Hoefbevangenheid, do's en dont's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Charisma

Hoefbevangenheid, do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 11:39

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een maandje een mini-shetlander (3j hengstje) gekocht als gezelschapspony voor mijn jaarling Gelderse hengst. Ik heb al bijna mijn hele leven paarden, maar dit is mijn eerste shetlander. :D
Nu heb ik de paarden altijd in de winter op de paddock gehad en in de zomer afwisselend op de weides en op de paddock. Aangezien ik altijd grote paarden heb gehad heb ik nooit echt rekening moeten houden met hoefbevangenheid. Nu met die kleine is dat wel anders natuurlijk.
Ik wil natuurlijk kostte wat het kost voorkomen dat hij hoefbevangen wordt, maar het zou wel fijn zijn als hij wel gewoon met mijn jaarling mee op de weide zou kunnen.
Ik heb ze momenteel opgebouwd op het gras en ze zouden nu "onbeperkt" kunnen staan. Ik heb sowieso altijd de paarden 's nachts op de paddock, ook voor de veiligheid. Dus onbeperkt is hier een uur of 8-10 per dag op de weide. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet haalbaar gaat zijn voor de shet. Het moeilijke vind ik ook dat de jaarling best onbeperkt gras zou mogen hebben aangezien die heel groot is en echt wel veel zou mogen hebben qua gras.

Nu wil ik eigenlijk weten hoe ik het best wel kan aanpakken.

Momenteel staan ze ' s nachts en het grootste deel van de dag op de paddock en max. 2.5u per dag op het gras.
De weides worden niet bemest en is ongeveer 15cm lang gegroeid. Ik heb de mogelijkheid om ze te wisselen van weide. Strookbegrazing zou kunnen, maar de weides zijn eigenlijk op zichzelf niet zo groot. Ik denk zo'n 50m lang en 20m breed.
In het najaar heb ik nog een hectare weide ter beschikking welke eerst bemest en gehooid wordt. Daarna kan ik deze ook gebruiken als graasplaats.

Op het moment vertoont hij geen tekenen van ongemak, dus ik denk dat het met dit schema voorlopig wel goed zit, maar het zou leuker zijn voor hen als ze wat langer kunnen grazen per dag.

Ratsoen shet:
* onbeperkt droog hooi, goede kwaliteit, niet stoffig
* klein handje brok (Quattro van het merk Mijten)
* momenteel max. 2u5 per dag op het gras, rekening houdend met de fructaanindex (zo goed als mogelijk, niet echt gekend in onze omgeving (Belgisch Limburg)) en de weersomstandigheden

Conditie shet:
* mooi op gewicht
* 77cm

Werk shet:
* op het moment niets, al wil ik hem wel wat gaan longeren en meenemen aan de hand als de jaarling later bereden is.
* ze spelen heel veel samen, ook met hun grote en kleine bal, dus hij heeft wel lichaamsbeweging

Wie kan me helpen of heeft er tips hoe ik best kan aanpakken. Wie heeft er ook shets in combinatie met grote paarden en hoe doen jullie het?
Is het zo dat hoefbevangenheid enkel voorkomt bij pony's met overgewicht?
Welke weidebeheer is het best voor voorkoming van bevangen staan?

Alvast bedankt voor het te lezen en jullie ervaringen en tips!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018, Cassano 1998 - 2023, Centurico 2012 - 2024 & Royke 2007 - 2021

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:37

Hoefbevangen kan veel oorzaken hebben.
Heb je de shet een graasmasker om?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:44

Citaat:
Is het zo dat hoefbevangenheid enkel voorkomt bij pony's met overgewicht?
Nee, zeker niet. Als ze er gevoelig voor zijn kunnen er vele triggers zijn, o.a. 's nachts vorst* en overdag flink zon of bijv. een flinke regenbui na een droge periode.
Hier komen ze niet op het gras als de nachten onder de 5 graden komen of na een flinke regenbui na droogte.

Citaat:
Welke weidebeheer is het best voor voorkoming van bevangen staan?
Zie boven en verder afhankelijk of er al een HB-achtergond is van totaal géén gras tot een paar uur al dan niet met graasmasker.

Er loopt ergens een heel topic over HB met een hoop info.
Meestal ben je gewoon te laat helaas, want een wat dikke nek valt vaak te laat op en niet elke HB'er toont die rare spreidstand.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 13:41

Hij heeft geen graasmasker om.
Hij heeft ook geen verleden van hoefbevangenheid, stond bij de vorige eigenaar op een kaal weitje en niet altijd buiten. Hij heeft geen dikke harde manenkam.

Hier komen ze ook niet op gras als er vorst is geweest.
Ik zet ze bij zonnig weer meestal 's avonds op de weide (dan is het fructaan verbruikt). Eventueel is 's nachts ook wel een optie in de zomermaanden dacht ik?

Fructaan wordt toch verbruikt om te groeien, dus is het dan niet zo dat als het gras groeit er net minder fructaan in zit?
En dat een langere weide beter is dan een kort gegraasde weide?

Het te laat zijn ben ik idd bang voor, ik wil het liefst voor zijn. Al staat de shet van mijn vriendin vaak ganse dagen op de weide en die is nog nooit bevangen geweest.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018, Cassano 1998 - 2023, Centurico 2012 - 2024 & Royke 2007 - 2021

Dennis

Re: Hoefbevangenheid, do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:19

Met een 3 jarig hengstje zou ik me er nu nog niet te druk om maken.
Die ravotten lekker, die groeien nog, dus ik zie het echt maar heel zelden dat zo'n pony bevangen raakt.

Als ze wat ouder worden en uit gegroeid zijn word het meer iets om in de gaten houden. Of als er minder bewogen word.

Kwa voer zou ik een goed vitamine brokje voeren ipv een handje gewoon krachtvoer, dan dek je de volledige vitamine en mineralen behoefte, met een handje krachtvoer doe je dat niet (dan zou je moeten voeren wat er op de zak staat, dat zou al snel een halve schep zijn voor zo'n ukkie, wat dus echt wel al heel veel is).

Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

5% korting bij Agradi met DENCI5

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 14:58

Dennis: dat stelt me gerust!
Hij is echt ook heel actief, staat niet de hele dag te vreten. Daarom dat ik hem zeker ook actief wil houden en niet enkel als gezelschap wil laten staan.

Ik wil qua voer overstappen naar Vitalbix daily complet, ook omdat daar weinig suikers inzitten. Maar ik ga wel eerst de zak quattro opvoeren :+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:08

Wij hebben shetlanders op de meest verschillende manieren gehouden, van zandpaddock tot 24/7 op een volle wei.

Momenteel staan shetlanders overdag op gras en 's nachts op stal.

Nog nooit problemen gehad.

Wel enkele jaren terug 1x een hoefbevangen welsh.
Die stond een seizoen later ook weer gewoon mee op gras zoals de rest, omdat het al een ouder dier is en ik hem gewoon een leuke oude dag wil geven. Hij is daarna nooit meer hoefbevangen geweest...

Ik zou je niet teveel zorgen maken en gewoon genieten van je shetlander als gezelschapsmaatje.

Hou inderdaad zijn gewicht een beetje in de gaten, en bespreek het verder met de hoefsmid, die kan je er ook veel over vertellen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 17:02

Thx Beemsterkaas voor je ervaring. Zou mooi zijn als hij gewoon nooit problemen krijgt. Maar ik ben van nature wel een overbezorgde moeder, dus ik hou ze sowieso altijd in de gaten :7 }:0

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:09

Dat is altijd goed :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie