Afgeplatte trachea - tips & tricks gezocht voor ondersteuning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Afgeplatte trachea - tips & tricks gezocht voor ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 12:15

Mijn 20 jarige pony (shetlander) is bekend met een afgeplatte trachea (geconstateerd november 2018). Ook is haar keel wat nauw bevonden (tijdens een scopie in oktober 2023). Dit maakt haar gevoelig voor luchtwegproblemen. Ik weet dat de aandoening helaas progressief is en niet is terug te draaien. Toch ben ik opzoek naar tips en tricks om haar zo lang mogelijk goed te houden.

Van eind 2023 tot en met oktober 2024 ging het echt fantastisch met haar qua luchtwegen. We konden het mennen weer op- en uitbouwen en ze ging echt heel goed. Als ze zich druk maakte hoorde je wel wat aan haar ademhaling, maar er was iig geen hoest meer (heel soms een kuch). Helaas is ze nadat ze oktober 2024 een week is opgenomen in de kliniek voor koliek, en dagelijks is gesondeerd, niet meer hersteld qua hoesten. Het hoesten komt uit haar tenen en is niet afhankelijk van inspanning, maar gebeurt ook in rust. Ze knijpt licht na, maar heeft gelukkig verder geen verhoogde ademhaling.
Ze heeft inmiddels meerdere kuren ventipulmin (en sputolysin ivm ietwat slijm te horen) gehad, maar dat helpt alleen tijdens het geven. Daarna wordt het hoesten toch weer wat erger. Met haar werken heb ik nu wel een beetje opgegeven, maar ik zou haar nog wel graag langer blij willen houden ook al hoeft ze niets meer.

Zijn er hier mensen die hiermee ervaring hebben en wat geven jullie je paarden te ondersteuning?

DubbelFun

Re: Afgeplatte trachea - tips & tricks gezocht voor ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:49

Je zou eens een (mensen) pufje kunnen proberen. Dat heeft bij mijn merrie met COPD altijd goed geholpen. Ik had de grootste maat/blauw airochamber/vernevelaar en mijn DA schreef een recept voor het pufje. Ik deed de vernevelaar over haar ene neusgat en kneep de andere dicht en gaf een 'pufje'. Misschien dat je voor een shet een kleinere maat nodig hebt.
De pufjes belanden iig direct bij het probleemgebied zonder eerst de maag te belasten. Ventipulmin wordt niet voor niets een 'paardenmiddel' genoemd ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:44

Ik ben idd bang dat dat het wordt, al is dat ook best tricky omdat ze al eens hoefbevangenheid heeft gehad. Maar dit is ook niets. De huidige kuur slaat amper aan helaas... ik word daar toch wel erg zenuwachtig van...

Zoveel twijfels. Toch nog een keer een scope doen om te zien hoe het er nu uit ziet? Ik krijg ook t idee dat haar keel een factor is. Maar ben ook weer super huiverig voor een scope omdat ze de 1e keer erna een luchtweginfectie kreeg (mega veel gele snottebellen) en de 2e keer na 2 dagen een flinke benauedheidsaanval waar ze niet zelf uit kwam... Een scope geeft wellicht wat duidelijkheid of het het teveel verslechterd is, of dat er meer speelt. Maar de naweeën er van vind ik spannend.

Ellendig dit. Nog keer mensen met ervaringen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:32

Wel met afgeplatte luchtpijp, maar niet met luchtweg problemen.
Ooit een pony op stal gehad die het had, kwamen er achter bij een kuchje met wat snot. Kreeg voordroog, verder niets speciaals. Pony is tot hoge leeftijd gewoon gereden zonder problemen.

En een van mijn eigen, die is tussen haar 7e en 13e van groen naar 3x ZZ gereden, klasse 2 mendurance startgerechtigd, winst in het samengesteld.
Die hoorde je snel ademen en soms wat rommelig in aanleuning, maar verder dus probleemloos. Kreeg hier gewoon altijd droog hooi.

Dus daar heb je verder niets aan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:28

Puffen met flixotide inderdaad. Dat komt direct in de longen werkt dus niet systemisch en het risico op hoefbevangenheid is daarmee echt heel veel minder ( tot niet zelfs, maar dat zou je moeten navragen.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:02

Mijn copd'er was ook hoefbevangen geweest, maar heeft met de pufjes nooit van HB last gehad. En uiteindelijk is ze 34 geworden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 12:24

@Dennis wat fijn dat die van jou goed ging!

Die andere, voordroog zou wellicht ook helpen maar daar is ze al eens HB van geworden en met diastases wordt dat ook weer afgeraden. Zou wellicht wel wat helpen...

@punz en dubbelfun, dank voor jullie reactie. Toch iets om te proberen dus.

Ik zal maandag de DA bellen voor overleg en dan idd de pufjes. Over de scopie twijfel ik nog even verder.

Tijdens de scopie van oktober 2023 is overigens ook een BAl spoeling gedaan, daar kwam verder geen astma oid uit gelukkig. Maar wellicht dat dat zich nu wel heeft ontwikkeld.

Hooi weken vreet ze echt amper. Helaas is het qua eten een 'wannebe shet' die met gemak zich uithongert en mega leeg laat worden als ze iets niet blieft :z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:56

Probeer het hooi eens te stomen. Die van mij zijn er gek op :)
Vrij simpel te doen; hang een gevuld hooinet in de kliko en kook 2 liter water goed door. Verdeel dit over het hooi, deksel dicht en liefst iets zwaars op het deksel zodat de stoom niet/minder ontsnapt. 30 minuten laten staan en dan meteen voeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 13:45

Ik heb een haygain one maar die is voor de 2e keer kapot gegaan helaas. Maar jou tip ga ik wel proberen, heb de bak van de haygain one immers staan, daar kan ik het hooi en het water in doen, is immers bestemd tegen warmte. Dank voor de tip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:50

Je moet het hooi wel iets los maken en geen hele plakken er in doen zoals je met een Haygain gewend bent :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 10:33

DubbleDun, ze eten het iig beter dan het hooi doordat maken!

Kleine update. Waar ik toen ik t topic starte echt geen hoop meer had gaat het momenteel wat beter *klopt af*. Ze krijgt nu 2x per dag ondersteuning maar denk dat de regen en dus minder stoffig de grootste verbetering heeft gegeven. Fingers crossed dat het oké blijft gaan.