Milde tot matige artrose in spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 00:35

Hallo iedereen!!

Recent is m’n paard van 8 jaar oud naar de kliniek geweest na langdurig staken. Ze heeft de diagnose gekregen: milde tot matige artrose in het spronggewricht, verminderde kwaliteit van linkerknie door compensatie. Ik heb haar gekocht op 3,5 jaar en heb nooit zwaar werk met haar gedaan daar haar opleiding niet van een ‘leien’ dakje ging. Ze kent dus echt basis basis, niets meer (continu al staken, problemen).
Nu worden er opties gegeven qua behandeling want de artrose gaat natuurlijk niet meer weg en blijft verdergaan:

- inspuiten met ontstekingsremmers (kan maar aantal keer want kan ook het kraakbeen kapot maken na enige tijd)
- stamceltherapie

Heeft iemand hier ervaringen mee? En kent iemand supplementen die je kan geven om het toch te ondersteunen? Ze is nog maar 8 jaar en het zou fijn zijn als we nog leuk kunnen rijden. Als dat niet gaat, mag ze de wei op natuurlijk.

Super bedankt!

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:45

Dat klinkt als een zorgelijke diagnose.
Natuurlijk hoop ik voor je dat er een goede oplossing is, maar dat staken op jonge leeftijd geeft wel te denken.
Artrose ontstaat niet altijd door slijtage/ouderdom.
Zijn de rug en hals ook op de foto gezet?

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 05:58

Bij mijn merrie zijn er stamcellen ingespoten in haar knie nadat ze in een knie een cyste had (daar is ze ook aan geopereerd) en deze enige slijtage kende. Dit betrof een merrie die qua gedrag niet makkelijk was en hoewel de ingreep en het inspuiten succesvol waren (was weer geschikt als sportpaard), is ze qua gedrag niet makkelijker geworden. Ook niet toen ik haar door iemand anders liet trainen bijv. Ik zou zelf in jouw situatie wel goed in kaart willen hebben wat de kansen op (aanzienlijke) verbetering zijn en wat die verbetering dan inhoudt in potentie (nog 2 jaar als recreatiepaard? Of nog 10 jaar?)

Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:17

senna21 schreef:
Dat klinkt als een zorgelijke diagnose.
Natuurlijk hoop ik voor je dat er een goede oplossing is, maar dat staken op jonge leeftijd geeft wel te denken.
Artrose ontstaat niet altijd door slijtage/ouderdom.
Zijn de rug en hals ook op de foto gezet?



Dat klopt. Mentaal zal er ook wel wat meespelen waar we rekening mee moeten houden. De dierenarts zegt dat er iets van een trauma met dat linker been is gebeurd maar weet zelf niet wanneer of wat.
De rug was goed. Hals is ook op de foto gezet omdat die klinisch pijnlijk was maar daar is niks bijzonders uitgekomen. Wel stijf omdat ze haar hoofd enorm naar boven heeft gedragen aan het begin van haar opleiding. Hier hebben we wel op gewerkt!

Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:22

sphinxie schreef:
Bij mijn merrie zijn er stamcellen ingespoten in haar knie nadat ze in een knie een cyste had (daar is ze ook aan geopereerd) en deze enige slijtage kende. Dit betrof een merrie die qua gedrag niet makkelijk was en hoewel de ingreep en het inspuiten succesvol waren (was weer geschikt als sportpaard), is ze qua gedrag niet makkelijker geworden. Ook niet toen ik haar door iemand anders liet trainen bijv. Ik zou zelf in jouw situatie wel goed in kaart willen hebben wat de kansen op (aanzienlijke) verbetering zijn en wat die verbetering dan inhoudt in potentie (nog 2 jaar als recreatiepaard? Of nog 10 jaar?)



Heel erg bedankt. Ga ik ook zeker eens navragen. Nu heb ik te horen gekregen dat het jammer zou zijn als we het niet behandelen omdat hij geen letsel ziet waardoor haar carrière zou stoppen. Maar hij kan geen garantie geven dat we met haar kunnen rijden. Hij heeft een soortgelijk geval en die doet het met inspuitingen van ontstekingsremmers zeker 1,5 jaar goed. Ben alleen zelf niet echt voor de ontstekingsremmers. Heb het gevoel dat het meer een gok is. Ze loopt verder niet mank en haar buigproeven zijn goed (iets wat je niet verwacht bij spat)

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:00

Ontstekingsremmers werken tijdelijk en kun je niet blijven inspuiten. In dat geval zou ik eerder gaan voor stamcel therapie maar dat zal wel duur zijn en moeilijk als je niet weet wat het resultaat gaat zijn.

Is het spat? of is het echt artrose? want spat kan nog aan elkaar groeien na een lange periode van rust (1,2) jaar en hoeft dan geen problemen meer te geven.

Qua supplementen, glucosamine + MSM is een beproefde combinatie voor artrose. Bij pijn kun je denken aan duivelsklauw maar dan zou ik er niet meer op gaan rijden. Is een pijnstiller maar de slijtage gaat door.

Het feit dat er altijd al problemen zijn geweest is niet gunstig, aan de andere kant is lichte beweging bij artrose wel weer heel goed als management en omdat rust roest.

Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 09:14

Elisa2 schreef:
Ontstekingsremmers werken tijdelijk en kun je niet blijven inspuiten. In dat geval zou ik eerder gaan voor stamcel therapie maar dat zal wel duur zijn en moeilijk als je niet weet wat het resultaat gaat zijn.

Is het spat? of is het echt artrose? want spat kan nog aan elkaar groeien na een lange periode van rust (1,2) jaar en hoeft dan geen problemen meer te geven.

Qua supplementen, glucosamine + MSM is een beproefde combinatie voor artrose. Bij pijn kun je denken aan duivelsklauw maar dan zou ik er niet meer op gaan rijden. Is een pijnstiller maar de slijtage gaat door.

Het feit dat er altijd al problemen zijn geweest is niet gunstig, aan de andere kant is lichte beweging bij artrose wel weer heel goed als management en omdat rust roest.



Heel erg bedankt voor je reactie en voor de tips.
In het verslag kregen we dit:

Degeneratieve arthropathie van het distaal intertarsaal, in mindere mate tarsometatarsaal gewricht, met milde/beginnende subchondrale resorptie/erosie op heden. En degeneratieve arthropathie van het metatarsophalangeaal gewricht.

Spat is osteo-artrose van het tarsometatarsaal -en distaal intertarsaal gewricht in de sprong van het paard.

Met andere woorden konden we het beeld volgens de dierenarts dus omschrijven als ‘spat’.

Ja dat heb ik ook gehoord dat beweging wel belangrijk is. Maar lijkt mij dat ze er pijn van blijft hebben en er toch iets aan gedaan zal moeten worden?

speurneusc

Berichten: 5411
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:47

Dat klopt. Mentaal zal er ook wel wat meespelen waar we rekening mee moeten houden. De dierenarts zegt dat er iets van een trauma met dat linker been is gebeurd maar weet zelf niet wanneer of wat.
De rug was goed. Hals is ook op de foto gezet omdat die klinisch pijnlijk was maar daar is niks bijzonders uitgekomen. Wel stijf omdat ze haar hoofd enorm naar boven heeft gedragen aan het begin van haar opleiding. Hier hebben we wel op gewerkt![/quote]

trauma aan knie kan al tijdens veulentijd gebeurt zijn, bv met spelen laten ze zich wel eens op de knieën vallen en als dat beetje te hard is gegaan kan dat schade opleveren. Tegenwoordig is het tendens om ze in opfokkampen te stoppen, met mekaar kunnen ze lekker spelen en mekaar opvoeden... maar dan gebeuren dit soort dingen veel meer, in grote stallen met meerdere veulens spelen op het beton en zich dan laten vallen, maar ook bij gaan liggen op beton, bestrating of misschien net daar een steen in de wei..

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:19

Speurneusc, ik denk dat ze met knie de achter knie bedoelen, dat lijkt me logisch.

Ik vind het een moeilijk iets ts. Je paard is altijd al moeilijk geweest, is het dan nog de moeite om er mee aan het dokteren te gaan. Met andere woorden, krijg je hierna een paard terug wat wel braaf en rijdbaar is, en moet je dat willen. Dus hoe ver moet je gaan. Een moeilijke kwestie als je het mij vraagt. Ik zou haar denk ik een jaar op de weide zetten minimaal en daarna eens foto's laten maken hoe het eruit ziet. Aan de hand daarvan beslissen of je verder gaat.

Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 10:23

Earth schreef:
Speurneusc, ik denk dat ze met knie de achter knie bedoelen, dat lijkt me logisch.

Ik vind het een moeilijk iets ts. Je paard is altijd al moeilijk geweest, is het dan nog de moeite om er mee aan het dokteren te gaan. Met andere woorden, krijg je hierna een paard terug wat wel braaf en rijdbaar is, en moet je dat willen. Dus hoe ver moet je gaan. Een moeilijke kwestie als je het mij vraagt. Ik zou haar denk ik een jaar op de weide zetten minimaal en daarna eens foto's laten maken hoe het eruit ziet. Aan de hand daarvan beslissen of je verder gaat.



Bedankt voor het meedenken! Snap je reactie wel en heb daar ook al over nagedacht. Een jaar/ paar jaar lekker buiten kan ook enorm veel goed doen. De ontsteking die de artrose geeft zal wel door blijven gaan. Zou je daarvoor iets van behandeling doen of gewoon de wei op?

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:55

Dus spat met artrose als ik het goed begrijp...moeilijk, vanwege de spat zou je ze dan beter stilzetten lijkt me maar dat is voor artrose weer niet goed.

In dit geval is wellicht stilzetten in combinatie met een ontstekingsremmer wel aan te raden. Een jaar rust voor de spat met ontstekingsremmers voor de artrose en dan na een jaar kijken of de spat aan elkaar gegroeid is en de artrose rustig. Dat zou ik doen denk ik.

Anoniem

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:22

Mijn 6jairge heeft atrose in de kogels linksvoor het ergste. Die hebben we ingespoten en verder staat ie op glucosamine msm. Het lijkt goed te gaan. Mocht het na de nieuwe blessure nog niet goed zijn kan er nog ingespoten worden met een soort gel ofzo wat tussen het gewricht gaat zitten (soort vervanging van kraakbeen denk ik dam). Wij hebben ook nooit meer als echt beginsel van de basis gedaan. Maar door zijn extreme scheefstand van de hoef kan dat voor atrose gezorgd hebben. Het is prima te behandelen en er valt ook nog prima mee te rijden. Maar hoge westrijd ambities en springen zou ik niet meer doen.

Mijn dierenarts vond b/l niveau dressuur een prima streven. Recreatief rijden is voornamelijk wat ik wil met hem dus dat komt goed uit

mirim

Berichten: 4415
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:35

Mijn paard (18 jaar bij constatering artrose in hoefgewricht en nu 20 jaar ) doet het heel erg goed op curcumix souplesse van horseflex.
Van stokkreupel , ingespoten en speciaal beslag, naar flinke bosritten op blote voeten.
Ik denk dat je moet zoeken wat bij bouw paard past.
Maar ik zweer bij dit supplement .

Meryl0701
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 22:46

Elisa2 schreef:
Dus spat met artrose als ik het goed begrijp...moeilijk, vanwege de spat zou je ze dan beter stilzetten lijkt me maar dat is voor artrose weer niet goed.

In dit geval is wellicht stilzetten in combinatie met een ontstekingsremmer wel aan te raden. Een jaar rust voor de spat met ontstekingsremmers voor de artrose en dan na een jaar kijken of de spat aan elkaar gegroeid is en de artrose rustig. Dat zou ik doen denk ik.



Hi!
Spat is een bepaalde soort van artrose. De dierenarts gaf ook wel aan dat ‘rust roest’. Het zal ook niet meer herstellen, moeten het vertragen. In de praktijk zien ze niet regelmatig dat er verbindingen worden gevormd dus ‘het aan elkaar groeien van spat’. Wel super bedankt voor het meedenken!!

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Milde tot matige artrose in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:07

Ja dat bedoelde ik inderdaad, het aan elkaar groeien van spat. Kende een aantal paarden waarbij dat wel gebeurd is en die hadden er ook niet zoveel last meer van. Maar het ligt heel erg aan de plaats waar het zit begrijp ik.

Dus in dit geval zou ik dan naar de DA luisteren, begrijp dat het bij jou paard niet op een gunstige plek zit. Als de DA zegt rust roest, dan is gedoseerde beweging wel belangrijk.

In ieder geval werkt inspuiten tijdelijk, de artrose woekert door en volgens mij staat er een max van 2/3 keer inspuiten. Ik zou het denk ik eerst met supplementen proberen en gedoseerde beweging.

Heel veel succes ermee, geen leuke diagnose.