Gaatjeskaas wondjes hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Gaatjeskaas wondjes hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 15:46

Sorry voor de gekke titel :D

Maar mijn merrie heeft een gekke plek op haar hoofd. Het is net alsof er van buitenaf gaatjes in haar hoofd zijn gegeten. DA zei vanaf foto ( was toevallig voor een ander geval op de kliniek ) zomereczeem, maar dat leek mij sterk. Staat niet te schuren en is ook geen schilvervorming. Zelf dacht ik gelijk aan iets als myasis maar waarom? Gevallen met paarden, en dan vooral uit t niets, zijn eigenlijk niet echt bekend. Er heeft namelijk geen wondje of iets gezeten. Dag of 3 terug viel wel op de wei op dat er een enorme hoeveelheid vliegen was, en gezien zij geen voorpluk heeft :') kan ze ze dus niet echt weg jagen. Komende winter heb ik haar 5 jaar. Nog niet eerder zo iets gezien. Ook al die tijd zelfde stal en zelfde management. Ook niks veranderd kwa voer.
Iemand die het toevallig eerder heeft gezien? Alu spray van de DA gekregen, zou de vliegen ook wat afweren. Maar net met uit de wei halen weer helemaal onder. Andere kap is besteld
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: Gaatjeskaas wondjes hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:51

Dat is een lelijke plek.
Ik zou sowieso die vliegenkap vervangen door eentje met oren die ook over de voorpluk valt.
Verder goed uitwassen met een anti-bacterieel spul en een laag bijenzalf (Ventramil oid) er over.
En dagelijks kontroleren of je verbetering ziet.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 15:53

DubbelFun schreef:
Dat is een lelijke plek.
Ik zou sowieso die vliegenkap vervangen door eentje met oren die ook over de voorpluk valt.
Verder goed uitwassen met een anti-bacterieel spul en een laag bijenzalf (Ventramil oid) er over.
En dagelijks kontroleren of je verbetering ziet.

Dat gaan we ook zeker doen. Kap is ook besteld. Maar kan er echt helemaal niks over vinden. Oke ik heb al een vreemd paard op r benen :o :D maar dit moet tog ooit iemand wel eens gezien hebben -O-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:01

Kan wel van stalvliegen komen, die zijn er nu al, ik ben ook al een paar keer gebeten, ze vliegen heel irritant om je heen en bijten gemeen. De wondjes zouden het gevolg kunnen zijn. Honingzalf verzacht ook de irritatie, of Vertagil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:02

Toen ik mijn Canadees net had zaten er ook wat gaatjes in waar 'bot flies' uitkwamen of net uitgekomen waren..
http://www.yorkiesunited.com/_Media/app ... med_hr.png
Nadat ze behandeld en ontwormd was heb ik die niet meer gezien.
Maar ook al kunnen er meerdere bij elkaar zitten, dat ziet er toch anders uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:51

Heeft ze ook niet een klein wondje daar gehad waar vliegen op af zijn gekomen? Vorige week zaten op mijn ruin precies onder zijn vliegenmasker een hoopje vliegen. Ging ik kijken, zat er een klein wondje.

Ik smeer tegenwoordig Effol Haut repair. Dat is op basis van zinkzalf en blijft een tijdje goed zitten en het is snel heel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:55

Vliegen kunnen huid echt lelijk kapot maken.. ik ken dat van bij onze hond..