En toen was het afgelopen woensdag weer tijd voor controle...
Ik heb voor geen meter geslapen ervoor, had enorm de zenuwen en kon niet uitleggen waarom. We zouden ook de pees scannen waar ze voor dit hele gedoe wat irritatie had zitten. Ook omdat we natuurlijk net weer mochten gaan draven, 2 dagen na die controle werd ze ziek. En het is het diagonale been, dus qua belasting ook wel weer lastig en heftig geweest. Had zomaar er een echte blessure van kunnen worden samen met het debiele gedrag af en toe.
We begonnen met klinische deel en daar was het wel even een aantal keer flink streng toespreken en corrigeren, want zij wilde graag harder en langer draven haha. Alles wordt daar altijd gefilmd en dan met een programma ook nog eens nagekeken op symmetrie enzovoorts. Ze liep nog steeds keurig regelmatig en helemaal in het groen, zelfs nog iets verbeterd ten opzichte van vorige keer. Wel kleine afwijking nog, maar geen enkel paard is volledig gelijk. Ik geloof dat ze het been nog een tikje minder hard neerzet en tikje minder ver naar voren. Beide op de rechte harde lijn in draf, in stap niks te zien, ook niet tijdens 8jes stappen. Op het zachte ook niet.
Toen de echo, deze controle geen foto's. We weten dat die slecht zijn en er zullen echt nog wel vaker foto's gemaakt moeten worden om te controleren hoe alles blijft gaan met meer belasting, maar nu was klinisch voldoende. De echo hebben we gedaan van alle pezen in dat voorbeen voor de zekerheid. Er zit natuurlijk een oud stuk littekenweefsel(minimaal wel, maar het zit er) in checkligament van blessure van aantal jaar terug en dus wilde de dierenarts niet alleen de pees scannen die van de zomer geïrriteerd was, maar alles door die scheve belasting en het debiele gedoe. Gelukkig was er op die pees helemaal niks te zien, alle andere waren ook perfect en de bandjes, aanhechtingen en noem alles maar op waren allemaal keurig en niks op aan te merken.
We mogen dus eerst een week het stappen op gaan bouwen naar 15 minuten. Daarna een paar lange zijdes draven op beide handen en dat langzaam gaan uitbouwen tot we ook de hoeken kunnen draven en er geen reactie op komt. Tussendoor even filmen en opsturen en dan in april weer terug. Want ondanks dat dit heel goed nieuws is, dat ze eigenlijk veel sneller klinisch opknapt als wat normaal is en verwacht werd, is het wel enorm onzeker wat het gewricht gaat aankunnen. De opbouw moet dus heel voorzichtig gebeuren, ook omdat ze heel hard voor zichzelf is en eigenlijk alles doet wat ik vraag. Sommigen vinden de manier van opbouwen wat wij altijd doen, in overleg met en op advies van de dierenarts, heel overdreven, maar wij hebben er altijd goede resultaten mee behaald dus laat ons maar overdreven zijn in hun ogen.
Ik ga er vanavond weer voor het eerst op, in de bak. Want we moeten nu alleen nog op het zachte en niet meer op het harde. Dat wordt nog even spannend, ook vanwege de lastige tijden dat de baan vrij is. Ik mag alleen maar rechtuit op de hoefslag en moet dus buiten de lessen om sowieso, maar het gaat ook niet als er meerdere voor zichzelf aan het rijden zijn. Omdat dat vervelend is natuurlijk, maar ook omdat dat wel heel heftig is want dan wil ze wel mee met de rest. (Je hebt ook altijd mensen die heel dicht langskomen natuurlijk helaas) mag ook maar 3 of 4 keer per week, maar door de tijden dat ze buiten staan, de lessen en mijn eigen medische afspraken meerdere malen per week, redden we maar 3 keer. En het mag geen 2 dagen achter elkaar voorlopig. Even goed plannen, want dat zijn dan best late avonden en daar heb ik altijd moeite mee door gezondheid 
Positief nieuws dus, maar tegelijkertijd ook doodeng en erg onzeker. We blijven keihard duimen dat haar klinische beeld zo blijft en de ernst van de foto's alleen op de foto blijft en niet in het dagelijkse leven naar voren gaat komen. We blijven dus ook voorzichtig dat als ze erg gek zou doen we haar wel binnen halen, box uithalen of stoppen met 'rijden'. Want dat ze meer vrije beweging, ruimte en nu ook onder het zadel weer iets mag, betekent niet dat het ineens geen probleem meer is als ze de boel verbouwt...