Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 20:10

In overleg met de arts, de verpleegkundige, mijn vriend, maar vooral mezelf, besloten om zodra ik mesitran heb over te schakelen op de groene leem tip :j
En het wildvlees tegen de lente weg te laten snijden.

Ik zelf zie geen vooruitgang meer, alleen achteruitgang kwa wildvlees. Vanaf 1/10 moet ik terug full time aan het werk (Ookal is mijn lichaam daar niet klaar voor).
Bedoeling was om het vanavond al te doen met vetramil, maar van een fijne bokker nog een fijne vetwrap gekregen om uit te testen, dus dat maar even gedaan. Ook met de regen wat ze voorspellen, dan weet ik dat de zalf zeker blijft zitten.
Wel ga ik het onderbeen nog steeds in een bandage houden. Want moment dat druk weg is word het weer dik.

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wonde bij het paardje van waar ik vorig weekend geweest ben gaat geweldig de goede kant uit. Word kleiner, wildvlees zo goed als weg. Weet niet of ze nog steeds met drukverband en fir tech bandage werken. Maar de updates zijn veel belovend.

Sintara

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:50

Nou de wond maakt gigantische stappen ts! Misschien dat het de moeite waard is om een keer het wild vlees weg te laten snijden inderdaad, maar de diepte is wel weg of niet? Het is echt al heel ver nu

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:27

Ik vind het er heel mooi uitzien. Snap waarom je er iets om wilt houden. Maar ik zou het de komende week met het mooie weer lekker aan de lucht laten opknappen. En ja, dat is dan spannend. Had ik bij mijn jonge merrie toen ook. Maar dat is ook allemaal goed gegaan. Genas daardoor nog sneller

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:43

Poeh wat een verandering zeg, voor mij als buitenstaander.

Hoe gaat het nu met dat gat?
En met de moordaanslagen van je paard richting jou?

Andere vraag: als jouw lichaam full time werk (nog) niet aan kan, bespreek het echt met je leidinggevende en de arbo-arts. Er is echt niemand bij gebaat als je (weer) uitvalt. Jij niet, je werk niet. Soms moet je even een pas op de plaats maken om daarna weer wat verder te kunnen.

Je hebt met heel veel moed en doorzettingsvermogen jouw paard verzorgd en hem gekregen waar hij nu is. Datzelfde mag je ook voor jouzelf doen hé! En ander doet dat niet.

Denk echt om jezelf!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 20:06

Sintara schreef:
Nou de wond maakt gigantische stappen ts! Misschien dat het de moeite waard is om een keer het wild vlees weg te laten snijden inderdaad, maar de diepte is wel weg of niet? Het is echt al heel ver nu

Dat gaan we nu idd doen tegen de lente als het nodig is. Doordat ik terug aan het werk moet en de rest van zijn been duidelijk maakt dat het genoeg is geweest met drukverbanden (Ookal is het zonder drukverband dag erop weer dik en zwart) gaan we het nu proberen zo goed mogelijk te krijgen zolang ik nog thuis ben en daarna overstappen op de groene leem methode

Het kleine gaatje is gelukkig weer open, maar het is door het wildvlees te klein om nog te kunnen testen wat de diepte is. Het is juist iets breeder als een naald. Dus diepte ? Geen idee

FriesWytske schreef:
Ik vind het er heel mooi uitzien. Snap waarom je er iets om wilt houden. Maar ik zou het de komende week met het mooie weer lekker aan de lucht laten opknappen. En ja, dat is dan spannend. Had ik bij mijn jonge merrie toen ook. Maar dat is ook allemaal goed gegaan. Genas daardoor nog sneller

Open laten zonder iets erover met zalf is gewoon absoluut geen optie. Zonder druk verbanden word het weer dik. Zonder zalf of langer als 24h niet behandeld word het weer zwart (en ik kan je zeggen, huid weg moeten snijden op een wonde die net geneest is niet leuk). Gaan we daar naar toe moeten ? Ja, jammer genoeg wel. Maar probeer ik dit zolang mogelijk te rekken in samenwerking met mijn planner ? Ja
Hij staat op randje van bloed armoede, heeft te korten en is in algemeen niet 100%, heeft dan ook het hart probleem waar nog geen duidelijkheid over is. Genezing gaat dus gewoon trager als bij een jong gezond paard.

Rocamor schreef:
Poeh wat een verandering zeg, voor mij als buitenstaander.

Hoe gaat het nu met dat gat?
En met de moordaanslagen van je paard richting jou?

Andere vraag: als jouw lichaam full time werk (nog) niet aan kan, bespreek het echt met je leidinggevende en de arbo-arts. Er is echt niemand bij gebaat als je (weer) uitvalt. Jij niet, je werk niet. Soms moet je even een pas op de plaats maken om daarna weer wat verder te kunnen.

Je hebt met heel veel moed en doorzettingsvermogen jouw paard verzorgd en hem gekregen waar hij nu is. Datzelfde mag je ook voor jouzelf doen hé! En ander doet dat niet.

Denk echt om jezelf!

Het gat is naaldbreed de dagen dat het open is, dus kan de diepte niet meer testen. Maar er komt wel vuil uit als ik het uitspuit. Dus dicht is dat nog niet volledig.
Moordaanslagen ? Cap helpt zeker, maar hij heeft zich er wat bij neergelegd lijkt het haast. Hij probeert nog steeds, daar niet van, maar het is met veel, veel minder kracht als normaal

Waarom ik toch terug aan het werk moet, het is een arbeidsongeval geweest. Verzekering betaalt niet uit. Ik kan dit aanvechten, maar dat vraagt zoveel energie, energie die ik gewoonweg niet heb. Zou ik het winnen ? Zeer zeker, zou gaan om duizenden euro’s. Maar ik heb absoluut de energie en de kracht niet om aan dat traject te beginnen.

Mijn werkgever is ervan op de hoogte, en werkt mee waar mogelijk. Zij staan er ook niet achter, maar zij snappen het wel dat ik financieel gewoon geen andere keuze heb.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:35

Ik weet even niks zinnigs te zeggen volgens mij maar je krijgt wel een hele dikke knuffel van me
:knuffel:

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:10

GUSTIxBILL schreef:
Maar ik heb absoluut de energie en de kracht niet om aan dat traject te beginnen.

Wel om fulltime te gaan werken dan? Lijkt me niet echt veilig met een vrachtwagen op de weg als je niet goed in je vel zit.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:13

Pas goed op jezelf
Je bent een kanjer
Een topbaasje
Ik duim hard voor jullie

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 21:17

Nu mijn vriend thuis is, kan ik weer wat experimenteren ivm wat werkt en wat niet.

Mijn idee is dat wat ik nu doe op de wonde werkt.

Spoiler:
Afbeelding

Vandaag na 24h

YvonneV schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Maar ik heb absoluut de energie en de kracht niet om aan dat traject te beginnen.

Wel om fulltime te gaan werken dan? Lijkt me niet echt veilig met een vrachtwagen op de weg als je niet goed in je vel zit.

De vrachtwagen is de plaats waar ik rust en kalmte vind.
Dat is ook in overleg met de bedrijfsarts van het werk, het rijden zorgt voor rust.

Alles word in overleg met planner, personeelsdienst, huisarts en bedrijfsarts gedaan. Moment dat 1 van die partijen merkt dat niet oké is word ik ook direct op non actief gezet.

Fysiek gaat gewoon de vraag zijn: gaat mijn enkel het trekken. Zo niet gaan ze kijken voor bureau werk in combinatie met rijden. Maar dat ik wel full time aan werk kan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:28

Je schrijft, dat zijn hart niet op orde is. Daarmee is inderdaad de bloedsomloop minder en duurt het genezingsproces langer. Ik vind het er bij de laatste foto beregoed uitzien. Maar er 1 ding wat ik niet helemaal goed begrijp, het is normaal dat vocht e.d. naar beneden gaat om daar door het lichaam te worden opgenomen. waarom dan bandageren.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:05

We hebben onverwachts goed nieuws gehad gisteren. Nieuws waardoor hij een maand langer thuis kan blijven op een manier combineerbaar met mijn werk als ik terug full time ga werken. Hierdoor kan ik het bandageren (met fir tech bandage en onderbandages ipv watten onder de vetwrap. En dit blijft trouwens 36-48h zitten zonder zakken) langer doorzetten om toch dat gat meer tijd te geven van binnenuit dicht te groeien. Voor we poging nr. zoveel doen tot werken zonder drukverband.
Poging nr zoveel gaat trouwens idd de groene leem optie worden samen met honingzalf en zilverzalf na overleg met da.

Vulketan werkt trouwens geweldig. Na 1x 24 was deel van het wildvlees los/eraf tijdens ontsmetten. Rare gewaarwording, weet ook niet of toeval is of niet. Kom ik morgen achter. Zat alleen minder in de tube als gehoopt (namelijk maar voor 1x)
Vandaag geen wissel gedaan, sta er alleen voor en ookal is hij gemoedelijker in zijn waarschuwen geworden, trapt hij niet meer in 1x door en geeft hij mij tijd opzij te gaan, ga ik geen risico meer nemen het alleen te doen.

Dit was het dus gisteren:
Spoiler:
Voor zuiver makenAfbeelding
Na zuivermaken
Afbeelding

En dit na 24h vulketan

En ivm het originele topic: ik weet nog steeds niet welke wrap het is geweest.
Maar voor ons werkt emmers en deze van dochorse het fijnste (gekregen van een lieve bokker om uit te testen. Is net iets soepeler als emmers, maar blijft toch evengoed zitten).

nikkel schreef:
Je schrijft, dat zijn hart niet op orde is. Daarmee is inderdaad de bloedsomloop minder en duurt het genezingsproces langer. Ik vind het er bij de laatste foto beregoed uitzien. Maar er 1 ding wat ik niet helemaal goed begrijp, het is normaal dat vocht e.d. naar beneden gaat om daar door het lichaam te worden opgenomen. waarom dan bandageren.

Het is geen vocht wat omlaag gaat
Jullie zien alleen het onderbeen, maar heel zijn been is op dat moment dik. En waarom ik niet kan stoppen met bandageren ?
Direct zwarte/dode huid binnen de 12h, koorts, de hele rimram, alles erop en eraan in de negatieve zin.
Ik dacht eerst dat het elke keer na het stoppen van de ontstekingsremmers was Ipv het stoppen van het verband. Maar de laatste keer was het terwijl hij er nog op stond.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:13

Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:29

Het lichaam went aan steun van het drukverband he. Als je het eraf laat moet hij het vocht weer op de normale manier gaan afvoeren

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:37

Sintara, dat denk ik ook. Maar ik bedenk dit vanaf mijn pc en mijn ervaringen op dit gebied. Aan de andere kant: elke situatie is anders. TS, sterkte met alles.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:16

Dat is zeker waar :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:22

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:18

Deel 2:https://paulickreport.com/horse-care-category/how-compression-technology-can-help-horses-battling-lymphangitis/

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 16:21

Interessant artikels

Echter werkten we met een compressiepak van Hidez wanneer mogelijk (wanneer het niet gemaakt word), heeft hij 24/24 weidegang (behalve tijdens regen), en is het op beide achterbenen

Tevens is hij getest op bacteriën en infecties, 2x ondertussen, en is er niets in het bloed te vinden.

Waarschijnlijk idd het lichaam wat went aan de druk, echter, zonder de druk kan zijn lichaam het niet aan. Waarschijnlijk door zijn hartproblemen en de hoeveelheid bloed wat hij een tijd terug verloren is (heb ik hier toen volgens mij ook gepost dat het bloed eruit gutste, door de verbanden door, gedurende 24h, en daarna nog een 48h in mindere mate)

We gaan het proberen met de zilverzalf en honing met groene leem aangezien wildvlees tegenhouden niet lukt. Maar we hebben er allemaal een hard hoofd in dat zijn lichaam
het zelf gaat regelen.

Spoiler:
Afbeelding

Dit was het gisteren bevoorbeeld

De wonde van de merrie die ik twee weken terug ben gaan helpen is volledig oppervlakkig, stukken kleiner, wildvlees vrij. Dat merrietje gaat echt de super kant op (en dit met dezelfde behandeling als die van mij)
Als dit zich zo doorzet kan de merrie wildvlees vrij door het leven.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:24

Suc6, als het lichaam de genezing niet oppakt, wordt het een probleem.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 07:54

10h zonder drukverband geprobeerd
Spoiler:
Afbeelding

Dus ik wil niets meer horen van goed bedoelde adviezen over zo de wei op en geen verbanden. Want dan krijg je dit
Staat er niet meer op en sta verder terug als 0

In samenspraak met arts besloten de groene leem zilverzalf combi te proberen. Is 8h goed gegaan…
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 01-10-23 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 07:58

Wow....

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:02

Heel erg heftig.
Ik lees al een tijdje mee en vind het echt verdrietig voor je.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:04

Jeetje wat een ontploffing!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:06

Wow jeetje wat ontzettend heftig!
En wat zul je je machteloos voelen ;(

Dikke knuffel

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:32

Hoewel je er niks mee kunt, wil ik je een dikke knuffel geven, griebels zeg...

Komt dit omdat zijn been zo opzet zonder drukverband, dat door de druk de wond gewoon open splijt?