Hoefzweer of iets ergers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:52

Tessa123x schreef:
@henshem: is dit ook gevaarlijk indien voor korte duur? Ik hoorde juist dat het goed is omdat het de rotzooi eruit trekt? Of kan ik beter alleen weken in biotex?

Het trekt het er niet uit. De hoef wordt week waardoor de zweer er via de zachte uitgang uitbreekt.

Hele dagen wordt sowieso afgeraden omdat je daardoor ook weer extra bacteriegroei krijgt. Dus liever 1 of 2x per dag 20 a 30 minuten weken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:18

Skessa_ schreef:
Bij mijn paard was het een peesblessure.

Dus als je die hoefzweer kunt uitlsuiten zou ik een echo laten maken. Of evt een foto om breuk ook uit te sluiten.

Bij die van mij ook peesblessure, maar was voorbeen, dus ander beeld (al dacht men eerst ook hoefzweer)

Kcinarual

Re: Hoefzweer of iets ergers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:06

Het klinisch beeld doet me denken aan mijn pony. Ineens RA stokkreupel, niet belasten en geen verbetering op metacam. Geen reactie op de visiteertang. Toen foto’s waarop in lichte mate artrose zichtbaar was, maar passend bij zijn leeftijd (16), dus dat was geen sluitende verklaring voor die acute kreupelheid. Daarna kwam uit echo naar voren dat een verdikte kogelringband de oorzaak was.

Hopelijk heb jij ook snel een oorzaak. Beterschap voor de pony!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:29

een hoefzweer en zeker een diepe kan maandenlang aanrommelen voor het zichtbaar komt.
Ik zou adviseren om ze op foto of echo te zetten om de zweer te localiseren, en als die te diep zit eventueel via de hoefwand kanaaltjes laten boren om de pus eruit te laten. Diepe zweren komen er uiteindelijk uit via de hoefwand, en bij een grote zweer kan het de hele binnenkant van de hoef in kanalen gemaakt hebben, waardoor je meer gevolgen kan hebben dan enkel een zweertje. (zoals hoefkanteling, sinckers, ontschoening)

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 09:44

Even een update: Gisteren kwam om half een de hoefsmid om te kijken. Daardoor had ik haar 's ochtends geen pijnstillers gedaan zodat ik zeker zou weten dat ze beter zou reageren op de tang. 's Ochtends vroeg met de check was ze nog goed te pas, toen ik 2 uur later weer kwam lag ze enorm te zweten, duidelijk veel pijn en kwam absoluut niet meer overeind. De hoefsmid kon niks vinden kwa zweer. Toen mijn eigen DA geraadpleegd en die gaf toch aan dat ze dacht dat het een breuk zou zijn en waarschijnlijk ernstig. Ik wilde toch foto's laten maken ongeacht haar leeftijd dus met pijn en moeite in m'n eentje haar overeind gekregen (met een bult pijnstillers) en een kennis van mij kwam direct met de trailer. Zelfs het korte stukje naar de trailer heeft ze met moeite kunnen afleggen (wel nog grasjes eten natuurlijk....)

Bij de DA overal foto's van laten maken, en ik had verwacht dat ze het direct zouden zien aangezien voor mn gevoel het onderin het been/de voet zit. Maar tot mijn verbazing naast de artrose, die wel vergevorderd maar toch wel helemaal rustig is, werkelijk niks te zien. Toen zijn ze begonnen met uitverdoven. Hier liep ze onderin wel wat beter op, maar nog steeds geen volle belasting op de voet. Nu hopen ze toch een enorm diepe hoefzweer, dus helemaal ingepakt en nu is ze daar gebleven voor de nacht. Vandaag krijg ik bericht over de vordering. Ik denk dat ze nog een dag of paar dagen zal moeten blijven, maar ik hoop enorm dat ze toch nog iets eraan kunnen doen. Het is godzijdank dus geen breuk, wat iedereen had verwacht.

@Kcinarual: verdikte kogelringband heb ik nog niet eerder van gehoord. Hoe ernstig is dit? En valt hier goed wat aan te doen? De hoefsmid op de kliniek heeft haar ook nogmaals onderzocht en zo niks kunnen vinden. En is dit ook niet op de foto's te zien?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:49

Wat goed van je dat je haar toch naar de dierenarts hebt gebracht.
Ik hoop heel erg dat er goed nieuws komt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:05

Als uitverdoven laag niks doet is het dan niet de moeite waard om toch omhoog te kijken?

In ons geval dachten ik en de dierenarts op zicht en gevoel dat er in het kroon of kootgewricht iets mis moest zijn. Bleek na van onder naar boven alles uitverdoven de heup te zijn. Verwacht je ook niet dan..

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 10:22

Ik geloof ook dat ze alles hebben alles uitverdoofd, maar dat het vooral opviel dat ze waar ze dachten dat de pijn zat (onderin) na verdoving ook niet veel beter ging lopen.

Ze denken namelijk dat het wel ergens onderin het been zit aangezien met buigen en optillen van het been ze duidelijk geen moeite heeft. Ze kan zelfs haar been enorm hoog optillen/ buigen zodra je onderin haar been/de hoef aan het voelen bent en hier reageert ze duidelijk wel op.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:44

Heb je geen echo laten maken van de pees?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:57

Mijn 2 jarige heeft 2x achter elkaar een hoefzweer gehad. De 1e keer heb ik het 3 dagen aangekeken en toen besloten metacam te geven (die hadden we nog staan) de volgende dag toen ik kwam was meteen de zweer open gesprongen. En 1 maand later had hij precies dezelfde symptomen aan zijn andere achterbeen, dus deze keer meteen dezelfde dag metacam gegeven en ook deze keer was het de volgende dag open gesprongen.

Ter voorbeeld een video hoe hopeloos die van mij liep, de 1e keer dacht ik echt dat hij zijn been had gebroken maar mijn hoefsmid drukte me op het hart dat hij in een hoefzweer geloofde en zei kijk het een paar dagen aan. (Er waren verder ook geen indicaties van wonden aan zijn benen waardoor ik kon zien dat hij een ongeluk had gehad, het was echt van de ene op de andere dag zo stokkreupel)

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 11:03

@ Skessa_ Nee, omdat er ook nergens een verdikking te zien is. Maar mocht er na vandaag geen verbetering zijn (ben nog niet gebeld) zit ik er wel aan te denken.

@Anouk_H Dat lijkt echt enorm veel op hoe de mijne ook loopt! Ik hoop ook echt op een zweer. Maar zou deze inmiddels dan niet doorgebroken moeten zijn? Het is al bijna een week. Of kan dat echt zo lang duren?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:52

Mijn merrie stond 6 weken geleden ook op 3 benen. Ook veel aan het liggen. En de voet landde vreemd. Ook uitverdoofd, maar dat deed helemaal niks. Ook geen reactie op de tang. Dus maar foto's doen dan. Op het moment dat ze de hoef wilden schoonmaken voor de foto's met een staalborsteltje kwam de dierenarts over de hoefbal heen en kwam er ineens een zweer tevoorschijn. Door de ontsteking werkte het uitverdoven niet. Ze liep gelijk weer veel beter, en na 1,5 week was ze weer up and running.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:58

Een zweer kan idd wel langer duren. Ik hoop ook van harte voor je dat dat het is. Dat hoopte ik toen zelf ook, maar helaas. Wij hadden pech :(

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:14

Mocht het een zweer zijn: dat kan echt heel lang duren.
Bij die van mij 5/6 weken. We hebben wel geweekt, 2x per dag geloof ik op een gegeven moment zelfs.
Gevolgen daarvan: Een week na het uitbreken van de zweer liep ie niet goed door rotstraal... Maar ook dat is gelukkig weer opgelost.
Bij ons was de hoefzweer trouwens wel zichtbaar op de foto (genomen omdat we het ook te lang vonden duren), maar dat was wel pas na 3/4 weken kreupel denk ik. Op de foto was het onstekingskanaal goed zichtbaar. Hij was dan ook niet zo kreupel als die van jou gelukkig. De zweer is uiteindelijk wel boven én onder uitgebroken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:25

Tessa123x schreef:
@Kcinarual: verdikte kogelringband heb ik nog niet eerder van gehoord. Hoe ernstig is dit? En valt hier goed wat aan te doen? De hoefsmid op de kliniek heeft haar ook nogmaals onderzocht en zo niks kunnen vinden. En is dit ook niet op de foto's te zien?

Dit is met een echo vast te stellen, misschien de moeite waard om nog even met je veearts te checken. Ze kunnen hier heel kreupel op zijn als de ringband door de beschadiging/blessure te strak om de kogel zit.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:51

De kogelringband ligt om de pezen in de kogel heen. Wanneer deze gezwollen en pijnlijk is, beperkt dat de beweging van pezen, vooral bij strekken als ik het me goed herinner. Dit is - net als andere blessures aan weke delen - inderdaad niet met foto’s vast te stellen, dus ik zou ook zeker nog een echo opperen bij je DA. Ik vond de verdikking in de kogel met het blote oog zelf moeilijk zichtbaar.
Wij hebben drie maanden geprobeerd de pijn en zwelling weg te nemen met NSAID’s en een prednisolongel, maar dat mocht niet baten. Omdat de operatie voor hem ook geen optie was, is deze blessure reden geweest voor euthanasie. Maar elk geval is anders, natuurlijk.

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 13:45

Oke ga ik dat navragen aan mijn DA. Ik heb nog geen update gehad. Waardoor kan zoiets ontstaan? Het lijkt wel dat strekken haar slecht af gaat... Is hier naast operatie nog iets aan te doen?

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:37

Er is helaas nog geen zweer uitgekomen. Ze blijft de rest van het weekend daar om haar goed in de gaten te houden en om toch te kijken dat een zweer nog eruit komt.
Ze denken niet aan de blessure van de kogelringband, dat zou een ander beeld geven gaven ze aan.

Wat nog wel een optie kon zijn is een scheur/gebroken hoefbeen. Op de foto was dit nog niet te zien, maar dat kan een tijdje duren blijkbaar. Dus als er dit weekend geen verbetering optreedt werd aangeraden toch een MRI te laten maken.

Heeft iemand ervaring met een scheur/gebroken hoefbeen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:42

Dat zou wel heel prut zijn. Zoek het Topic van MyWishMax eens op. Volgens mij had haar paard ook een scheur of breuk in het hoefbeen

Edit: deze bedoel ik [PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 24-04-25 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:46

Die van ons kwam vorig jaar ook op 3 benen de wei uit. Absoluut op het andere been niet willen staan en verder wel gewoon fit. Wij zijn aan het weken geweest met biotex en metacam gegeven, de hoefsmid zag ook niks en na 1,5 week was de zweer opengebroken en liep ze gelijk weer goed!

Hopen voor je dat het een hoefzweer is en niks anders!

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:56

Oh jeetje zeg... Ik vind het naar voor je, die onzekerheid. Ik duim ook nog steeds mee dat het slechts een hoefzweer is.

Puur uit eigen interesse (ben dit jaar begonnen aan de bachelor diergeneeskunde) ben ik nu wel benieuwd hoe het beeld van jouw pony verschilt van het beeld bij een kogelringbandblessure. Weet je dat?

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:05

Ik hoop het ook echt enorm. Eerst dit weekend maar even afwachten. Ik vind het ook helemaal vervelend dat ik vandaag niet langs kan om haar te zien i.v.m. werk. Ookal weet ik dat ze zo in de beste handen is.. pfff

DA gaf aan dat ze daarvoor wel een verdikking zou moeten hebben (hoe klein ook) en dat heeft ze helemaal niet. Daarnaast gaf ze aan dat dat inderdaad ook heel pijnlijk is, maar niet zoveel pijn zou moeten geven. Ze zou dan wel haar been iets moeten belasten hoe minimaal ook, maar ze zet haar been dus helemaal niet neer. Zeker ook omdat er op de foto niks te zien is nog, dus het waarschijnlijk om een scheur of hele kleine breuk zal gaan, ze het wel iets meer zou belasten.
Ik denk in het geval dat het een flinke breuk is, deze op de foto is te zien, de pijn ook in dat geval ook weer heftiger zou zijn. Dat heb ik niet nagevraagd!!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:11

Maar als het in de ondervoet zou moeten zitten, zou ze toch net wel helemaal ok moeten zijn na uit verdoven? En dat was niet zo dus waarom blijft men dan overtuigd dat het in de ondervoet zit?

Of wat ook zou kunnen aangezien uit verdoven geen spectaculaire verbetering gaf, is dat ze aan beide voeten eigenlijk kreupel is.
Dan moet je beide voeten uit verdoven om effect te hebben...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:00

Als het een zweer is werkt de verdovingsvloestof minder of helemaal niet. Was bij mijn paard ook zo.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:24

Dit was die van mij met een gebroken hoefbeen. Filmpjes zijn zo'n 5min na elkaar gemaakt.

Zachte:
https://youtu.be/x2vPFtr_-Sk?si=tlfqyQWGk9Vi7P_e

Harde:
https://youtu.be/bmaF4pYXbQA?si=6KMYtte4rhaVIT6w

Op de eerste foto's was achteraf wel iets te zien maar pas bij de 2e set foto's (5 dagen na de eerste, ze was op dat moment 4 weken kreupel) was het beter te zien

Afbeelding

Ze heeft een rond ijzer gekregen en heeft bijna 3 maanden op volledige stalrust op de kliniek gestaan en sinds een week zijn ze begonnen met stappen aan de hand (1 rondje per dag). DA gaf bij mij aan dat ze 4-6 maanden aanhouden voordat de breuk goed genoeg genezen is om mobiliseren echt weer uit te mogen breiden. Ik hoop haar rond eind mei/begin juni op te kunnen halen en dan stappen thuis verder uit te breiden, maar dat is ook afhankelijk van hoe ze het mobiliseren nu oppakt. Verwacht er iig voor de winter niet op te zitten.

Met de eerste keer uitverdoven reageerde ze wel maar vond ik het zelf nog altijd niet helemaal 100. De 2e keer uitverdoven ben ik niet bij geweest maar reageerde ze uiteindelijk wel goed geloof ik.