Paard heeft ineens allemaal bultjes over hele lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:31

gemske schreef:
Ja, ik heb vorig jaar ook zoiets gehad met mijn paarden.
Van ene op andere moment (dagdeel) zaten drie van mijn paarden onder de bultjes. Niet echt jeuk, maar ook niet heel prettig. Wel ook met wat wondvocht.
Veearts erbij gehad maar die kon ook niet veel meer dan "allergische reactie op iets".
Aangezien ze allemaal op dezelfde plek hadden gerold dacht ik aan een plantje, beestje oid.
Verder is er wel bollenteelt naast mijn weiland dus kan ook nog daarmee te maken gehad hebben (daar wordt nogal wat gespoten).

Wat wel interessant was, was dat de paarden met 9 op twee weilanden stonden naast elkaar. Waarvan 4 broers/zussen. Die hadden allemaal bultjes en de rest (geen familie) niet.

Dus ik heb er eentje volledig laten testen op allergieen. Kwam wel eea uit maar niks waar ik iets mee kon.
Is uiteindelijk bij allemaal gewoon weggetrokken, geen oorzaak kunnen vinden. Ik heb wel alle kandidaat-plantjes nog een keer uitgeprobeerd of ik een reactie kon uitlokken maar heb het niet kunnen reproduceren.

Oh jeetje, en dan ook bij 3 van je paarden en juist de paarden die familie van elkaar waren. Wat een gek iets he, en er nooit achter gekomen wat het nou was. Bij mijn paard zit er geen vocht in de bultjes. Ik hoop dat t snel weg trekt en weg blijft.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:38

MyWishMax schreef:
Vince_Charm schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Wat lief dat jullie zo meedenken.
Ik laat voor nu in ieder geval de gedroogde bieten staan omdat dat het laatste is wat we hebben toegevoegd.

Denken jullie wel dat het voedselgerelateerd is?

Hoeft niet. Mijn pony kreeg bultjes van de pollen/zaden van beukenbomen. Zodra die in de lucht hingen kwamen de bulten die steeds groter werden. Enige wat werkte was weg spuiten met medicatie van de da. Hij heeft meerdere weken op de kliniek gestaan en daar verschill3nde onderzoeken gehad waaronder bloedonderzoek om achter de oorzaak te komen. De 1e keer bleven het zulke kleine bultjes, daarna werd het steeds erger. Daar kon je echt niet mee afwachten en moest echt de da bij komen. Wij kregen vanaf het 2e jaar de medicatie zelf om in de koelkast te leggen zodat we konden spuiten bij de 1e tekenen. Pony werd er echt beroerd van. Hebben dat de rest van zijn leven moeten doen

Paard van vriendin van mij krijgt ze ook, die worden alleen niet groter. Elk jaar begin van het voorjaar. Hoewel die wel antihistamine geeft tegenwoordig in die periode want het gaat na paar dagen enorm jeuken anders

Jee, dat is ook vervelend zeg. Die pollen kun je niet tegenhouden. Wel fijn dat jullie de medicatie zelf mochten toedienen bij de eerste tekenen. Echt zielig als ze er zoveel last van hebben.
Moet je die antihistamine dan dagelijks geven in de periode dat ze last hebben of hoe gaat zoiets?

MyWishMax

Re: Paard heeft ineens allemaal bultjes over hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:40

Zij doet dat in overleg met de da en ik zou er niet zomaar mee starten. Dan zou ik eerder dus wel laten onderzoeken waar ze allergisch voor zijn bij een dierenarts. Soms is het iets wat je makkelijk kan vermijden.

Ik geloof dat zij het inderdaad voor een periode dagelijks moest geven. Maar dus wel onder begeleiding van dierenarts.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 20:21

MyWishMax schreef:
Zij doet dat in overleg met de da en ik zou er niet zomaar mee starten. Dan zou ik eerder dus wel laten onderzoeken waar ze allergisch voor zijn bij een dierenarts. Soms is het iets wat je makkelijk kan vermijden.

Ik geloof dat zij het inderdaad voor een periode dagelijks moest geven. Maar dus wel onder begeleiding van dierenarts.

Oh ja dat bedoel ik ook niet hoor om het zelf te gaan doen maar ik was meer benieuwd hoe zoiets in zn. Werk gaat.

Ik heb sinds gister ook al contact met m'n eigen dierenarts!

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 21:43

Hierbij even een update.
De bultjes zijn korstjes geworden en vallen er nu af incl. Z'n haar. Hij is ook erg dun in Z'n haar/ondervacht.
Ook is hij nog niet uit Z'n wintervacht, hoe is dat bij jullie paarden?

Afgelopen maandag kwam ik bij hem en was hij erg aan het trillen. Z'n huid/vacht voelde warm aan en aanraking vond hik niet fijn, hij verklapte dan. Veearts is geweest, hij had 40 graden koorts. Geen koliek, wel dikke lymfeknopen.
Hij keek ook niet allert/fit.
Antibiotica/pijstillers/ontstekingsremmer gekregen en iets tegen de koorts.
Gister veearts weer geweest en toen en vandaag geen koorts meer, trilt niet meer maar vind aanraking nog niet fijn en is nog niet zichzelf.
Heeft iemand hier ervaring mee mee?

Zijn er ook mensen met ervaring met acute leukemie? Dat liet de veearts ook nog vallen maar die kans achtte hij wel klein.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:26

Jee wat een akelig verhaal. Heeft de veearts geen bloedonderzoek gedaan? Dat is toch het eerste wat die zou moeten doen nu...

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 22:40

Bloodymary schreef:
Jee wat een akelig verhaal. Heeft de veearts geen bloedonderzoek gedaan? Dat is toch het eerste wat die zou moeten doen nu...

Nee helaas niet, hij dacht eerder aan influenza/droes of rhino en heeft daarop behandeld. Hij wilde deze week doorzetten met antibiotica en pijnstillers en na t weekend opnieuw contacten. Nu bloedonderzoek doen kon niet ivm de medicatie die jij nu had gekregen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 05:01

Ooit had mijn pony dit, exact hetzelfde!
Wel hadden wij precies die periode droes op stal maar deze pony had enkel deze vage bultjes. Dierenarts stond voor een raadsel, bloedonderzoek en overleg met Utrecht gehad. Niks wijzer geworden.

Opvallend was wel. Het was middenin de winter en mijn pony was geschoren en had een deken met hals.
Het begon op zijn hoofd en benen. Na enkele dagen trok het door naar de rest van z’n huid.

Bultjes gingen over in korstjes en viel eraf met haar erbij. Er werd ook gedacht aan een huidkanker oid.
Plots was het later ook weer weg!
Nooit meer terug gekomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:37

Mijn paard heeft dat ook een keer gehad. At verder goed, dus geen va er bij gehaald, en 2 dagen later was het weer geheel weg. Ook nooit meer teruggekomen. Dus als het dier gewoon eet en verder niet ziek lijkt kun je het ook even aanzien.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 09:40

apollootje schreef:
Ooit had mijn pony dit, exact hetzelfde!
Wel hadden wij precies die periode droes op stal maar deze pony had enkel deze vage bultjes. Dierenarts stond voor een raadsel, bloedonderzoek en overleg met Utrecht gehad. Niks wijzer geworden.

Opvallend was wel. Het was middenin de winter en mijn pony was geschoren en had een deken met hals.
Het begon op zijn hoofd en benen. Na enkele dagen trok het door naar de rest van z’n huid.

Bultjes gingen over in korstjes en viel eraf met haar erbij. Er werd ook gedacht aan een huidkanker oid.
Plots was het later ook weer weg!
Nooit meer terug gekomen.

Oh jeetje, ja het is zo raar. Alleen mijn paard is nu niet echt fit, ook koorts gehad dus afgelopen maandag en vind het niet fijn als ik hem aan de achterkant aanraak op z'n flanken.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 09:41

germie schreef:
Mijn paard heeft dat ook een keer gehad. At verder goed, dus geen va er bij gehaald, en 2 dagen later was het weer geheel weg. Ook nooit meer teruggekomen. Dus als het dier gewoon eet en verder niet ziek lijkt kun je het ook even aanzien.

Hij is helaas niet hoe ik hem ken, had ook koorts maandag en vind aanraking aan z'n flanken niet fijn. Minder energiek ook. Maar eet gelukkig wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:42

Kan nog steeds heel goed een allergie zijn. Voor de omgeving, voor iets qua eten en noem maar op. Als ik niet behandelde werd de mijne ook echt ziek met koorts en echt niet dat je hem aan mocht raken op het heftigste

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:49

Vince_Charm schreef:
germie schreef:

Hij is helaas niet hoe ik hem ken, had ook koorts maandag en vind aanraking aan z'n flanken niet fijn. Minder energiek ook. Maar eet gelukkig wel.

Bij jou dus wel een soort van malaise. Dat is lastig. Koorts vind ik altijd wel iets om goed in de gaten te houden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:11

Mijn paard heeft het eens gehad toen haar lever op hol was, dus ik vraag me af hoe de leverwaarden zijn?