3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:27

Wat vreselijk!
Al aan atypische myopatie gedacht?
Dat treft vooral jonge paarden, en kan heel perceelspecifiek zijn.

Heel veel sterkte met de situatie!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:31

Hoe is het hooi vervoert vanaf Vinkeveen? Heeft er misschien iets in die wagen gezeten?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:46

Wat verdrietig nieuws zeg! Die ijzerstapeling triggert mij ook eerlijk gezegd. Zit bij mij in de familie en leidt bij te hoge waardes tot acuut orgaan falen dus dat past wel bij het klinische beeld. Van grayson waren de waardes niet te hoog, vraag is waren ze wel aan de hoge kant?

Ondanks de nare situatie; goed om te lezen dat beer zo'n respectabele leeftijd heeft (tandloos of niet :D ).

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:47


Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:51

Hi, allereerst wat ontzettend k voor je. Gecondoleerd met het verlies van je twee paardjes. Hoop dat het verder allemaal goed blijft gaan. Fijn dat er zoveel mensen met je meedenken hier op bokt.

Wat ik lees is dat het voedsel door de neus / sonde weer naar buiten kwam. Kan het een slokdarmverstopping zijn geweest? En niet zozeer iets met de darmen zelf? Vooral ook omdat je schrijft dat de darmen van de overleden dieren eigenlijk heel netjes waren. Dus de verstopping lijkt niet in de darmen gezeten te hebben? Of kan het nog zijn dat de darmen verlamd zijn geraakt?
Ik weet bijv dat er in bepaalde luizenbestrijdingsmiddelen amitraz zit, dat kan darmverlamming veroorzaken. Wat ook darmverlamming kan veroorzaken is botulisme. Omdat je zei dat ze uit de sloot dronken, zou het nog kunnen zijn dat ze iets opgepikt hebben net voor de verhuizing?

Ik wens je veel kracht en wijsheid.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:19

Heftig TS. Veel sterkte.
Ik dacht zelf toch ook aan zandkoliek. Ik ken zelf een stal waarbij 4 paarden het kregen in een paar dagen.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:23

Swift schreef:
Ik zag toevallig dit artikel voorbij komen, helaas alleen te lezen door abonnees maar de kop geeft al wel een beeld:
https://frieschdagblad.nl/regio/Nieuw-onderzoek-in-Drenthe-wijst-uit-landbouwgif-verspreidt-zich-ver-van-de-akkers-27385614.html?fbclid=IwAR3MqqdqA1-RK5sDN9IJopcXhEIei0OCClkvJf5F-Bwru7zQ6JD5GlYDFCA

Wellicht is dat nog iets om mee te nemen? In iedergeval heel veel sterkte!

Dit gaat over een ander deel van Drenthe. En zolang de paarden geen grondwater krijgen, is het sowieso niet relevant.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:35

Marigold schreef:
Wat vreselijk!
Al aan atypische myopatie gedacht?
Dat treft vooral jonge paarden, en kan heel perceelspecifiek zijn.

Heel veel sterkte met de situatie!

Hier moest ik ook aan denken.
Wat afschuwelijk zeg, sterkte.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:39

vreselijk, een dikke knuffel!!

Ik weet echt niet of je er iets aan hebt, maar ik ken een plek (paarden stonden er al jaren) waar in een week 2 paarden overleden door zandkoliek. Het schijnt dat de kliniek een verband zag met de natte zomer en pas later meer koliekgevallen. Ik heb geen idee, maar wie weet is het zand naar een andere plek gegaan in de darmen door de verandering van wel weiland naar hooi?
Overleggen met dierenarts lijkt me in deze wel het beste, maar zou vragen of je de rest direct een physillium kuur mag geven? Dan heb je daar in ieder geval iets aan gedaan.

Verder zou ik kijken of je je verhaal kan delen met lokale paardenmensen? Die hebben misschien net een andere kijk op jouw grond / perceel etc, hopelijk kom je dan dichter bij de oorzaak


EDIT: Misschien een beetje vreemde gedachte, maar misschien wil Hart van Nederland hier aandacht aan geven en zijn er dan meer experts die je te hulp kunnen schieten om de oorzaak te achterhalen? Je bereikt in ieder geval een groot publiek

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 20:00

Zandkoliek kunnen we echt uitsluiten. Er is geen zand in de darmen van Saartje gevonden en dat Grayson zijn darmen ook schoon zijn is 99%. Er is nog geen één keer zand meegekomen in de mest en nu weet ik dat dat niet alles zegt, maar echt geen korreltje. Saar haar darmen zagen er perfect uit.

Aan een slokdarmverstopping hebben wij op het moment zelf met Saar ook gedacht en geopperd. Echter was die ook ‘schoon’ en kwamen de andere symptomen daar ook niet mee overeen.

Het is echt een raadsel, bedankt voor het meedenken allemaal!

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:01

Swift schreef:
Ik zag toevallig dit artikel voorbij komen, helaas alleen te lezen door abonnees maar de kop geeft al wel een beeld:
https://frieschdagblad.nl/regio/Nieuw-onderzoek-in-Drenthe-wijst-uit-landbouwgif-verspreidt-zich-ver-van-de-akkers-27385614.html?fbclid=IwAR3MqqdqA1-RK5sDN9IJopcXhEIei0OCClkvJf5F-Bwru7zQ6JD5GlYDFCA

Wellicht is dat nog iets om mee te nemen? In iedergeval heel veel sterkte!

‘Ruim 63 procent van in Drenthe gevonden gewasbeschermingsmiddelen niet landbouw gerelateerd’
5 juni 2020Gewasbescherming47.283 keer gelezen37 reacties
Op de lijst staan ook stoffen uit middelen tegen teken en muggen
Op de lijst staan ook stoffen uit middelen tegen teken en muggen
Met het rapport over de vondst van gewasbeschermingsmiddelen in Drentse natuurgebieden slaan Natuurmonumenten en de vereniging Meten=Weten de plank volledig mis. Ruim 63 procent van de gevonden stoffen is niet landbouw gerelateerd. Dat stelt duurzaamheidsmanager Eric Kiers van BASF.
Bij een onderzoek in vier Natura 2000 gebieden in Drenthe zijn 31 verschillende bestrijdingsmiddelen, biociden en afbraakproducten gevonden door het burgerinitiatief Meten=Weten. Natuurmonumenten (opdrachtgever van het onderzoek) en Het Drentse Landschap geven aan geschrokken te zijn van deze resultaten. Uitkomst van de metingen in natuurgebieden is dat overal, ongeacht de afstand tot de omliggende landbouwgebieden, een cocktail van bestrijdingsmiddelen is aangetroffen.

Consumenten en industrie
In het rapport wordt met een grote beschuldigende vinger gewezen naar de landbouw, als zijnde de grote bron van de vervuilingen. Maar dat is onterecht, stelt Kiers. Hij heeft de lijst met gevonden middelen geanalyseerd en kan niet anders dan concluderen dat bijna 64 procent van de gevonden stoffen niet voortkomt uit de landbouw. Deze stoffen zijn afkomstig uit middelen die worden gebruikt door consumenten en de industrie.

Van de vier stoffen Difenyl, Difenylamine, Fenylfenol-2 en Deet zijn de hoogste waardes aangetroffen in de natuurgebieden. Maar deze vier stoffen worden niet gebruikt in de agrarische sector. „Bijvoorbeeld Deet is een biocide die wordt gebruikt in middelen tegen teken en muggen. Fenylfenol-2 is een biocide die wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel in de industrie.” Antraquinon komt ook niet uit de landbouw, deze stof komt waarschijnlijk uit asfalt. Ook zijn er stoffen gevonden die van nature in planten voorkomen of die ontstaan bij natuurlijke verbrandingsprocessen.

„Maar de landbouw is niet de hoofdschuldige van deze vondsten, dat zijn wij burgers.”

Ook de wijze waarop is gerapporteerd, vindt hij verkeerd. „Normaal gesproken worden waardes gerapporteerd in milligram per kilo, hier is gerapporteerd in micogram per kilo. Hierdoor lijken de waardes een factor duizend hoger. Daarnaast zijn alle metingen verricht op drooggewicht, terwijl normaal met versgewicht wordt gemeten. De planten zijn dus ingedroogd, waardoor de metingen automatisch veel hoger uitkomen.” Als wel op de gebruikelijke wijze was gerapporteerd waren de gevonden waardes veel lager uitgevallen. „Ze kloppen het naar mijn idee bewust op.”

Maar wat hem diep raakt, is dat er met een zware beschuldigende vinger direct naar de landbouw wordt gewezen. „Vooropgesteld, gewasbeschermingsmiddelen mogen niet in de natuur worden gevonden, hoe klein de gevonden dosering dan ook is. Ze horen daar niet. Maar de landbouw is niet de hoofdschuldige van deze vondsten, dat zijn wij burgers. We laten allemaal onze sporen na in de natuur: we rijden auto, we gebruiken make-up, smeren ons in tegen muggen en voorzien onze honden van een vlooienband.” Zijn conclusie: „De schrijvers van het rapport moeten hun huiswerk opnieuw doen.”

Klakkeloos overgenomen
Wat hem ook steekt, is dat een organisatie als Natuurmonumenten maar ook algemene media als dagblad Trouw de conclusies zonder onderzoek of kritische vragen voor waar hebben aangenomen. „Ze hebben geen journalistiek gepleegd, ze hebben alles klakkeloos overgenomen. En dat stoort me mateloos.”

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 20:03

Marigold schreef:
Wat vreselijk!
Al aan atypische myopatie gedacht?
Dat treft vooral jonge paarden, en kan heel perceelspecifiek zijn.

Heel veel sterkte met de situatie!


Dit ken ik vanuit de PSSM, of in ieder geval de symptomen hiervan. Om daar gelijk op in te gaan: ze hadden alle drie geen last van harde spieren, ze hebben niet gezweet of getrild, de urine was mooi helder en had geen afwijkingen in de kleur. Dus qua symptomen past dat weer niet bij elkaar.
Dergelijke bomen zijn hier ook niet in de buurt.

Dus ik denk dat we ook deze kunnen afstrepen..

Zebrastreep

Berichten: 9771
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:04

Kan het komen puur door de verhuizing? Anders soort gras? Plots verandering van wei naar zand?

Het kan wel dat er een bepaalde bacterie zich schuilhoudt in de bodem en of het water.

Edit: ik denk ook als ik de symptomen zo lees en het vergelijk met wat op internet staat dat je paarden in shock zijn geweest omdat ik ook lees dat de slijmvliezen verkleurd waren en de temperatuur omhoog ging. Koliek kan zeker een shock veroorzaken maar meestal bij een draai in de darmen. Bacteriën kunnen dan van de darm in het bloed komen te zitten met als gevolg shock. Vaak heeft dit ook overlijden tot gevolg. Ik heb het één keer mogen meemaken bij andermans paard en het was absoluut vreselijk om te zien. Nadeel is wel dat een oorzaak vaak niet gevonden wordt.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 20:14

Zebrastreep schreef:
Kan het komen puur door de verhuizing? Anders soort gras? Plots verandering van wei naar zand?

Het kan wel dat er een bepaalde bacterie zich schuilhoudt in de bodem en of het water.

Edit: ik denk ook als ik de symptomen zo lees en het vergelijk met wat op internet staat dat je paarden in shock zijn geweest omdat ik ook lees dat de slijmvliezen verkleurd waren en de temperatuur omhoog ging. Koliek kan zeker een shock veroorzaken maar meestal bij een draai in de darmen. Bacteriën kunnen dan van de darm in het bloed komen te zitten met als gevolg shock. Vaak heeft dit ook overlijden tot gevolg. Ik heb het één keer mogen meemaken bij andermans paard en het was absoluut vreselijk om te zien. Nadeel is wel dat een oorzaak vaak niet gevonden wordt.


Wat je als eerste noemt en de wisseling/combinatie van hooi is inderdaad wat de dierenartsen over het algemeen denken.
Ietwat apart is wel dat Reuz (de eerste mini) echt koorts had, maar Saar en Grayson weer niet. Bij Reuz was zijn tandvlees echt bijna zwart op het einde, bij Saar nog goed en bij Grayson zijn tandvlees goed maar in de oogleden duidelijk te rood. Het is allemaal hetzelfde, maar verschilt ook weer zo. Nu waren we er bij Saar wel binnen het half uur bij en stonden we er bij Grays naast, wellicht verklaard dat het feit dat het bij Reuz al verder gevorderd was.

Zebrastreep

Berichten: 9771
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:21

Danuah schreef:
Zebrastreep schreef:
Kan het komen puur door de verhuizing? Anders soort gras? Plots verandering van wei naar zand?

Het kan wel dat er een bepaalde bacterie zich schuilhoudt in de bodem en of het water.

Edit: ik denk ook als ik de symptomen zo lees en het vergelijk met wat op internet staat dat je paarden in shock zijn geweest omdat ik ook lees dat de slijmvliezen verkleurd waren en de temperatuur omhoog ging. Koliek kan zeker een shock veroorzaken maar meestal bij een draai in de darmen. Bacteriën kunnen dan van de darm in het bloed komen te zitten met als gevolg shock. Vaak heeft dit ook overlijden tot gevolg. Ik heb het één keer mogen meemaken bij andermans paard en het was absoluut vreselijk om te zien. Nadeel is wel dat een oorzaak vaak niet gevonden wordt.


Wat je als eerste noemt en de wisseling/combinatie van hooi is inderdaad wat de dierenartsen over het algemeen denken.
Ietwat apart is wel dat Reuz (de eerste mini) echt koorts had, maar Saar en Grayson weer niet. Bij Reuz was zijn tandvlees echt bijna zwart op het einde, bij Saar nog goed en bij Grayson zijn tandvlees goed maar in de oogleden duidelijk te rood. Het is allemaal hetzelfde, maar verschilt ook weer zo. Nu waren we er bij Saar wel binnen het half uur bij en stonden we er bij Grays naast, wellicht verklaard dat het feit dat het bij Reuz al verder gevorderd was.



Wel een lastig raadsel joh! Ik dacht ook altijd hoor persoonlijk dat je dan beter het hooi wat kon mixen met het oude zodat de overgang niet te groot zou zijn net als met krachtvoer als het ware. Het kan wel zijn dat er in het nieuwe hooi toch een dood dier heeft gelegen. Maar dan zou het weer niet logisch zijn dat er maar een aantal overlijden. Het kan ook zijn dat er toch JJK tussen is gekomen en opgedroogd.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:29

IJzerstapeling, is de weide waarvan gehooid is ivm droogte besproeid? Veel grondwater in drenthe is ijzerrijk nl.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:37

Jeetje wat een ellende, gecondoleerd met de minis. Ik ga mee duimen voor Grayson, meer input kan ik ook niet geven dan wat hierboven al allemaal genoemd is.

Laten we hopen dat het gevonden is voor er meer ponys ziek worden. :knuffel:

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:49

Danuah schreef:
Zandkoliek kunnen we echt uitsluiten. Er is geen zand in de darmen van Saartje gevonden en dat Grayson zijn darmen ook schoon zijn is 99%. Er is nog geen één keer zand meegekomen in de mest en nu weet ik dat dat niet alles zegt, maar echt geen korreltje. Saar haar darmen zagen er perfect uit.

Aan een slokdarmverstopping hebben wij op het moment zelf met Saar ook gedacht en geopperd. Echter was die ook ‘schoon’ en kwamen de andere symptomen daar ook niet mee overeen.

Het is echt een raadsel, bedankt voor het meedenken allemaal!

Een paard kan niet braken, feit dat voer uit de neus kwam (verteerd?) Zou er misschien op kunnen wijzen dat er iets van verlamming was op de sfincter bij de maagingang?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:59

Het topic doorgelezen, alles waar ik aan dacht is al geopperd.

Dus veel sterkte, hopelijk komt de tinker er snel weer volledig boven op!
En nog belangrijker, ga je vinden waar het vandaan is gekomen.

Belker

Berichten: 15314
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:02

Danuah, ik kan niks anders zeggen dan je heel veel sterkte wensen. Hopelijk komt er duidelijkheid.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:05

Ik denk absoluut aan een of andere vergiftiging, vooral gezien het snelle verloop.

Ik ken de locatie niet, maar anderen misschien wel, mogelijk is het een idee om foto's en adres van je locatie te delen. I

Lang geleden heb ik voor iemand anders zes geiten gefokt. Hij was weg van onze landgeiten en wilde er graag jongen van. WE hebben ze gefotk, kosteloos, speciaal voor hem, onder voorwaarde dat hij ook de bokjes een goed huis zou geven.

Toen de lammeren en half jaar oud waren zijn ze naar hem gegaan. Hij was er blij mee. Na een jaar hoorden we niets meer. Uit navraag bleek dat alle geiten dood waren. Hij had een virus in zijn stal. Nog altijd vreselijk en zonde. Maar zoiets kan dus ook.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 21:57

Hevonen schreef:
Ik denk absoluut aan een of andere vergiftiging, vooral gezien het snelle verloop.

Ik ken de locatie niet, maar anderen misschien wel, mogelijk is het een idee om foto's en adres van je locatie te delen. I

Lang geleden heb ik voor iemand anders zes geiten gefokt. Hij was weg van onze landgeiten en wilde er graag jongen van. WE hebben ze gefotk, kosteloos, speciaal voor hem, onder voorwaarde dat hij ook de bokjes een goed huis zou geven.

Toen de lammeren en half jaar oud waren zijn ze naar hem gegaan. Hij was er blij mee. Na een jaar hoorden we niets meer. Uit navraag bleek dat alle geiten dood waren. Hij had een virus in zijn stal. Nog altijd vreselijk en zonde. Maar zoiets kan dus ook.


Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik zie het niet zo zitten om ons adres, zéker in deze omstandigheden, zo open en bloot op internet te zetten. Ik weet dat mensen snel en gemakkelijk achter dat soort informatie kunnen komen, maar dat uit mijzelf vrijgeven op Bokt gaat mij een stapje te ver. ;)

Het is allemaal zo frappant omdat er hiervoor ook altijd paarden op dit stuk hebben gelopen. Tot op twee weken voordat wij er kwamen wonen. Paarden van de buren etc: alles is gezond. Het was niet ingericht op paarden, we hebben geen stallen staan en het echt hierop moeten inrichten. Het was ‘gewoon’ een grasland. Paddock paradise gemaakt, kapschuur omgetoverd tot mega grote schuilstal etc.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, wordt allemaal gewaardeerd!

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 21:58

tamary schreef:
IJzerstapeling, is de weide waarvan gehooid is ivm droogte besproeid? Veel grondwater in drenthe is ijzerrijk nl.


Ik ga dit weekend navraag doen hierover. Ik hoor hier om ons heen dat heel veel paarden grondwater drinken, zal je daar dan een filter tussen kunnen zetten oid?

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:03

Ik heb geen idee wat het kan zijn maar heel veel sterkte. Wat een nachtmerrie zeg!

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:10

Danuah schreef:
tamary schreef:
IJzerstapeling, is de weide waarvan gehooid is ivm droogte besproeid? Veel grondwater in drenthe is ijzerrijk nl.


Ik ga dit weekend navraag doen hierover. Ik hoor hier om ons heen dat heel veel paarden grondwater drinken, zal je daar dan een filter tussen kunnen zetten oid?

Testen meteen bij slaan put en dieper boren als nodig. Maar kan best dat gene die put boort ook weet hoe en wat, zeker als die er al flink wat gedaan heeft in die regio. Vraag dus maar in de rondte wie die putten geboort/gespoten hebben en wat de kwaliteit van dat water is.