Arnica geven aan paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Arnica geven aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 12:44

Ik kreeg de tip om mijn paard te ondersteunen met Arnica en dan de orale versie daarvan. Ik weet dat een familielid van mij dit vroeger wel eens bij de hond gebruikte na een pijnlijke verstapping bijvoorbeeld en ik ben zelf altijd ook wel van het smeren met arnicagel of traumeel om het genezingsproces te bevorderen, maar ik heb zelf totaal geen ervaring met inwendig gebruik hiervan.

Is er iemand die Arnica of Traumeel aan een paard geeft, dan al niet in tablet of druppel vorm en daar wat over kan vertellen? Waarom je het gebruikt (hebt), de werking ervan en welk middel?

ArcoIris

Re: Arnica geven aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:59

Ik heb mijn merrie deze maand na een ongelukkige stuntpartij in de weide een week lang Puur Trauma gegeven (daar zit Arnica in) en haar been ingesmeerd met een Arnica gel, om de boel van buiten ook te ondersteunen. Ik heb het tegelijkertijd gebruikt, dus of het een of ander meer werking heeft gehad zou ik je niet kunnen vertellen, maar in vergelijking met een andere verstuiking eerder liep ze wel sneller minder gevoelig. Ik heb haar uiteraard wel echt ruim de tijd gegeven om te herstellen, maar ik heb het flesje wel nog in de kast staan, mocht ze nog een keer op d'r plaat gaan. Die van Puur breng je net zo in als de wormenkuur, met een spuitje, ruim voor of na het eten voor maximale opname.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 13:06

Ik was ook in de veronderstelling dat die puur trauma Arnica bevatte maar toen ik dat flesje thuis had bekeken (na openen) stond het niet in de ingrediëntenlijst..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:12

Arnica D6 is een prachtige ondersteuning bij blessures. Het helpt de zwelling laag te houden.
Ik geef het altijd in een spuitje, zo in de mond. 2cc per keer. Paarden lijken het lekker te vinden.
Als spuiten niet lukt, dan druppel ik het over het voer heen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 13:23

Vind de dosering altijd lastig bepalen bij dat soort dingen. Staat niet echt een kopje paard bij de dosering en vaak is het ook allemaal meerdere keren per dag terwijl ik over het algemeen maar 1x daags op stal ben.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:07

Celebi schreef:
Ik was ook in de veronderstelling dat die puur trauma Arnica bevatte maar toen ik dat flesje thuis had bekeken (na openen) stond het niet in de ingrediëntenlijst..

Op die van mij staat achterop, zowel op de doos als op de vles dat er Valkruid, of Arnica Montana in zit. De overige formulering was trouwens zodanig toegespitst op vallen en stoten dat ik dacht dat het sowieso geen slecht idee was om m'n stuntel daarmee te ondersteunen. :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:06

Wat gek, ik zie het online bij sommige verpakkingen ook staan ja. Was ik dus niet gek toen ik dat wilde bestellen onder de noemer Arnica.

Het flesje wat ik op stal heb staan, staat het alleen niet op. Dus dacht al dat ik gewoon stom besteld had.

Volgens mij staat er bij mij alleen dit:

Aqua, Glycerine, Wijnruit (Ruta graveolens), Madeliefje (Bellis perennis), Zwarte bes (Ribes nigrum), Alcohol 18% v/v. Deze info staat bij MedPets op de site ook.

Zouden er verschillende versies in omloop zijn?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:34

Ik koop altijd die van A. Vogel, gewoon bij Etos of Kruidvat. En dan Arnica D6 (Album)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:38

Hoe vaak geef je dat per dag? En op basis van wat bepaal je de dosering?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:11

In de traumeel druppels zit arnica. Dosering staat op het pakje.
Heb er bij mezelf en bij mijn paard goede ervaringen mee.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:31

Gewoon op een stukje brood druppelen, daar blijft het goed op / in zitten en dat eten ze meestal heel makkelijk op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:52

Celebi schreef:
Hoe vaak geef je dat per dag? En op basis van wat bepaal je de dosering?

2x daags 2cc in het begin, daarna 2cc per dag. Of 20 druppels per keer.
Het luistert overigens niet zo nauw hoor.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:57

Dat is te overzien. 2x daags is gewoon echt heel lastig dus als het uiteindelijk 1x daags kan zou het top zijn.

Ben wel benieuwd of het hem kan ondersteunen bij de langdurige blessure.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:00

Ik geef bij ongeveer alles (insectenbulten, na inenting, blessure) traumeeltabletten. Ik koop dan wel de veterinaire verpakking (grotere verpakking dan bij de drogist, verder hetzelfde tav]blethe)
Ik geef 6 tabletten per dag, in 1x. In acute gevallen geef ik een paar keer per dag 2-3 tabletten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 20:43

Klinkt goed! Ik twijfel sowieso nog tussen traumeel of pure arnica.

Eet jouw paard die tabletten goed?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:32

Ik gebruik Traumeel druppels en Traumeel gel voor bij de paarden. Voor mijzelf de druppels en de zalf.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:28

Celebi schreef:
Klinkt goed! Ik twijfel sowieso nog tussen traumeel of pure arnica.

Eet jouw paard die tabletten goed?

Ja hoor, ik gooi ze door de muesli of geef ze uit de hand met een paar brokjes.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:16

Bagheera_206 schreef:
Ik gebruik Traumeel druppels en Traumeel gel voor bij de paarden. Voor mijzelf de druppels en de zalf.

Hier ook.

En gebruik het voor alles. Verstuikingen, wondjes, schaafplekjes, blauwe plekken e.d.
Maar ook spierpijnen.

Druppels proeven nergens naar. :')

Alleen weet ik niet of de menselijke arnica doping is voor paarden. Daar staat mij iets van bij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 22:20

Ach dat laatste maakt me niet uit. Geen wedstrijd ambities en toen hij nog duivelsklauw kreeg was dat ook doping.

Ik hoop gewoon dat dit hem misschien net dat zetje kan geven naar herstel van zijn blessure.

Ga nog maar eens kijken naar de verschillende merken en stofjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:29

Arnica gaf ik als hij te veel gras had gegeten waar hij dan stijf van liep, dat werkte heel goed. Maar traumeel geef ik ook na een ongelukje.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 09:44

Ik heb toch maar die Traumeel tabletten besteld. Ben benieuwd of het hem kan ondersteunen.

Hier trouwens de ingrediëntenlijst van mijn flesje Puur Trauma.. Geen Arnica te bekennen. Ik ga ze toch eens een bericht sturen waarom er twee verschillende flesjes in omloop zijn.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 20:30

Ik ben begonnen met de traumeel tabletten. Zijn pilletjes die hij gewoon met een handje brokjes eet dus dat scheelt! Er staat op de richtlijn 6 tot 10 tabletten voor paarden. Hoeveel zou je dan aan een pony van 400/425 kilo moeten voeren denken jullie?

Had trouwens nog info terug gekregen van de Puur Trauma. Was een beetje een vaag verhaal dat in alle flesjes Arnica zou zitten maar ze het vanwege wetgeving niet meer op de flesjes mogen zetten en de nieuwe flesjes hebben het dus niet meer op de verpakking staan. Het klinkt juist tegen de regels in want alle ingrediënten moeten op een verpakking staan.. En de Arnica staat ook gewoon nog tussen de samenstelling op hun website dus ik vind het maar een vreemde zaak en gebruik die druppels maar niet meer. Wil graag wel transparant weten wat ik voer. :=

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 01:08

Ik geef mijn paarden ook 6 tabletten, bij acuut trauma 2x daags. Zij wegen tussen de 525 en 650