EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:40

Weet niet waar je precies zit maar je zou ook https://paardenartsjessicabakker.nl/ kunnen vragen, aangezien je dap Krommerijnstreek hebt benaderd zou je zomaar eens in de hoek kunnen zitten waar zij ook komt. Zij behandelt alleen aan huis. Dat is altijd goedkoper dan een kliniek. Ik heb hele goede ervaringen met haar.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:10

Daphne1988:
Hoe gaat het nu met je paard?

Hier gaat het nog steeds z'n gangetje. Wel fijn dat mei dichterbij komt en dan z'n snijtanden eruit kunnen.
Afbeelding

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:05

SusanH schreef:
Weet niet waar je precies zit maar je zou ook https://paardenartsjessicabakker.nl/ kunnen vragen, aangezien je dap Krommerijnstreek hebt benaderd zou je zomaar eens in de hoek kunnen zitten waar zij ook komt. Zij behandelt alleen aan huis. Dat is altijd goedkoper dan een kliniek. Ik heb hele goede ervaringen met haar.

Enorm bedankt voor deze tip, Jessica is vandaag langs geweest en we zijn bezig met een behandelplan. Kan haar enorm aanraden!

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:37

Ook ik kan mij melden in dit topic. Bij mijn paard moet een afgebroken haaktand getrokken worden. En daarnaast weet ik sinds een paar weken dat hij Eotrh heeft. De buitenste snijtanden boven zijn aangetast. Eigenlijk wil ik die drie gelijk laten trekken.

Hiervoor ben ik op zoek naar een tandarts die aan huis komt. Mijn paard is een aantal weken geleden in de kliniek geweest voor een tandartscontrole. Maar ik merk dat hij iedere keer meer stress krijgt van het op de trailer staan en in de kliniek zijn. Ik wil dit dus graag aan huis laten doen, maar heb geen idee wie dat zou kunnen doen. Heeft een van jullie een idee? Ik woon in Noord-Holland, vlakbij Hoorn. Mijn paard staat aan huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:21

Zorrolily schreef:
SusanH schreef:

Enorm bedankt voor deze tip, Jessica is vandaag langs geweest en we zijn bezig met een behandelplan. Kan haar enorm aanraden!

Fijn!

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:35

Zorro heeft sinds anderhalve week geen snijtanden meer. Twee dagen later kreeg hij koorts en verstopping. Dat is gelukkig allemaal opgelost en hij lijkt goed te eten nu, maar mag nog wel wat aankomen. Het verschilt per dag wat hij het liefste eet dus ik zoek eigenlijk tips wat jullie aanraden. Hij krijg sowieso 2kg SP en 1 kg Fibrenuggets. Het is om en om wat hij het liefste eet. De SP maak ik nu deels aan met appelsap en dat helpt enorm. Maar ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Hij heeft wel veel energie dus ik maak me nog geen zorgen, maar zou hem wel graag wat voller hebben.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:20

Zorrolily schreef:
Zorro heeft sinds anderhalve week geen snijtanden meer. Twee dagen later kreeg hij koorts en verstopping. Dat is gelukkig allemaal opgelost en hij lijkt goed te eten nu, maar mag nog wel wat aankomen. Het verschilt per dag wat hij het liefste eet dus ik zoek eigenlijk tips wat jullie aanraden. Hij krijg sowieso 2kg SP en 1 kg Fibrenuggets. Het is om en om wat hij het liefste eet. De SP maak ik nu deels aan met appelsap en dat helpt enorm. Maar ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Hij heeft wel veel energie dus ik maak me nog geen zorgen, maar zou hem wel graag wat voller hebben.

Onze ruin is eindelijk op gewicht, hier was het geheim toch rijker ruwvoer. Wij voeren voor droog ivm opslag en hoesten van de paarden. We hadden eerst groffer en armer en toen stond hij op minstens drie emmers bij voer ( afwisseling tussen SP, senior crumbs, slobber subli, slobber pabo, slueslimix, etc, anders eet ie niet)
Sinds aantal maanden wat fijner en rijker ruwvoer en terug naar 1-2 emmers, net hoe uitkomt en of ie nog een klein ritje doet en hij is niet meer mager!

Slmt9

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:59

Hier is ook rijker hooi het geheim. Van de winter was het wat armer en toen royaal bijgevoerd met sojaschroot, veulenbrok, grasbrok, Pavo slobber en olie. Daarmee bleef hij wel op gewicht, maar sinds we weer rijker hooi hebben hoeft hij bv ook geen deken meer op en komt echt mooi aan.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:03

Aah oke! En het duurde dus wel echt even bij jullie?
Ik merk dat ik een soort plaatsvervangend hypochondrie vertoon, haha, omdat ik bij alles denk "gaat dit wel goed?". Gelukkig is de DA goed bereikbaar via app en kan ik alles vragen, maar ik wil ook niet te heftig zijn.
Gras eet hij wonderbaarlijk goed, maar dat is in de wei wat kort. Dus tijdens wandelingen mag hij veel grazen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:50

Ja, eraan gaat veel trager dan eraf hier. Gras is helemaal een goeie optie! Is bij ons echter ook te arm (timothee).

Heb je een meetlint van ontwormen? Is wellicht niet super accuraat in wat het exacte gewicht os, maar zo kan je wel bijhouden of hij aankomt of verder afvalt. Ik doe dat 1x per week.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:08

Zorrolily schreef:
De tandarts/dierenarts komt via DAP Krommerijnstreek, dus ik bel hen eerst maandag weer op. Ik had haar direct naar de kosten moeten vragen maar het was me even veel op het moment.

Hoe meer ik lees hoe meer zekerheid ik krijg dat ik het wel moet doen. Dank je voor je antwoord!

Bij mijn Shetlander van 25 jaar zijn vorige week Dinsdag tanden getrokken
Ik meende 6. Ze heeft het op haar eigen locatie gedaan.
En was 834 euro kwijt.
Het stinkt nu enorm en ze heeft geen koorts.
Gras eten lukt nog niet goed. Losse kuil wel.
Ondanks de Novacam, merk ik dat het nog erg pijnlijk voor haar is ;(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:36

Cowgirl schreef:
Ik kom ook meelezen. 2 weken geleden ontdekte ik per toeval dat mijn paard zijn ruinentand was gebroken. De DA heeft mij doorverwezen naar de kliniek en zodoende kon ik afgelopen vrijdag in Jonkersvaart terecht.

Omdat en ik de zelf gemaakte foto's eens nader bekeken hadden we ook een klein vermoeden op EORTH.
Nu zijn er op de kliniek ook foto's gemaakt omdat ze moest weten hoe de ruinentand lag en nu was daar ook op te zien dat hij in een beginnend stadium EORTH heeft.
Voor nu hoeft er gelukkig niets te gebeuren maar heb wel besloten voortaan naar deze kliniek te gaan en bij de standaard controle een foto te laten maken.
Ik vind het ook een hele fijne arts die daar werkt.

Ik quote mijzelf maar ff.

Vandaag weer op de kliniek geweest voor de jaarlijkse controle. De kiezen zijn er voor zijn leeftijd (27) prima uit maar de EORTH heeft toch behoorlijk schade aangebracht.
Het advies was om alle voortanden te verwijderen. Omdat mijn paard nog topfit is en de prognose na de behandeling goed is gaat dit 12 mei gebeuren.
Aan de buitenkant is nog niks te zien maar van binnen waren op 2 na alle tanden aangetast.

Ik vind het allemaal best sneu. Toch niet niks. Ik hoop een snel herstel.
Iemand nog tips voor na de behandeling. Voer om te weken krijgt hij al en zal hij dan wel wat extra nodig hebben.
Hij is sinds kort met pensioen en rijden doen we niet meer.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:44

Wij hebben niets anders gedaan dan voor het tanden verwijderen. Hij at hetzelfde, makkelijker zelfs. Ook hooi uit hooinet. Ook hoefden wij niet te spoelen oid. Gras eten moest ie even doorkrijgen maar ging al snel goed. Alleen heel kort gras kan niet
Echt 1000% meegevallen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:05

Mijn minihengstje van 23 is eind mei aan de beurt.

We hebben hem de winter lekker gevoerd en hij ziet er nu goed uit.
Hopelijk een fijn uitgangspunt en wat reserve zonodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:34

Symke schreef:
Wij hebben niets anders gedaan dan voor het tanden verwijderen. Hij at hetzelfde, makkelijker zelfs. Ook hooi uit hooinet. Ook hoefden wij niet te spoelen oid. Gras eten moest ie even doorkrijgen maar ging al snel goed. Alleen heel kort gras kan niet
Echt 1000% meegevallen!

Same voor onze twee paarden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:11

Cowgirl schreef:
Cowgirl schreef:
Ik kom ook meelezen. 2 weken geleden ontdekte ik per toeval dat mijn paard zijn ruinentand was gebroken. De DA heeft mij doorverwezen naar de kliniek en zodoende kon ik afgelopen vrijdag in Jonkersvaart terecht.

Omdat en ik de zelf gemaakte foto's eens nader bekeken hadden we ook een klein vermoeden op EORTH.
Nu zijn er op de kliniek ook foto's gemaakt omdat ze moest weten hoe de ruinentand lag en nu was daar ook op te zien dat hij in een beginnend stadium EORTH heeft.
Voor nu hoeft er gelukkig niets te gebeuren maar heb wel besloten voortaan naar deze kliniek te gaan en bij de standaard controle een foto te laten maken.
Ik vind het ook een hele fijne arts die daar werkt.

Ik quote mijzelf maar ff.

Vandaag weer op de kliniek geweest voor de jaarlijkse controle. De kiezen zijn er voor zijn leeftijd (27) prima uit maar de EORTH heeft toch behoorlijk schade aangebracht.
Het advies was om alle voortanden te verwijderen. Omdat mijn paard nog topfit is en de prognose na de behandeling goed is gaat dit 12 mei gebeuren.
Aan de buitenkant is nog niks te zien maar van binnen waren op 2 na alle tanden aangetast.

Ik vind het allemaal best sneu. Toch niet niks. Ik hoop een snel herstel.
Iemand nog tips voor na de behandeling. Voer om te weken krijgt hij al en zal hij dan wel wat extra nodig hebben.
Hij is sinds kort met pensioen en rijden doen we niet meer.

Inderdaad fijne artsen daar, wie had je?
Chantal of Xia?
Bij mijn shet heb ik niks extra gedaan.
Wel de kuil, wat ze anders in een net kreeg. De eerste 2 weken los gegeven. Je hoeft ook niet te spoelen.
Het was gisteren 3 weken geleden. Maar het stinkt nog steeds. Ze heeft de grasmasker ook weer om. Want er gaat weer genoeg naar binnen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:26

Ik had Chantal.

Ik vind het toch wel spannend allemaal. Die ene tand van vorig jaar vond ik niet zo erg en nu moet alles eruit, vind ik tch best pittig voor zo'n paard. Maar misschien komt dat doordat ik zelf ook op belangrijke uitslagen zit te wachten vanwege mijn eigen gezondheid. Vrijdag mag ik en dan maandag mijn paard :(
Ergens ben ik bang dat het toch fout gaat en ik hem kwijtraak -O- Paard is toch echt mijn allesje. <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:38

Dat is extra spannend dan. Maar onze vorige pony heeft de ingreep op stal gehad. Het herstel ging echt heel goed. De meeste paarden kunnen als de sedatie is uitgewerkt meteen weer eten. Binnen een weekje was het meeste weer helemaal dicht. Alles in de mond geneest heel snel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:54

SusanH schreef:
Dat is extra spannend dan. Maar onze vorige pony heeft de ingreep op stal gehad. Het herstel ging echt heel goed. De meeste paarden kunnen als de sedatie is uitgewerkt meteen weer eten. Binnen een weekje was het meeste weer helemaal dicht. Alles in de mond geneest heel snel.

Dan moet ik mij daar maar aan vasthouden. ;)

Ik zal nog wel ff laten weten hoe het gegaan is.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:32

Sterkte mijn draver is er mega van opgeknapt dat de tanden eruit waren wel zaten er in begin grote gaten en die moesten even dicht gaan groeien en nu doet ze alles weer en is veel vrolijker dus zeker geen spijt mijne eet alles weer en ook de wortels gaan prima naar binnen in begin kleiner gemaakt maar nu wil ze er ook wel eens een van haar buren pakken
Afbeelding
Ze is nu 25 en gaat nog lekker mee te rijden

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:14

Bij mijn paard van 25 zijn vandaag thuis op stal de röntgenfoto's gemaakt en er zijn 6 snijtanden getrokken. 4 boven en 2 onder. De verdoving was nog niet uitgewerkt of ze stond al op een hooisprietje te knabbelen ;-) Inmiddels staat ze alweer in de wei gras te eten. Ik vond het ook spannend, maar tot nu toe verloopt alles goed. Vanavond krijgt ze weer pijnstiller en slobber en hooi op de grond. En dan de komende dagen kijken hoe het geneest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:57

Ik heb op stal geregeld dat mijne straks even apart kan staan zodat hij rustig zijn eten op kan eten.
Ook handig als hij wat extra geweekt voer nodig heeft.

Dan kijken we gewoon even aan hoe hij het doet. Als het goed gaat kan hij weer bij zijn maatje, die nogal een eter is.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:55

En @Cowgirl, hoe is het bij jou gegaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:11

Agnes75 schreef:
En @Cowgirl, hoe is het bij jou gegaan?

Maandag moet hij ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:29

Mijn paard is vandaag gedaan.
Ik had het er zelf best wel een beetje lastig mee maar alles is goed gegaan. Het ging sneller dan verwacht en dat zag ik terug in de rekening :')

Hij was al lekker wakker dat we hem kwamen halen en stond alweer te eten.
Thuis ging hij ook gelijk weer eten en vooral drinken. Mijn stalgenoot geeft hem vanavond zijn novacam en dat pak ik morgen zelf weer op.

Hij staat de komende dagen even apart zodat we hem even in de gaten kunnen houden wat hij doet met eten en dat hij ook rustig kan eten.
Ik ben zelf iets wat meer gerustgesteld maar vind de komend dagen nog wel spannend.