Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 19:33

Hallo

Na een weinige succesvolle behandeling van de nek C5-C7 en IS-gewirchten wil mijn DA graag dat ik eerst een scintigrafie uitvoer in SMDC te Heesch.
Om zo de 'hotspots' op te klaren en zeker te zijn dat het probleem zich niet uit een andere invalshoek voordoet.

Volgens hem zouden we enerzijds op van basis van de hotspots plekken een gelokaliseerde een MRI of CT-scan kunnen gaan uitvoeren. En anderzijds het "voordeliger" voor mij zou zijn op deze wijze qua financiën. Stel dat uit de scintigrafie knie voorkomt ik enkel bijvoorbeeld een MRI van de knie zal moeten doen.

Allereerst heb een dubbel gevoel over de scintigrafie in Heesch.
Ik vraag mij af dit niet weggegooid geld als er toch volgens dan toch een scan (mri of CT) uitgevoerd worden?
En het niet beter is om meteen te investeren heel het paard te scannen? En de scintigrafie achtenwegen laten.
Meningen?

Daarnaast WAT is nu het werkelijke grote verschil tussen MRI en een CT scan?
Wetende dat we reeds duidelijke xrays shots van het paard waar NIKS op te bespeuren is.
Hij mankt niet maar loopt heel onregelmatig, struikelt veel, verzet in galop, mobiliteitsprobleem.

Ik had graag de volledige hals, schouders, achterbenen, rug en bekken in beeld brengen op niveau van spieren, ligamenten en gewricht(sbanden), zenuwen, pesen, cysten, botten,..
Wat zijn dan het best aangeraden zijn?

Ik zag dat ze in Heesch een MRI hadden maar geen CT. Ervaringen in Heesch en welke arts?
CT wel in Equitom (blijkbaar bij hun extreem duur?) en Bosdreef. Ervaringen en welke arts?

Alvast bedankt :).

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:32

Je kunt geen heel paard in beeld brengen met CT of MRI, daarom wil de DA eerst een scintigrafie om te zien waar ze evtl. moeten zoeken.
Of het de moeite waard is…. Dat weet je pas achteraf.

Zelf zou ik er bij vage klachten niet aan beginnen denk ik. Evtl. weet je dan iets, maar of je er ook wat mee kan is weer een andere vraag.

Lukasje
Berichten: 11276
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:00

Een scintigrafie is eigenlijk een botscan. Het geeft aan waar er mogelijke problemen zijn. En die moeten dan verder onderzocht worden … En idd, of het de moeite waard was, weet je pas achteraf.

In Heesch dr. F. Van Toor of E. Bergman.

Bowo
Berichten: 2816
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 00:13

Puur theoretisch: een CT scan is voornamelijk geschikt voor botten (of humaan bloedvaten wanneer wordt toegediend), zachte weefsels zijn een stuk minder goed te beoordelen.

MRI is wel weer heel goed in zachte weefsels, maar, het kost veel meer tijd. Echter, geen straling wat bij CT wel zo is. Ander punt is dat je met de heel instellingen van MRI veel kunt, daarom is het ook zo goed in al die zachte weefsels, maar eigenlijk vraagt elk weefsel dus ook een andere instelling als je het optimaal wilt beoordelen.

Een scintigrafie geeft een bepaalde radioactive tracer weer. In principe kan je allerlei tracers gebruiken, maar er wordt bij paarden eigenlijk altijd een suiker gebruikt die voornamelijk wordt opgenomen door botten en actieve processen (ontstekingen bijvoorbeeld).

Alles heeft voor- en nadelen, maar misschien helpt het om een beetje van deze achtergrond kennis te hebben

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 02:06

Ik heb destijds een scinti laten doen bij Equitom, dat scheelde iets van 500 met SMDC. Let wel, dat is op de gok 8 jaar geleden, maar rondbellen voor prijzen loont zeker...
Wat betreft je keuze, zonder scintigrafie hadden wij niet geweten waar te beginnen, en dat de klachten uit meerdere plekken tegelijk kwamen. Full-body is in CT of MRI niet mogelijk dacht ik? Maar pin me er niet op vast!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 05:56

Een kennis van mij heeft laatst een mri bij Equitom gedaan en zei dat ze daar goedkoper uit was. Zou even rondbellen voor prijzen

Cjuan
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:23

Hoi!

Ik kan niet alles beantwoorden maar Heesch hebben wel een CT scan. Ik ben daar in februari geweest voor CT scan hals en hoofd.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 09:09

NikkiB1991 schreef:
Ik heb destijds een scinti laten doen bij Equitom, dat scheelde iets van 500 met SMDC. Let wel, dat is op de gok 8 jaar geleden, maar rondbellen voor prijzen loont zeker...
Wat betreft je keuze, zonder scintigrafie hadden wij niet geweten waar te beginnen, en dat de klachten uit meerdere plekken tegelijk kwamen. Full-body is in CT of MRI niet mogelijk dacht ik? Maar pin me er niet op vast!


Exacte dezelfde insteek van mijn DA. Hij weet zeker dat het uit IS/lumbale komt maar wilt zeker zijn dat het niet gevolg is van een pijn die uit een andere streek komt. Omdat de xrays perfect zijn.
Blijkbaar heeft equitom een nieuwe CT mobiele robot waar ze veel meer kunnen scannen dan voorheen

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 09:10

Cjuan schreef:
Hoi!

Ik kan niet alles beantwoorden maar Heesch hebben wel een CT scan. Ik ben daar in februari geweest voor CT scan hals en hoofd.


Mag ik weten via PB hoeveel dit jou gekost heeft a.u.b.? Is het paard daar moeten blijven overnachten?

Ik dacht dat ze daar enkel mri en scinti hadden? Of zo staat het toch op de website :-)

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 09:14

NikkiB1991 schreef:
Ik heb destijds een scinti laten doen bij Equitom, dat scheelde iets van 500 met SMDC. Let wel, dat is op de gok 8 jaar geleden, maar rondbellen voor prijzen loont zeker...
Wat betreft je keuze, zonder scintigrafie hadden wij niet geweten waar te beginnen, en dat de klachten uit meerdere plekken tegelijk kwamen. Full-body is in CT of MRI niet mogelijk dacht ik? Maar pin me er niet op vast!


8 jaar geleden waren ze ook minder gemediadiseerd :D . Ik hoor toch vaak dat voor de behandeling je een bedrag wordt opgegeven en dan bij de afrekening mensen vaak hard schrikken ..

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:39

Ik heb een MRI laten doen bij Heesch, vrij recent (eind van het jaar, vorig jaar). Ik heb van te voren gebeld, ook om de afspraak te maken, maar ook om even te checken wat de prijs zou zijn. De inschatting die ze gaven kwam keurig overeen met de rekening, dus ik raad je ook even aan om te bellen!
Het was wel een MRI van een been, duurde iets van 1.5/2 uur (en dan heb je echt maar een klein stukje been, enkel rond de kogel...).

Daihyo

Berichten: 88050
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:08

Ik heb 4 jaar geleden een scinti laten doen bij de Lingehoeve. Juist vanwege klachten die ze niet goed konden duiden (vermoeden was si, lage rug of knie). Uit echo’s en foto’s kwam maar niks. Uit de scinti bleek het de sprong te zijn. Daar hebben ze gericht foto’s van gemaakt en toen was te zien waar de klachten vandaan kwamen.

Het was niet goedkoop. Maar dat was lukraak onderzoeken ook niet. Door de scinti wisten we veel beter waar de blessure zat.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 10:35

LoveBodin schreef:
Ik heb een MRI laten doen bij Heesch, vrij recent (eind van het jaar, vorig jaar). Ik heb van te voren gebeld, ook om de afspraak te maken, maar ook om even te checken wat de prijs zou zijn. De inschatting die ze gaven kwam keurig overeen met de rekening, dus ik raad je ook even aan om te bellen!
Het was wel een MRI van een been, duurde iets van 1.5/2 uur (en dan heb je echt maar een klein stukje been, enkel rond de kogel...).


Bedankt voor je antwoord mag ik vragen hoeveel het bij jou de kost was a.u.b.?
Mijn DA heeft reeds met hun gesproken en wil zeker zijn dat er geen onderliggende commissie of extra aantekening is.

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ervaringen scinti en MRI te SMDC? Of CT-scan in Bosdreef of Equitom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:35

Je hebt pb :).
Er kwamen bij mij geen extra kosten bij, enkel de consultkosten en de MRI zelf.

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:45

nadcha schreef:
8 jaar geleden waren ze ook minder gemediadiseerd :D . Ik hoor toch vaak dat voor de behandeling je een bedrag wordt opgegeven en dan bij de afrekening mensen vaak hard schrikken ..


Ik ben er daarna nog voor 2 gevallen geweest (totaal gerekend denk ik 8/9 tripjes), ook al eens MRI gedaan, en de kosten waren altijd zoals vooraf besproken. Misschien hier en daar wat tientjes, maar dat zou ik niet eens meer weten. Die MRI moest in 2x, beest kon zich niet gedragen. Ben al blij dat we nog mochten komen want die van mij is echt een debiel op de kliniek. Lief paard, maar dan is ie bang en sloopt ie stalbordjes en slaat stopcontacten van de muur... Geen rekening voor gekregen *\o/*

paardnmeisje
Berichten: 80
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:51

Ik heb een paar jaar geleden een scinti laten doen van m’n paard bij SMDC. Ik had het veel eerder moeten doen, heeft ontzettend geholpen in de zoektocht wat mijn paard mankeerde.
Ik wil je in pb wel meer specifieke informatie geven als je wil

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 22:08

paardnmeisje schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een scinti laten doen van m’n paard bij SMDC. Ik had het veel eerder moeten doen, heeft ontzettend geholpen in de zoektocht wat mijn paard mankeerde.
Ik wil je in pb wel meer specifieke informatie geven als je wil


Graag ☺️. Ik net rond gebeld ze zijn wel zoon 600€ duurder dan Bosdreef en Equitom. Maar volgens mijn DA volledig waard qua transparantie en eerlijkheid

Jet

Berichten: 12007
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 23:05

Equitom en de Bosdreef zijn gefuseerd, dus dat is eigenlijk 1 kliniek geworden.

Ik persoonlijk heb wel het idee dat Equitom ( en dus nu de Bosdreef ook) erg lang doorgaat met behandelen. Soms pakt dat goed uit, maar vaak ook niet en is er te lang behandeld bij paarden die beter af waren geweest zonder te behandelen en inslapen. Klinkt misschien vreemd en hard, maar zo zie ik het hoor.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 07:07

Jaren geleden gekozen voor scintigrafie bij de lingehoeve toen Erik Bergman daar nog werkte. Heb hem ervaren als zeer prettige arts die veel uitleg gaf, zeer kundig en door hem een weloverwogen keus kunnen maken voor scintigrafie. Daarna hadden we helder in beeld waar we mee te maken hadden en kon ik op basis daarvan weer verdere stappen maken met een hele reële prognose voor de toekomst. Ik zou hem aanraden.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 07:28

Jet schreef:
Equitom en de Bosdreef zijn gefuseerd, dus dat is eigenlijk 1 kliniek geworden.

Ik persoonlijk heb wel het idee dat Equitom ( en dus nu de Bosdreef ook) erg lang doorgaat met behandelen. Soms pakt dat goed uit, maar vaak ook niet en is er te lang behandeld bij paarden die beter af waren geweest zonder te behandelen en inslapen. Klinkt misschien vreemd en hard, maar zo zie ik het hoor.


Net wat mijn DA uitlegde, commerciële behandelingen voorstellen dat ze hier heel ver in gang tegenwoordig

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 07:30

mystery1980 schreef:
Jaren geleden gekozen voor scintigrafie bij de lingehoeve toen Erik Bergman daar nog werkte. Heb hem ervaren als zeer prettige arts die veel uitleg gaf, zeer kundig en door hem een weloverwogen keus kunnen maken voor scintigrafie. Daarna hadden we helder in beeld waar we mee te maken hadden en kon ik op basis daarvan weer verdere stappen maken met een hele reële prognose voor de toekomst. Ik zou hem aanraden.


Dr. Bergman werkt nu bij Heesch. Tenzij zijn er 2 DA met dezelfde familienaam.

Ik heb besloten om naar Heesxh te gaan. Zelf is het 460km heen en 460km terug voor ons |(

MyWishMax

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 07:39

mystery1980 schreef:
Jaren geleden gekozen voor scintigrafie bij de lingehoeve toen Erik Bergman daar nog werkte. Heb hem ervaren als zeer prettige arts die veel uitleg gaf, zeer kundig en door hem een weloverwogen keus kunnen maken voor scintigrafie. Daarna hadden we helder in beeld waar we mee te maken hadden en kon ik op basis daarvan weer verdere stappen maken met een hele reële prognose voor de toekomst. Ik zou hem aanraden.


Hier precies hetzelfde en daarna zijn wij met Erik meegegaan naar SMDC. Wij gaan voor alles daarheen tegenwoordig. We rijden er ruim 5 kwartier voor, maar de deskundigheid en klantvriendelijkheid is het waard. Altijd ruim de tijd voor je, nooit het gevoel dat je een nummer bent en heel eerlijk. Plus ook altijd afspraken nakomen qua terug bellen oid, dat is ook niet heel vanzelfsprekend bij andere klinieken helaas.

Jet

Berichten: 12007
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:58

nadcha schreef:
mystery1980 schreef:
Jaren geleden gekozen voor scintigrafie bij de lingehoeve toen Erik Bergman daar nog werkte. Heb hem ervaren als zeer prettige arts die veel uitleg gaf, zeer kundig en door hem een weloverwogen keus kunnen maken voor scintigrafie. Daarna hadden we helder in beeld waar we mee te maken hadden en kon ik op basis daarvan weer verdere stappen maken met een hele reële prognose voor de toekomst. Ik zou hem aanraden.


Dr. Bergman werkt nu bij Heesch. Tenzij zijn er 2 DA met dezelfde familienaam.

Ik heb besloten om naar Heesxh te gaan. Zelf is het 460km heen en 460km terug voor ons |(


Weet je die afstand zeker? Of woon je niet in Nederland?Ik woon in de kop van Noord-Holland en daar is het 180 km. vandaan en vanaf Delfzijl zo'n 240 km. Is het niet 460 km. per keer in het totaal?

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 08:59

mystery1980 schreef:
Jaren geleden gekozen voor scintigrafie bij de lingehoeve toen Erik Bergman daar nog werkte. Heb hem ervaren als zeer prettige arts die veel uitleg gaf, zeer kundig en door hem een weloverwogen keus kunnen maken voor scintigrafie. Daarna hadden we helder in beeld waar we mee te maken hadden en kon ik op basis daarvan weer verdere stappen maken met een hele reële prognose voor de toekomst. Ik zou hem aanraden.


Dr. Bergman werkt nu bij Heesch. Tenzij zijn er 2 DA met dezelfde familienaam.

Ik heb besloten om naar Heesxh te gaan. Zelf is het 460km heen en 460km terug voor ons |([/quote]

Weet je die afstand zeker? Of woon je niet in Nederland?Ik woon in de kop van Noord-Holland en daar is het 180 km. vandaan en vanaf Delfzijl zo'n 240 km. Is het niet 460 km. per keer in het totaal?[/quote]

Ik ben van België :-)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:02

Is het dan niet handiger om een Duitse danwel Franse kliniek te zoeken?
500 km is wel heul ver. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit klopt.
Van Basel naar Arnhem is ongeveer 500 km.