[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:58

dierenfan schreef:
emtb schreef:
Voor zover ik weet doen ze vrijwel hetzelfde. Ik hoor persoonlijk betere dingen over derfen en het terugroepen van haar met behulp hiervan. Derfen helpt om droge huid te voeden en teerzalf droogt uit dus ik weet niet of dat nog uitmaakt?

Op zich lijkt de huid nog prima. Enkel wat manen weg maar nog geen gekneusde huidharen gelukkig. Hoop dat ook te kunnen voorkomen. Mogelijk zou ik kunnen afwisselen dan? Derfen lijkt echt heel fijn te werken gelukkig. De lotion doet weinig overigens

Als derfen nu fijn lijkt te werken zou ik het persoonlijk daarbij houden!

Oskarrino

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:08

Iemand bekend met deze?
https://agradi.nl/products/hilton-herbs ... 2sQAvD_BwE

Kreeg er reclame van op TikTok en de reviews zien er goed uit ook de site maar dacht weet niet of iemand hier deze geeft?

Luuk is gelukkig nu nog steeds 100% jeukvrij. Ondersteun nu goed z’n darmen, smeer hem in en staat in een deken. Zelfs 24/7 op gras en het gaat nog erg goed!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:48

Daar geen ervaring mee. Ik voer inmiddels zeewier en waarschijnlijk tzt ook brandnetel extra naast 10 tabletten cetirizine en om de dag insmeren met derfen zalf. Hij is 95% jeukvrij inmiddels maar zeewier is nu dag 2 en de andere middelen heeft hij nu 1 week. Hier al erg blij mee en zonder deken overigens. Hopelijk ga ik hem volledig jeuk vrij krijgen zonder deken en uiteindelijk enkel met extra kruiden.

Extra vraagje. In de wintermaanden voeren wij bietenpulp extra ivm anders behoorlijk afvallen. Ongeweekt is het ongeveer 150 gram max per trekpaard van 850 kg per dag (uiteraard wordt het geweekt gevoerd!!!). Ik las nu in een onderzoek dat dit ook mogelijk jeuk kan veroorzaken. Ze eten dit van ongeveer november tm maart dus dagelijks en verdere periode niet. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik neig nu naar deze wintermaanden het zonder bietenpulp te doen. Dit jaar ook rijker hooi binnen gekregen dus hopelijk sowieso niet nodig

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:42

Tja, mogelijk jeuk. Dat geldt ook voor bv luzerne. Als je paard in de winter niet jeukt, zou ik het gewoon blijven voeren, als het nodig is.

Hier de deken van Kramer er op. Langs de uierflap door mams klittenband laten zetten. De deken moet rond de buik op het strakst en is daardoor niet 100% symmetrisch. Om gapen aan de kanten te voorkomen, dus het klittenband er op laten zetten.

Verder heel blij met de vorm en het masker, precies lang genoeg en erg comfortabel zo te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:03

@ MarliesV: Ik ben wel benieuwd naar deze deken, hoe lijkt de kwaliteit? Ik vind die pyjamadekens wel fijn omdat ze geen gespen enzo hebben, maar ze zijn helaas altijd binnen no-time kapot. Lijkt deze wat sterker? En wel ademend materiaal?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:14

Hoi allemaal,

Hebben jullie ervaring met deze deken?

https://www.ej.nl/eczeemdeken-qhp-fries ... 62272.html

Mijn fries die nogal stevig is heeft nu echt wel erg veel last van jeuk, dus ik wil een eczeem deken aanschaffen. Maar gezien ze erg breed is is er niet zoveel keuze.

En hoe zit het zomers als het 30 graden is, is zo'n deken dan niet te warm?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:22

Ik heb die gehad voor mijn haflinger. Was prima aan te trekken over zijn hoofd. De hals gleed wel ver terug, hij had geen halster om om aan vast te maken.
Verder was het een vrij dunne deken, niet bepaald hufterproof en snel stuk. :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:28

Ah dat is een snel antwoord, dankjewel! Gelukkig is mijn paard absoluut geen deken sloper, dus als de kwaliteit iets minder is vind ik niet heel erg. Als de pasvorm maar goed is. :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:30

Mijne sloopte hem ook niet zelf hoor, daar zorgde de kudde voor waar hij in stond.
De pasvorm was prima, lekker ruim voor de robuuste bouw.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:19

Ik wil eigenlijk eens alleen een hals proberen voor mijn tinker. Heeft iemand goede ervaring met eentje?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:30

Misschien is een Boett Light iets voor je, Wonanda.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:09

MarliesV schreef:
Tja, mogelijk jeuk. Dat geldt ook voor bv luzerne. Als je paard in de winter niet jeukt, zou ik het gewoon blijven voeren, als het nodig is.

Hier de deken van Kramer er op. Langs de uierflap door mams klittenband laten zetten. De deken moet rond de buik op het strakst en is daardoor niet 100% symmetrisch. Om gapen aan de kanten te voorkomen, dus het klittenband er op laten zetten.

Verder heel blij met de vorm en het masker, precies lang genoeg en erg comfortabel zo te zien.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van de deken, voor mijn Tinker heb ik er eigenlijk ook een nodig die de navel beschermd. Ik had er ooit een van EJ merk, maar die was zo kapot.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:12

Gevoelsmatig lijkt de deken steviger dan de vorige pyama modellen die ik heb gehad (meerdere merken). Mooie stof, stretch maar niet dun, toch het idee dat het meer ademt dan bv mijn Shires deken. Meerderen hier op stal waren enthousiast op het eerste oog, maar ervaring moet het natuurlijk uitwijzen.

Hij ligt er dus net 2 dagen op, heb mijn moeder extra klittenband laten zetten langs de liezen, om zeker te weten dat het niet gaapt en er nog beestjes bij komen.

Hij beschermt zeker de navel. Er zit ook nog een flap bij voor tussen de voorbenen, maar die is hier echt veel en veel te groot, en die van mij heeft daar nooit jeuk. Dus voor nu er af gelaten en die bewaar ik mooi als reserve stof.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:08

De deken vandaag gelijk gekocht en hij zit goed! Ze moet alleen niet dikker worden want dan word de buikflap er niet comfortabeler op vrees ik.

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:58

Heeft iemand hier ervaring met immunotherapie bij zomereczeem?

Werkt het?
Hoe snel merkte je verschil?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:42

Petrichor schreef:
Hoi allemaal,

Hebben jullie ervaring met deze deken?

https://www.ej.nl/eczeemdeken-qhp-fries ... 62272.html

Mijn fries die nogal stevig is heeft nu echt wel erg veel last van jeuk, dus ik wil een eczeem deken aanschaffen. Maar gezien ze erg breed is is er niet zoveel keuze.

En hoe zit het zomers als het 30 graden is, is zo'n deken dan niet te warm?

Niet specifiek met deze, wel met een andere die er sterk op lijkt (die van premiere), over het algemeen is de pasvorm van de "goedkopere" dekens echt bagger en zakt af. Je ziet het ook op de foto's die er bij staan. Ook - in mijn ervaring - vond ik dit soort stoffen te synthetisch.

Edit: zie dat je hem al gekocht hebt :D

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:28

Na een hoop middeltjes te hebben geprobeerd in combi met eczeemdekens, zou ik graag de Tectonic willen testen op ons eczeempaard.
Hoe komen jullie daar aan? Online is het blijkbaar niet meer vrij verkrijgbaar?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:50

Gebruik even de zoekfunctie onderin, dan kom je veel (recente) posts tegen, met tips over waar het nog te krijgen is.

Ik heb het ooit geprobeerd 1x, maar ben toch huiverig ivm de samenstelling en kan je dus niet verder helpen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:01

MarliesV schreef:
Gebruik even de zoekfunctie onderin, dan kom je veel (recente) posts tegen, met tips over waar het nog te krijgen is.

Ik heb het ooit geprobeerd 1x, maar ben toch huiverig ivm de samenstelling en kan je dus niet verder helpen.

Heb ik gedaan maar geen recente (als in "enkele maanden") reactie over waar je het nog kan bestellen.
Snap dat de samenstelling je huiverig maakt maar mijn kast staat vol producten die amper tot niet helpen.Dan kies ik liever voor iets stevigs wat wel helpt en een paard hebben dat niet zo ellendig is van de jeuk dan half werk, een hoop geld weggesmeten en een paard die met zichzelf geen blijf weet. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:53

Het is uit de handel, dus het enige wat je kan doen is een rondje Google om te zien of het nog ergens verkrijgbaar is. Een andere optie is Z-Itch bestellen via je dierenart. Bevat ook Permethrin en is goedgekeurd voor paarden. https://www.florispharma.com/geneesmiddel/z-itch/

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:39

Met het risico dat ook deze vraag vaker voorbij is gekomen :o wat is volgens jullie nu het beste middel (smeren of sprayen) om de knutten af te weren? Want de meeste middeltjes zijn dan vooral om de huid te helen etc maar niet speciaal vliegafwerend zoals het lijkt. Ik wil dus geen spul zoals tectonic of id gebruiken want mijn paard staat in een natuurgebied. En liefst ook iets wat (tenzij het eraf regent uiteraard) ca 24 uur werkt... Het gaat namelijk om een eenjarige merrie ;( waarbij een deken (liefst) nog niet aan de orde is....

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:55

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:29

peer2005 schreef:
Met het risico dat ook deze vraag vaker voorbij is gekomen :o wat is volgens jullie nu het beste middel (smeren of sprayen) om de knutten af te weren? Want de meeste middeltjes zijn dan vooral om de huid te helen etc maar niet speciaal vliegafwerend zoals het lijkt. Ik wil dus geen spul zoals tectonic of id gebruiken want mijn paard staat in een natuurgebied. En liefst ook iets wat (tenzij het eraf regent uiteraard) ca 24 uur werkt... Het gaat namelijk om een eenjarige merrie ;( waarbij een deken (liefst) nog niet aan de orde is....

De derfen zalf. Is soort teershampoo qua geur en blijft zeker 2 a 3 dagen goed hangen qua lucht.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:45

prugelpiet schreef:
Ik vind/vond deze wel fijn: https://greenvalleyhealthproducts.nl/pr ... off-spray/

Alleen mijn paard niet meer. Ze heeft absoluut geen moeite normaal met sprays, maar ik vermoed dat ze deze geur zelf niet prettig vind.

Mijn paard vindt deze ook verschrikkelijk. Staart inspuiten gaat nog wel, maar zodra ik verder naar voren ga, begint ze enorm te proesten..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:59

Ik gebruik dagelijks de spray van Happy Valley en smeer pure Neemolie op de staartwortel en rond de oren en zo nodig manenkam op warmere dagen.