KellyR schreef:In mijn optiek zijn het vooral de KWPN en afgeleide die kampen met EVCM problemen, maar tijdens de zoektocht van mijn vorige paard toch ook wel een aantal verhalen gehoord over allerlei paarden types.
Het zijn niet vooral de kwpners hoor. Het is juist eerst ontdekt in volbloeden maar daarna ook in Andalusiërs, Appaloosa’s, Arabieren, Friezen, Ierse sportpaarden, Quarter Horses, rijpony’s en allerlei Warmbloed stamboeken.
Heel eerlijk, wat ik juist hoor is dat de warmbloeden er veel vaker op onderzocht worden. Of met een keuring, of vanwege vage klachten, terwijl de andere rassen en types veel langer wegblijven uit de medische hoek met die vage klachten.
Maar er blijft altijd een verschil, er zijn ook aandoeningen die erop lijken maar niet aangeboren zijn en er zijn altijd verschillen in het klinische beeld. Ik ken dus wel paarden die qua foto's eronder vallen maar het klinische goed doen. Sommige onder het zadel, anderen kunnen jaren met pensioen zonder problemen terwijl anderen jong ingeslapen moeten worden. Daar moet ook nog naar gekeken worden waarom dat zo is, wat is het verschil?
Wat trouwens hiervoor genoemd wordt, niet alles afschrijven op de halsproblemen maar bij klachten ook verder kijken blijft enorm belangrijk en wordt jammer genoeg lang niet altijd gedaan. Maar dus ook dat niet elke afwijking op de foto meteen ecvm is. Ik weet dat de mijne het niet had, omdat we foto's hebben van daarvoor. Paar jaar later grote afwijkingen door trauma. Als je die 1e niet had zouden sommige er dus vanuit gaan dat het wel ecvm is en dus over erfelijkheid beginnen, terwijl het dus een trauma was. Zou ik alsnog niet mee fokken(wad ook ruin haha), want klinische beeld was net zo erg en daar zou ik geen extra belasting van veulen bij willen. Maar dat is net als Ks, met ons ernstige ks paard kregen we de vraag waarom we niet gingen fokken. Ten eerste wisten we niet of het erfelijk was of alleen slechte training voordat wij haar kregen, maar ten tweede en grootste was dat het niet eerlijk was tegen het paard. Juist een belasting en stoppen van training die juist tegen alles in ging wat goed was voor het paard.
Het kwpn is het wel in de gaten aan het houden en zijn sowieso bezig met kijken welke foto's nog meer nodig gaan zijn voor de hengsten. Alleen wachten zij op meer wetenschappelijk bewijs. En dat snap ik ook, ook al wil je het nooit meemaken dat je je paard moet inslapen hierom.