[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:09

Uppo
Voor mijn paard met pollen allergie die meestal in maart weer begint was uit laten meten door een klassiek homeopaat de oplossing.
En daar krijgt ze druppels voor.
En van 2 uurtjes buiten staan en zich dan totaal afsluiten van de wereld. Gezwollen lippen. Lopende neus. Leuk aan het hoofd en ook schudden.
Heeft ze de afgelopen zomers zonder problemen 12 uur buiten gestaan.
Misschien zou langer ook kunnen maar dat niet gedaan.

@kelly.
Wat een geweldig nieuws. En zeker iets om mee te nemen in het geheel

wilmameer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:25

Cetirizine was bij ons ook de eerste stap. Weet de dosering niet meer precies uit mn hoofd, maar dat was ook veel, dat moesten we 2 keer per dag geven. Gewoon de ‘mensen’ cetirizine, online even goed zoeken, daar kun je het wel iets goedkoper vinden voor grotere getalen. Balen joh, dat het toch weer helemaal terug is :(, geen geloof meer in de PENS? Want dit zou dan het uitgelezen moment zijn voor een behandeling.

c_alsemgeest

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:03

Bij mij was het inderdaad:
Cetirizine
Cyproheptadine
Cyproheptadine + Depakine
Pens
Pens + Cyproheptadine

En daarnaast ook allerhande homeopaten, acupunctuur, cranio etc etc toen bovenstaande weg niet voldoende meer werkte.

De Cetirizine bestelde ik in dozen van 100 stuks, volgens mij uit Duitsland.
Ze hebben nu de 100struks dozen ook in NL.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:03

Dank jullie wel. Dan ga ik dat eerst proberen.

De dierenarts heeft zelf geen vertrouwen meer in de PENS-therapie bij mijn paard.

Dit weekend was het ineens weer heftig aanwezig en ik hoorde ook mensen met hooikoorts die dit weekend ineens weer klachten kregen. Daar nu toch naar stap 1.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:20

Uppojono schreef:
Dank jullie wel. Dan ga ik dat eerst proberen.

De dierenarts heeft zelf geen vertrouwen meer in de PENS-therapie bij mijn paard.

Dit weekend was het ineens weer heftig aanwezig en ik hoorde ook mensen met hooikoorts die dit weekend ineens weer klachten kregen. Daar nu toch naar stap 1.

Bij veel paarden die naast trigeminaal headshaking ook een pollen allergie hebben werkt acupunctuur ook vaak het erg goed ondersteunend.
Bij de mijne niet, maar ken er meerdere bij wie het daarna helemaal stabiel was en de pens ook weer goed zijn werk deed.
Ook met de combi pens en cyproheptadine trouwens.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:24

Nou vandaag was het aan het sneeuwen. Ik heb de pollenradar in de gaten gehouden, maar tot nu toe nog geen reden om de cetirizine te gaan geven. Zondag nog wedstrijd gereden, niets aan de hand, vandaag echt heftig schudden. Rijden was nu echt geen optie, dus ik ben afgestapt en heb filmpje even gemaakt. Ik snap dat het met de sneeuw een andere reactie kan geven, maar dit is precies hoe ze normaal ook schudt. De dierenarts wil nu de trigeminus gaan uitverdoven, maar dat is heel lastig plannen, omdat het zo per dag verschilt. Dierenarts zit voor mij op ruim een uur rijden, dus is ook geen optie om hem nu te laten komen. Zou de cyproheptadine nu de beste stap zijn? Of zouden jullie misschien nog iets voor haar luchtwegen geven, omdat ze ook veel briest.

Accupunctuur kan ik inderdaad ook nog proberen. Ben ik zelf een beetje sceptisch over, maar ik sta inmiddels voor alles open.

Dit is het beeld van haar schudden, dat lipje doet ze dus ook zonder sneeuw.

wilmameer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:54

Ik zou de Cyproheptadine uitproberen, jammer dat het uitverdoven lastig te plannen is. Was bij de mijne destijds ook, ze liet het schudden bij de kliniek niet zien door de adrenaline, ook niet na een dag daar staan, dus dat was geen optie. Toen dus ook op Cyproheptadine, maar dat hielp maar deels. De PENS slaat (vanaf de 4e behandeling) bij de mijne goed aan, maar pakt het niet 100%, ze krijgt nu ondersteunend een lage dosering Cyproheptadine, dat gaat heel goed. Verder heeft ze buiten áltijd een uv kap op, omdat ze enorm gevoelig is voor (scherp) daglicht en zon.
Kan me heel goed voorstellen dat de sneeuw extra reflecteert waardoor eea weer verergerd bij jullie, dus je zou een uv kap kunnen overwegen op zulke dagen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:08

Briezen laten ze ook zien bij trigaminaal headshaking. Door de zenuwpijn voelen ze ook prikkels in de neus en mond/wang als het het onderste cluster is.
Dus zou een kwestie van proberen zijn.
Ik heb zelf tijdelijk goede ervaring gehad met cyproheptadine. Nog betere met neuromodulatie (als de allergie die hij er bovenop had het niet in de weg zou hebben gezeten.)
Ik zie bij jouw paard ook het gazing en de schokkerige reactie terug (het schuin wegtrekken alsof ze geprikt worden door iets).
Dus het zou mij niet verbazen als het trigeminaal blijkt te zijn.

Uitverdoven door bv meerdere dagen op de kliniek zetten als de dagen niet matchen zou een optie zijn, of inderdaad gewoon cyproheptadine geven en kijken wat het doet. Dat zou ik even overleggen met je VA

Equinamic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:08

Hi iedereen,

Ik ben redelijk nieuw in het topic headshaking, maar heb het afgelopen jaar een aantal paarden getraind die hiermee struggelden.
Er is me een bepaald patroon opgevallen wat me heeft getriggert tot het inwinnen van ervaringen van anderen.
Wat deze paarden allemaal doen is zodra ze naar een voorwaarts/neerwaartse gaan streven, de bovenlijn op lengte willen brengen en het shaken stopt, zetten ze de nek/kaak op slot en beginnen ze te tandenknarsen. Zichtbare voortanden maar ook duidelijk te zien aan de spieren in regio C1 dat ze dat gedeelte echt vastzetten. De training was overigens zonder bit en vanaf de grond, dus ofwel werk aan de hand ofwel enkele/dubbele longe.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie een verklaring of is er misschien een behandelaar in dit topic die dit kan toelichten?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:30

Bij mijn paard was dit ook het geval, precies wat je noemt, alleen bleef hij zijn tics wel houden.
Stoppen/minderen van de tics als ze voorwaarts neerwaarts of nageeflijk zijn ken ik ook, Is hier meer over bekend?

Dus ik ken het wel maar dan meer of, of zeg maar...

wilmameer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:47

Bij mijn merrie is dit niet het geval; knarsetanden doet ze niet en in slechtere periodes wordt het shaken niet minder bij lang en laag of nageeflijkheid. Ze is een trigeminaal schudder

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:08

Ik herken het ook niet, bij mijn ruin ead trigeminaal headschaking vastgesteld door de neuroloog. Puur de aangezichtszenuwen. Houding ed had geen invloed. Met rijden was hij met alles makkelijk en soepel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:23

Mijn merrie heeft trigeminaal headshaking die wel verdwijnt zodra ze nagevelijk is en vaak zodra je weer gaat stappen met lange teugel terugkomt (voor de PENS). Utrecht gaf aan dat zij meerdere paarden kenden die dit ook hadden, er is (nog) geen verklaring voor. Mijn merrie knarst overigens nooit en is gemakkelijk nagevelijk te rijden.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Nieuw in de wereld van Headshaking, dus ook ik meld me hier…. Sinds een jaar eigenaar van een 6-jarige ruin en sinds 4 weken in toenemende maanden proesten tijdens het draven. Ik wist niet eens dat overmatig veel proesten ook onder Headshaking viel…….Dus allergietest laten doen en gestart met desloratadine (had ik toevallig in huis). In afwachting van de uitslag in toenemende mate jeuk aan de ogen en neus en veelvuldig proesten tijdens het draven en zelfs naar z’n neus slaan met z’n voorbenen. Vanwege verergering klachten afspraak op de kliniek voor scopie luchtwegen/ neusholtes. Daar was een lichte irritatie van het neusslijmvlies te zien. Arts raadde aan om cetirizine te proberen, dagboek bijhouden, UV/ vliegenwerend masker op in de wei en allergietest afwachten.
Met de cetirizine lijkt het wel iets beter te gaan, maar zodra ik hem wil longeren direct overmatig proesten en inmiddels ook flemen.
Uitslag allergietest is inmiddels bekend: allergisch voor bijengif en de Farinaemijt. Dus geen pollenallergie…..
Dierenarts vermoed dat de reactie op de allergenen een bijkomende factor is en niet de primaire oorzaak van het proesten. Hij stelde cyproheptadine voor en de komende tijd proberen uit te vogelen wat de triggers zijn. Ik ben natuurlijk meteen losgegaan op het internet om me in te lezen, maar heel hoopvol is het allemaal niet echt…… Na heel veel pech gehad te hebben met mijn paarden de afgelopen jaren, hoopte ik op een tijd zonder al te veel gedokter… Vind het vooral ook zo sneu voor hem……
Wat is the place to be voor een casus als deze? Utrecht? Tips en trics die de moeite waard zijn om eerst te proberen?
Een neusnetje, masker enz vind ie vooral heel vervelend en krijgt m binnen no time uit/ los/ kapot…..