anjali schreef:Mijn vorige zeer ervaren stalhoudster werd door het paard van een klant het ziekenhuis ingetrapt (klap tegen haar hoofd). Een ander ervaren paardenmeisje dat ik ken kreeg (ook door het paard van een ander) een trap tegen haar been waardoor ze in een rolstoel is beland.
Ja, dat gebeurt. Dit soort voorbeelden kent iedereen helaas wel. En het kan door van alles komen. Er gebeuren op andere plekken ook echt nare ongelukken. Dat staat eigenlijk los van het topic.
Gini schreef:Ik ga het even sterk verwoorden he, maar het is dankzij verschillende inzichten dat je kan bepalen bij welke mening je het beste aansluit.
1) Een ouder paard heeft in de basis geen andere noden dan een jonger dier. 'Veel buiten en paard zijn' is iets waar je ieder paard plezier mee doet, ongeacht de leeftijd. Bij het uitzoeken van een stalling voor het paard zou de leeftijd dus eigenlijk niet uit moeten maken. Een goede stal op vlak van paardenwelzijn is zowel goed voor een 5-jarig paard als voor een 25-jarig paard.
2) Een paard houdt van routine. En pensioen betekent verandering, niet zelden een volledige ommezwaai. Van dagelijkse aandacht, training en verzorging gaat het stilaan naar minder van dat tot, in sommige gevallen, naar pensioen vieren 24/7 op de wei met misschien 1 keer in de week een borstel over de rug.
Niet ieder paard doet het goed met die omslag. Houd zo een paard in de routine, alleen dan zonder het stukje 'rijden'. Een paard heeft geen romantisch beeld van pensioen. Een paard dat zijn leven gespendeerd heeft op een stal zonder buitenrijmogelijkheden, gaat niet op z'n twintigste ineens dromen van eindeloze bosritten.
Daarbovenop, en dan besef ik dat misschien wel heel grof word, maar als je weet dat je paard ergens gelukkiger van wordt, waarom daar dan pas aan denken en in voorzien wanneer het dier de laatste 5-10 jaar van zijn leven in gaat?
Andersom ook. Ze mogen tot 2-3jr in de opfok, met vriendjes in de wei en worden daarna op stal gepleurd, gepoetst en moeten aan het werk. Dan kan vaak heel veel Paard zijn opeens niet meer omdat het een sportpaard zou zijn.
Bij een ouder paard kan je ook afbouwen of werk steeds meer gaan aanpassen. De vraag hierboven ergens was dan, kan en mag je dat paard verkopen?
Wat als de eigenaar zich daar niet in kan passen? Kan het een goede weg zijn om het paard dan te verkopen omdat iemand wat lichter werk wil doen en een braaf leerpaard zoekt bijv?
Je spreekt ook weleens over pre pensioen als je nog wel rijdt, maar niet voluit. Soms kan dat tot de dood, maar vaak komt er toch echt een periode dat je moet stoppen. Dan kan vrij bewegen toch echt wel noodzakelijk zijn om het lijf goed te houden.
Dat is het hele leven zo, maar jongere paarden herstellen vaak beter van op stal staan. Oudere paarden kunnen echt zienderogen slecht worden van stilstaan.
Mijn 26jr is nog best goed en fit. Kan er wel op rijden, maar krijg er zelf wat meer moeite mee, terwijl zijn moeder 29 is geworden en die tm 28 nog wat heb gereden.
Maar er zijn nog genoeg andere leuke dingen te doen en de jonkies houden hem behoorlijk in conditie.
Had ik hem 5jr terug verkocht zou hij nu waarschijnlijk nog als leerpaard alles doen voor kinderen en of beginners.