CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:11

die msm zalf mag je er gewoon op gebruiken hoor. De truc is om de wondjes vettig te houden, dan genezen ze makkelijker.
Groene klei kan ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:47

Duhelo schreef:
die msm zalf mag je er gewoon op gebruiken hoor. De truc is om de wondjes vettig te houden, dan genezen ze makkelijker.
Groene klei kan ook.

Bedankt! De rest van deze week wordt het huidolie want zaterdag strao rijden en dan met witte zalf vlekken er op vind ik zo'n naar zicht. Dan pakken we het zaterdag bij thuiskomst gelijk weer op met zalven. Ik zie gelukkig wel al vooruitgang maar deze wonden zijn bij onze CPL-er en genezen enorm slecht en langzaam. Mogelijk dat ik rondom toch scheer of ga knippen voor beter zicht en onderhoudt

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:56

Duhelo schreef:
Groene klei kan ook.

Dat hangt helemaal van de oorzaak af. Bij de mijne werd het alleen maar erger van zalfjes.

Daar werd het pas beter toen ik ging werken met de ouderwetse blauwspray.

Mijn dame heeft geen mijten en de lichtste gradatie van cpl. Zij heeft altijd een paar karakteristieke lek wondjes op vaste plaatsen en symetrisch links en rechts. Op die plaatsen altijd een beetje wondvocht en hyperkeratose. Enige wat ik daarmee doe is huidschilfers zachtjes uitkammen zodat de boel niet verkleeft en er lucht bij de huid kan komen.

Op het moment dat ze een opleving heeft (meestal door teveel suikers) dan doe ik er blauwspray op en verder niets.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:52

Dierenarts is vandaag geweest ze dacht niet meteen aan cpl maar wel aan mijten dus nu sebacil gekregen, en zijn sokken kort houden.
Al vraag ik me dan wel af waar dan het ribbeltje onder zijn koot vandaan komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:46

laura22 schreef:
Dierenarts is vandaag geweest ze dacht niet meteen aan cpl maar wel aan mijten dus nu sebacil gekregen, en zijn sokken kort houden.
Al vraag ik me dan wel af waar dan het ribbeltje onder zijn koot vandaan komt.

Veel dierenartsen (her)kennen CPL niet helaas. Op de CPL meeting werd dat nog benoemd. Een kort daarvoor aangeschafte tinker kwam met zijn nieuwe eigenaar bij hun. De keuringsdierenarts had gezegd CPL vrij maar wel veel rimpels...deze had gewoon flink CPL en dat ook zeker al bij aanschaf. Dit wordt veel vaker gezien.

Goed mijt vrij houden is van groot belang om de mate van CPL in toom te houden (tesamen met voeding en vast nog veel andere factoren). Succes met het gevecht tegen mijten!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:49

Dank je wel, we gaan de strijd aan met de mijten gelukkig zijn de sokken eraf dus we kunnen het nu meteen goed aanpakken.
We gaan sowieso kleefkruid en brandnetel geven, ik las ook ergens iets van gluco balance?

Bij mijn vorige paard gebruikte ik dat ook maar dan voor de dikke manenkam en gevoelig voor dik worden, nu is dat bij hem nog niet van toepassing dus heeft het dan wel zin om te geven?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:37

Het zal vast al wel gevraagd zijn in dit topic maar mijn zoekskills zijn niet heel goed.
Wat smeren jullie op de wondjes? Ik gebruik nu sudocreme is dat oké of liever wat anders gebruiken?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 06:28

laura22 schreef:
Het zal vast al wel gevraagd zijn in dit topic maar mijn zoekskills zijn niet heel goed.
Wat smeren jullie op de wondjes? Ik gebruik nu sudocreme is dat oké of liever wat anders gebruiken?

Op gewone wondjes idd sudocrem of blauwspray. Hier fan van beiden

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 20:17

Wat voeren jullie je paard met CPL? De mijne krijgt onbeperkt hooi. Eerder gaf ik altijd Fibra anti itch, die zak is nu op en het is best lastig te krijgen. Ik ben dus op zoek naar iets anders. Ik wil enkel iets om z’n kruiden mee te mengen want alleen kruiden eet hij niet goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:37

Liezja schreef:
Wat voeren jullie je paard met CPL? De mijne krijgt onbeperkt hooi. Eerder gaf ik altijd Fibra anti itch, die zak is nu op en het is best lastig te krijgen. Ik ben dus op zoek naar iets anders. Ik wil enkel iets om z’n kruiden mee te mengen want alleen kruiden eet hij niet goed.

Een zero muesli gaf hier duidelijk tekorten aan vitaminen en mineralen. Omdat ik geen zero voer vond met wat ik zocht aan vitaminen en mineralen krijgen ze nu voermeesters efficient. Ik wil over gaan naar voermeesters rust en herstel als dit op is. Al is er twijfel omdat ze het hier fantastisch op doen en rust en herstel heeft wel beduidend minder zetmeel maar toch iets meer suiker dan de efficient. Altijd lastige afweging maar sinds we dit voeren heeft mijn paard terug veel energie, zeer vrolijk, beter op gewicht en glanst als een spiegel. Van een stap slof trekpaard is het nu meer een sportpaard met trekpaard trekjes haha. Hij ontwikkelde ook erg veel jeuk in de afgelopen 2 jaar wat erg overeenkomsten heeft met zomereczeem. Ik ben benieuwd of dit nu ook weg blijft of stuk minder gaat zijn dan vorige zomer omdat hij nu veel meer vitaminen en mineralen binnen krijgt.
Ik ben afgelopen januari over gestapt dus de komende maanden gaat dit blijken. Ik was zo gefocust op suiker en zetmeel gehalte dat ik de vitaminen en mineralen gehalte vergat te bekijken. Overigens de CPL is niets veranderd in de afgelopen maanden.

Chelleke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:13

Mijn paard krijgt Metazoa Fitright met lymfekruiden en onbeperkt (arm) hooi en wat supplementen (vit E, magnesium en biotine (en elektrolyten))
Is eigenlijk al jaren stabiel :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:55

Feyre staat ‘s nachts op stal met suikerarm hooi, overdag op de wei (met masker) of in de winter op de paddock.

Ze krijgt 2x per dag:
- Florian vimiplus
- Florian Fibre Grass
- Florian Oerbrok
- Natuurmix Paardendrogist
- in de zomer Gluco Balance

Ik ben altijd wel even bezig met bakjes klaar maken :)) Ze doet het er wel echt super op, hele mooie rustige benen. Meer sok dan ooit!

Afbeelding

En keurig op gewicht :j
Afbeelding

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:28

Liezja schreef:

Ik voer equilin basic en de balancer. Daarnaast wissel ik kleefkruid af met berk.
Voldoende hooi op stal en in de wei. Er staat nu een klein beetje gras.