[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:13

Overigens moet ik hier aan toevoegen dat mijn paard hoefbevangen was doordat ze te suikerrijk voorjaarsgras gegeten had doordat ze haar graasmasker te vaak had afgekregen. Als teveel suiker niet de oorzaak is van de hoefbevangenheid bij jouw paard, dan is mijn tip van de Invokana tabletjes waarschijnlijk niet nuttig. Invokana brengt het glucosegehalte in het bloed omlaag.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:08

Wat interessant van die bloedzuigers!

Nicolanca, die kende ik nog niet, klinkt ook interessant.

Mevrouw had vandaag praatjes en besloot zelf stiekem haar stal uit te wandelen toen de staldeur open stond (en alle andere paarden gewoon op stal bij haar stonden := ) dus dat zien we maar voorzichtig positief?
We gaan nu inderdaad over naar buut, ben benieuwd wat voor verschil met de novacam dat gaat laten zien.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:51

Nog een vraag voor de mensen die buut hadden: wat voor schema hebben jullie daarbij gekregen?
Wij hebben nu een schema van vandaag 2x 2 zakjes, morgen 2x 1 zakje, dan twee dagen 1x 1 zakje en dan de zondag helemaal niks. In overleg met da kan op maandag nog 1x 1 zakje gegeven worden, maar daar klonk de da niet heel enthousiast over. Maar ergens voelt het heel raar om dan een dag helemaal niks te geven?
Maandag is er sowieso weer afstemming hoe verder, maar zou graag zoveel mogelijk informatie al hebben, bijvoorbeeld hoe anderen het qua langdurige medicatie hebben enzo om dat te kunnen overleggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:13

Ik zou eerst kijken hoe je paard reageert op het afbouwen van 2x1 naar 1x1. Ik vind dat persoonlijk een grote stap en heb het zelf wat geleidelijker gedaan. Maar vooral even kijken hoe je paard erop reageert en bij twijfel gewoon je da bellen om te overleggen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:16

Dit was het schema van mijn paard, gegeven door een dierenarts.
Citaat:
2 zakjes in de ochtend en 2 zakjes in de avond tot contact met de dierenarts na 7-10 dagen. Stop de behandeling en neem contact op met een dierenarts als het paard stopt met eten, diarree krijgt of koliekverschijnselen vertoont.

Citaat:
1 zakje 's ochtends en 1 zakje 's avonds gedurende 5 dagen.

Na die laatste verslechterde het weer en zijn we weer terug gezet op het eerste.
Mijn paard heeft uiteindelijk best lang op Buut gestaan, langer dan fijn is, maar het was nodig.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:42

Dank voor jullie antwoorden! Bevestigd ook wel mijn gevoel dat ons schema best snel is.
Polar, dat is een veel rustiger afbouwschema duidelijk dan mijn schema.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:03

Het is wel echt specifiek op dit paard gericht, dus ik zou het niet zomaar overnemen. :o
Buut is ook best een naar middel om langdurig te geven.
Mijn paard had echt extreem veel pijn en daarom waren extreme maatregelen nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:22

Mijn shet heeft de eerste week op dagelijks een zakje gestaan. Na die week moest ik overleggen met m'n dierenarts of ik verbetering zag. Anders kon ik bijhalen. Hij ging toen alsnog achteruit dus toen naar de kliniek gegaan. Na de ijzers kon ik snel afbouwen. Geloof dat hij 3 a 4 weken op de buut heeft gestaan, waarvan de laatste 1.5 week rustig afbouwen (hij begon weer druk te worden gelukkig toen)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:24

Mijn pony heeft uiteindelijk weken op de buut gestaan, en dat heb ik echt met afmeten afgebouwd.
Zolang ze maar de hele dag maagvulling hebben is dat niet zo'n probleem. Heel arm hooi, wilgentakken ect. Nu is mijn pony geen goede eter, dus die eet niet door tot dr hooi op is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:32

Wilgentakken bevatten Salicylzuur, wat maagzweren kan triggeren. Dus als je het doet om maagzweren te voorkomen zou ik alleen arm hooi voeren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:17

Ik mocht afbouwen met een kwart zakje als mijn paard goed een achtje kon stappen op het erf. Heeft er denk ik ongeveer 4 weken op gestaan.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:26

Polar, uiteraard neem ik niet zomaar over :) processen van anderen kennen helpt me wel om het gesprek met de dierenarts te voeren en te bespreken wat opties zijn, daarom vind ik deze informatie wel heel waardevol.

Jildau, dus dan bleef de pijnstilling hetzelfde tot volledig zuiver tijdens het lopen?
Of was "ongemakkelijk achtje draaien" ook voldoende om te gaan afbouwen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:09

Ja totdat hij gewoon goed en gemakkelijk een 8je kon lopen - dan mocht er een kwart zakje af. Dierenarts wilde niet dat mijn paard moest pijn lijden als het niet nodig is.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:50

Dat is een criterium waar wij nog niet zijn helaas. Al vond ik haar vandaag echt een stuk beter lopen zonder schoenen op het harde. Dat is fijn, betekent dat de buut iets doet denk ik zo.
En de reden dat ze zonder schoenen moest lopen... mevrouw had besloten dat de dierenarts nog wel een keer mocht komen, alsof het allemaal niet al duur genoeg is :=
Alleen ditmaal voor een plekje op de kroonrand net onder de kootholte. Daar had ze vorige week iets een schuurplekje van 24/7 hoefschoenen dragen. Dus hadden we die afgedaan de afgelopen dagen en enkel voor het lopen aangetrokken. Leek eerst te genezen, is de afgelopen twee dagen ineens heel lelijk geworden rond die plek. Heel week, ook de hoefrand net onder het plekje, heel rood en leek pussig. Wij dachten in eerste instantie misschien een hoefzweer die boven de kroonrand doorbreekt, dierenarts vond hem daar te hoog voor zitten, maar vertrouwde aan de hand van de foto's die we stuurden het plekje niet. En stond vandaag dus weer op het erf.
Voor nu staat ze met die voet een paar dagen in het verband met trekzalf. Koelen mag, maar dan wel met die voet in een plastic zak zodat het niet nat wordt.

Ik vind het bijna te toevallig dat ze dit krijgt aan de voet waar ze ook het meest last van leek te hebben qua bevangenheid de eerste dagen. Ik weet niet of de ontsteking in de voet ook invloed kan hebben hierop, dat het heftiger wordt oid, maar het is te toevallig dat ze van nooit dierenarts nodig, hoeveel wonden ze zichzelf ook schuurde (eczemer, we zijn inmiddels een pro in wondbehandeling := ), naar nu een paar dagen in de hoefbevangenheid de dierenarts voor een ongerelateerd plekje aan dezelfde voet moeten laten komen.
Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt/gehoord dat dit met elkaar samenhangt?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:43

Daar ben ik weer haha. We zitten inmiddels dagelijks op 1 zakje buut en daar doet ze het goed op. Volgende week worden er foto's gemaakt, volgens onze dierenarts lijken we de acute fase door te zijn.
Omdat ze mogelijk nog even op buut blijft, ben ik meer aan het onderzoeken qua maagbeschermer. Ze krijgt nu omeprazol van de da, maar dat is wel prijzig := met wat voor maagbeschermers hebben jullie gewerkt? Zijn er alternatieven?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:50

Hoe lang verwacht je dan nog dat je het moet geven? Ik heb geen maagbeschermers gegeven, dus verder geen advies helaas.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:26

Ik zou wel op omeprazol blijven.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:34

Ik gaf mijn pony bij hoge dosering buut altijd de omeprazol van de dierenarts en bij lage dosering gaf ik haar maagsupport van de paardendrogist.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:39

Ik heb er nooit een gekregen. 15 jaar geleden was daar denk ik minder over bekend en bij m'n andere shet was het volgens m'n dierenarts niet nodig. Hij stond ook maar 3 weken op de buut ongeveer

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:59

Mijn shet heeft al veelvuldig en ook weleens langdurig op Bute gestaan en ik heb nooit maagbeschermer gegeven. Niet ieder paard is hetzelfde dus.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:08

Ik heb het ook niet gegeven. Wel aan de dierenarts gevraagd maar die vond het niet nodig.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 07:35

Geven jullie je paard wel eens een detox? Bij Heltie lees ik dat hoefbevangen gevoelige paarden een nogo zijn. Dat was nieuw voor mij.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:53

Skessa_ schreef:
Hoe lang verwacht je dan nog dat je het moet geven? Ik heb geen maagbeschermers gegeven, dus verder geen advies helaas.

Morgen is er weer overleg, ze staat volledig pijnvrij op het zachte, op het harde niet 100%, dus de pijnstilling zal er nog niet vanaf gaan denk ik zo.

Maar die maagsupport ondersteunt dus ook bij lage dosering? Ze krijgt 1 zakje buut per dag, dus niet zo heel heel gelukkig.

Detox geen idee, ik lees jullie antwoorden graag mee

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:07

Als hij goed is, is hij weer goed, mooi niet dat ik dan nog ga lopen rotzooien met zijn detoxen, kan zomaar weer een trigger zijn voor zijn gestel.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:45

Hoe hebben jullie jullie paard mentaal bezig gehouden? Na twee weken volledige boxrust mocht ze sinds dit weekend weer op een postzegelweitje (met korf om niet te kunnen grazen), van 5x10m ongeveer. Maar merk dat nu na een paar dagen de lol daarvan voor haar er ook wel weer af is, en haar vriendjes rennen de hele tijd naar de andere kant van de wei, waardoor ze toch redelijk alleen staat. Dat afzetten zodat ze dichterbij blijven is helaas geen optie.
Met het koelen probeerden we veel te wisselen tussen de twee wasplaatsen, zodat ze af en toe wat anders zag, en dan lekker rond te snuffelen enzo. Maar ook die lol is eraf.

Normaal zou ik als ze zich begint te vervelen lekker eens een wandeling naar buiten maken, dat helpt haar altijd. Maar kan dus niet.
Of weer wat fanatieker bezig met clickeren, vindt ze ook erg leuk. Maar dat kan dus ook niet, want eten.

Dit is er een bij wie je 1 dag stilstaan (omdat elk paard wel eens vrije dagen heeft) al mentaal merkt, en 2 dagen op rij was ze helemaal niet blij mee. En nu al bijna 3 weken echt niks doen. We willen de medicatie iets verlagen, van 5g buut naar 4g omdat ze pijnvrij lijkt, maar als ze vervolgens zo ongemotiveerd is, is het heel lastig om te zien of ze langzaam loopt/minder alert is omdat ze pijn heeft of omdat ze mentaal zich enorm verveeld.

Dus hoe ga ik haar wel bezighouden dat ze blij blijft :=