Ik heb sinds een maandje een mini-shetlander (3j hengstje) gekocht als gezelschapspony voor mijn jaarling Gelderse hengst. Ik heb al bijna mijn hele leven paarden, maar dit is mijn eerste shetlander.

Nu heb ik de paarden altijd in de winter op de paddock gehad en in de zomer afwisselend op de weides en op de paddock. Aangezien ik altijd grote paarden heb gehad heb ik nooit echt rekening moeten houden met hoefbevangenheid. Nu met die kleine is dat wel anders natuurlijk.
Ik wil natuurlijk kostte wat het kost voorkomen dat hij hoefbevangen wordt, maar het zou wel fijn zijn als hij wel gewoon met mijn jaarling mee op de weide zou kunnen.
Ik heb ze momenteel opgebouwd op het gras en ze zouden nu "onbeperkt" kunnen staan. Ik heb sowieso altijd de paarden 's nachts op de paddock, ook voor de veiligheid. Dus onbeperkt is hier een uur of 8-10 per dag op de weide. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet haalbaar gaat zijn voor de shet. Het moeilijke vind ik ook dat de jaarling best onbeperkt gras zou mogen hebben aangezien die heel groot is en echt wel veel zou mogen hebben qua gras.
Nu wil ik eigenlijk weten hoe ik het best wel kan aanpakken.
Momenteel staan ze ' s nachts en het grootste deel van de dag op de paddock en max. 2.5u per dag op het gras.
De weides worden niet bemest en is ongeveer 15cm lang gegroeid. Ik heb de mogelijkheid om ze te wisselen van weide. Strookbegrazing zou kunnen, maar de weides zijn eigenlijk op zichzelf niet zo groot. Ik denk zo'n 50m lang en 20m breed.
In het najaar heb ik nog een hectare weide ter beschikking welke eerst bemest en gehooid wordt. Daarna kan ik deze ook gebruiken als graasplaats.
Op het moment vertoont hij geen tekenen van ongemak, dus ik denk dat het met dit schema voorlopig wel goed zit, maar het zou leuker zijn voor hen als ze wat langer kunnen grazen per dag.
Ratsoen shet:
* onbeperkt droog hooi, goede kwaliteit, niet stoffig
* klein handje brok (Quattro van het merk Mijten)
* momenteel max. 2u5 per dag op het gras, rekening houdend met de fructaanindex (zo goed als mogelijk, niet echt gekend in onze omgeving (Belgisch Limburg)) en de weersomstandigheden
Conditie shet:
* mooi op gewicht
* 77cm
Werk shet:
* op het moment niets, al wil ik hem wel wat gaan longeren en meenemen aan de hand als de jaarling later bereden is.
* ze spelen heel veel samen, ook met hun grote en kleine bal, dus hij heeft wel lichaamsbeweging
Wie kan me helpen of heeft er tips hoe ik best kan aanpakken. Wie heeft er ook shets in combinatie met grote paarden en hoe doen jullie het?
Is het zo dat hoefbevangenheid enkel voorkomt bij pony's met overgewicht?
Welke weidebeheer is het best voor voorkoming van bevangen staan?
Alvast bedankt voor het te lezen en jullie ervaringen en tips!