Paard sinds maandag acuut hoefbevangen. Op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Paard sinds maandag acuut hoefbevangen. Op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 16:30

Vorige week zaterdag heel dom flink overgedoseerd met een wormenspuit van Equest. Voor 600 kg voor een mini shet.

Geen idee of dat de trigger was voor acute hoefbevangenheid. Maar afgelopen maandag liep ze vanuit de stal flink stram en kreupel.
DA gebeld en diagnose acuut hoefbevangen.
Pijnstiller en ontstekingsremmer Metaxx.
Op stal alleen geweekt hooi in hooinet. En zo vaak mogelijk afspuiten. En dat voor een week.

Sinds donderdag loopt hij weer perfect. En sinds vandaag zo ‘gek als een deur’.
Staat samen met nog een shet. Die rustig staat maar het is nu alleen nog maar graven, steigeren etc. In de stal.

Daarom tegen de regels in toch even laten rennen in de bak voor een half uur. Dat gaf wat rust maar nu is het weer van voor af aan.
Hoeven waren niet warm toen ik haar uit de bak haalde en voelde ook geen puls.

Wat zouden jullie doen. Toch maar gewoon de bak in?

Ineke2

Re: Paard sinds maandag acuut hoefbevangen. Op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:34

Nat zand is wel goed bij hoefbevangenheid. Kun je de bak sproeien?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 16:43

Hij is nu weer helemaal fit. Maar krijgt natuurlijk wel medicijnen. Voor 100 kg. Hij is volgens mij zwaarder.
Bak is niet kurkdroog maar ook niet nat. Maar met deze wind krijg ik hem niet nat.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:05

Wat zegt je dierenarts? Die weet hoe hij er aan toe was

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:09

Als hij zo gek is zou ik er niet teveel pijnstillers in stoppen. Als hij zich zo goed voelt zonder pijnstilling is het prachtig natuurlijk, maar het niet de bedoeling dat hij zich zogezegd kapot loopt omdat hij het gewoon niet voelt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:38

Als hij nu alweer goed loopt dan is het wellicht met een sisser afgelopen. Ik zou hem mooi weer naar buiten laten en de pijnstillers rustig afbouwen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:47

Beweging is goed voor de doorbloeding (als het kan) dus zou hem dan gewoon laten lopen. Wel natuurlijk heel goed in de gaten houden, ook dat als hij opgejut wordt door de andere en hij zelf eigenlijk niet wil hij wel zijn rust kan nemen. Pijnstilling kun je dan wel afbouwen, maar zou ik eerst even een dagje afwachten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:55

Laminitis staat niet meteen in de bijsluiter. Wel ataxie :)
Als het meteen na de overdosering kwam zou ik het wel niet verder zoeken hoor, kans is zeer groot dat dat de oorzaak of toch trigger was.

In extreme gevallen (overdosering bij veulens die dan comateus zijn bv) kunnen ze infuus aanleggen om het sneller uit het systeem te krijgen en iets van voedingsstoffen binnen te krijgen :)

Lijkt gelukkig zo erg niet.

Bij overdosering kan het dus bv door de bloedhersenbarriere gaan -> ataxie, coma sowieso. Maar gok dat raar en hyper doen wel ook onder 'zenuwsymptomen' kan vallen, hoewel dat niet per se het werkingsmechanisme van moxidectine is. Misschien beetje paradoxaal effect na een intoxicatie :p

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 19:15

Ik heb ze aan huis en in direct zicht en vooral na die overdosering kijk je dan extra.
Zelf denk ik ook aan de trigger. Hij stond ook al te dik. Had ze al minimaal op strookbetrazing voor een paar uurtjes.
En zo gek als een deur is die altijd al. Zo ook ooit met dat verhaal gekocht. Maar tis een schat maar beetje snel overprikkeld zeg maar ;)
DA komt maandag voor controle. Hoefde niet. Want wanneer hij weer rad zou lopen was het goed. Maar voor de zekerheid even controle en foto.
En door die dagen geweekt hooi en geen gras al flink afgevallen. Dan doe ik hem straks toch nog even voor de beweging naar buiten. Hij is de leider gelukkig. Laat hem niet opjagen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:30

Coby schreef:
Daarom tegen de regels in toch even laten rennen in de bak voor een half uur. Dat gaf wat rust maar nu is het weer van voor af aan.

Wat zouden jullie doen. Toch maar gewoon de bak in?

Wat bedoel je "van voor af aan"? Dat ie nu weer kreupel is?

Ik zou toch voorzichtig zijn met teveel beweging, dat je door gek doen geen kanteling krijgt, dan ben je nog veel verder van huis. Geen idee of die kanteling ook een risico is bij zaken die getriggerd worden door bijv. medicatie, maar ik vermoed toch van wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:53

Ik zou nog even voorzichtig blijven, is het hoefbeen gekanteld of niet?

HB door overdosering wormenspuit kan heel goed, komen er ineens teveel gifstoffen vrij. Door die gifstoffen raken ze HB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:03

Elisa2 schreef:
HB door overdosering wormenspuit kan heel goed, komen er ineens teveel gifstoffen vrij. Door die gifstoffen raken ze HB.

HB sluimerde.
Door die gifstoffen raken ze HB.

Zijn genoeg rassen die never-nooit HB krijgen, ook niet na een te grote wormenkuur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:46

Beweging is goed voor hb, dus eigenlijk bij voorkeur 24/7 buiten op de paddoxk met aangepast voer. Niet gedwongen laten bedegen maar lekker op eigen tempo. Pijnstillers kan je ev afbouwen, maar ontstekingsremmers zijn net del goed, dus ik zou die even een weekje of twee blijven geven. Dikke kans dat die er met de schrik vanaf komt, maar komende weken wel even opletten met voer en gras.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:28

Duhelo schreef:
Beweging is goed voor hb

Dat dacht ik ook, en heb Belle ook nooit opgesloten toen ze HB was, maar de orthopeed die haar bezocht voor haar peesblessure, zei dat hij paarden met HB 6 weken op stal zet om kanteling te voorkomen. Ik weet nu ook niet meer wat wijsheid is (gelukkig momenteel niet aan de orde hier, afkloppen! )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:32

hwn schreef:
Duhelo schreef:
Beweging is goed voor hb

Dat dacht ik ook, en heb Belle ook nooit opgesloten toen ze HB was, maar de orthopeed die haar bezocht voor haar peesblessure, zei dat hij paarden met HB 6 weken op stal zet om kanteling te voorkomen. Ik weet nu ook niet meer wat wijsheid is (gelukkig momenteel niet aan de orde hier, afkloppen! )

Klopt paarden met hoefbevangenheid op rust zetten omdat door dr beweging het hoefbeen kan gaan kantelen of verder kantelt is ook wat mij gezegd is toen onze oude pony met cushing bevangen raakte , die mocht zeker in de eerste week niet van stal af van de da

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:40

Het hoefbevangenheids topic is anders ook een goede met veel tips.

Mij is altijd geleerd bewegen en dus doorbloeding is belangrijk dus juist niet op stal zetten. Ik las dit ook altijd terug in het hb topic, dus verbaasd om hier te lezen dat meerdere dat gedaan hebben.

Onze shet is zeer hb gevoelig. En is altijd op een kleine paddock op hooi en water gezet, met pijnstilling. Echter is het niet de bedoeling dat ze zo gek doen en door de pijnstilling te veel doen voor wat ze eigenlijk aan kunnen, dus ik zou in overleg de pijnstillers afbouwen. Wij zetten haar ook nooit meer op het land omdat ze gewoon te gevoelig voor hb is en op water en hooi (met beetje vitamines) het prima doet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:47

Het ligt er voornamelijk aan wat de schade in de hoef is denk ik. Beweging is goed voor de doorbloeding, maar je kunt idd ook juist de kanteling erger maken.

En het maakt ook uit wat je methode is bij een kanteling. Ik ben in het verleden bij de lingehoeve geweest. Daar werden de hoeven gegipst en toen moest m'n pony op stal blijven omdat het gips nat werd.

Maar bij visdonk is m'n pony beslagen en daar mocht ie gewoon buiten lopen en zelf het tempo bepalen.

Ik laat ze altijd het liefst apart op een afgezette kale wei lopen (heb geen paddock helaas). Dan kunnen ze op eigen tempo bewegen. Hans had de neiging uit z'n stekker te gaan met de medicatie dus ik heb toen met de dierenarts overlegd om de dosis wat te verlagen zodat hij rustig bleef. Rennen heeft al eens voor een terugval gezorgd, dus ik was daar erg voorzichtig mee.

Dus zolang je de schade niet weet zou ik wel proberen de pony rustig te houden.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 07-07-24 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:50

Nielojram schreef:
Elisa2 schreef:

HB sluimerde.

Zijn genoeg rassen die never-nooit HB krijgen, ook niet na een te grote wormenkuur.

Hoeft niet, er zijn ook paarden die HB krijgen door medicatie. Maar dat is een andere discussie.

HB in acute fase waarin ze echt nauwelijk kunnen lopen is rust beter, na de acute fase..lichte beweging waar mogelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:39

Nielojram schreef:
Elisa2 schreef:

HB sluimerde.

Het gaat hier niet om zo maar een te grote wormenkuur, maar om een dusdanige hoge dosering van een gemakkelijk gevaarlijk overdoserend middel dat acute hoefbevangenheid nog een gunstige uitkomst is. Was het bijvoorbeeld ivermectine of pyrantel geweest, had het een heel andere kwestie geweest.

Vergiftiging is wel degelijk een directe oorzaak voor hb, daarvoor hoeft het niet eerst te sluimeren. Ook flink ontwormen (1.2-1.5x lichaamsgewicht) bij een zware wormenbesmetting kan een directe oorzaak zijn voor hb, hoewel koliek gebruikelijker is. Maar in dit geval lijkt het echt medicijnvergiftiging te zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:44

Ik zou ze niet laten uitrazen zolang hij op pijnstillers staat. Eerst die af bouwen, en als hij dan nog goed gaat, weer de (vrije) beweging opbouwen.

Verder met capopjekop eens.