Ervaringen strekpees blessure voorbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwipeert
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-02-19

Ervaringen strekpees blessure voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:31

Haii!

Mijn paard is gevallen laatst en heeft een blessure opgelopen aan de steekpees links voor.
Ik kan hier haast niks van vinden op het internet omdat buig pees blessures veel vaker voorkomen blijkt.

Nu vraag ik mij af hebben mensen hier ervaring mee en kunnen jullie mij tips geven?
Wat mag ik wel met haar doen en wat niet.

Ik ondersteun haar met Glucosomiede en MSM (zwavel) en magnesium
En voor de vocht afvoer kleefkruid wat erg goed zijn werk doet.

Verder wandel ik met haar op het harde en verder staat ze op de wei met een kleine kudde.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaringen strekpees blessure voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:16

Ik heb er ook een staan met een flinke scheur in haar strekpees, maar dan wel achter. Ze is ingespoten met prp. Helaas op eerste controle scan weinig verbetering. Dus nu min of meer besloten om haar in de winter op het land te houden en we wandelen een paar keer per week een stukje op het harde. Ik mocht er van de dierenarts trouwens ook gewoon op, dus soms ga ik er ook op zitten.

Dierenarts was bij mij redelijk positief de eerste keer, maar ik vind het tich wel spannend hoe het gaat herstellen.

Ik heb begrepen dat blessures aan de strekpezen minder opvallen, omdat ze die minder gebruiken/ minder kracht dan bijv de buigpees.

Ik geef haar puur tendo bij, msm en sinds kort sicilium (hoef en pees). En sinds afgelopen week smeer ik met omni milk voor de zwelling (ene keer denk ik zo dat lijkt wel afgenomen, vandaag dacht ik hmm, lijkt weer dikker) Zou het liefst er alles in gooien/smere als het voor verbetering zorgt.

Kiwipeert
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 18:23

Laura_ schreef:
Ik heb er ook een staan met een flinke scheur in haar strekpees, maar dan wel achter. Ze is ingespoten met prp. Helaas op eerste controle scan weinig verbetering. Dus nu min of meer besloten om haar in de winter op het land te houden en we wandelen een paar keer per week een stukje op het harde. Ik mocht er van de dierenarts trouwens ook gewoon op, dus soms ga ik er ook op zitten.

Dierenarts was bij mij redelijk positief de eerste keer, maar ik vind het tich wel spannend hoe het gaat herstellen.

Ik heb begrepen dat blessures aan de strekpezen minder opvallen, omdat ze die minder gebruiken/ minder kracht dan bijv de buigpees.

Ik geef haar puur tendo bij, msm en sinds kort sicilium (hoef en pees). En sinds afgelopen week smeer ik met omni milk voor de zwelling (ene keer denk ik zo dat lijkt wel afgenomen, vandaag dacht ik hmm, lijkt weer dikker) Zou het liefst er alles in gooien/smere als het voor verbetering zorgt.




Ze heeft het al sinds begin van Corona (rond mei/ april) Later kwam de DA op controle en hij zei je mag het weer rustig oppakken met rijden. Dus ik wou gaan stappen. En toen struikelde ze (doordat er minder kracht in die pees zit kon zij zichzelf niet oppakken en viel ze). we Konden weer helemaal overnieuw beginnen. ik ga er nu zeker een jaar niet meer op. Herstel gaat wel goed, zelfs beter dan eerst. Maar het is met pieken en dalen helaas. Nu het kouder is is het gevoeliger en heeft ze weer een min periode

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaringen strekpees blessure voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:28

Ik mocht gewoon rijden vanaf 6wk na de blessure. Ergste zwelling moet eraf zijn maar in principe komt er niet veel kracht of gewicht op die pees. Bij mijn paard kwam het wel door een ongeluk en niet door overbelasting oid.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:35

Kiwipeert schreef:
Laura_ schreef:
Ik heb er ook een staan met een flinke scheur in haar strekpees, maar dan wel achter. Ze is ingespoten met prp. Helaas op eerste controle scan weinig verbetering. Dus nu min of meer besloten om haar in de winter op het land te houden en we wandelen een paar keer per week een stukje op het harde. Ik mocht er van de dierenarts trouwens ook gewoon op, dus soms ga ik er ook op zitten.

Dierenarts was bij mij redelijk positief de eerste keer, maar ik vind het tich wel spannend hoe het gaat herstellen.

Ik heb begrepen dat blessures aan de strekpezen minder opvallen, omdat ze die minder gebruiken/ minder kracht dan bijv de buigpees.

Ik geef haar puur tendo bij, msm en sinds kort sicilium (hoef en pees). En sinds afgelopen week smeer ik met omni milk voor de zwelling (ene keer denk ik zo dat lijkt wel afgenomen, vandaag dacht ik hmm, lijkt weer dikker) Zou het liefst er alles in gooien/smere als het voor verbetering zorgt.




Ze heeft het al sinds begin van Corona (rond mei/ april) Later kwam de DA op controle en hij zei je mag het weer rustig oppakken met rijden. Dus ik wou gaan stappen. En toen struikelde ze (doordat er minder kracht in die pees zit kon zij zichzelf niet oppakken en viel ze). we Konden weer helemaal overnieuw beginnen. ik ga er nu zeker een jaar niet meer op. Herstel gaat wel goed, zelfs beter dan eerst. Maar het is met pieken en dalen helaas. Nu het kouder is is het gevoeliger en heeft ze weer een min periode


Toevallig, die van mij ook sinds begin corona niet goed, maar pas half juni bij DA geweest! En (Ik denk) nog steeds niet goed. Tenminste niet meer zien draven, maar begin augustus nog kats kreupel. De zwelling zat er ook wel behoorlijk lange tijd voordat ze kreupel erop liep.

Dierenarts dacht bij mijne niet aan overbelasting, maar eerder trauma. Maar wie gaat het zeggen?

Laat jij regelmatig scannen dat je kan zien hoe het herstel gaat? Of meer op gevoel qua hoe ze/hij loopt? Wat voor blessure heeft de jouwe?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Ervaringen strekpees blessure voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:42

Ik verplaatst dit topic naar MD waar het beter past.

Kiwipeert
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 18:49

_Nelleke_ schreef:
Ik mocht gewoon rijden vanaf 6wk na de blessure. Ergste zwelling moet eraf zijn maar in principe komt er niet veel kracht of gewicht op die pees. Bij mijn paard kwam het wel door een ongeluk en niet door overbelasting oid.



Een steekpees heb je wel nodig vooral voor om het been recht te houden.
Deze pees loopt helemaal van de elleboog van het paard, diagonaal naar het puntje van het hoefbeen.

Net zoals onze bovenbeen spieren (m.quatriceps) heb je deze nodig om te kunnen staan, opstaan en je evenwicht te bewaren.
Wij kunnen onze knie op slot zetten waardoor deze spier minder belast wordt.

Maar een paard kan dat niet. De knie van een paard lijkt kwa bot structuur/ anatomie op onze pols.
De steekpees wordt idd minder belast dan de buigpees maar om stevig te kunnen staan hebben zij ze wel nodig.

Zoals lopen met hoogte verschillen. Als een paard omlaag loopt komt er veel druk op deze pees om het been niet door te laten klappen.

(natuurlijk heb ik een wei met veel hoogte verschillen waardoor het herstel soms nog moeilijker gaat)