En je hebt een hele theorie over hoe het paard zich moet voelen met deze hoeven. Ben toch benieuwd naar jouw achtergrond.

Sinds wanneer moet iets je beroep zijn om te kunnen weten waar je het over hebt? Geloof me maar als ik zeg dat ik voldoende kennis heb om dit te kunnen zeggen. Ik roep niet zomaar wat.

Barchetta zegt precies hetzelfde als ik beschreef in mijn verhaal. alleen door die tekeningetjes is het visueler. Mooi gedaan Barchetta :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:14

Ik ben gek op dit soort topics. Lekker informatief. Dank!

Ts, interessant probleem. Goed dat je er op let. Niet normaal, komt wel vaker voor. Ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:05

Hieperdi schreef:
Het aanbod is echt heel weinig hier in de omgeving helaas en steeds meer gaan er mee stoppen. Dus ben erg beperkt qua keuze ook. Hij loopt inmiddels alweer aantal dagen goed gelukkig, het waren de eerste 2 dagen na het bekappen dat het niet goed ging

Dat begrijp ik, dat probleem hebben meerdere mensen. Daarom zou je een medische smid van de kliniek een keer mee laten kijken en zijn instructies bijvoorbeeld doorgeven aan je eigen hoefsmid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:52

Heb je al eens een andere smid geprobeerd?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:46

Barchetta schreef:
[ Afbeelding ]
Als je over de derde foto kijkt zie je dat er aan de blauwe kant minder hoefwand staat dan aan de andere kant.

De hele hoef is scheef bekapt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:32

Je zou ook zelf een degelijke cursus kunnen volgen en met hulp van jouw hoefsmid je paard kunnen bijhouden tussendoor. Alleen dan is het wel handig als je begint met een nette hoef. Ik denk dat deze hoeven namelijk nog een stukje compacter kunnen worden als ze goed worden bijgehouden, en daarmee ook comfortabeler voor je paard.

In de tussentijd kun je ook hoefschoenen overwegen voor direct na de bekapping.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:49

In welk gebied zit je? Misschien kan ik je doorverwijzen naar een collega

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:59

Het zelf bijhouden van een hoef is ontzettend zwaar! Daar moet je sterk voor zijn en een goede rug hebben! Ik heb ooit een hoefvijl gekocht om (dacht ik) de randjes te kunnen bijvijlen- ik kon amper nog overeindkomen en heb veel respect voor het werk van een smid gekregen. Desalniettemin gaat er in het onderhavige geval wat mis want als het paard voor het bekappen niet kreupel is en erna wel, dan is dat niet goed.Dus, minder vaak bekappen, en op zoek naar een smid die het voor dit specifieke paard beter doet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:15

anjali schreef:
Het zelf bijhouden van een hoef is ontzettend zwaar! Daar moet je sterk voor zijn en een goede rug hebben! Ik heb ooit een hoefvijl gekocht om (dacht ik) de randjes te kunnen bijvijlen- ik kon amper nog overeindkomen en heb veel respect voor het werk van een smid gekregen. Desalniettemin gaat er in het onderhavige geval wat mis want als het paard voor het bekappen niet kreupel is en erna wel, dan is dat niet goed.Dus, minder vaak bekappen, en op zoek naar een smid die het voor dit specifieke paard beter doet.

Wat denk je waarvoor hoofjacks zijn uitgevonden? :')

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:03

Je kunt het bekappen wel makkelijker maken voor jezelf. Wat ik zelf doe:
- ik zit eigenlijk altijd op m'n hurken bij het bekappen, maar dat hangt ook af van je paard
- goede afspraken met m'n paard over hoeven optillen en niet wegtrekken (kwestie van geduldig trainen). Als ze gaan wiebelen met haar voet dan krijgt ze hem terug bijvoorbeeld, maar in ruil daarvoor krijg ik hem ook weer heel makkelijk
- echt goede vijl, ik ben fan van de dymondback vijlen
- twee hoeven per keer (alleen voorbenen of alleen achterbenen)
- hoeven weken als ze droog en hard zijn
- evt pauzes tussendoor, zowel voor mezelf als voor m'n paard
Ik bekap de hoeven van m'n paard nu zo'n 9 jaar zelf en door bovenstaand hou ik dat nog altijd prima vol, ondanks dat ik niet bepaald een superfitte krachtpatser ben.

Het zou mooi zijn als minder vaak bekappen helpt, maar eerlijk gezegd heb ik er wat een hard hoofd in dat dat een langetermijn oplossing is. Ik sluit me aan bij de mensen die scheefheid zien op de foto's. Laat je die hoef langer groeien, dan wordt de hoef waarschijnlijk alleen maar schever. Daarom zou ik juist gaan voor (veel) vaker bijhouden zodat die hoef recht kan groeien. Dat kost natuurlijk klauwen met geld als je de hoefsmid dat steeds laat doen, daarom raad ik zelf tussendoor bijhouden aan.

En hoe dan ook: iedere paardeneigenaar heeft er baat bij om te leren hoe een paardenhoef eruit hoort te zien. Dan ontdek je het veel sneller als het misgaat en kun je een boel leed voorkomen. Zelfs als je niet van plan bent ooit de hoef van je paard zelf te bekappen, kan ik van harte aanraden eens een cursus te doen van bijvoorbeeld een Heleen Davies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:25

Ik ben verbaasd hoeveel mensen het advies geven om minder vaak te bekappen. Er is nog echt te weinig kennis bij eigenaren over gezonde hoeven.

Veel in 1x eraf, betekent steeds een verandering en dat wil je juist niet. Dus vaker een klein beetje eraf zou altijd beter moeten zijn, dan minder vaak veel in 1x eraf. Normaal zouden paarden zelf slijten, maar dat gebeurt dus niet in stal of op een wei.

Ik vind de hoef er niet heel goed uit zien. Ook niet de ergste hoef die je kan tegenkomen, maar qua bekappen gaat hier nog veel niet goed.

Zelf bekappen is zwaar, maar als je het bijhoudt, hoef je er helemaal niet zo lang onder te hangen. Veel mensen vijlen alleen tussendoor.

En de discussie dat je alleen naar je hoefsmid moet luisteren is wel antiek. Een opleiding tot hoefsmid stelt qua theorie niet zo gek veel voor en zou basis kennis moeten zijn. De praktijk leren ze van oudere hoefsmeden en dan is het maar net waar je meeloopt wat je leert. Maar er zijn nog steeds veel hoefsmeden die te weinig aandacht hebben voor goed bekappen. Ze kunnen vaak wel ellende oplosse met ijzers, maar ook dat is vaak te voorkomen met goed bekappen en goed management.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:19

superpony schreef:
Ik ben verbaasd hoeveel mensen het advies geven om minder vaak te bekappen. Er is nog echt te weinig kennis bij eigenaren over gezonde hoeven.

Veel in 1x eraf, betekent steeds een verandering en dat wil je juist niet. Dus vaker een klein beetje eraf zou altijd beter moeten zijn, dan minder vaak veel in 1x eraf. Normaal zouden paarden zelf slijten, maar dat gebeurt dus niet in stal of op een wei.

Ik vind de hoef er niet heel goed uit zien. Ook niet de ergste hoef die je kan tegenkomen, maar qua bekappen gaat hier nog veel niet goed.

Zelf bekappen is zwaar, maar als je het bijhoudt, hoef je er helemaal niet zo lang onder te hangen. Veel mensen vijlen alleen tussendoor.

En de discussie dat je alleen naar je hoefsmid moet luisteren is wel antiek. Een opleiding tot hoefsmid stelt qua theorie niet zo gek veel voor en zou basis kennis moeten zijn. De praktijk leren ze van oudere hoefsmeden en dan is het maar net waar je meeloopt wat je leert. Maar er zijn nog steeds veel hoefsmeden die te weinig aandacht hebben voor goed bekappen. Ze kunnen vaak wel ellende oplosse met ijzers, maar ook dat is vaak te voorkomen met goed bekappen en goed management.

Zelf ben ik verbaasd hoeveel mensen goed advies over bekappen van hoeven denken te kunnen geven op basis van enkele foto's. Daar zou zelfs geen enkele deskundige professional zich aan wagen. Die zouden altijd benadrukken dat ze een paard in het echt moeten zien, omdat de beenstand en de manier van bewegen ook veel invloed heeft op de wijze van bekappen. En veel ervaring doet iemand inderdaad op in de praktijk. Een juist die praktijk ervaring over al die verschillende hoefsoorten, beenstanden, en hoefproblemen is de kracht van een smid, die ga je als eigenaar (hopelijk) niet ervaren.

Soms moeten hoeven juist scheef bekapt worden. Zelf de hoeven tussendoor met een vijl bijhouden kan vaak prima bij gezonde hoeven. Maar bij problemen is toch een (medisch) onderlegde smid noodzaak.

Het paard van TS kampt al langere tijd afwisselend met verschillende klachten. De klachten na de laatste bekapping waren behoorlijk heftig, tegen bevangenheid aan. Paard is 16 jaar oud en nog niet getest op onderliggende medische problemen zoals ppid. Lijkt me best verstandig om dat bijvoorbeeld eerst uit te sluiten. Best kans dat de smid en hoefstand zelf niet de oorzaak zijn van de problemen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:29

journee schreef:
superpony schreef:

Zelf ben ik verbaasd hoeveel mensen goed advies over bekappen van hoeven denken te kunnen geven op basis van enkele foto's. Daar zou zelfs geen enkele deskundige professional zich aan wagen. Die zouden altijd benadrukken dat ze een paard in het echt moeten zien, omdat de beenstand en de manier van bewegen ook veel invloed heeft op de wijze van bekappen. En veel ervaring doet iemand inderdaad op in de praktijk. Een juist die praktijk ervaring over al die verschillende hoefsoorten, beenstanden, en hoefproblemen is de kracht van een smid, die ga je als eigenaar (hopelijk) niet ervaren.

Soms moeten hoeven juist scheef bekapt worden. Zelf de hoeven tussendoor met een vijl bijhouden kan vaak prima bij gezonde hoeven. Maar bij problemen is toch een (medisch) onderlegde smid noodzaak.

Het paard van TS kampt al langere tijd afwisselend met verschillende klachten. De klachten na de laatste bekapping waren behoorlijk heftig, tegen bevangenheid aan. Paard is 16 jaar oud en nog niet getest op onderliggende medische problemen zoals ppid. Lijkt me best verstandig om dat bijvoorbeeld eerst uit te sluiten. Best kans dat de smid en hoefstand zelf niet de oorzaak zijn van de problemen.

Klopt ik denk zelf ook niet dat dat de oorzaak is hoor want dan zou hij in de winter er ook slecht op moeten lopen. Ik denk dat de bekapbeurten gewoon net even te vroeg zijn elke keer dit icm dat de hoef in de zomer meer/sneller slijt ivm hardere ondergrond. Wellicht zouden dunne zolen ook nog kunnen, of een onderliggend iets zoals jij ook aangaaft. Over 2 weken laat ikfoto’s maken. Hij loopt inmiddels weer helemaal goed en het waren echt de eerste 2 dagen na het bekappen dat hij op eieren liep

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:43

journee schreef:
superpony schreef:

Een slechte bekapping is een slechte bekapping en dat is echt prima te herkennen op een paar foto’s. Bekappen is echt geen rocketsience. Als wat meer mensen zichzelf zouden inlezen over hoe een paard correct op z’n voeten staat zouden heel veel paarden daarmee geholpen zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:04

Hieperdi schreef:
Klopt ik denk zelf ook niet dat dat de oorzaak is hoor want dan zou hij in de winter er ook slecht op moeten lopen. Ik denk dat de bekapbeurten gewoon net even te vroeg zijn elke keer dit icm dat de hoef in de zomer meer/sneller slijt ivm hardere ondergrond. Wellicht zouden dunne zolen ook nog kunnen, of een onderliggend iets zoals jij ook aangaaft. Over 2 weken laat ikfoto’s maken. Hij loopt inmiddels weer helemaal goed en het waren echt de eerste 2 dagen na het bekappen dat hij op eieren liep

Soms is de oorzaak inderdaad iets simpels zoals gevoelige zolen, waardoor een paard op eieren loopt. Dan is het vooral een kwestie van de zool met rust laten om het probleem op te lossen. Bij jouw paard vind ik het vooral apart dat het niet altijd is en dat hij laatst zo heftig reageerde. Vandaar dat ik een onderliggende oorzaak inderdaad niet uitsluit.

Maar even aankijken of het probleem wegblijft als de zool bij bekappen met rust wordt gelaten kan natuurlijk altijd. Daar hoef je ook geen foto's voor te laten maken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:38

pluisje88 schreef:
Een slechte bekapping is een slechte bekapping en dat is echt prima te herkennen op een paar foto’s. Bekappen is echt geen rocketsience.Als wat meer mensen zichzelf zouden inlezen over hoe een paard correct op z’n voeten staat zouden heel veel paarden daarmee geholpen zijn.

Tja, waarom zou je een professional met ervaring laten komen als je het zelf uit een boek kunt leren? Als bekappen zo makkelijk was, hadden we geen deskundige hoefsmeden meer nodig. Er zijn genoeg paardenhoefjes verziekt door mensen die ook dachten dat ze hun paarden best zelf konden bekappen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:28

Er zijn ook meer dan genoeg paardenhoefjes vergald door mensen die er volgens hun beroepstitel verstand van zouden hebben.. ik ben tot twee keer toe bijna een paard verloren door die professionals die jij heilig verklaart.

Niet oordelen als je mensen niet kent hè ;) ik ben het zelf gaan leren op advies van mijn goede!! Hoefsmid (ja die zijn heel erg zeldzaam) omdat mijn paard zich moeilijk liet bekappen door anderen vanwege pssm maar bij mij wel dr best deed en waarbij het super super belangrijk is dat ze correct op dr hoeven staat met een korte bekapinterval. Anders was ik nooit zelf gaan doen maar mijn hoefsmid ging emigreren dus dit was de beste oplossing.

Inmiddels 6 cursussen, en een jaar of 5 ervaring verder weet ik echt wel waar ik het over heb. In het begin onder supervisie van mijn hoefsmid maar die zei al na een maand of 4 dat hij niet meer ging kijken of ik het wel goed had gedaan want ik kon het prima zelf. Hij zei letterlijk tegen mij; als jij in staat bent om die van jou aan het lopen te houden dan kun je elk paard van de wereld bekappen want die van jou stelt onmogelijk hoge eisen qua hoefonderhoud. Dus tja. Agree to disagree. Ik ben het niet met je eens. Er wordt paarden heel veel leed aangedaan doordat eigenaren nul verstand hebben van hoe een gezonde paardenhoef eruit ziet waardoor ze niet op tijd kunnen zien als er iets mis is.

Intussen al meerdere paarden gecorrigeerd die er ellendig aan toe waren en daar echt pijn van hadden. Sommige door zelfbekappers maar anderen door professionals (er zijn maar zeer weinig goede helaas). Mensen die mijn paard voor het eerst zien vragen standaard wie mijn hoefsmid is en of die nog plek heeft.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:33

Ik denk dat de discussie wel of niet zelf bekappen eindeloos is en dat nooit iedereen elkaar daarin gaat vinden. En volgens mij is dat ook niet een discussie die past bij dit topic.

Maar helemaal zelf bekappen en tussendoor zelf bijhouden zijn twee verschillende dingen. Dat tweede is wat ik ook ts zou aanraden. Dan blijft er namelijk gewoon iemand meekijken met veel ervaring, maar leer je zelf ook meer over hoeven en is het verschil per bekapping veel kleiner, wat weer fijn is voor het paard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:10

Runa schreef:
Ik denk dat de discussie wel of niet zelf bekappen eindeloos is en dat nooit iedereen elkaar daarin gaat vinden. En volgens mij is dat ook niet een discussie die past bij dit topic.

Maar helemaal zelf bekappen en tussendoor zelf bijhouden zijn twee verschillende dingen. Dat tweede is wat ik ook ts zou aanraden. Dan blijft er namelijk gewoon iemand meekijken met veel ervaring, maar leer je zelf ook meer over hoeven en is het verschil per bekapping veel kleiner, wat weer fijn is voor het paard.

Helemaal eens. Ik heb trouwens ook nergens gezegd dat ts zelf moest gaan bekappen. Die conclusie hebben anderen getrokken. Ik zei; volg een cursus zodat je zelf meer kennis krijgt waardoor je er eerder bij bent als er iets mis dreigt te gaan. Tussendoor bijwerken kan ik trouwens iedereen aanraden. Veel prettiger voor het paard.