Hoefbevangenheid voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 19:24

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven over mijn shetlander. Ik heb thuis een 3 jarige shetlander staan, nou wordt deze een beetje aan de dikke kant, maar het lukt niet goed om hem te laten afvallen. Ik ben heel erg bang dat hij hoefbevangen kan worden. Nou is het wel zo dat een 3 jarige shetlander nog groeit, maar toch ben ik bang dat het fout gaat. We hebben de shetlander sinds maart en de eerste 2 maanden gingen heel goed. Daarna begon hij een beetje dik te worden dus zijn we maatregelen gaan nemen. Hij staat overdag in de wei op een aardig kaal land en hij heeft de hele dag een graasmasker om in de wei. S' nachts staat hij op stal en krijgt hij rond 19:00 uur een heel klein beetje hooi, om 23:00 en om 07:00 's ochtends. Verder krijgt hij een heel klein handje ponybrok voor de vitaminen. We longeren hem 3 keer in de week ongeveer 15 tot 25 minuten, zodat hij lekker in beweging blijft. Ondanks dit alles wil hij nog niet echt afvallen, terwijl we nu al een paar maanden verder zijn.
Hebben jullie misschien nog tips voor wat we kunnen doen? Ook is hij sinds dat we een nieuwe baal stro hebben voor in de stal, stro aan het eten (deze baal is met wat korter stro). Hij eet niet heel veel, maar hij eet wel iets (hier wordt hij natuurlijk ook niet dunner op). Ze zeggen dat stro eten niet heel erg is, maar hij krijgt er wel een beetje een opgeblazen buik van. Is dit heel erg? Of kan hij gewoon op stro blijven staan, totdat deze baal op is.

Ik vind het lastig worden dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:58

ik vraag me af waar hij dan dik van wordt? op kort gras met een graasmasker en een klein beetje hooi. Ik kan me voorstellen dat het dier honger heeft als ik dit zo lees. En een opgeblazen buik kan ook komen door wormen. Wanneer is hij ontwormd?

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:01

We hebben hem nog niet ontwormt bij ons thuis. We hebben hem sinds maart en toen was mijn andere pony net al ontwormd. Die wordt in het najaar weer ontwormd dus dan wouden we de shetlander ook gelijk doen, zodat ze dan gelijk lopen. Maar ik kan dit inderdaad wel even proberen en hem gewoon nu al vast ontwormen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:03

hoe ziet hij eruit, heb je een foto?

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:04

Sorry, ik heb geen foto van hoe hij er op dit moment uit ziet.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:05

Als je een paard dat snel dik wordt in een kale weide zet, gaat zijn lichaam in de 'overlevingsmodus' en gaat hij dus alles vasthouden.
De ponybrok zou ik wel vervangen door een vitamine korrel bijvoorbeeld Marstall Force.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:06

meestal kun je wel zien wat een wormenbuik is. Dus een foto plaatsen kan het verhaal misschien iets duidelijker maken

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:08

Oké naar dat brok ga ik zeker even kijken, bedankt. Verder is het niet zo dat we hem ineens op een kale weide hebben gezet. Hij heeft de hele zomer op gras gestaan met een graasmasker, maar dat gras raakt natuurlijk op. Nu hebben wij 2 weilanden dus wisselen we dat af. De andere wei is nu gemaaid dus eigenlijk pas sinds een paar dagen is de wei wat kaler. Er staat zeker nog wel gras, maar dat raakt natuurlijk op.

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:09

Ik kan morgen wel even een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:10

LauravdHam schreef:
We hebben hem nog niet ontwormt bij ons thuis. We hebben hem sinds maart en toen was mijn andere pony net al ontwormd. Die wordt in het najaar weer ontwormd dus dan wouden we de shetlander ook gelijk doen, zodat ze dan gelijk lopen. Maar ik kan dit inderdaad wel even proberen en hem gewoon nu al vast ontwormen.


Voor de volgende keer dat je een nieuwe krijgt: meteen ontwormen, nog voor hij op je wei komt. Dan neemt hij dat al vast niet mee naar jouw wei en jouw andere paarden.

Eerste foto in dit topic is een typische wormenbuik. [RIJ-ITP] Een jaar van afscheid en nieuwe kansen

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:12

heel erg bedankt, ik ga dan toch maar even een wormenkuur geven denk ik, kijken of dat helpt.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:13

Het beste is toch geen gras geven in de voorjaars en zomermaanden, of heel beperkt in tijd.
Hooi kun je laten testen op o.a. voedingswaarde en suikers (pavo quickscan) want als het hooi te rijk is kun je doen wat je wilt, dan blijven het te dikke pony's. Voor shetjes is het schraalste hooi prima, en dan dagelijks een handvol goede vitaminebrok erbij (Marstall force, Vitalbix DC, Pavo Vital etc )
1,5 % van het LG aan hooi is genoeg per dag. Dus bij een shet van 200 kg is 3 kilo schraal hooi genoeg.
Als hij verkeersmak is kun je ook gaan fietsen. Daar vallen ze ook goed van af. Maar belangrijkste is gras beperken en schraal hooi. ;)

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:43

Hoi, ik heb vanavond foto's gemaakt van hoe hij er nu uitziet. Ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn :)

Ohja wij hebben thuis hele grote stallen waardoor we niet de hele stal bedekt hebben met stro. De voorste helft is geen stro en de achterste helft heeft wel stro. Vandaar dat je nu geen stro ziet op de foto's

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:53

Je hebt geen foto's geplaatst ;)

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:53

Afbeelding
Afbeelding

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:54

Ja ik moest even uitzoeken hoe het werkte :) ik krijg ze alleen niet groter dan dit.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:58

Zoek op YouTube eens naar fatscore your horse. Dan krijg je uitleg hoe je kunt voelen of je paard te dik is of niet.

Verder idd goed ontwormen en de brok vervangen door een vitamine supplement. Ik voer zelf meestal force bij.

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:05

Oké ga ik doen, bedankt!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoefbevangenheid voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:37

Als je een shetlander op lange termijn gezond wil houden dan is gras beperken noodzaak. Vroeg of laat raakt 90% van de shets bevangen op gras. Jonkies kunnen er nog wel tegen maar als ze wat ouder worden gaat het heel vaak fout. En dan blijven ze gevoelig.
Lekker mee gaan fietsen. En over een jaar of wat voor de wagen zetten. ;)

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:40

Ik zie op de foto geen overdreven ronde shet hoor :)
Ik zou gewoon doorgaan met dit regime. Als straks de natte maanden komen en daarna de kou teren ze ook vaak nog een beetje in.