Helaas moest de dierenarts op de klassieke zondagavond langskomen. Haalde net mijn vierjarige ruin uit de wei, beide achterbenen kneiter dik. Vanaf de kootrand tot de sprong. De dierenarts had alleen tijd om hem vochtafdrijvers en ontstekingsremmers in te spuiten, daarna reed ie met een noodgang weg dus ik ben nog geen cent wijzer over wat het zou kunnen zijn. Weet Bokt misschien raad?
Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken:
- teveel eiwit, alleen staat ie op de wei met graasmasker en hij krijgt alleen pavo condition en gras brok bijgevoerd (tijdens grondwerk) dus lijkt me niet aannemelijk. Dierenarts zei ook dat dit het niet was (niet toegelicht)
- vasculitis, hij heeft op 1 been een wondje wat vasculitis achtig aandoet, maar op het andere been niet, en beide zijn dik... het been met het wondje is wel íets dikker. Wondje zit tussen de kroonrand en kogel in, linksachter, aan de binnenkant van het been
- uitgegleden in de wei?
- einschuss, maar, zelfde verhaal als bij de vasculitis, beide benen zijn dik terwijl er maar op 1 een wondje zit
- een virus zoals equine herpes/rhino, maar behalve die dikke benen is ie klachtenvrij
- iets anders?
Hij loopt een beetje stram maar niet kreupel. Draafde vrolijk op me af in de wei. Is niet duf, niet koortsig, normale eetlust en energie.
Wie o wie?
Alvast veel dank namens deze bezorgde bokker

(De dierenarts ben ik trouwens echt niet blij mee maar dat is een ander verhaal. Ik bel hem morgen op voor meer toelichting en laat evt een andere dierenarts komen. Het enige advies wat ik nu heb gekregen is stappen, maar niet waar, hoe vaak, hoe lang, kortom vrij weinig)