Plaveiselcelcarcinoom, ervaringen? behandelingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Plaveiselcelcarcinoom, ervaringen? behandelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 09:27

Lang geleden dat ik hier was, google kwam ook al met een aantal topics van andere bokkers die ik ook heb doorgespit uiteraard.

een aantal jaar geleden ook al een keer een topic gemaakt, dit was in 2014. Toen had Zac een tumor bij zijn 3e ooglid dat is verwijderd.

[MD] Ervaringen paard met tumor op 3e ooglid

een paar jaar later heeft hij nog 2 plekjes gehad, 1 op zijn neus en 1 op zijn bil. deze zijn weggesneden en opgestuurd om te bevestigen dat we hier (weer) met plaveiselcelcarcinoom te maken hadden en dit bleek het geval te zijn helaas.
Toen een aantal jaar rustig geweest maar ik ben er altijd alert op bij het poetsen, en nu is er 2 weken geleden weer een plekje ontstaan.
Maar dit keer op een plek waar niet zo makkelijk te 'snijden' is, namelijk op zijn hoofd, ongeveer op de plek waar de (hoge) neusriem over de neus gaat. (zie foto, de 'kaalheid' komt omdat zijn weidegenoten graag aan zijn vliegenmasker lopen te sjorren)

Afbeelding

Hier zit je natuurlijk vrijwel direct op het bot dus weinig vel over om het weer te hechten na het verwijderen.
Ik heb in principe voor volgende week een afspraak staan, maar ik hou er rekening mee dat de dierenarts komt en me verteld dat dit niet weg te snijden is.

Ik ben dus een beetje op zoek naar ervaringen van andere behandelingen, ik las al ergens iets over stikstof? bevriezing? Chemo heb ik ook voorbij zien komen maar dat vind ik wel heel erg heftig.
Wellicht dat iemand met ervaring me meer kan vertellen? want van google word ik nog niet heel veel wijzer.
Gewoon ervaringsverhalen zijn ook meer dan welkom, baal ervan dat het steeds terugkomt toch.

Dott

Re: Plaveiselcelcarcinoom, ervaringen? behandelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 19:26

Helemaal niemand?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:30

Even afwachten wat de da zegt, ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden.
Verder helaas of gelukkig geen ervaring mee, wel bij een hond maar dat kon elke keer gewoon verwijderd worden.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 08:17

Ja ben ook heel benieuwd wat ze ervan zegt. Dinsdag maar afwachten.
Maar hou er in mn hoofd rekening mee dat ik op zoek moet naar een alternatieve methode. Maar daar zal ze me dan vast ook wat over kunnen zeggen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:33

Kennis van mij had paard met een melanoom onder het oor, daar is ook niet veel rek en was groter dan jouw plek, maar is wel weggehaald. In het begin best wel spannend. Maar is wel goed afgelopen. Ze is wel met een hoofdstel gaan rijden wat die plek vrij hield.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 13:16

Sanet schreef:
Kennis van mij had paard met een melanoom onder het oor, daar is ook niet veel rek en was groter dan jouw plek, maar is wel weggehaald. In het begin best wel spannend. Maar is wel goed afgelopen. Ze is wel met een hoofdstel gaan rijden wat die plek vrij hield.

Hebben ze dat wel gehecht dan? Of gewoon open gelaten?

Mijn voordeel is idd denk ik dat ik er vroeg bij ben.
En het zit net boven de neusriem van mn huidige hoofdstel, maar als het kan worden verwijderd dan rijd ik toch niet tot het geheeld is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:06

Ja, dat is wel gehecht. Maar ik geloof dat dat uiteindelijk niet goed gehouden heeft. Maar is al meer dan 10 jaar terug, dus ik weet het niet heel goed meer allemaal :)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:09

Ik denk dat ze dit best weg kunnen halen zonder hechting. Het is zo’n klein plekje. Plaveiselcelcarcinomen zijn hardnekkige dingen, dus beter haal je hem grondig weg.

En anders voor cryo gaan, dat werkt ook mooi, maar hou je ook een wondje over als het bevriende deel eraf valt

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:05

Carcinoom is altijd kwaadaardig en kan zich door bloedbanen en lymfebanen verplaatsen naar andere plekken.
Zulke plekjes moet je altijd uiterst voorzichtig behandelen. De minste aanraking kan ervoor zorgen dat er epitheelcellen in de bloedbaan terecht komen en het dus uiteindelijk op andere plekken weer terug komt. Dat is echt een groot nadeel aan carcinomen.

Je bent er op tijd bij, wacht de dierenarts even af en handel daarop zo snel mogelijk

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:05

Damoiseaux2 schreef:
Carcinoom is altijd kwaadaardig en kan zich door bloedbanen en lymfebanen verplaatsen naar andere plekken.
Zulke plekjes moet je altijd uiterst voorzichtig behandelen. De minste aanraking kan ervoor zorgen dat er epitheelcellen in de bloedbaan terecht komen en het dus uiteindelijk op andere plekken weer terug komt. Dat is echt een groot nadeel aan carcinomen.

Je bent er op tijd bij, wacht de dierenarts even af en handel daarop zo snel mogelijk

Ja. Dat is dus ook precies waarom ik heel alert ben op alle bultjes die ik tegenkom met poetsen. Die carcinomen hebben wel een herkenbare structuur. Dat scheelt, vaak heb ik ze in de gaten als ze klein zijn en kan er snel actie worden ondernomen.

Ga wel zien wat de dierenarts morgen zegt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:05

Cookie2222 schreef:
Ik denk dat ze dit best weg kunnen halen zonder hechting. Het is zo’n klein plekje. Plaveiselcelcarcinomen zijn hardnekkige dingen, dus beter haal je hem grondig weg.

En anders voor cryo gaan, dat werkt ook mooi, maar hou je ook een wondje over als het bevriende deel eraf valt

Ik hoop het maar. Tis een rotplek. Morgen maar even afwachten. Tis gelukkig nog klein inderdaad

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:43

Hoe is het afgelopen?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:48

Ben ook benieuwd! Mijn pony heeft het op zijn penis. Ik ga er niets aan doen, hij heeft al heel veel gezeur gehad met koliek/maagzweren dus operatie durf ik niet aan.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:05

Amy223 schreef:
Ben ook benieuwd! Mijn pony heeft het op zijn penis. Ik ga er niets aan doen, hij heeft al heel veel gezeur gehad met koliek/maagzweren dus operatie durf ik niet aan.

Zelfde hier, op z’n penis en in zijn koker. Ondertussen 3 jaar verder en hij loopt nog steeds vrolijk rond met zijn 21 jaar :) Hij staat op de prednison, ondertussen op hele lage onderhoudsdosis en doet het erg goed zo.
Wat opviel is dat we 1,5 jaar geleden verhuisd zijn, nu ipv koeiengras onbemest gras hebben en de dosis prednison ongeveer naar 1/3 van de hoeveelheid is gegaan. In het voorjaar waren de plekken ook onrustiger dus het loont wellicht om naar voer te kijken.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 19:42

Omdat het een klein plekje was kon het weggehaald en gehecht worden :) dus ons geluk dat ik het op tijd heb gezien.
Liefste paard ter wereld, beetje suf gespoten en plaatselijk verdoofd en hij liet het geworden :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:25

Pfff god zij dank (en ik ben niet eens gelovig).
Nog kleine tip, als je nou de tandarts eens over de vloer hebt, bekijk dan samen ook goed de tong verhemelte en wangen. Soms zitten plaveiselcarsinomen stiekem daar.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 08:09

mrie schreef:
Pfff god zij dank (en ik ben niet eens gelovig).
Nog kleine tip, als je nou de tandarts eens over de vloer hebt, bekijk dan samen ook goed de tong verhemelte en wangen. Soms zitten plaveiselcarsinomen stiekem daar.

Toen hij zn roesje had gehad schachte hij ook uit dus kon ik ook meteen zn penis en koker even goed bekijken en daar was niks te zien gelukkig.