Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseloverl schreef:Geen giftige planten in de wei? Boterbloemen bv?
Elisa2 schreef:Is die bult hard of bewegelijk? Is het echt de darm?
EvelienKiss schreef:Interessant dat ze meer wilg eet. Paarden eten wilgen (vooral jonge takken en bladeren) instinctief, en dat heeft een paar goede redenen:
1. Natuurlijke pijnstiller
Wilg bevat salicine, een stof die in het lichaam wordt omgezet in salicylzuur – een natuurlijk ontstekingsremmend en pijnstillend middel. Het is het plantaardige voorstadium van wat wij kennen als aspirine. Paarden kunnen hier instinctief op kauwen bij (lichte) pijn of ontsteking.
2. Spijsverteringsondersteuning
De schors en bladeren van wilg kunnen een kalmerend effect hebben op het maag-darmkanaal. Dit kan helpen bij lichte spijsverteringsklachten of om stress te reguleren.
Wat betreft de klachten kan ik je niet verder helpen, sorry.
kiki1976 schreef:Horseloverl schreef:Geen giftige planten in de wei? Boterbloemen bv?
Nee, enkel wat mini esdoornscheuten die we eruit hebben getrokken.Elisa2 schreef:Is die bult hard of bewegelijk? Is het echt de darm?
Als ze haar achterbeen naar achteren heeft dan is de bult minder voelbaar, been naar voren duidelijk voelbaar. Maar niet beweegbaar
Amahoela schreef:wat vreselijk lastig, goed dat je zo attent bent
Kidde schreef:Persoonlijk zou ik toch wel willen weten wat die bult nu precies is. Is het geen optie op naar een kliniek te gaan waar dit allemaal wat uitgebreider onderzocht kan worden? Ik lees nu dat de dierenarts dingen als mogelijke oorzaak ziet, maar het niet zeker weet 'omdat hij er niet in kan kijken'. Maar ja dat kan natuurlijk wel gewoon met apparatuur. Ik mis het plan van aanpak ook een beetje van de dierenarts. Wil hij bijvoorbeeld niet weten wat die bult precies is?
Elisa2 schreef:Ik zou zelf juist een weekje afwachten, zolang het paard niet echt ziek is kijken of die bult vanzelf minder wordt. Het kan ook nog een uitwendige bult zijn, een zwelling van het een en ander. (gestoken/ trap gehad)
Het kan natuurlijk ook inwendig zitten, als de bult niet verdwijnt dan zou ik er wel verder onderzoek naar laten doen.
Phonix schreef:Ik weet niet of het je helpt maar vorige donderdag werd mijne ziek. In de paddock helemaal lijp doen. Toen op stal gezet. Heel onrustig, flamen, schrapen. Dierenarts wilde haar op de clinic hebben dus daarheen gebracht met het gedachte dat het koliek was. Erg gevoelig bij de blindedarm, maar verder alle waardes prima, geen gas en geen problemen met mesten. Tot de avond was het alsof ze pijn aanvallen kreeg. Toen ging ze van rustig tot boos, meppen met de benen, steigeren en flamen.
Alles is gecheckt, zand, baarmoeder en zo voort. Volgende dag mocht ik haar weer ophalen. Alles weer helemaal prima. Tot nu toe geen idee wat het was. Dierenarts had het ook nooit eerder gezien.
Als ze niet verergert zou ik het even aankijken.