Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:17

SansaS schreef:
Pavo vital is kleinste verpakking ook 4kg dus dat is dan niet anders toch?

bij EJ zelfs 8 kg zie ik :Y) . Dan hou ik het lekker op de Oerbalans!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:39

Autumnn schreef:
HI, ik kom even binnenvallen met een vraag. Wil een vitaminebrok aanschaffen (ik geef dit meestal als kuurtje) Was altijd super tevreden over Oerbalans van Vital Style maar helaas is deze alleen nog maar in 4 kg en dat vind ik dan weer net teveel. Zag ook de Pavo Vital, wat is jullie ervaringen tussen deze twee?

Volgens mij zijn die emmertjes van oerbalans altijd al 4kilo geweest. Of je een moet een proefzakje nemen, die je maar 2 keer kan gebruiken. En volgens mij heb je voor een beetje resultaat die 4 kilo wel nodig.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:53

Ik kreeg de tip om 's olie bij te gaan geven. Paard is inmiddels mooi op gewicht (Pavo weightlift) en krijgt nu naast basisbrok (en ruwvoer/weidegang uiteraard) een halve schep luzernebrok bij. Voor een beetje extra energie heb ik een sportbrok geprobeerd maar geen resultaat.
Is de Vitalbix Linseed Oil + Vitamin E een aanrader? Ik heb ook gelezen dat zonnebloemolie hetzelfde effect heeft en dat is een heel stuk goedkoper.

Edit: net gelezen dat het om de verhouding omega 3 en 6 gaat en dat in lijnzaadolie meer 3 wat gezonder zou zijn (6 zou zelfs ontsteking bevorderend kunnen werken).

het voeren van puur lijnzaad wordt afgeraden omdat bij vertering blauwzuur vrijkomt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:30

Als je olie bij gaat voeren kun je goed rijstolie gebruiken. Daar zit gammaoryzanol en vit E in. Dat belangrijk is voor de spieropbouw.
Lijnzaadolie is ook goed, maar rijstolie doet meer voor de spieropbouw. Zonnebloem olie is minder goed. Daar zit alleen omega 6 in.
Als je rijstolie voert, kun je net zo goed die van de supermarkt voeren als een duur supplement. Ik voer gewoon die van de jumbo van Alesi van 4,89 voor een liter. 30 tot 50 ml per dag voor een paard van ca 500 kg.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:34

Je kan gewoon puur de lijnzaadjes geven hoor, ook ongekookt. Het is uitgebreid onderzocht wat een paard/pony ongekookt mag hebben. Ik gaf mijn paard 80 tot 100 gram ongekookt lijnzaad per dag. Ik gaf de hele zaadjes en soms deed ik het malen in een koffiemolen. Dat laatste schijnt het beste te zijn, maar wel gelijk geven want anders wordt het ranzig. Ik merkte wel als ik de zaadjes heel gaf, er nog aardig wat zaadjes in de mest zat, en dat de vogels alle mesthopen deden uitpluizen, en dat vond ik heeeel vervelend :+
Dus ik ben olie gaan voeren voor het gemak.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:48

Babootje schreef:
Als je olie bij gaat voeren kun je goed rijstolie gebruiken. Daar zit gammaoryzanol en vit E in. Dat belangrijk is voor de spieropbouw.
Lijnzaadolie is ook goed, maar rijstolie doet meer voor de spieropbouw. Zonnebloem olie is minder goed. Daar zit alleen omega 6 in.
Als je rijstolie voert, kun je net zo goed die van de supermarkt voeren als een duur supplement. Ik voer gewoon die van de jumbo van Alesi van 4,89 voor een liter. 30 tot 50 ml per dag voor een paard van ca 500 kg.

Bedankt voor de tip!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:49

Samantha89 schreef:
Je kan gewoon puur de lijnzaadjes geven hoor, ook ongekookt. Het is uitgebreid onderzocht wat een paard/pony ongekookt mag hebben. Ik gaf mijn paard 80 tot 100 gram ongekookt lijnzaad per dag. Ik gaf de hele zaadjes en soms deed ik het malen in een koffiemolen. Dat laatste schijnt het beste te zijn, maar wel gelijk geven want anders wordt het ranzig. Ik merkte wel als ik de zaadjes heel gaf, er nog aardig wat zaadjes in de mest zat, en dat de vogels alle mesthopen deden uitpluizen, en dat vond ik heeeel vervelend :+
Dus ik ben olie gaan voeren voor het gemak.

Ah oke; uit praktische overwegingen lijkt mij een olie ook handiger

Vinny12511

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:03

Ik heb nog een 7 kilo Florian Vimi-Protein over ter overname. Prijs komen we wel uit

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:27

Ik stuur je een pb. Ik wil deze in de zomer gaan geven, dus neem 'm graag van je over.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:32

Je hebt pb terug :)

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:38

Wat is jullie ervaring met de florian vimi protein?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:16

uudje schreef:
Autumnn schreef:
HI, ik kom even binnenvallen met een vraag. Wil een vitaminebrok aanschaffen (ik geef dit meestal als kuurtje) Was altijd super tevreden over Oerbalans van Vital Style maar helaas is deze alleen nog maar in 4 kg en dat vind ik dan weer net teveel. Zag ook de Pavo Vital, wat is jullie ervaringen tussen deze twee?

Volgens mij zijn die emmertjes van oerbalans altijd al 4kilo geweest. Of je een moet een proefzakje nemen, die je maar 2 keer kan gebruiken. En volgens mij heb je voor een beetje resultaat die 4 kilo wel nodig.

Nee je hebt de Oerbalans ook in de 1.2kg gehad, daar heb je nu alleen de darmbalans nog van (https://www.cavwinkel.nl/vitalstyle-dar ... YfSRxXKJus en dat was top voor een kuurtje van ik dacht 1,5 a 2 weken +:)+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:11

Huh ik heb jarenlang Oerbalans gevoerd, maar ik ken ook enkel de 4 kilo als kleinste maat :')

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:02

Vinnie123 schreef:
Wat is jullie ervaring met de florian vimi protein?

Het heeft echt wat toegevoegd bij mijn mini. Vond hem in de winter echt terugvallen in bespiering.
Na het geven van de protein zag ik echt wel verschil na een maandje voeren. Werd weer voller op zijn bovenlijn en zijn hals.

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:42

felicity schreef:
Heeft iemand ervaring met de complete balancer mix zero van de aveve?

Ik ga even hier op verder, iemand hiermee ervaring? Ik wil evt hiermee starten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:34

Oerbalans in 1,2 kilo? Ken alleen maar de 4 kilo en de proefzakjes. En voer al jaren oerbalans. Ben je niet in de war met iets anders?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:40

Heb het toch eens even bij vitalstyle zelf na gevraagt, of ze die 1,2 kilo oerbalans hebben gehad. Maar die is er dus nooit geweest. Dat zou namelijk veel te weinig zijn geweest om maar iets van werking te hebben.want dan ben je met 14 dagen al klaar. En dan heb je nog geen goede werking van de oerbalans. Dus denk dat het toch iets anders is geweest wat je gevoerd hebt. Misschien de darmbalans of de longvitaal? Of misschien iets van een heel ander merk?

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:42

Hallotjes! Ik ben druk aan het vergelijken met alle balancers. Ik zit nu te kijken bij de Hartog Essential. Maar het suikergehalte is best wel hoog in mijn ogen (9%).
In hoeverre is dit erg, of negatief? Hoofdingredient van de balancer is gras, wat natuurlijk wel het suikergehalte verklaart.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:52

julya schreef:
Hallotjes! Ik ben druk aan het vergelijken met alle balancers. Ik zit nu te kijken bij de Hartog Essential. Maar het suikergehalte is best wel hoog in mijn ogen (9%).
In hoeverre is dit erg, of negatief? Hoofdingredient van de balancer is gras, wat natuurlijk wel het suikergehalte verklaart.

Mijn Chronisch HB shet (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven) staat hier op en doet het daar erg goed op!
Ik ondervind er ieder geval geen problemen van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:45

Je geef maar een heel klein beetje vitamine brok.
Als je 360 gram (voorbeeldje voor een rijpaard van 600 kilo) Essential voer voer je 32,5 gram suiker.

Gemiddeld hooi zit rond de 10%, daar voer je kilo's van. Als je 9 kilo droog hooi (dat is zuinig voor voor een paard), voer je 900 gram suiker.

Dus weten wat voor en hoe veel hooi je voer is veel belangrijker dan een paar procent meer of minder in een vitamine brokje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

En naast wat Dennis zegt, wat echt het grootste punt is en waar zoveel mensen de fout mee ingaan, niet elk paard heeft het nodig om zo extreem laag in suikers te gaan zitten. Bij vitamine brokken zou ik er eigenlijk niet eens naar kijken, vanwege de weinige werkelijke hoeveelheid die ze ervan binnen krijgen, maar ook bij andere soorten voer is het vooral/bijna alleen van belang als je paard er niet tegen kan vanwege bijvoorbeeld insulineresistentie.

Maar er zijn zat voorbeelden waarbij de percentages van brok a hoger zijn als b maar door de hoeveelheid die gevoerd wordt het paard met brok a veel minder suiker en zetmeel binnenkrijgt. Alleen kopen veel mensen brok a al niet omdat ze bang gemaakt zijn, zonder te kijken naar de werkelijke hoeveelheid die er binnenkomt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Precies dat. Altijd uitrekenen wat je paard binnen krijgt en niet afgaan op de %. Plus dat de bron van de suikers ook nog interessant kan zijn.
Maar de meeste suikers krijgen ze uiteindelijk nog steeds van hooi en gras binnen.