Zoekplaatje betreft klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Zoekplaatje betreft klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 21:46

Zondagavond haalde ik de paarden van de wei. Mijn merrie fleemde een keer en was verder op het oog oke. Niets achter gezocht.

Maandagochtend niks raars gezien door stalgenoot.

Maandagavond was mijn dochter de paarden aan het doen (van de wei af, mesten, hooi voeren en brokjes).
Ze belde dat Bo wat raar deed.
Flemen, gapen, tong uit d'r mond. Verder wel blij/vrolijk en alert.
Toch zelf heen gegaan.
Wat me opviel is dat je rechts d'r buik iets zag trekken en links wat opgezet in de flank.
Tong en tandvlees gelig van kleur. Maar misschien nog wat van de kurkuma als was dat al 24uur daarvoor dat ze het gegeten had.

D'r even aan de longeerlijn gezet. Gewoon even bewegen als ze dat wilde. Nou ze deed gewoon haar maffe zelf ( ging uit d'r eigen galopperen).
Daarna mesten ze, gewoon normaal. Mooie ballen.
Ze ging daarna bij de hooibak eten. Wel wat minder happig als anders. Daarna wat winden.
Het gapen, flemen, tandenknarsen, tong uit de mond was over. Bult bij flanken was ook zo goed als weg.
Temp 38.0, iets hoger dan normaal maar acceptabel.

Vanmorgen toch weer gapen, tong uit d'r mond.
Nog steeds vrolijk en alert.
Wat rusteloos soms.
Tong/tandvlees iets minder geel.
Temp 37.3, normaal voor haar met de ochtend.
Stalgenoot ging met haar paard naar de kliniek voor spuit en zou gelijk overleggen.
Moest bellen voor een afspraak.

Anderhalf uur later. Gelige in mond weg. Tandvlees was bleker dan normaal.
Verder hetzelfde.
Wel voelde we een flinke harde bult in haar linker flank. Dit tegrote van een tennisbal en flink hard.
Normaliter vind ze het niet fijn als je aan haar buik komt maar nu met de rui vind ze dit heerlijk. Doet ook nergens boos erop.

Da geweest.
Met opvoelen niet kramperig en geen gas ed.
Tong/tandvlees weer mooi van de kleur.
Hartslag keurig, longen klonken goed evenals ademhaling.
Bult in flank vond ze zorgwekkend maar kon die niet verklaren. Buitenaf niets te zien wat kan duiden op een trap of stoten.
Dat ze ongemak laat zien, heel subtiel is haar duidelijk maar kan d'r ( net als ons) niet de vinger op leggen. Mede dat ze vaak bijna niks laat zien, keiharde dame.

Nu bloed geprikt, uitgebreid onderzoek.
Maagzweer kon ze niet 100% uitsluiten ( zoals ze zei, ik kan er niet inkijken) maar op de bekende drukpunten gaf ze 0,0 reactie.

Qua eten.
Max 2 uurtjes per dag op het gras.
Onbeperkt hooi.
Klein handje luzerne, Pavo Vital, kurkuma en beetje lijnzaadolie om het te laten plakken.
Enige wat anders was de laatste 5 dagen is zandkuur met psylliumzaadjes. Deze kuur krijgen ze maandelijks.
Ze kunnen op de wei bij de wilgen en die eet ze nu meer dan anders.

Vanavond hetzelfde beeld als vanmiddag. Niet beter, niet slechter.

Morten van de da de bloeduitslagen afwachten tenzij ze hard achteruit gaat dan bellen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:59

Geen giftige planten in de wei? Boterbloemen bv?

Elisa2

Re: Zoekplaatje betreft klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:06

Is die bult hard of bewegelijk? Is het echt de darm?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:10

Horseloverl schreef:

Nee, enkel wat mini esdoornscheuten die we eruit hebben getrokken.
Elisa2 schreef:

Als ze haar achterbeen naar achteren heeft dan is de bult minder voelbaar, been naar voren duidelijk voelbaar. Maar niet beweegbaar

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:30

Interessant dat ze meer wilg eet. Paarden eten wilgen (vooral jonge takken en bladeren) instinctief, en dat heeft een paar goede redenen:

1. Natuurlijke pijnstiller
Wilg bevat salicine, een stof die in het lichaam wordt omgezet in salicylzuur – een natuurlijk ontstekingsremmend en pijnstillend middel. Het is het plantaardige voorstadium van wat wij kennen als aspirine. Paarden kunnen hier instinctief op kauwen bij (lichte) pijn of ontsteking.

2. Spijsverteringsondersteuning
De schors en bladeren van wilg kunnen een kalmerend effect hebben op het maag-darmkanaal. Dit kan helpen bij lichte spijsverteringsklachten of om stress te reguleren.

Wat betreft de klachten kan ik je niet verder helpen, sorry.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:35

EvelienKiss schreef:
Interessant dat ze meer wilg eet. Paarden eten wilgen (vooral jonge takken en bladeren) instinctief, en dat heeft een paar goede redenen:

1. Natuurlijke pijnstiller
Wilg bevat salicine, een stof die in het lichaam wordt omgezet in salicylzuur – een natuurlijk ontstekingsremmend en pijnstillend middel. Het is het plantaardige voorstadium van wat wij kennen als aspirine. Paarden kunnen hier instinctief op kauwen bij (lichte) pijn of ontsteking.

2. Spijsverteringsondersteuning
De schors en bladeren van wilg kunnen een kalmerend effect hebben op het maag-darmkanaal. Dit kan helpen bij lichte spijsverteringsklachten of om stress te reguleren.

Wat betreft de klachten kan ik je niet verder helpen, sorry.

Dit is mij idd bekend. En wat dat betreft is ze wel een paardje waarbij extreem wilg een alarmbel. Nu is het niet extreem wat ze ervan eet, enkel wat meer dan normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:42

kiki1976 schreef:
Horseloverl schreef:

Nee, enkel wat mini esdoornscheuten die we eruit hebben getrokken.
Elisa2 schreef:

Als ze haar achterbeen naar achteren heeft dan is de bult minder voelbaar, been naar voren duidelijk voelbaar. Maar niet beweegbaar

Oke, dat lijkt mij dan toch op een zwelling te duiden. Zijn de baarmoeder en eierstokken ook nagekeken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:52

Nee er is geen echo gedaan omdat te bekijken.
Daarover is ook niet gesproken door de da.
Ik had zelf wel naar gekeken op internet. Maar de bult zit voor de eierstokken te laag.

Ik zal eens kijken naar een duidelijke foto.

Edit foto voor ongeveer de plek ( is wel een oudere foto van 2 jaar geleden).

Afbeelding

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:41

Persoonlijk zou ik toch wel willen weten wat die bult nu precies is. Is het geen optie op naar een kliniek te gaan waar dit allemaal wat uitgebreider onderzocht kan worden? Ik lees nu dat de dierenarts dingen als mogelijke oorzaak ziet, maar het niet zeker weet 'omdat hij er niet in kan kijken'. Maar ja dat kan natuurlijk wel gewoon met apparatuur. Ik mis het plan van aanpak ook een beetje van de dierenarts. Wil hij bijvoorbeeld niet weten wat die bult precies is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:45

Ik zou zelf juist een weekje afwachten, zolang het paard niet echt ziek is kijken of die bult vanzelf minder wordt. Het kan ook nog een uitwendige bult zijn, een zwelling van het een en ander. (gestoken/ trap gehad)

Het kan natuurlijk ook inwendig zitten, als de bult niet verdwijnt dan zou ik er wel verder onderzoek naar laten doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:22

Ik weet niet of het je helpt maar vorige donderdag werd mijne ziek. In de paddock helemaal lijp doen. Toen op stal gezet. Heel onrustig, flamen, schrapen. Dierenarts wilde haar op de clinic hebben dus daarheen gebracht met het gedachte dat het koliek was. Erg gevoelig bij de blindedarm, maar verder alle waardes prima, geen gas en geen problemen met mesten. Tot de avond was het alsof ze pijn aanvallen kreeg. Toen ging ze van rustig tot boos, meppen met de benen, steigeren en flamen.

Alles is gecheckt, zand, baarmoeder en zo voort. Volgende dag mocht ik haar weer ophalen. Alles weer helemaal prima. Tot nu toe geen idee wat het was. Dierenarts had het ook nooit eerder gezien.

Als ze niet verergert zou ik het even aankijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 10:37

Amahoela schreef:
wat vreselijk lastig, goed dat je zo attent bent

Da zei al, vele was het waarschijnlijk niet opgevallen.

Kidde schreef:
Persoonlijk zou ik toch wel willen weten wat die bult nu precies is. Is het geen optie op naar een kliniek te gaan waar dit allemaal wat uitgebreider onderzocht kan worden? Ik lees nu dat de dierenarts dingen als mogelijke oorzaak ziet, maar het niet zeker weet 'omdat hij er niet in kan kijken'. Maar ja dat kan natuurlijk wel gewoon met apparatuur. Ik mis het plan van aanpak ook een beetje van de dierenarts. Wil hij bijvoorbeeld niet weten wat die bult precies is?

Da wil eerst het bloed nagekeken hebben. En vandaar uit verder kijken.

Elisa2 schreef:
Ik zou zelf juist een weekje afwachten, zolang het paard niet echt ziek is kijken of die bult vanzelf minder wordt. Het kan ook nog een uitwendige bult zijn, een zwelling van het een en ander. (gestoken/ trap gehad)

Het kan natuurlijk ook inwendig zitten, als de bult niet verdwijnt dan zou ik er wel verder onderzoek naar laten doen.

Ze lijkt zo op het oog idd niet ziek, temp is ook goed.
Eerder ongemak idd.
Phonix schreef:
Ik weet niet of het je helpt maar vorige donderdag werd mijne ziek. In de paddock helemaal lijp doen. Toen op stal gezet. Heel onrustig, flamen, schrapen. Dierenarts wilde haar op de clinic hebben dus daarheen gebracht met het gedachte dat het koliek was. Erg gevoelig bij de blindedarm, maar verder alle waardes prima, geen gas en geen problemen met mesten. Tot de avond was het alsof ze pijn aanvallen kreeg. Toen ging ze van rustig tot boos, meppen met de benen, steigeren en flamen.

Alles is gecheckt, zand, baarmoeder en zo voort. Volgende dag mocht ik haar weer ophalen. Alles weer helemaal prima. Tot nu toe geen idee wat het was. Dierenarts had het ook nooit eerder gezien.

Als ze niet verergert zou ik het even aankijken.

Wachten eerst het bloed af if daar wat uit komt.

Vanmorgen oogde ze ietsje beter. Gapen, flemen, tong uit de mond deed ze iets minder.

Gelukkig houden de mensen waarvan mijn vriendin en wij het huren ze ook extra goed in de gaten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:10

Gezien ze pijn heeft, wat ze duidelijk laat zien (flemen, gapen, wilg eten) zou ik juist niet gaan afwachten. Ik zou wel willen weten wat die bult is, straks is het iets serieus en ben je te laat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 17:01

Gisteravond was ze gelukkig alweer wat beter. Gapen, flemen etc was minder en de bult wat kleiner en minder hard. Ze was ook weer meer haar oude zelf.

Goed gesprek gehad met de da van de kliniek.
Alle bloed uitslagen waren top, zelfs de lever.
Geen intstekingwaarde, ook geen tekenen van eerdere ontstekingen.
Leverwaarde, top
Nierwaarde, top
Rode en witte bloedplaatjes, Goed.
Eiwit, Goed
Was nog veel meer getest maar allemaal goed.
Omdat de bult nu wat zachter en wat kleiner is vermoed de da een kneuzing/blauwe plek van stoten of trap. Nu hebben we alles nagekeken maar is enkel echt niks waaraan ze zich gestoten kan hebben. Hooguit dan een trap, buitenzijde niks te zien.
Maagzweer heeft ze uitgesloten. Geen intstekingwaarde, en nergens op de trigger points gevoelig ( klopt, in het verleden gevoelig geweest op maag/darm en dan moest je het niet in je hoofd halen om aan d'r buik te komen).
Advies kliniek, even aankijken. Indien slechter dan opladen en komen.

Vanmorgen was de bult wederom weer kleiner. Gapen, flemen, tong uit de mond niet gezien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:56

Gezien de plek en de milde tekenen van pijn denk ik aan entrapment. Ofwel nier-miltband koliek.

Mijn paard heeft dit ooit ook gehad en deed wat vreemd maar pas 4 uur later werd ik ingeseind. Trof hem aan, vrolijk kijkend maar liggend in de modder. Mestte normaal, at mondjesmaat, scheetjes kwamen er gewoon uit, gaf wel paar keer aan graag te willen gaan liggen maar bij in beweging houden kwam ie mee, geen koorts, geen verkleuring tandvlees.
Nadat colossan niet hielp DA gebeld en met opvoelen raakte die de lus die bekneld zat (die zit achterin de linker flank, de flexura pelvina). Die schuif onder of bovenlangs het ligament dat de linker nier met de milt verbindt. Daardoor kan de darm afsterven. Wij kregen strak regime mee, naast verslappers en pijnstilling. 10 min stappen rechtsom, 10 min stap linksom, twee maal tien min draven beide kanten op en daarna hetzelfde voor galop. Hij zei: t wordt een zware dag voor m maar ik wil dattie flink beweegt want daardoor kan die lus losschieten. Heb mn paard uiteindelijk samen met zn minst favo stalgenoot in de bak gezet dus hij heeft flink gerend en gebokt... En thank god was alles daarna in orde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 20:50

Da heeft haar opgevoeld en koliek uitgesloten.

Vanavond was toch de bult weer terug. Even groot maar wel wat minder hard.
Verder was ze blij, vrolijk en had geen zin om van het gras af te komen.
Morgen toch nog even contact met de da opnemen. Lijkt wel als ze voller is dan normaal van hooi dat het meer naar buiten lijkt te komen of zo.....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:07

Ben je op dit moment zand aan het testen? De kans is vrij groot dat er (flink) wat zand aan het loskomen is en dat kan flink buikpijn geven. Het komt vaak in golven los waardoor het regelmatig in een darmbocht blijft liggen tot de volgende dosis psyllium waardoor de contractie weer toeneemt. Ik zou in dit geval een foto laten trekken en de komende week dagelijks zand gaan testen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 21:36

Ze krijgt al echt jaren iedere maand een kuur psyllium kuur van 7 dagen. Ene maand 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht en de andere maand 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Daarnaast doe ik iedere maand een mestonderzoek (doe ik zelf) en daarin eigenlijk te verwaarlozen aan zand wat ik daar in terug vind.
Is ook geen zandeter gelukkig. Hooi voeren we uit bakken met slowfeeder.
Nu weet ik ook, is nog geen garantie natuurlijk. Zijn idd evengoed gevallen bekend met veel zand. Zandtest bij de da was goed. Maar zal het sws voor de zekerheid extra doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:55

Ik zou denken dat het een tumor of een verstopping is ofzo. Al zou ze met een verstopping meer klachten hebben waarschijnlijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 00:27

Ze mest normaal, net als altijd. Gewoon mooie mestballen. Gemiddeld zo'n 12 hopen per 24 uur. Paddock mesten we 2x daags, en valt altijd wel op als ze meer of minder mesten.
Dat noemde een vriendin ook al op. Maar daarvan zou je niet verwachten dat de ene keer groter/kleiner of harder/zachter voelt. Of hij moet door vollere darmen meer naar buiten komen.

Ze hebben 24/7 beschikking over hooi.
Max 2.5 uur op de weide. Ook daar halen we dagelijks de mest weg.
We hebben 2 weides waar ze om en om op staan ( om de paar dagen zetten we ze om).
Opbouwen doen we echt enorm rustig. Zijn beginnen met ca 20 minuten.

Wel staat ze ivm een blijvende blessure op pensioen. Ze heeft haar achillespees beschadigd en als gevolg een slijmbeursontsteking gehad. Het laatste is gelukkig al een maand of 6 weg.
Daarin is ze nu wel pijnvrij en als ondersteuning kurkuma.
Ze rent, bokt, stuiterd er vrolijk mee rond.
Al is ze 17, ze zet nog regelmatig de boel op stelten zodat alles gek mee doet.