Paard begint moeilijk aan zijn hooi

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Billyensis

Paard begint moeilijk aan zijn hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 11:31

Hoi allemaal
Sinds een week of twee begint mijn pony van 24 moeilijk aan zijn hooi. Slobber en voederbiet gaan zonder problemen naar binnen, maar het duurt soms wat voor hij aan zijn hooi begint. Eens hij vertrokken is, blijft hij wel wat dooreten, maar het begin is moeilijk. Zijn tanden zijn in november en gisteren nagekeken. Hij sukkelt wel al heel zijn leven met darmproblemen waarvoor al vele dierenartsen en onderzoeken zijn gepasseerd. Het feit dat hij nu moeilijk aan zijn hooi begint, is nieuw. Het hooi is niet veranderd. Qua voeding en leefomstandigheden is er niets veranderd. Heeft er iemand al zoiets meegemaakt? Zou het een maagzweer kunnen zijn?
Alvast bedankt!

capopjekop

Re: Paard begint moeilijk aan zijn hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:50

Maagzweer dacht ik ook aan. Is zand al uitgesloten? Heeft je paard ppid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:51

Van oudere paarden is bekend dat de maag langzamer gaat werken en meer moeite heeft met grof hooi. Dus wat voor hooi voer je ??
En een maagzweer/gevoelige maagwand kan altijd.
Probeer eerst eens wat fijner hooi en geeft dat geen beter beeld dan kan onderzoek/middeltjes naar een evt. maagzweer/gevoelige maagwand altijd nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:03

Zijn er ook al kiezen getrokken? Mijn oudje is een paar jaar geleden, op zijn 23e ongeveer, vrijwel helemaal gestopt met hooi eten. Hij kreeg het gewoon niet goed meer weg of het kauwen werd hem te lastig ofzo.
Ik ben overgestapt op Hartog grasmix, en dat ging er wel weer goed in.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:52

Dat is gek. Naast bovengenoemde ideeën kwa maag en zand: Tanden en kiezen 100% vast? Gekeken met sedatie? Geen eotrh? Snotneus? Speekselklieren? Houdt hoofd of nek niet anders?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 19:07

Hij krijgt een mengeling van graszaadhooi en weidehooi en elke maand een zandkuur. Onlangs nog mestonderzoek gedaan en dat was prima. Het rare is dat hij dit pakweg 3weken geleden niet had. Ik merk ook dat hij soms boos reageert naar mijn andere pony. Zij is dan wel gewoon aan het eten en dan gaat hij haar overal wat wegjagen zonder zelf te eten. Iets later staan ze dan wel gezellig samen uit de bak te eten.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 19:08

Hij heeft geen Cushing

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 19:12

Ik heb hem wel een week geen naf thrive gegeven omdat ik een zandkuur gaf en het op den duur allemaal wel een dikke brij wordt. Vandaag terug de thrive in zijn eten gedaan dus misschien betert het terug. Wel jammer dat de naf thrive niet meer verkrijgbaar is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:13

Kijk eens wat hij doet als je het graszaadhooi weg laat?
Kan toch zijn dat het te grof is en het daarom niet graag eet.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-25 20:02

Ja hij krijgt dit al jaren... daarstraks duurde het ook weer even voor hij begon maar hij staat nu wel al een uur hooi te eten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:07

Billyensis schreef:
Ja hij krijgt dit al jaren... ..
En is ondertussen ook al jaren ouder geworden....
Dingen kunnen in de loop der tijd veranderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:45

Mijn oudje kreeg ook jaren een mix van graszaadhooi en weidehooi. Haar tanden zijn nog super voor haar 26 jaar. Maar ze eet nu alleen nog maar voordroog. Ik heb al verschillende soorten onverpakt hooi geprobeerd maar ze eet het maar mondjesmaat. Het voordroog eet ze wel heel goed.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-25 10:48

Ja voordroog kan ik hem niet geven, dat kunnen zijn darmen niet verwerken. Ik geef nu meer weidehooi. Ik moet wel opletten dat mijn haflinger niet te dik wordt want ze eten samen uit dezelfde bak. Paarden houden is soms zeer ingewikkeld

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:34

Ik zou op zo’n moment toch wat pijnstillers willen geven en kijken of dat helpt en pijn uit te sluiten. Mijn merrie eet soms ook geen hooi als ik haar ophaal/terugzet, dan slaapt ze eerst even of staat ze zout te likken of gewoon rond te scharrelen. Dit kan soms weken zo doorgaan dat ze niet eet als ik er ben maar haar wel zie eten op de camera een uurtje later.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-25 10:51

Het rare is dat eens hij begint hij goed blijft dooreten. Hij eet dan makkelijk een uur aan stuk of langer van het hooi.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:33

Billyensis schreef:
Het rare is dat eens hij begint hij goed blijft dooreten. Hij eet dan makkelijk een uur aan stuk of langer van het hooi.

Daarom pijnstilling. Indien zijn gedrag niet veranderd kan je pijn uitsluiten. Veranderd zijn gedrag heb je een aanknopingspunt om verder te zoeken.

Billyensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-25 08:54

Hij krijgt nu terug een aantal dagen naf thrive bij zijn eten en het probleem is al sterk verbeterd. Waarschijnlijk dan toch last van zijn maag. Ik heb nu de gastri aid besteld om hiermee verder te gaan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie