[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:07

Hoi hoi, hier ging het met mijn 29 jarige merrie super goed tot en met eind juli.. toen begon ze ineens af te vallen. Dr vacht en haar eetlust veranderde dus jullie raden het al Cushing/ppid :( . Ik zal jullie de details besparen over het bloedprikken maar het is dus gelukt echt een godswonder *\o/* . Ze krijgt nu 1x per dag een half schepje hypo balance kruiden en vandaag is het dag 8 van de Cushing/ppid medicatie een halve pil (DA raadde een hele aan maar vond ik de waardes 230 en haar gewicht niet hoog genoeg voor :x ) . Ze heeft alleen erg weinig eetlust. Hoe hebben jullie dat toen gedaan om ze weer op gewicht te krijgen? Toch aan de papjes? Of 1/4e pil? Afwachten? Ze is gelukkig niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik hoop dat ik haar voor de echte kou wel met een speklaagje heb weer maar misschien is dat te ambitieus gedacht.. Mijn jonge ruin kan ik dalijk rollen want die eet nu al het extra hooi wat ze krijgen met liefde en plezier op..zucht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:25

Ik gaf Rena al dagelijks een bak met Senior Hartog mix. Ook dagelijks een bak met Subli seniorenslobber. En dan haar Hayster brokjes. En onbeperkt hooi. Vaak nog wortels erbij. Maar sinds een maand ofzo komt die cushing ineens op en wordt haar bovenlijn wel echt slecht. Het was al niet top meer met haar ongeveer 30 jaar en al jaren met pensioen, maar ze word nu echt oud :(:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:03

Als ze hier lusteloos wordt of slecht eet verhoogd ik de dosering. Vorig jaar gedaan in dit seizoen. Lijkt nu niet nodig. Vind een waarde van 230 niet bepaald laag overigens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:43

Ik vind 230 ook niet laag. Maar 8 dagen vind ik ook nog wel kort om al significant verschil te merken. Ik zou dit nu even volhouden nog. Nog even doorbijten, anders met een maand nog eens bloed laten prikken voor de waarde.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:22

Oké wellicht doordat de paarden in mijn omgeving allemaal 1400+ hebben dat 230 dan voor mij laag is. Oké dan houden we nog even vol. Ik wil het bloedonderzoek zoveel mogelijk vermijden omdat ze dan in een opvoelbox moet en verdoofd moet worden en dan kunnen we proberen bloed te prikken :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:33

Aanzetten heeft echt wel tijd nodig, die van mij is afgelopen winter ook erg ingevallen door achteraf een slechte partij hooi en de PPID. Maar ze staat er nu weer top bij, heeft echt maanden geduurt voordat ik haar weer mooi op gewicht had, maar als het begin er eenmaal is dan komt dat wel.

Vond alleen het omslagpunt wel lang duren.

Kan je ruin niet af en toe apart dat de merrie rustig kan eten en hij niet te dik wordt. Want dan heb je een probleem er bij straks. Of hem een masker op doen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:43

Blaze1994 schreef:
Oké wellicht doordat de paarden in mijn omgeving allemaal 1400+ hebben dat 230 dan voor mij laag is. Oké dan houden we nog even vol. Ik wil het bloedonderzoek zoveel mogelijk vermijden omdat ze dan in een opvoelbox moet en verdoofd moet worden en dan kunnen we proberen bloed te prikken :+

Heb je nu ook zo bloed geprikt? Vraag me af of de uitslag dan uberhaupt betrouwbaar is.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:49

Dat dacht ik ook al, als bloedprikken met zoveel stress gaat dan heb je grote kans dat de waarde daardoor (ook) al een stuk verhoogd wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:10

Blaze1994 schreef:

Geen betrouwbare waarde inderdaad. En niet schrikbarend hoog.
Ik zou kijken waar je nog je management en voer kunt optimaliseren en of er nog sprake kan zijn van stress of pijn waardoor de acth verhoogd is.
Die kan al verhoogd zijn door warm weer in het najaar.

Gewoon eens alles nalopen en in de winter, bij klachten, nog eens testen. En misschien met een trainer werken aan minder stress bij de dierenarts. Clickertraining bijvoorbeeld.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:25

Maris schreef:
Dat dacht ik ook al, als bloedprikken met zoveel stress gaat dan heb je grote kans dat de waarde daardoor (ook) al een stuk verhoogd wordt.

Ja we hebben geen andere optie helaas. Nu is het gelukt door een soort opvoelbox te maken in de stal en met d'r neus tegen de tralies klem te zetten met een longeerlijn en zonder verdoving (want die slaat dan toch niet meer aan bij haar). Maar dat ging met zoveel poespas en de naald zat er met puur geluk net in een bleef hangen nadat ze met naald en al helemaal door het lint ging.. Elke volgende keer wordt het alleen maar erger. Tandarts en alles gaat ook allemaal in de opvoelbox.
Ze staat naderhand ook helemaal te shaken dus zeker adrenaline.. Maar we hebben geen alternatief -O-. Ik heb echt (clicker) training gedaan tot ik op een geven moment dacht nu zijn we er maar zodra er een vreemde auto/persoon op het terrein komt krijgt ze al die stress van dierenarts - - > pijn. Sowieso laat ze zich niet benaderen door vreemde mensen dus denk dat ze vroeger hele nare dingen mee gemaakt heeft :knuffel:. Het zit echt heel diep en dat haal je er niet zomaar uit bij een 29 jarige dame met pit..
Na verdoving (andere keer) voor 5 trekpaarden draafde ze toen nog het terrein over }:0 dus had eigenlijk gehoopt deze hele dans te ontspringen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:18

Pony staat sinds zaterdag op Pergoquin. Maar ik vind m zo met lange tanden eten. Het was nooit echt een vreetzak, al heeft hij er wel het postuur voor. Hij is echt zijn grapjes kwijt en merk nog geen verschil, snap ook dat dat nog wel even kan duren. Maar maak me echt zorgen, pony is compleet aan t veranderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:34

Oh dat is niet leuk als 'ie zo een beetje lusteloos oogt.... hopelijk zit er wel verbetering in binnenkort.

Ik kan niet echt zeggen of het voor Rena wat doet, haar halve pilletje.
Het geven van het pilletje viel samen met het einde aan het te warme weer.
En sinds 2 dagen hebben we er een Shet veulentje bij op de wei en dat is toch ook een verandering in de activiteiten op de wei. Dus ben wel benieuwd wat het bloedonderzoek aangeeft over een paar weken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:39

Ja zeker of je niet weet of en wanneer er verbetering komt. Dit is niet mijn eerste paardje met cushing. Heb mijn grote merrie toen zien veranderen in een soort zombiepaard. Ik heb tot nu toe ook nog geen wauw effect gehad van de pergolide bij mijn paarden, dus ben sceptisch. Maar wul het wel proberen.

Graze doet hij wel graag, dus dat laat ik m 2 keer per dag een uurtje doen, mits het fructaan niet te hoog is en op een doorgeschoten wei.
Ik weet soms niet of hij nu moeilijk loopt door de artrose of toch wat hb, ik denk ook het laatste. Ik hoop maar dat hij opklaart.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:43

Die zombie neiging / zich een beetje in zichzelf keren herken ik wel van Rena van de laatste weken dat ze die indruk begon te geven. Ook wat sneller wat bozer tegen de mini. Tja we zullen het wel zien :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:06

Ik moet zeggen uit mijn ervaring was het andersom. Toen ik bloed liet trekken had ik een zombie paard op de weide. Ondanks alles zat er geen energie in, hij stond er een beetje, speelde niet meer en at al het eten zowat meh op. Nu hij de cushing medicatie krijgt, is het terug zijn oude zelf. Ik ben er tevreden van

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:13

The_Cat schreef:
Ik moet zeggen uit mijn ervaring was het andersom. Toen ik bloed liet trekken had ik een zombie paard op de weide. Ondanks alles zat er geen energie in, hij stond er een beetje, speelde niet meer en at al het eten zowat meh op. Nu hij de cushing medicatie krijgt, is het terug zijn oude zelf. Ik ben er tevreden van

Precies ook mijn ervaring. Mijn 19-jarige ruin was een jaar geleden zo in zichzelf gekeerd. Herkende hem totaal niet meer.... Omdat hij al jaren IR heeft en al 2x eerder getest is, hem nóg maar een keer laten testen. Helaas toen wel positief (waarde van 119).

Gezien zijn mentale toestand en wat ik heb gelezen in het PPID boek van Remco Sikkel, ben ik wel meteen begonnen met 0,5 mg Pergosafe. Hij doet het er geweldig op, veranderde binnen enkele weken weer helemaal in zichzelf. Ik heb er nog geen seconde spijt van, dat ik hiervoor gekozen heb.

Overigens had ik alles al jaren aangepast i.v.m. zijn IR. Ik voer nu wel extra eiwitten bij en hij krijgt een regendeken op in de natte, gure periode. Zoals hij het nu doet, mentaal en fysiek, hoop ik hem nog jaren te zien en van hem te genieten.

Ik ben zelf niet zo van de medicatie, maar soms heb je echt geen keuze meer. Zo zie ik het in het geval van mijn lieve paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:37

Nu kan ik nog weinig zeggen, ben pas een week bezig maar die scepsis komt eigenlijk door de behandeling van mijn andere 2 paardjes. Ik zag toen weinig verschil en moest ophogen en de een werd een zombie en de ander at ook steeds meer met lange tanden. Terug naar de iets mindere dosering dan ging het wel beter maar merkte weinig tot geen verschil.
Maar wil nu proberen en hoop echt dat hij er wat aan heeft.
Maar er spelen meer dingen bij hem zoals dampigheid en veel artrose, is dus soms moeilijk wat nou waar vandaan komt.
We gaan het meemaken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:28

Hij eet nu zelfs geen slobber meer en appel met lange tanden. Ga de pergoquin weer terug zetten naar 1/4
Dierenarts adviseerds gewoon met 0.5 te beginnen, maar heb de eerste dagen toch 1/4 gegeven en toen naar een 0.5
Ik denk toch weer dat het door de medicatie komt.
Grazen doet hij wel goed, hooi eten doet hij minder veel maar wel opzicht prima.
Heb ook tandarts gemaild, was volgende maand sws aan de beurt, om tanden toch uit te sluiten.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:16

Ik kom me hier melden nadat bij mijn 18 jarige ruin PPID is geconstateerd. Wij geven nu sinds een week of 3-4 pergoquin. De dierenarts wilde eerst op een heel tablet meteen maar omdat hij nogal heftig kan reageren op medicatie zijn we gestart met 1/2. Had hier volgens mij ook gelezen dat je beter met lagere dosering kan starten dat te hoog.

Wij (mijn bijrijders en ik) merken wel veel subtiele gedragsveranderingen op die we eerst niet hieraan linkten. Hij is een stuk alerter, loopt vlotter mee, heeft meer oog voor ons, is geïnteresseerd in wat we doen. Ook speelt hij meer met andere paarden en lijkt gewoon beter in zn vel te zitten. Waar het voorheen erin sloop en we dachten dat hij wat ouder werd, lijkt dit nu toch hierdoor te komen.

Binnenkort wil ik ook starten met de supplementen die op de eerste pagina staan om te kijken of we hem daarmee nog verder kunnen helpen. Ik zal niet super actief posten maar lees wel mee.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 30-09-23 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:20

jesito schreef:
Pony staat sinds zaterdag op Pergoquin. Maar ik vind m zo met lange tanden eten. Het was nooit echt een vreetzak, al heeft hij er wel het postuur voor. Hij is echt zijn grapjes kwijt en merk nog geen verschil, snap ook dat dat nog wel even kan duren. Maar maak me echt zorgen, pony is compleet aan t veranderen.

ben je gelijk met een hoge dosering begonnen ? Met lange tanden eten/ niet eten kan namelijk bij de pergolide veil horen. Of terwijl is een bijwerking van de prascend/ pergolide/ pergoquin.
edit : ooh wel lager begonnen lees ik nu. Misschien toch te snel opgebouwd of nog lager beginnen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:39

jesito schreef:
Hij eet nu zelfs geen slobber meer en appel met lange tanden. Ga de pergoquin weer terug zetten naar 1/4
Dierenarts adviseerds gewoon met 0.5 te beginnen, maar heb de eerste dagen toch 1/4 gegeven en toen naar een 0.5
Ik denk toch weer dat het door de medicatie komt.
Grazen doet hij wel goed, hooi eten doet hij minder veel maar wel opzicht prima.
Heb ook tandarts gemaild, was volgende maand sws aan de beurt, om tanden toch uit te sluiten.

Hoe geef je de medicatie?

Hier geef ik de Pergoquin bewust met ander voer dan haar dagelijkse slobbertje en brok, zodat ze geen "nare smaak/associatie" aan haar voer krijgt.
Meestal geef ik de pergoquin met een handje muesli maar soms ook in een banaan, dan weer in een wortel etc.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:46

Ik wist dat m'n merrie slim was maar werd er weer extra mee geconfronteerd.. Appel en de medicatie wilde ze niet meer (dacht ik) dus over op ontbijtkoek. Hoefde ze na 1 keer ook al niet meer..geeft een stalgenootje het gister omdat ik niet kon. Weg was de pil met de ontbijtkoek. Ofwel baasje geeft alleen nog maar vieze dingen -O ze eet niks meer uit mijn hand. Dus vanaf morgen stop ik het gewoon achterin haar keel. Helaas maar anders eet ze dalijk niks meer.

En weet iemand waarom je de medicatie in de ochtend moet geven? Is echt heel onpraktisch

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:51

Ik geef het in de avond, waarom zou je het in de ochtend moeten geven?

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:54

Ik geef het ook in de avond, wel een beetje elke dag rond dezelfde tijd.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:01

Ja de dierenarts zei elke ochtend.. Vergeten te vragen waarom