Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 01:47

Elisa2 schreef:
De marktwerking bepaald dat over het algemeen. :-)

Mensen bepalen het. Marktwaarde is door de mens bedacht en wordt algemeen geaccepteerd, maar is bij dieren gewoon heel lastig.

Een nieuwe auto is al minder waard als je de showroom uitrijdt. Hoeveel benzine je er ook in gooit en de auto goed onderhoud, wordt hij minder waard.
Oudere auto's worden soms weer meer waard. Maar dat is ook weer afhankelijk van merk, type, bj, staat etc etc etc. Dat hebben mensen erop geplakt.

Bij paarden is dat eerst andersom en zou een ouder paard voor sommige mensen minder waard zijn, ondanks je goede zorgen en training waardoor iemand nog een leuk, braaf leerpaard kan hebben. Dat is door mensen bedacht. En er spelen soms emoties mee of ook situaties, die je niet in geld kan uitdrukken.
Ik weet echt wel de "marktwaarde" van onze paarden, maar zou er zelf geen enkel bedrag op kunnen plakken op dit moment waarvoor er eentje weg zou mogen.

En het is gewoon eigenlijk te bespottelijk dat mensen hier of elders gaan bepalen dat een paard te duur is. Dan moet je gewoon niet naar dat paard kijken.
De één vindt 1000 euro voor een ouder paard passend en een ander vindt 10.000 een mooi bedrag. Je hebt niks aan marktwaarde. Dat is leuk voor de handel om aan vast te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:00

Wat jij wilt ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:09

superpony schreef:
anjali schreef:
Een die (expres gericht) trapt gaat bij mij wel meteen retour verkoper. Dat vind ik gevaarlijk gedrag.Die wil ik nog niet met geld toe. Maar jij, @manadeluca, hebt het er kennelijk uitgekregen, heel knap van je en het paard heeft geluk met jullie.

En wat als iedereen dat zou doen?

Je kan ook kijken waarom een paard dat doet, wanneer etc.

Heb al meer dan eens zulke paarden wel een kans gegeven en maar 1x spijt gehad. Maar dat paard bleek ook echt iets te mankeren.

Van degenen die ooit een rake trap van een paard hebben gehad kan niet iedereen het navertellen. Het is levensgevaarlijk. In mijn geval staat hij ook nog op een pensionstalling waar personeel in gevaar wordt gebracht en ik ben dan wettelijk aansprakelijk als mijn paard een ongeval veroorzaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:42

Je hebt zeker wel lastige paarden, maar er zijn ook genoeg mensen die niet met lastige paarden om kunnen gaan.
Toen ik mijn 3.5 jarige ruin verkocht met het verhaal er bij 'wegens leeftijd niet geschikt voor beginnende ruiters', kwamen er mensen op af met een jonge dochter met 3 jaar rijervaring op de manege. Want hun dochter was zo goed, blabla. Mijn ruin was echt niet gemeen ofzo, maar binnen 15 minuten met proefrijden stond hij middenin de bak stil en ging niet meer vooruit of achteruit. Het dier nam gewoon de leiding en dat wil je niet. Dat kind zat er op. Ik zo geef hem nu maar een beste tik met de zweep. Dat durfde ze niet. Die ruin was ook zo gehaaid dat ik hem op dat moment niet kon benaderen, dan kwamen er losse achterbenen, want hij wist dat ik hem zou vertellen dat dit gedrag niet mocht. Meisje durfde er ook niet af te stappen. Paard heb ik uiteindelijk gepakt, ben er zelf opgestapt, duidelijk gemaakt dat er gelopen moest worden en toen was het klaar. Dus als dit dier bij die mensen terecht gekomen was, dan kreeg het het stempeltje 'gevaarlijk'. Maar het lag niet aan het dier, maar aan de mensen.
Het was natuurlijk niet de makkelijkste in de omgang.

Ik rij er nu ook 1, lastig, met opzadelen soms losse achterbenen, nog steeds na 6 jaar onder het zadel. Niemand anders durft er op, is gewoon een slim dier en ook best gevoelig. Gemeen? nee, maar wel lastig in de omgang. Momenteel heeft hij een bui dat hij me uitprobeert met opstappen. Dus hoofdstel om, halster er over, vastzetten aan hek, er op en dan halster af. Hij trapt namelijk het krukje om als je wilt opstappen en is wel erg groot om het zonder krukje te doen (dat is het uiterste, want als ik een voet in de beugel zet, dan staat hij stil en is het geetter over). Mankeert hem wat? Nee. Dit zijn gewoon buien en die duren een aantal weken en dan is het weer over.
Het is alleen jammer dat er tot nu toe niemand anders is die er op durft, iedereen is er bang voor en daardoor komt hij ook snel weg met dit gedrag. Het is namelijk niet alleen met rijden, maar ook in de omgang en tja, het is niet mijn paard en anderen moeten hem voeren, of soms mijn merrie uit de kudde halen en dan staat hij er voor, enz.

Paarden zijn kleine kinderen, je moet ze opvoeden. Sommige kleine kinderen zijn etterbakken en zo zijn sommige paarden ook. Je moet ze aan kunnen. Een enkeling is natuurlijk echt niet eerlijk.

Sommige paarden worden gewoon gevaarlijk in de handen van anderen.

Gini

Re: Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:30

Gevoelsmatig vind ik paarden van 20+ die te koop staan ergens toch wel een beetje droevig. En dit is geen oproep tot verantwoording naar mensen toe die deze keuze gemaakt hebben, het is puur mijn eigen gevoel als ik een advertentie met een senior voorbij zie komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:55

Gini schreef:
Gevoelsmatig vind ik paarden van 20+ die te koop staan ergens toch wel een beetje droevig. En dit is geen oproep tot verantwoording naar mensen toe die deze keuze gemaakt hebben, het is puur mijn eigen gevoel als ik een advertentie met een senior voorbij zie komen.

Het ligt eraan. Soms kan een oud paard elders een prettige oude dag hebben met aan zijn leeftijd aangepast werk.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:09

Gini schreef:

Dat vind ik lastig, want veel mensen kunnen het paard niet een oude dag bieden zoals ze verdienen (veel naar buiten en echt paard zijn) en het aangepaste werk. Zelf zit ik ook in dat dilemma, een wat oudere merrie van 18, vind het werk in de bak niet echt meer leuk, maar hier geen buitenrij opties. Daarnaast is het hier bijna niet te doen om ze 24/7 buiten te krijgen en ik weet wel dat ik haar er gelukkiger mee maak. Lekker veel naar buiten, aandacht en wanneer iemand zin heeft een buitenrit.

Maar aan de andere kant, waar komt ze terecht en kan ik het ook niet over me hart verkrijgen om haar weg te doen..

Dus dat is de 2 strijd die ik met mezelf heb

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:24

Mijn huidige paard heb ik gekocht toen ik zelf 64 was en toen heb ik bewust alleen advertenties van 20plussers bekeken. Want ik kon en kan een jong paard niet voldoende werk en uitdaging bieden. Ik kocht toen een 22 jarige ,die is nu 29 en ikzelf 71....Het moet passen qua energieniveau. In elk geval was ik blij dat zijn vorige eigenaren hem te koop gezet hadden. Op ieder potje past een dekseltje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:39

Aangezien dit topic ook gaat over al of niet te hoge prijzen van oude paarden: Het is wel 7 jaar geleden. Ik betaalde toen (ik ben het al bijna vergeten) voor zover ik me herinner 1250 euro ,bij een handelaar. Ik vond dat een faire prijs en heb niet geprobeerd af te dingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:45

anjali schreef:
Van degenen die ooit een rake trap van een paard hebben gehad kan niet iedereen het navertellen. Het is levensgevaarlijk. In mijn geval staat hij ook nog op een pensionstalling waar personeel in gevaar wordt gebracht en ik ben dan wettelijk aansprakelijk als mijn paard een ongeval veroorzaakt.

Ik zeg ook niet dat iedereen zo een paard moet kopen. Je moet goed kijken naar je situatie, mogelijkheden en eigen kunnen.

Maar het is echt niet zo dat elk paard die met een handleiding komt, werkelijk levensgevaarlijk is. Veel vaker was het gewoon onkunde, slecht management etc van de vorige eigenaar. Dat wil niemand horen, maar veel paarden doen het bij de juiste paas in juiste omstandigheden prima.

Ongelukken met paarden komen altijd voor. Ook bij ervaren mensen en zeer brave, keurig opgevoede paarden.

Paarden die verder gezond zijn, worden ook niet zomaar ingeslapen omdat ze slecht gedrag vertonen en die moeten toch ergens terecht komen.

Het gevaar is daar wel dat ALS ze goedkoop weg gaan, bij iemand terecht komen die misschien net niet voldoende ervaring hebben, maar denken dat ze het wel even zullen fixen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:01

Mijn vorige zeer ervaren stalhoudster werd door het paard van een klant het ziekenhuis ingetrapt (klap tegen haar hoofd). Een ander ervaren paardenmeisje dat ik ken kreeg (ook door het paard van een ander) een trap tegen haar been waardoor ze in een rolstoel is beland.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:32

xwendydjx schreef:
Gini schreef:

Dat vind ik lastig, want veel mensen kunnen het paard niet een oude dag bieden zoals ze verdienen (veel naar buiten en echt paard zijn) en het aangepaste werk. Zelf zit ik ook in dat dilemma, een wat oudere merrie van 18, vind het werk in de bak niet echt meer leuk, maar hier geen buitenrij opties. Daarnaast is het hier bijna niet te doen om ze 24/7 buiten te krijgen en ik weet wel dat ik haar er gelukkiger mee maak. Lekker veel naar buiten, aandacht en wanneer iemand zin heeft een buitenrit.

Maar aan de andere kant, waar komt ze terecht en kan ik het ook niet over me hart verkrijgen om haar weg te doen..

Dus dat is de 2 strijd die ik met mezelf heb

Ik ga het even sterk verwoorden he, maar het is dankzij verschillende inzichten dat je kan bepalen bij welke mening je het beste aansluit.

1) Een ouder paard heeft in de basis geen andere noden dan een jonger dier. 'Veel buiten en paard zijn' is iets waar je ieder paard plezier mee doet, ongeacht de leeftijd. Bij het uitzoeken van een stalling voor het paard zou de leeftijd dus eigenlijk niet uit moeten maken. Een goede stal op vlak van paardenwelzijn is zowel goed voor een 5-jarig paard als voor een 25-jarig paard.

2) Een paard houdt van routine. En pensioen betekent verandering, niet zelden een volledige ommezwaai. Van dagelijkse aandacht, training en verzorging gaat het stilaan naar minder van dat tot, in sommige gevallen, naar pensioen vieren 24/7 op de wei met misschien 1 keer in de week een borstel over de rug.

Niet ieder paard doet het goed met die omslag. Houd zo een paard in de routine, alleen dan zonder het stukje 'rijden'. Een paard heeft geen romantisch beeld van pensioen. Een paard dat zijn leven gespendeerd heeft op een stal zonder buitenrijmogelijkheden, gaat niet op z'n twintigste ineens dromen van eindeloze bosritten.

Daarbovenop, en dan besef ik dat misschien wel heel grof word, maar als je weet dat je paard ergens gelukkiger van wordt, waarom daar dan pas aan denken en in voorzien wanneer het dier de laatste 5-10 jaar van zijn leven in gaat?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:03

Nee hoor je hebt het goed verwoord. :j

Dacht hetzelfde maar had deze dagen alweer genoeg geschreven wat mensen niet waarderen _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:29

anjali schreef:
Mijn vorige zeer ervaren stalhoudster werd door het paard van een klant het ziekenhuis ingetrapt (klap tegen haar hoofd). Een ander ervaren paardenmeisje dat ik ken kreeg (ook door het paard van een ander) een trap tegen haar been waardoor ze in een rolstoel is beland.

Ja, dat gebeurt. Dit soort voorbeelden kent iedereen helaas wel. En het kan door van alles komen. Er gebeuren op andere plekken ook echt nare ongelukken. Dat staat eigenlijk los van het topic.

Gini schreef:
Ik ga het even sterk verwoorden he, maar het is dankzij verschillende inzichten dat je kan bepalen bij welke mening je het beste aansluit.

1) Een ouder paard heeft in de basis geen andere noden dan een jonger dier. 'Veel buiten en paard zijn' is iets waar je ieder paard plezier mee doet, ongeacht de leeftijd. Bij het uitzoeken van een stalling voor het paard zou de leeftijd dus eigenlijk niet uit moeten maken. Een goede stal op vlak van paardenwelzijn is zowel goed voor een 5-jarig paard als voor een 25-jarig paard.

2) Een paard houdt van routine. En pensioen betekent verandering, niet zelden een volledige ommezwaai. Van dagelijkse aandacht, training en verzorging gaat het stilaan naar minder van dat tot, in sommige gevallen, naar pensioen vieren 24/7 op de wei met misschien 1 keer in de week een borstel over de rug.

Niet ieder paard doet het goed met die omslag. Houd zo een paard in de routine, alleen dan zonder het stukje 'rijden'. Een paard heeft geen romantisch beeld van pensioen. Een paard dat zijn leven gespendeerd heeft op een stal zonder buitenrijmogelijkheden, gaat niet op z'n twintigste ineens dromen van eindeloze bosritten.

Daarbovenop, en dan besef ik dat misschien wel heel grof word, maar als je weet dat je paard ergens gelukkiger van wordt, waarom daar dan pas aan denken en in voorzien wanneer het dier de laatste 5-10 jaar van zijn leven in gaat?

Andersom ook. Ze mogen tot 2-3jr in de opfok, met vriendjes in de wei en worden daarna op stal gepleurd, gepoetst en moeten aan het werk. Dan kan vaak heel veel Paard zijn opeens niet meer omdat het een sportpaard zou zijn.

Bij een ouder paard kan je ook afbouwen of werk steeds meer gaan aanpassen. De vraag hierboven ergens was dan, kan en mag je dat paard verkopen?

Wat als de eigenaar zich daar niet in kan passen? Kan het een goede weg zijn om het paard dan te verkopen omdat iemand wat lichter werk wil doen en een braaf leerpaard zoekt bijv?

Je spreekt ook weleens over pre pensioen als je nog wel rijdt, maar niet voluit. Soms kan dat tot de dood, maar vaak komt er toch echt een periode dat je moet stoppen. Dan kan vrij bewegen toch echt wel noodzakelijk zijn om het lijf goed te houden.
Dat is het hele leven zo, maar jongere paarden herstellen vaak beter van op stal staan. Oudere paarden kunnen echt zienderogen slecht worden van stilstaan.

Mijn 26jr is nog best goed en fit. Kan er wel op rijden, maar krijg er zelf wat meer moeite mee, terwijl zijn moeder 29 is geworden en die tm 28 nog wat heb gereden.
Maar er zijn nog genoeg andere leuke dingen te doen en de jonkies houden hem behoorlijk in conditie.
Had ik hem 5jr terug verkocht zou hij nu waarschijnlijk nog als leerpaard alles doen voor kinderen en of beginners.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:36

Het is zeker zo dat de meeste paarden niet van veranderingen houden, en als je hem al lang hebt dan kan het zeker een probleem voor hem zijn om ineens ergens anders heen te moeten. Wel is het zo dat jonge paarden vaak een routine hebben van vrijwel dagelijkse trainingen of werk etc. wat voor een oud paard te veel kan worden. Die moet dan toch zijn beweging hebben dus dan zou geregelde weidegang belangrijker worden .Ik hoor wel eens van luxe trainingsstallen voor zeer dure wedstrijdpaarden die bijna nooit weidegang krijgen, hoogstens even tijdens het schoonmaken van de stallen ,of in de stapmolen :+ Zoiets kan voor een pensionado echt niet. Maar het ineens 24\7 buitengooien van een oud paard die altijd een stal heeft gehad, dat lijkt mooi met goed weer maar bij langdurige regenval wordt dat ook afzien .Al met al valt het niet mee om het goed te doen voor je paard. .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:53

@Superpony, jij zegt dat elders ook nare ongelukken gebeuren en dat dat los staat van dit topic. Dat vind ik niet want dit is een paardentopic en gaat dus specifiek over paarden en wat daarmee wel of niet mis kan gaan. En nu over oude paarden. Ik besprak ooit met een (oude!) boer mijn eventuele aankoop van een mij aangeboden 14-jarige pony. Mijn zorg was of die wel echt braaf zou zijn. Die boer zei toen: "Als hij niet braaf is dan zou hij geen 14 zijn geworden!". Dat is eigenlijk de clou hier, bij een oud paard is de kans dat hij braaf is echt 1000% groter. Overigens vind ik 14 helemaal niet oud. Maar de gevaarlijke paarden zijn er dan meestal al wel uitgeselecteerd . Althans, in de vorige eeuw toen dit speelde.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:04

germie schreef:
Je hebt zeker wel lastige paarden, maar er zijn ook genoeg mensen die niet met lastige paarden om kunnen gaan.
Toen ik mijn 3.5 jarige ruin verkocht met het verhaal er bij 'wegens leeftijd niet geschikt voor beginnende ruiters', kwamen er mensen op af met een jonge dochter met 3 jaar rijervaring op de manege. Want hun dochter was zo goed, blabla. Mijn ruin was echt niet gemeen ofzo, maar binnen 15 minuten met proefrijden stond hij middenin de bak stil en ging niet meer vooruit of achteruit. Het dier nam gewoon de leiding en dat wil je niet. Dat kind zat er op. Ik zo geef hem nu maar een beste tik met de zweep. Dat durfde ze niet. Die ruin was ook zo gehaaid dat ik hem op dat moment niet kon benaderen, dan kwamen er losse achterbenen, want hij wist dat ik hem zou vertellen dat dit gedrag niet mocht. Meisje durfde er ook niet af te stappen. Paard heb ik uiteindelijk gepakt, ben er zelf opgestapt, duidelijk gemaakt dat er gelopen moest worden en toen was het klaar. Dus als dit dier bij die mensen terecht gekomen was, dan kreeg het het stempeltje 'gevaarlijk'. Maar het lag niet aan het dier, maar aan de mensen.
Het was natuurlijk niet de makkelijkste in de omgang.

Maar je vindt het wel een juist huis als ze hem via beste tikken met de zweep moeten duidelijk maken dat zij de leiding hebben en er dan maar eens op kruipen om hem duidelijk te maken met de zweep dat hij lopen moet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:03

anjali schreef:
@Superpony, jij zegt dat elders ook nare ongelukken gebeuren en dat dat los staat van dit topic. Dat vind ik niet want dit is een paardentopic en gaat dus specifiek over paarden en wat daarmee wel of niet mis kan gaan. En nu over oude paarden. Ik besprak ooit met een (oude!) boer mijn eventuele aankoop van een mij aangeboden 14-jarige pony. Mijn zorg was of die wel echt braaf zou zijn. Die boer zei toen: "Als hij niet braaf is dan zou hij geen 14 zijn geworden!". Dat is eigenlijk de clou hier, bij een oud paard is de kans dat hij braaf is echt 1000% groter. Overigens vind ik 14 helemaal niet oud. Maar de gevaarlijke paarden zijn er dan meestal al wel uitgeselecteerd . Althans, in de vorige eeuw toen dit speelde.

14 is niet oud. Maar voor veel mensen wel boven de leeftijd die ze zoeken. Ligt ook aan je wensen en doelen.

Het ging mij erom dat het topic gaat over de prijs die men aan een ouder paard hangt. De gevaren zijn er altijd en staat imo wel grotendeels los van het topic of iig het deel waar men over valt.

Natuurlijk is een moeilijk karakter en gedrag ook een deel van de prijs, maar dat kan los staan van de leeftijd.

Hoeft overigens niet, want een ouder paard kan bijv pijn hebben en zich gevaarlijk uitten. Of paard kan niet goed wennen aan nieuwe plek, andere routine, nieuwe omgang etc
En soms hebben oudere paarden een behoorlijke rugzak en komt er wat uit als je ze wat meer paard wil laten zijn.

Ik zei ook, niet gaan kijken bij een paard dat je niet kan betalen en ook niet zeuren over wat iemand vraagt. Dat wordt dan niet jouw paard

Maar ook niet gaan kijken bij een paard dat je niet past, ook al is het goedkoop.

Heeft niks met de vorige eeuw te maken. Toen had je ook al diverse paarden en diverse problemen. Misschien waren eerder de mensen anders dan de paarden. En je had gewoon niet zo een groot bereik. En al had je dat wel, kon je alsnog veel meer binnen je eigen wereld houden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:13

Lieser schreef:
Ik verbaas me daar ook over. Niet alleen bij oudjes trouwens. Ook relatief jonge paarden met een waslijst aan gebruiksaanwijzingen én een bemerking waardoor ze niet meer bereden mogen worden staan te koop voor een stevig bedrag. En dan 'gunt' de verkoper het paard 24/7 buiten en moet het nieuwe baasje ze ook nog een 'forever home' geven. Zet je paard dan lekker zelf in een pensioenkudde ...

Eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:46

superpony schreef:
Gini schreef:

Bij een ouder paard kan je ook afbouwen of werk steeds meer gaan aanpassen. De vraag hierboven ergens was dan, kan en mag je dat paard verkopen?

Wat als de eigenaar zich daar niet in kan passen? Kan het een goede weg zijn om het paard dan te verkopen omdat iemand wat lichter werk wil doen en een braaf leerpaard zoekt bijv?

Tja, mag een eigenaar zijn paard verkopen? Het feitelijke antwoord daarop is 'ja'. Er is geen richtlijn die dit verbiedt.
Moreel en subjectief valt er meer over te zeggen.

Bij aankoop van een paard weet je dat het dier - in het beste geval - ouder wordt en op een bepaald moment jouw (rij)dromen en wensen niet meer (volledig) kan vervullen.
Als je van jezelf weet dat je daar als ruiter niet flexibel in wilt zijn en alleen 100% berijdbare paarden wilt, vind ik dat je in de eerste plaats moet nagaan of een bijrijdpaard of stalruiter zijn niet beter bij je past dan het hebben van een eigen paard.
In het geval dat er toch voor een eigen paard gekozen is, kan je al vooruitziend zijn en het paard verkopen op een leeftijd die aantrekkelijker is voor de gemiddelde koper.

Maar op de grens gaan zitten en een paard van 20+ pas gaan verkopen op het moment dat er effectief aanpassingen in belasting en training moeten gebeuren, verdient naar mijn mening niet de schoonheidsprijs. Dat zo een paard dan goed terechtkomt en zijn laatste jaren alsnog op een liefdevolle plek kan spenderen, heeft meer te maken met het hart voor paarden van de koper dan met de toewijding van de verkoper.