Aangemaakte slobber bewaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Aangemaakte slobber bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 01:07

Mijn merrie moet een weekje medicijnen door haar voer hebben 2x daags. Ze eet het alleen door de slobber heen. Nu voert mijn stalhouder altijd en ik wil het hem zo makkelijk mogelijk maken.

Ik wil dus aparte bakjes slobber maken met daar de medicijnen al in en dan de slobber dus al natgemaakt. Hoe lang zou de slobber goed blijven in een afgesloten bakje in een koele stalgang?
Zou ik ermee weg komen om 1x per 2 dagen die bakjes klaar te maken?

Rocamor

Re: Aangemaakte slobber bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:16

Mijn ervaring in een grijs verleden; het meurde al na 24 uur. Kon op de mesthoop

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:21

Nee idd een dag hoog uit.. maar droog mixen en maat beker er bij voor hoeveelheid water( smorgens voor savonds maken) of stadgenoten die het aan kunnen maken?

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 02:00

Mer deze temperaturen de slobber aanmaken en na enkele uren voeren. Gaat super snel stinken en verzuren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 05:59

Nee dat kan helaas niet. 24u echt meer dan max.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:55

Dat gaat niet lukken helaas. Sommigen zeggen hier 24 uur maar ik vind vaak, zeker in de zomer dat het twee uur nadat het geweekt is toch echt al anders begint te ruiken en het niet langer fris is. Ik zou een slobber nemen die niet lang hoeft te weken. Droog klaarzetten met bijbehorende portie water zodat het zo bij elkaar in gekiept kan worden. Desnoods kan de stalhouder het binnen zetten zodat hij het thuis bij elkaar in kan gieten en tegen die tijd dat hij naar de stallen loopt dat het dan klaar is. Nat klaarzetten zou ik zeker niet doen. Vraag me ook af of de medicatie nog wel werkt als het al twee dagen in natte slobber heeft gezeten..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:55

Ik heb zelf altijd bietenpulp en dat moet dus echt wel langgenoeg weken minder als 2 uur niet doen ( week wel met koud water) verder de subli slobber is iddwater er op 5 min staan en voeren.. dus wat kies je zelf

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:55

De Senior Priores van mijn ruin 24 uur. Is er geen stalgenoot die het wil doen. 5 minuten werk. De slobber staat wel koel in de zomer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:05

Ik heb seniores gevoerd en gebruik nu bietenpulp maar ook dat vind ik niet meer fris ruiken na een paar uur. De bietenpulp maak ik thuis klaar (met warm water( en voer ik zodra ik op stal ben na +- anderhalf a 2 uur. Seniores in de ochtend maken voor de avond ging nog net maar de 24 uur heb ik nooit gehaald. Dan stonk het zuur en mn paard at het ook echt niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:05

Wat voor slobber gaat het om?
Als het één is die in 5 minuten klaar is zou ik toch vragen of de stalhouder het voor die week wil doen.
Dan bakjes klaarzetten waar hij of zij dan alleen het water nog op moet doen.
of zelf gaan proberen of je stalgenoten inschakelen?
Want het klopt wel dat het snel zuur gaat ruiken en paarden het dan niet meer eten.
Langer dan 24 uur zou ik niet doen( heb zelf een oud paard die slobber eet en na 24 uur is het niet fris meer)

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:55

Zemelen hoef je niet te weken dan kun je een fles met water naast het bakje zetten en hoeft hij dat er alleen maar overheen te gieten. Mijn fourage handelaar heeft zakken liggen 15 kilo voor €12. Mocht je er niet snel aan kunnen komen zou je ook gewoon Brinta kunnen halen in de supermarkt maar dat is veel duurder.
Zemelen zijn neutraal van smaak maar je kunt een schep muesli of brokken bij de droge zemelen toevoegen om er een smaakje aan te geven.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 10:06

Bedankt voor alle reacties. Niet te lang laten staan dus. Check.
Mijn huidige ervaring met slobber is vooral vlak voor het rijden maken en na het rijden voeren, dus niet heel lang.
En dan bij anderen de senior priores die idd 4 uur moet weken met gebruik van koud water.

Het worden kleine (500g) bakjes met subli slobber (5 minuten weken). De droge medicijnen zijn er al door gemixt, stalhouder kiept het in een emmer, 2x water uit hetzelfde bakje erop en spuitje natte medicijnen en dan nadat de rest is gevoerd krijgt mevrouw haar bakje. Wil stalhouder gelukkig wel doen <3 .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:10

Zou zowiezo geen medicijnen in vocht bewaren. Dan lost het al op voor het in de darm komt.
Beter is het medicijn direct voor het geven toe te voegen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:17

Dat klinkt als een prima oplossing :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:04

Of in appelmoes geven, vinden ze ook lekker.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:23

assie schreef:
Bedankt voor alle reacties. Niet te lang laten staan dus. Check.
Mijn huidige ervaring met slobber is vooral vlak voor het rijden maken en na het rijden voeren, dus niet heel lang.
En dan bij anderen de senior priores die idd 4 uur moet weken met gebruik van koud water.

Het worden kleine (500g) bakjes met subli slobber (5 minuten weken). De droge medicijnen zijn er al door gemixt, stalhouder kiept het in een emmer, 2x water uit hetzelfde bakje erop en spuitje natte medicijnen en dan nadat de rest is gevoerd krijgt mevrouw haar bakje. Wil stalhouder gelukkig wel doen <3 .

Top oplossing was ook voor tijdelijk toch.. even x doosje merci of zo er bij en fijn dat het zo kan

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 17:38

Ja het is maar voor een weekje maximaal. En ik heb gewoon een superfantastische stalhouder <3