[Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:23

Ja het was echt heel fijn en ze was nog blijer als ik verwacht had.

Ik had voor de zekerheid na het opzadelen een rondje over het erf gelopen aan de hand, want je weet maar nooit. Mijn vorige had erge zadeldwang/singelnijd dus kon je niet zo opstappen. Dus heb je toch altijd dat je een keer extra kijkt of zij het wel kan. Maar geen reactie, behalve heel hard lopen. Toen met opstappen een snoepje aan mijn moeder gegeven, ik geef haar altijd iets zodra ik opgestapt ben. Vanwege mijn lijf is het heel belangrijk dat ze blijft staan met opstappen.
Nu wilde ze alleen niet weg stappen. Ze bleef echt staan met oren op mij gericht en toen ik niet reageerde ginf ze om kijken. Pas toen ik haar toch zelf nog wat gaf stapte ze weg. Hard :') Dat is het enige wat niet helemaal ging zoals ik bedoelde, we waren druk bezig de trein te halen. Maar ach, volgende keer zal dat al minder zijn, nu mocht ze het lekker zelf weten. En dat was dus en meteen hand opzoeken, zakken en flink tempo maken.

Werd er nog emotioneel van ook :=

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:36

Wat heerlijk, na zoveel maanden er weer op. Op naar weer veel paardenplezier ipv paardenzorgen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 11:39

En toen was het afgelopen woensdag weer tijd voor controle...

Ik heb voor geen meter geslapen ervoor, had enorm de zenuwen en kon niet uitleggen waarom. We zouden ook de pees scannen waar ze voor dit hele gedoe wat irritatie had zitten. Ook omdat we natuurlijk net weer mochten gaan draven, 2 dagen na die controle werd ze ziek. En het is het diagonale been, dus qua belasting ook wel weer lastig en heftig geweest. Had zomaar er een echte blessure van kunnen worden samen met het debiele gedrag af en toe.
We begonnen met klinische deel en daar was het wel even een aantal keer flink streng toespreken en corrigeren, want zij wilde graag harder en langer draven haha. Alles wordt daar altijd gefilmd en dan met een programma ook nog eens nagekeken op symmetrie enzovoorts. Ze liep nog steeds keurig regelmatig en helemaal in het groen, zelfs nog iets verbeterd ten opzichte van vorige keer. Wel kleine afwijking nog, maar geen enkel paard is volledig gelijk. Ik geloof dat ze het been nog een tikje minder hard neerzet en tikje minder ver naar voren. Beide op de rechte harde lijn in draf, in stap niks te zien, ook niet tijdens 8jes stappen. Op het zachte ook niet.
Toen de echo, deze controle geen foto's. We weten dat die slecht zijn en er zullen echt nog wel vaker foto's gemaakt moeten worden om te controleren hoe alles blijft gaan met meer belasting, maar nu was klinisch voldoende. De echo hebben we gedaan van alle pezen in dat voorbeen voor de zekerheid. Er zit natuurlijk een oud stuk littekenweefsel(minimaal wel, maar het zit er) in checkligament van blessure van aantal jaar terug en dus wilde de dierenarts niet alleen de pees scannen die van de zomer geïrriteerd was, maar alles door die scheve belasting en het debiele gedoe. Gelukkig was er op die pees helemaal niks te zien, alle andere waren ook perfect en de bandjes, aanhechtingen en noem alles maar op waren allemaal keurig en niks op aan te merken.

We mogen dus eerst een week het stappen op gaan bouwen naar 15 minuten. Daarna een paar lange zijdes draven op beide handen en dat langzaam gaan uitbouwen tot we ook de hoeken kunnen draven en er geen reactie op komt. Tussendoor even filmen en opsturen en dan in april weer terug. Want ondanks dat dit heel goed nieuws is, dat ze eigenlijk veel sneller klinisch opknapt als wat normaal is en verwacht werd, is het wel enorm onzeker wat het gewricht gaat aankunnen. De opbouw moet dus heel voorzichtig gebeuren, ook omdat ze heel hard voor zichzelf is en eigenlijk alles doet wat ik vraag. Sommigen vinden de manier van opbouwen wat wij altijd doen, in overleg met en op advies van de dierenarts, heel overdreven, maar wij hebben er altijd goede resultaten mee behaald dus laat ons maar overdreven zijn in hun ogen.
Ik ga er vanavond weer voor het eerst op, in de bak. Want we moeten nu alleen nog op het zachte en niet meer op het harde. Dat wordt nog even spannend, ook vanwege de lastige tijden dat de baan vrij is. Ik mag alleen maar rechtuit op de hoefslag en moet dus buiten de lessen om sowieso, maar het gaat ook niet als er meerdere voor zichzelf aan het rijden zijn. Omdat dat vervelend is natuurlijk, maar ook omdat dat wel heel heftig is want dan wil ze wel mee met de rest. (Je hebt ook altijd mensen die heel dicht langskomen natuurlijk helaas) mag ook maar 3 of 4 keer per week, maar door de tijden dat ze buiten staan, de lessen en mijn eigen medische afspraken meerdere malen per week, redden we maar 3 keer. En het mag geen 2 dagen achter elkaar voorlopig. Even goed plannen, want dat zijn dan best late avonden en daar heb ik altijd moeite mee door gezondheid :')

Positief nieuws dus, maar tegelijkertijd ook doodeng en erg onzeker. We blijven keihard duimen dat haar klinische beeld zo blijft en de ernst van de foto's alleen op de foto blijft en niet in het dagelijkse leven naar voren gaat komen. We blijven dus ook voorzichtig dat als ze erg gek zou doen we haar wel binnen halen, box uithalen of stoppen met 'rijden'. Want dat ze meer vrije beweging, ruimte en nu ook onder het zadel weer iets mag, betekent niet dat het ineens geen probleem meer is als ze de boel verbouwt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:32

Gefeliciteerd met het positieve nieuws. *\o/*
Gaat echt wel even duren eer je die onzekerheid kwijt bent, maar probeer er wel van te genieten dat het nu goed gaat en dat je weer mag opbouwen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:39

wauw in ieder geval goede vooruitgang!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:56

Wat goed dat je weer heeeel langzaam mag opbouwen *\o/*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:14

succes met jullie opbouw!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 11:19

De opbouw geeft nu al stress. Niet vanwege merrie hoor, hoewel die erg explosief aanvoelde de 1e keer weer in de bak en het even spannend was. Maar meer het schema en hoe ik dat aan moet pakken. Moet het langzaam opbouwen en uitbreiden, maar tegelijk wel deadlines en natuurlijk maar 3 keer per week erop.
De meeste zullen het alsnog extreem langzaam vinden qua opbouwen, omdat we niet meteen met minuten beginnen en er geen minuten bij krijgen, maar ik ben gewend minimaal een week hetzelfde te moeten doen en nu moet ik in principe van enkele lange zijdes kn een paar keer opbouwen naar hele baan rond voor enkele rondes. Dus niet een week hetzelfde aanhouden.

Slaat nergens op hoor, dit is mijn te voorzichtige stukje maar helpt de zenuwen en spanning even niet nu ik de planning aan het maken ben :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:50

oh daar kun je jezelf echt helemaal gek mee maken. :knuffel:

Ik heb dat stuk wel een beetje losgelaten en wel gewoon de dierenarts gevolg. Die hebben er toch meer verstand van dan ik. Hooguit af en toe ene beetje gemiddeld tussen het advies en mijn gevoel.

Maar zelfs nu we verder zijn in de opbouw heb ik van die bange momenten. Dat ik denk iets te zien/voelen en mezelf weer helemaal ongerust maak. Vaak gewoon hersenspinsels.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:20

Opbouwen is altijd zo lastig. Ik ben ook altijd supervoorzichtig en leuk dat anderen vinden dat je te langzaam gaat en te voorzichtig bent, maar zij betalen niet jouw DA rekeningen en voelen niet jouw verdriet als je naar ze luistert en het gaat weer mis omdat het toch te snel te veel was. Dus gewoon doen wat de DA en jouw gevoel aangeven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:27

Wat een goed nieuws!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 08:24

Ik maak me vooral gek omdat we dus geen vast schema hebben gehad. Ik krijg juist altijd een stukje vrijheid van de dierenarts. Die geeft aan wat ongeveer het verloop moet zijn en wanneer ik wat moet doen, maar hoe ik dat invul moet ik zelf aanvoelen. :+ zoals nu beginnen met enkele rechte lijnen draf en dat langzaam uitbreiden naar 3 volle rondes per hand over de hoefslag binnen paar weken, dan filmen en na akkoord uitbreiden naar 5 rondes per hand. Daar kan ik me dan zo druk over maken hoe ik dat ga doen, terwijl ik die vrijheid niet voor niets krijg haha.

Maar gisteren heb ik dus weer voor het eerst gedraafd sinds juni! :):) 2 lange zijdes linksom en 2 rechtsom dus het stelt echt niks voor, maar jeezzs wat ben ik gelukkig. En zij ook, maar moest wel flink op de rem want ze wilde wel meteen flink gas geven en niet meer stoppen :') dus ook meteen eraf gegaan toen ik de laatste lange zijde gedraafd had. Maar we waren beide erg blij.

En precies dat oji! Ja, ik kan te voorzichtig zijn, maar daarom houd ik me aan schema van de dierenarts. En ja, mijn kliniek is voorzichtiger als andere klinieken. Het verschil is wel dat wij de paarden allemaal vaker succesvol gerealiseerd hebben en die van andere klinieken of niet succesvol waren en weer terugval of zelfs ingeslapen zijn.

Nog wel aan het nadenken over supplementen en eventueel een therapie beschermer voor de nachten. Supplementen weet ik wel wat er wetenschappelijk bewezen is, maar die samenstellingen zijn moeilijker te vinden. Meeste missen of iets of hebben niet de juiste hoeveelheden. En die beschermers zijn niet bewezen, maar merk met de deken wel positief verschil en met andere types bij mezelf ook wel.

Helaas is wel de paniek weer terug die ze sinds eierstoktumor had in de baan bij het horen van geluid maar het niet kunnen zien. Gisteren was ze vrij braaf, omdat we niet alleen waren en erf rustig was. Maandag was het wel even link en heb ik er een tijd naast moeten lopen en uiteindelijk ook iets eerder eraf gegaan. Ze probeert zo hard braaf mee te werken, maar de paniek die volledig weg was is nu wel weer gedeeltelijk terug en ik vind het zo sneu. En doodeng want als die te hoog komt gaat ze dingen doen die echt niet goed zijn voor dat been.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 20:45

Maar weer eens een update 2 maanden en weer een controle later. Ze doet het nog steeds super goed. Volledig regelmatig en de metingen laten maar een inimini beetje verschil zien wat normaal is. We mogen nu gaan opbouwen naar 15 minuten draven. Vorige week hebben we de fysio laten komen. Dat hadden we wel eerder willen laten doen, maar durfden we niet voordat we groen licht kregen. Nu was de dierenarts het er helemaal mee eens dat het veilig kon en dat het hard nodig was.

Zoals te verwachten na 3 maanden op 3 benen staan was ze echt een zooitje. Over anderhalve week de 2e behandeling want het was te veel om in 1 keer goed te krijgen. Maar ze voelt nu echt al veel fijner, hoewel dat meteen betekent dat ik mijn handen nog voller aan haar heb. Ze staan ook weer in het land en na de behandeling liet ze daar ook even zien dat ze beter in haar vel zit nu haha. Ben benieuwd over anderhalve week hoe ze dan aanvoelt.

Ik zit er nog steeds maar 3 keer per week op, mag nog steeds geen 2 dagen achter elkaar. Maar ze doet het goed, vindt het leuk en beweegt op de andere dagen op het land ook en lekker met neus op de grond is natuurlijk geweldig voor het lijf. En het koppie. We mogen nu wel grote voltes en wendingen, alleen merk je wel dat we nog geen galop mogen. Zowel zij als ik hebben dat eigenlijk nodig. Zij omdat het van nature al een wat stijver paard is en pas na de galop echt het hele lijf beweegt en ik omdat ik niet meer goed kan lichtrijden en doorzitten voor de galop niet echt fijn voor ons beide is. Oke en omdat ik geen conditie meer heb nu en het doorzitten ook niet volhoud maar het lichtrijden ook niet :')

Gelukkig is het geen kwartier achter elkaar draven maar in totaal ongeveer 15 minuten met stappen tussendoor. We zitten nu op 5 minuten draf totaal dus of we het gaan halen voor de volgende controle met fysio tussendoor weet ik niet, maar het gaat vooral.om het opbouwen en niet om de precieze minuten.

Ik ben heel blij dus en zij ook :+:

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:52

Fijne update! Steeds een beetje beter.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:10

Wat een mooie update zeg! Fijn zo door dus.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:24

Wat fijn dat je een duidelijke stijgende lijn hebt! Hopelijk mag je snel weer galopperen zodat jullie beiden wat losser worden en weer wat conditie kunnen opbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:15

Wat een fijne update.
En hopelijk snel groen licht voor alles