Paard staat ineens met dikke benen achter, van koot tm sprong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Paard staat ineens met dikke benen achter, van koot tm sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 22:30

Dag Bokt,

Helaas moest de dierenarts op de klassieke zondagavond langskomen. Haalde net mijn vierjarige ruin uit de wei, beide achterbenen kneiter dik. Vanaf de kootrand tot de sprong. De dierenarts had alleen tijd om hem vochtafdrijvers en ontstekingsremmers in te spuiten, daarna reed ie met een noodgang weg dus ik ben nog geen cent wijzer over wat het zou kunnen zijn. Weet Bokt misschien raad?

Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken:
- teveel eiwit, alleen staat ie op de wei met graasmasker en hij krijgt alleen pavo condition en gras brok bijgevoerd (tijdens grondwerk) dus lijkt me niet aannemelijk. Dierenarts zei ook dat dit het niet was (niet toegelicht)

- vasculitis, hij heeft op 1 been een wondje wat vasculitis achtig aandoet, maar op het andere been niet, en beide zijn dik... het been met het wondje is wel íets dikker. Wondje zit tussen de kroonrand en kogel in, linksachter, aan de binnenkant van het been

- uitgegleden in de wei?

- einschuss, maar, zelfde verhaal als bij de vasculitis, beide benen zijn dik terwijl er maar op 1 een wondje zit

- een virus zoals equine herpes/rhino, maar behalve die dikke benen is ie klachtenvrij

- iets anders?

Hij loopt een beetje stram maar niet kreupel. Draafde vrolijk op me af in de wei. Is niet duf, niet koortsig, normale eetlust en energie.

Wie o wie?

Alvast veel dank namens deze bezorgde bokker |(

(De dierenarts ben ik trouwens echt niet blij mee maar dat is een ander verhaal. Ik bel hem morgen op voor meer toelichting en laat evt een andere dierenarts komen. Het enige advies wat ik nu heb gekregen is stappen, maar niet waar, hoe vaak, hoe lang, kortom vrij weinig)

Earth

Re: Paard staat ineens met dikke benen achter, van koot tm sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:44

Wat slordig van je dierenarts zeg. :n Ik zou vooral hem even verder om advies vragen en als hij zo dom blijft doen een andere laten komen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:48

Heeft je paard koorts? Temperatuur gemeten? Dan zou iets infectieus goed kunnen. Anders is trauma / voer etc logischer.

Mijn paarden zijn heel gevoelig op mini wondjes en hebben dan gelijk een dik been (einschuss). Als ze comfortabel genoeg zijn dan stap ik ze af 10-20min en koelen van de benen. Bij wondjes het been wel droog maken en evt ontsmetten. Volgende dag na stal zijn ze meestal weer dikker en het zakt met zo’n 3 dagen helemaal af bij die van mij. Wel pijnlijk geef ik ze er metacam bij. Vochtafdrijvers werken acuut heel goed, maar als de prikkel (in dit geval t wondje) blijft wordt het been na stoppen met de vochtafdrijvers gewoon weer dik…

Nou vind ik twee benen wel toevallig, maar het kan goed als hij goed debiel heeft gedaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:30

wondjes in combi met vochtig weer/warm weer. DA nix gezegt over evt koelen en daarna stappen?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 23:38

Bedankt voor het meedenken allemaal!!

@Earth, mee eens, morgen ga ik hem bellen en ook de Lingehoeve.

@Cookie, wat vervelend dat die van jou daar zo gevoelig voor zijn! Idd goed punt over dat de medicatie alleen acuut werkt, wondje moet wel genezen, althans als dat de trigger dan is. Temperatuur niet gemeten helaas, liet ie niet toe, maar hij oogde fit. Morgenochtend weer checken

@speurneus, het advies was idd stappen en koelen. Koelen kan helaas niet, stromend water is voor nu nog een no go. Was ook niet erg zei de DA (waarom raad hij dat dan in de 1e plaats wel aan? Vreemd weer) dus we gaan nu 2x daags aan de hand stappen en verder 24/7 buiten zoals gebruikelijk

NibbitLotus

Re: Paard staat ineens met dikke benen achter, van koot tm sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:32

Mijn jaarling merrie stond vorige week plots met 4 dikke benen. Echt de volledige benen. Verder helemaal zichzelf, wel lichte koorts. Bij haar was het een virusje, na een paar dagen ontstekingsremmer waren ze weer mooi slank.

De dierenarts heeft niks over het wondje gezegd? Lijkt mij ook een beetje sterk omdat het om twee benen gaat maar inderdaad niet netjes om jou met zo veel vraagtekens achter de laten.
Sterkte, hopelijk snel weer slanke benen voor je paard en antwoorden voor jou!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 14:34

@NibbitLotus, wat schrikken dat je merrie ook ineens dikke benen had... echt heel naar.

De dierenarts heeft idd niks over het wondje gezegd. Maar, vandaag is een dierenarts van de Lingehoeve langs geweest (wat een top praktijk en geweldige dierenarts zeg!) en die zei dat het wondje wss te maken heeft met dat ie zichzelf aantikt. Haar oordeel: de oorzaak is lastig te achterhalen maar het meest aannemelijk is een (griep)virus. Dat het door het wondje komt is niet aannemelijk, idd omdat dus beide benen dik zijn en het wondje maar aan 1 kant zit. Door stress is zijn immuunsysteem minder sterk, en hij is nog jong, en nog maar een halfjaar op deze stal. Dus vrij logisch dat hij dan last heeft van een virusje. Ik wist niet dat dat dikke benen kon veroorzaken, maar hee, je leert iedere dag wat bij! We hebben zakjes ontstekingsremmers gekregen in poedervorm voor aankomende 3 dagen. Daarmee zou het klaar moeten zijn.

Deze dierenarts nam echt de tijd om even de mogelijke oorzaken door te lopen, en dus zijn we uiteindelijk uitgekomen op de virus hypothese. Hij liet zich door haar wel temperaturen en had gelukkig geen verhoging, en verder is ie ook lekker zichzelf met genoeg praatjes en energie. Hopelijk dus snel weer dunne, droge benen idd!

Bedankt voor het meedenken allemaal *\o/*