Ringworm of regenschurft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:38

Mijn paard heeft al ruim 2 maanden last van deze plekjes. De plekken zitten voornamelijk op zijn rug en kont. We gaan er vanuit dat het ringworm is omdat meerdere paarden hier last van hebben. En het wordt nu ook als zodanig behandeld. Maar ik begin te twijfelen of het geen regenschurft is. Wat denken jullie?

[img]
Afbeelding


Afbeelding
[/img]

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:48

Fotos zijn vrij wazig dus lastig te zeggen of het nu meer schilfering is of echt korsten zijn.
Ringworm is erg besmettelijk, wat beter kan verklaren dat meerdere dieren er last van hebben. Hoe lang en waarmee behandel je en zie je de plekken kleiner worden? Hebben ze er jeuk aan of meer pijn? Hebben ze langdurig in de regen gestaan waardoor de huid week geworden kan zijn?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:02

Rainrot (regenschurft) jeukt behoorlijk en is ook een bacterie die op andere paarden door gegeven kan worden. Je moet ook altijd je dekens etc wassen.
DA die ik destijds had spoot gelijk dectomax in (zonder mijn weten) en gaf aan dat paard altijd vatbaar zou zijn dus moest vooral deken op blijven doen.
Heb de deken er per direct afgehaald en nooit meer opgehad. Nooit meer last van gehad.
Kwam denk ik juist door de deken.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:06

Mijn verzorgpaard heeft momenteel rainrot, die heeft er vooral pijn aan.

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:24

Hutcherson schreef:
Rainrot (regenschurft) jeukt behoorlijk en is ook een bacterie die op andere paarden door gegeven kan worden. Je moet ook altijd je dekens etc wassen.
DA die ik destijds had spoot gelijk dectomax in (zonder mijn weten) en gaf aan dat paard altijd vatbaar zou zijn dus moest vooral deken op blijven doen.
Heb de deken er per direct afgehaald en nooit meer opgehad. Nooit meer last van gehad.
Kwam denk ik juist door de deken.


Dectomax werkt tegen parasieten en niet tegen bacteriën of schimmels, dus dat is geen juiste behandeling voor beide aandoeningen :? Hoewel we het beiden 'schurft' noemen, heeft het niks met mijten te maken.

Wassen van dekens/borstels/dekjes is bij beiden een goed plan, of het nou de bacterie of schimmel is. Beide kunnen via je spullen weer terug komen op je paard.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:33

Deb_bie schreef:
Hutcherson schreef:
Rainrot (regenschurft) jeukt behoorlijk en is ook een bacterie die op andere paarden door gegeven kan worden. Je moet ook altijd je dekens etc wassen.
DA die ik destijds had spoot gelijk dectomax in (zonder mijn weten) en gaf aan dat paard altijd vatbaar zou zijn dus moest vooral deken op blijven doen.
Heb de deken er per direct afgehaald en nooit meer opgehad. Nooit meer last van gehad.
Kwam denk ik juist door de deken.


Dectomax werkt tegen parasieten en niet tegen bacteriën of schimmels, dus dat is geen juiste behandeling voor beide aandoeningen :? Hoewel we het beiden 'schurft' noemen, heeft het niks met mijten te maken.

Wassen van dekens/borstels/dekjes is bij beiden een goed plan, of het nou de bacterie of schimmel is. Beide kunnen via je spullen weer terug komen op je paard.


Van dectomax zijn al diverse paarden gewoon omgevallen. Als ik geweten had wat hij erin spoot had ie gelijk kunnen gaan. Hij gaf aan: iets tegen de jeuk.. Kwakzalver.
Mag duidelijk zijn dat die beste man niet meer in de buurt komt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:01

Mijn paard had hetzelfde. Bleek rainrot en redelijk stevig. Dus antibiotica en penicilline. Paard had er last van. Het is inderdaad ook heel besmettelijk. Paarden mogen dan niet samen en niet in de regen.

Als je pech hebt kan rainrot 2 tot 5 maand duren om te genezen. Ik was dus heel blij dat mijn DA direct ingreep met zware medicijnen waardoor mijn paard na 2 weken zo goed als opgeknapt was.

Ik zou DA bellen en laten behandelen.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:47

Kan het niet gewoon schimmel zijn? Zijn het eerst bultjes? Normaal bij schimmel laat vervolgens een plukje haar los met een soort van korstje. Imaverol werkt daar prima tegen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ringworm of regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:21

Bij mijn paard werkte wassen met betadine shampoo ook heel goed.