Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:28

MarjanB schreef:
Mastic bestel ik in Griekenland, regelmatig met korting daar veel goedkoper te krijgen

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Met feestdagen vaak 1+1 en heb zelfs een keer 4 euro per 60 gram betaald :+

Wow dat scheelt veel. Nooit problemen met levering oid? En zag het zo snel niet staan maar wat betaal je aan verzendkosten?

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:32

vaaleriee schreef:
MarjanB schreef:
Mastic bestel ik in Griekenland, regelmatig met korting daar veel goedkoper te krijgen

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Met feestdagen vaak 1+1 en heb zelfs een keer 4 euro per 60 gram betaald :+

Wow dat scheelt veel. Nooit problemen met levering oid? En zag het zo snel niet staan maar wat betaal je aan verzendkosten?


Volgens mij 15 euro, maar ja als je zo weinig kwijt bent aan de poeder zelf. Bestel er zelf dan gewoon 6 ofzo en dan nog de helft goedkoper

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:01

MarjanB schreef:
Mastic bestel ik in Griekenland, regelmatig met korting daar veel goedkoper te krijgen

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Met feestdagen vaak 1+1 en heb zelfs een keer 4 euro per 60 gram betaald :+



Welke dosering voer je dan aan een pony van 300 kg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:28

[***] schreef:
Ik begrijp je helemaal hoor Jorienn. Ik vind het ook lastig.

Mijn merrie doet het gelukkig erg goed op alleen hooi en een vit korreltje. Heeft nog genoeg power over..... daarom durf ik het nu zo op deze manier te doen.

Dan helemaal prima toch! Hij is eigenlijk ook iets te rond, maar wel rond en gezond haha. :+

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 01:57

Spaikey schreef:
MarjanB schreef:
Mastic bestel ik in Griekenland, regelmatig met korting daar veel goedkoper te krijgen

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Met feestdagen vaak 1+1 en heb zelfs een keer 4 euro per 60 gram betaald :+



Welke dosering voer je dan aan een pony van 300 kg?


Zelfde als van de mastic

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:53

Stal_Fiore schreef:
nikysa90 schreef:
Als ik de mijne voor het eerst op gras zet, gaf ik voorgaande jaren altijd Phytonics gluco balance bij. Dat breekt een beetje de suikers uit het gras. Over 2 wkn gaat ze weer op gras. Ik wou juist Eric Laarakker weer bellen om te vragen of dat nu (na maagzweertrajecten) nog steeds de juiste weg is. Ik zal morgen zijm antwoord posten.


Ben benieuwd naar zijn antwoord.
Ik geef glucobalance ivm hoefbevangenheid.


Nou Eric gesproken en die geeft aan dat de hoeveelheid monnikspeper in de Glucobalance te laag is om teveel te doen. Hij adviseert mij een paar dagen voor het op gras gaan te geven en als ze er af komt nog 2 dagen door te gaan. Gaat voor mij alleen voor ondersteuning bij een weekwndje weg, waarbij ze een landje krijgt. Normaal staat ze hele jaar op grote zandpaddock, met kuil.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:48

Mijn paard had nog steeds klachten na 4 weken behandeling met omeprazol, en de scopie liet ook nog duidelijk erosie op de maagwand zien. Er is gelukkig dus wel op de juiste manier behandeld. Ik had hiervoor nog geen scopie laten doen.

Nu nog 1 week doorbehandelen met volledige dosis en daarna rustig afbouwen, hopelijk is het dan eindelijk weer rustig.

Ik merk dat mijn paard in de winter toch veel meer stress heeft en denk dat de zweren daardoor ook ontstaan zijn. Het blijft toch wel lastig om dat te managen.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:22

Ik heb even een semi-gerelateerde vraag.
Wat doen jullie met de lege spuiten Gastrogard (of ander merk Omeprazol). Zomaar weggooien mag volgens mij niet ivm medicijnresten?

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:22

marijkiiii schreef:
Mijn paard had nog steeds klachten na 4 weken behandeling met omeprazol, en de scopie liet ook nog duidelijk erosie op de maagwand zien. Er is gelukkig dus wel op de juiste manier behandeld. Ik had hiervoor nog geen scopie laten doen.

Nu nog 1 week doorbehandelen met volledige dosis en daarna rustig afbouwen, hopelijk is het dan eindelijk weer rustig.

Ik merk dat mijn paard in de winter toch veel meer stress heeft en denk dat de zweren daardoor ook ontstaan zijn. Het blijft toch wel lastig om dat te managen.


Ik merk dit ook in de winter bij mijn paard inderdaad. Lastig is dat he? :(

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:36

Bij mijn paard was het in de winter ook altijd lastig. Mijn ervaring is dat voldoende warmte dmv dekens echt scheelt (werd trouwens ook gezegd door de da). En lekker gras is nu eenmaal veel zachter voor de maag dan hooi of voordroog.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:37

henshem schreef:
Bij mijn paard was het in de winter ook altijd lastig. Mijn ervaring is dat voldoende warmte dmv dekens echt scheelt (werd trouwens ook gezegd door de da). En lekker gras is nu eenmaal veel zachter voor de maag dan hooi of voordroog.


Ik merk ook dat een deken scheelt inderdaad. En ik voer dan ook bij in de winter, want anders gaat het echt niet.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:11

De mijne heeft ook veel baat bij (zware) dekens. Iedereen roept op stal altijd dat ik mijn paard zo inpak, letterlijk de woorden “arm paard” naar me toe gesmeten gehad... tja, als ze rustig en met minder ongemak staat als ze een dikke pyjama aan heeft, of in de zomer relaxter is met vliegendeken, wie ben ik dan om haar dat te ontnemen? Geloof me, ik geef mijn geld echt liever aan iets anders uit en ik heb liever dat ze heerlijk kan rollen op d’r huidje... maar je doet uiteindelijk wat het beste is voor je diertje, en meestal weet je dat als eigenaar toch het beste.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:25

kunamosity schreef:
henshem schreef:
Bij mijn paard was het in de winter ook altijd lastig. Mijn ervaring is dat voldoende warmte dmv dekens echt scheelt (werd trouwens ook gezegd door de da). En lekker gras is nu eenmaal veel zachter voor de maag dan hooi of voordroog.


Ik merk ook dat een deken scheelt inderdaad. En ik voer dan ook bij in de winter, want anders gaat het echt niet.


In het algemeen is een winterwei te kaal voor maagpatienten. Dat betekent dus veel bijvoeren of ze -beter nog- op de paddock zetten met onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:02

Mizora schreef:
Paarden moeten veel te veel likken aan een mineralensteen of aan een zoutsteen om voldoende binnen te krijgen. Een mineralenbrok (Pavo vital, vitalbix dc, marstall force, etc) is waarschijnlijk eigenlijk wel echt nodig. Wat het beste past weet ik niet, want ik weet niet hoe de gemiddelde mineralengehalten in Spaans hooi is. 2 handjes nature's best doet daar niets voor. Je moet 0.5kg/100kg lichaamsgewicht aan NB voeren voor de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen (voor Nederlands hooi), 2 handjes is zo'n 100g.

Helaas zie je in Nederlandse stallen ook nog steeds vaak 2x per dag een pluk hooi. Zelfs wel eens een stal (paard dat voor een training tijdelijk bij ons op het erf stond, maar wat gedragsproblemen had. Dus werd ik gevraagd even naar het voer mee te kijken) dat eens per dag een pluk hooi gaf, minder dan een uur kauwwerk. Zelf hooi bijvoeren was absoluut niet toegestaan.

Ik weet ook niet hoe de voerprijzen bij jullie zijn, maar is het een optie om (eventueel in plaats van speedibeet) een aantal kg pavo fibernuggets bij te voeren? Dit kan geweekt. Dat is gewoon geperst (kruiden)hooi. Daarmee verhoog je de hoeveelheid ruwvoer flink en doet hij waarschijnlijk langer met zijn hooi uit de slowfeeder, doordat hij meer verzadigd is. Eventueel flink nat voeren.


Hey, jouw berichtje had ik over het hoofd gezien. Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Stal eigenaresse gaat uitzoeken of het te bestellen is. Zo niet, laat ik het vanuit NL overkomen. Heel fijn, thanks!

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:26

vaaleriee schreef:
MarjanB schreef:
Mastic bestel ik in Griekenland, regelmatig met korting daar veel goedkoper te krijgen

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Met feestdagen vaak 1+1 en heb zelfs een keer 4 euro per 60 gram betaald :+

Wow dat scheelt veel. Nooit problemen met levering oid? En zag het zo snel niet staan maar wat betaal je aan verzendkosten?


Hallo!!, ik zie dat je op zoek bent naar Mastic Horse, ik zie net een bericht via Facebook dat de webshop een korting aanbiedt voor alle formaten. Ik heb net ook besteld, scheelt toch beetje met de prijs, en je ontvangt het tegenwoordig vrijwel de volgende dag. https://mastichorse.nl/

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:49

Het kan raar lopen....
Ik denk dat ik dit topic eerdaags ga ontstippen.

Na aanschaf van mijn Feedingmaster zijn alle klachten verdwenen (durf het eigenlijk bijna niet te typen).... Bizar dat dit zoveel verschil maakt.
Enfin, wilde het wel delen. Wellicht helpt het ook anderen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:21

Ninx wat fijn!!

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:22

Wat fijn zeg! Ik merk ook verbetering met m’n slowfeeder en merk enorm verbetering met het rijden

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:05

@ninx super fijn ! Ik heb ook een feedingmaster besteld!

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:53

Super Ninx!

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:43

De klachten van mijn paard zijn helaas nog steeds niet over. Ik vermoed dat de maagproblemen weg zijn/onder controle zijn (tweede scopie was goed en de flanken zijn ook niet meer ingevallen), maar de darmproblemen blijven. We zijn daarom aan het kijken naar alternatieven, waaronder Den Hoek. Ik zie dat dit vaker wordt geadviseerd in dit topic/op Bokt, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Indien jullie deze hebben, zouden jullie deze willen delen met mij (via PB)?
Ik heb al even gebeld en er werd een andere dierenarts genoemd dan Erik Laarakker. Hebben jullie ook ervaring met een dierenarts anders dan Erik Laarakker?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:29

Angelo_J schreef:
De klachten van mijn paard zijn helaas nog steeds niet over. Ik vermoed dat de maagproblemen weg zijn/onder controle zijn (tweede scopie was goed en de flanken zijn ook niet meer ingevallen), maar de darmproblemen blijven. We zijn daarom aan het kijken naar alternatieven, waaronder Den Hoek. Ik zie dat dit vaker wordt geadviseerd in dit topic/op Bokt, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Indien jullie deze hebben, zouden jullie deze willen delen met mij (via PB)?
Ik heb al even gebeld en er werd een andere dierenarts genoemd dan Erik Laarakker. Hebben jullie ook ervaring met een dierenarts anders dan Erik Laarakker?


Hoi, ik nu vier keer geweest, na 2 gastroscopieën en 14 weken Omeprazole bij reguliere kliniek en niet voldoende opgeknapt. Steeds Erik zelf gehad. Erg tevreden over. Mijn paard wordt behandeld met frequenties en Phytonics Micro comp, lever comp en Gastri comp. Maag lijkt nu rustig. Restklachten komen vanuit de lever. Als je details wilt weten, mag je me altijd pb-en hoor.

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:43

Hebben jullie ervaring met equine 74 gastric?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:35

Ik ben bang dat mijn paard een terugval heeft :(
Hij is met rijden in de bak weer begonnen met extreem staken. Buitenrijden gaat dan weer wel goed. Verder vind ik hem in zijn stal wel wat chagrijniger, maar voor de rest is hij best wel zich zelf.

Heeft iemand een idee hoe snel maagzweren weer terug kunnen keren? Ik zou ook niet zo goed weten wat nu de oorzaak zou kunnen zijn. Maandag wil ik ook weer contact opnemen met de dierenarts.

Ik had gehoopt met onbeperkt hooi. Hij staat denk ik max 3 uur per dag zonder. Krijgt ook nog Ekygard bij.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:42

Terugslag kan denk ik erg snel, zeker als nog niet alles geheeld is of als ze oorzaak niet aangepakt is.

Kan hij naar 24/7 hooi? En hoeveel staat hij buiten? Kun je huisvesting nog veranderen? Heeft hij stress van andere paarden? Wat voer je verder?