Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:47

Heeft het gesneeuwd bij jou :+?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:03

Plaatselijk buitje :D

Hier nog steeds heel content met de verhuizing. Ze heeft er niets onder geleden, zelfs een tikje aangekomen := Ze is hier veel relaxter. Afgelopen vrijdag bij de andere twee merries ingekomen, en dat was na twee piepjes klaar :D Nu staan ze lekker met zijn allen op de wei, tussen de schaapjes :) Die heeft ze ook nog niet geprobeerd op te vreten, dus dat is een goed teken :D

Afbeelding

Afbeelding

assebassie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:48

Afbeelding
Blij paard.

Mooie plek met die schaapjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:01

Ah je hebt geschoren, ja dat scheelt wel voor ze :j

Wendy mooie plek hoor, en fijn dat ze iets is aangekomen.
En schaapjes zijn leuk :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:01

Ah fijn voor m!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:32

Y)(^) *\o/*
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:12

Gefeliciteerd!
Kom maar hier met de taart!! *\o/* Y)(^)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:41

Wat is het rustig hier..
Hoe gaat het met de oudjes?

Ik merk dat Magnifique weer wat lekkerder in d'r vel zit nu met het betere weer en de droge paddock. Ze verhaart ook als een gek.. er komt geen eind aan.

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:43

Mijn dame is 2 april (geen grap) 28 jaar geworden. Afgelopen weekend hebben we weer een lekker ritje gemaakt. Ze was bloed fanatiek :D
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:02

Wat fijn dat ze het beide zo goed doen!

Hier ook eentje die helemaal opleeft van het warmere weer en het droge zand. Hij heeft duidelijk minder last van zijn artrose heup. Hij loopt een stuk beter en wil echt enorm graag ritjes maken. Ben er wel voorzichtig mee, maar lekker stappen naar het water en heel af en toe een drafje ook. <3

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:16

Ah Lekker even slapen!
Was afgelopen week ergens op een Amerikaanse Facebook groep een filmpje van een slapend paard,maar lang niet iedereen herkent dat getrappel met de benen dan dat ze dromen.
Die van jou doet het nog bescheiden trouwens :j

Sanet nog gefeliciteerd! *\o/*

Kelly gaat eigenlijk wel goed nu.
Ik probeer elke dag zo lang mogelijk haar aan de hand te laten grazen, heb nou sinds gister dat ik er even een krukje bij pak zodat ik kan zitten. helaas is er nog geen weiland voor haar dus probeer ik het zo maar wat op te lossen.
Gelukkig is het wel steeds goed weer.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:23

Ahh, zo schattig in diepe slaap <3 Die beentjes ook <3
Fique fijn dat Mangifique beter in haar vel zit. Dit rustige, droge weer doet ze wel goed vaak!

Ellepel, jammer dat er nog geen weide beschikbaar is. wel gezellig zo samen in het zonnetje!

Sanet, nog gefelicteerd met haar verjaardag, prachtige leeftijd 28 en gaaf dat je nog lekker met haar ritjes kunt maken!

Al is het bijna te mooi weer, want het is best droog waardoor de luchtwegperikelen wel lastig zijn nu.

Wendy ook nog gefeliciteerd! *\o/* Fijn dat de verhuizing goed heeft gedaan.

Assebassie in het blote bassie, wat een haar!!

Hier gaat het wel z'n gangetje. Door droge weer wel lastig voor mijn pony met dr luchtwegen. Na de zoveelste luchtwegen kuur ging het nog steeds niet veel beter, dus ik was al een beetje bang voor het begin van het einde.... nu met die 3 druppels regen lijkt het wel wat beter te gaan, dus ik heb nog wat hoop. Wel zo goed als klaar met inspannen, dat ga ik haar niet meer aandoen, of ze moet echt enorm gaan opknappen maar dat denk ik van niet (versmalde luchtpijp, dus alle perikelen waarschijnlijk niet meer te verbeteren). M'n grote dame gaat goed, al valt ze momenteel wel veel af, ook omdat ze weinig eet. Gelukkig mogen we sinds eergisteren op het land, veel vroeger dan normaal, maar ik denk ook niet dat ze het nog langer had getrokken. Ze verbouwd nu ook de paddock en vreet echt amper hooi omdat ze het land op wilt := Ze mocht wel wat afvallen ,in oktober woog ze 660 en toch wel wat dik. Maar de laatste tijd ging het wat te snel, ze weegt nu 610. Nu is ze precies goed ,maar het moet niet sneller afnemen. Het land zal haar wel weer goed doen (en zul je zien dat ze weer te dik uit de zomer komt := ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:31

Einde zomer duurt gelukkig nog heel lang :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:58

Komen jullie oudjes ook moeilijk door de vacht heen?Hij heeft wel altijd een dikke wintervacht.Nap is 30 .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:25

Nee Kelly is er al bijna doorheen denk ik.
Die gaat altijd vrij snel :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:25

Hier ook lastig. Marissa liet pas heel laat haar los. Maar nu het warmer is gaat het makkelijker en laat ze alles los merk ik. Had het niet verwacht maar er lijkt een prachtig velletje onder die berenvacht vandaan te komen. Marissa is ook 30 en heeft al 10 jaar ppid
Afbeelding
Foto is van 2 weken terug, toen liet ze een beetje vacht los. Nu vliegt het er echt af

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:32

M'n grote verhaard goed. Ze heeft geen super lange vacht, wel heel dicht. Het is echt een feestje die te poetsen met een zweetmes met harktels, vliegt eraf! M'n shet heeft langer haar, is statisch en laat slecht los (altijd al). Dat is echt niet leuk borstelen want als er wat los laat blijft dat overal (ook aan haarzelf) plakken :=

Dit was vorige week bij m'n grote merrie.

Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:06

Ik kom eens even vanonder mijn meeleessteen terug in dit topic, en ik vraag me af of iemand hier wat tips heeft?

Mijn bijna tandloze opa heeft weer maar eens een slokdarmobstructie gehad 2 dagen geleden. Zijn tanden worden nog elk jaar nagekeken, maar hij heeft nog wat kiezen. De voorste snijtanden zijn zo goed als allemaal weg. Standaard maakt hij proppen dus hij krijgt veel slobber.

Zijn slobberdieet ziet er ongeveer zo uit:
1 schep subli priores, 1 schep aveve all in soup, 1 schep vitalstyle senior en 1 schep herb waffer. Dit verdeeld over de hele dag in meerdere porties. Maar nu had hij 2 dagen geleden toch weer een obstructie.
De dierenarts stelde nu voor om ofwel de slobber nog natter te maken of anders de waffer er nu uit te laten. Maar de reden dat ik de waffer erbij doe (wordt ook nat gemaakt) is om iets van structuur er in te plaatsen zodat hij nog wat kauwbewegingen maakt.

Als ik in het verleden dit niet deed, en de slobber goed nat maakte, dan ging mijn paard zijn eten zonder overdrijven gewoon meteen doorslikken. En het is net dat gedrag dat hem obstructies geeft. Hij is zo gulzig dat hij gewoon geen kauwbewegingen maakt. Maar hij moet wel zijn porties hebben, want hij blijft niet recht op hooi alleen. Dit krijgt hij niet meer voldoende binnen...

Dus iemand een idee? Toch de waffer er maar uit dat het helemaal terug echt soep vorm wordt? Of op een andere manier voeren? Ik doe al vanuit de grond in zo'n flexi trog emmers. Of is het toch beter vanuit een etensbak?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:46

Hij is waarschijnlijk toch te gulzig geweest en net het voer toch iets te dik?
Kijk je kunt ook het iets natter maken en niet meteen soep en kijken hoe het gaat?

Je weet zeker dat het van de slobber was en niet van hooi?

Hoe ziet je voer er nu uit dan

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:26

Even een bericht tussendoor.
Gewoon met de kleine meid erbij iets te weinig tijd om op allemaal te reageren.

Maar layka is er nog altijd. Super fit en eigenwijs en nukkig van tijd tot tijd _O-
Afbeelding

De 2 ruintjes van de buren zijn eindelijk weg. Dus dat stuk paddock hebben ze ook erbij gekregen(zo'n 50 meter bij 17).
Uiteraard moet layka altijd nog even een inspectie doen om te kijken of de 2 "kleintjes" hun brok netjes op hebben....
Om met 1 been in haar eigen bak te staan en proberen zo weinig mogelijk gewicht op day been te zetten want ja... dat glijd nogal _O-
Afbeelding
Afbeelding

Maarja das layka

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:34

Die Waffer natgemaakt, wordt dat niet juist een soort van klont dan? Of valt dat wel mooi uit elkaar dan?
Misschien anders ook wat olie daarbij? Om het beter te laten glijden ofzo?

Hier vandaag de fysio voor de 3 volwassen dames en die van 28 mist natuurlijk wat souplesse enzo. Maar was wel het meest in balans en gelijk. Dus het snelst klaar. Ze raadde toch aan om haar lekker in beweging te houden omdat ze het daar toch fijner op doet. Ze is veel bespiering kwijt geraakt met die longontsteking afgelopen winter. Dus daar gaan we aan werken. Maar ze ziet er nu ook echt uit als een oud paard (ze is ook oud, dat snap ik wel, maar ze zag er nooit oud uit…) en ik vind dat lastig te zien natuurlijk. Maar ik zal haar weer wat vaker aan het werk zetten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:24

ellepel schreef:
Hij is waarschijnlijk toch te gulzig geweest en net het voer toch iets te dik?
Kijk je kunt ook het iets natter maken en niet meteen soep en kijken hoe het gaat?

Je weet zeker dat het van de slobber was en niet van hooi?

Hoe ziet je voer er nu uit dan

Ja want toen de dierenarts de tube door de slokdarm aan het duwen was, kwam er alleen maar slobber uit, geen hooi.

Olie is misschien nog wel een idee, momenteel krijgt hij daar niets van. Nee die waffer zijn harde blokken luzerne, en als die natmaak (en dus ook ongeveer een 5tal uren mee laat weken) is, valt die mooi uit elkaar in zachte luzerne stukjes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:37

Roer je het daarna nog of blijft dat bij elkaar? Misschien klontert het alsog wat? Anders zou je dat nog kunnen proberen, beter mixen, en dan nog wat dunner wellicht, als hij het dan nog wel naar binnen kan krijgen.

Hier een interne verhuizing :+ Lorenzana is met haar jonge vriendin, twee jonge paarden en twee jaarlingen de zomerwei op. Blij peerd <3 lekker in het gras, bomen rondom dus voldoende schuilmogeijkheid.

Net bij elkaar in, zoek de Draver :')

Gisteren, al een beetje meer gewend :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:37

Oh zo lekker in het gras, ik wil dat ook zo graag hè.
Op de oude plek had Kelly al lang in gestaan.
Maar ja, helaas nog geen wei.ik zit er zelf nu uren bij op een stuk verderop.
heb wel al een bak mee genomen,daar ga ik dan op zitten,want ik word helemaal gaar van dat staan :+

Afbeelding

Afbeelding

Hagelslag, mooi te zien,met je kudde zo bij elkaar.
Alles gaat voorspoedig met de baby?

Sanet,wat fijn dat de fysio goed bericht had dat je wel weer wat meer kan doen :j