Verbening hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisa0604
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-11-20

Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:19

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt mijn eerste eigen paard te kopen. Nu heb ik een ontzettend leuk dier gevonden, maar las ik op de keuring toen hij 3 jaar was 'geringe verbening hoefkraakbeen'. Nu is het paard 7 en wil ik hem opnieuw laten keuren.

Toch zit het me niet helemaal lekker. Ik lees dat dit een proces is wat langzaam slechter wordt. Maar ik lees ook dat het paard er helemaal geen last van hoeft te krijgen. Dit paard loopt (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) hartstikke goed. Ben dus wel van plan hem opnieuw te laten keuren. Maar voordat ik dat doe ben ik toch ook wel benieuwd wat hier de adviezen zijn.

Help!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:23

Je kan hem opnieuw laten keuren en kijken of het verslechterd is. Anders dus gewoon niet doen. Het is inderdaad een aflopend proces, het wordt niet beter, alleen maar slechter. Als er echt helemaal niks veranderd is in die 4 jaar zou je misschien nog heel voorzichtig iets kunnen overwegen. Anders laten staan. Je moet geen problemen kopen, die komen toch wel.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:27

Oei, ik heb daar niet zulke goede ervaring mee, ik zou het paard daarop laten staan.
Wat is er tot nu toe met het paard gedaan?

Ik heb een 4-jarige met ddit gereden. Die had altijd pijn bleek achteraf. Luchtzuigen, snel omhoog komen, tong over het bit, moeilijke aanleuning, onbestuurbaar. Maar was niet echt kreupel, heel soms wat onregelmatig en teugelkreupel. Maar door de problemen op de foto laten zetten.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:38

Daar heb ik heel verschillende scenario's mee gezien.
o.a een paard dat er nooit een dag kreupel om heeft gelopen en 30 is geworden. Een andere was met 7 jaar op, over, uit...
Welk ras/stamboek is het?

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:49

Ik heb er paard gehad met verbeend hoefkraakbeen. Liep/loopt Z2/ZZL niveau is nu 10 jaar en nog nooit een pas last van gehad. Heb hem nu verkocht is 2x gekeurd en zat geen verschil in de oude en nieuwe foto’s en positief verkoopadvies vanuit 2 onafhankelijke dierenartsen (zelfs 1 uit het buitenland).
Ik heb er bij dit paard groot vertrouwen in dat dit paard hier geen last van gaat ondervinden. Gezien leeftijd en trainingsniveau. Ik zou een paard er niet snel om laten staan als het op de foto’s niet erger is geworden en binnen de perken is. Ga vooral af op het advies van een dierenarts die je vertrouwd.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:02

Zou gewoon keuren en dan kijken. Ik heb een 4 jarige met kleine hoefkatrol artrose. Een 2tje. Je wil de gok nemen of niet. Ik heb gekozen van wel omdat alles mij aanstond aan haar. Als ze er last van krijgen noem ik het “pech” en dan kijk ook ik weer verder naar oplossingen/ veranderingen die haar kunnen helpen. Met goede verzorging, voer en training red je een hele hoop