Paard voelt zich beroerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 15:01

Nou, even later dacht ze even dat ik er een weer aan wou doen en stond ze al met haar voetje klaar in de lucht.
Daarom denk ik dat ze haar schoenen niet uit wilde.. Ze heeft alles heel goed door.
Humeur is wel weer opgeknapt inmiddels.

Het hoefbevangenheids verhaal laat me nu niet meer goed los. Vannacht gezocht naar filmpjes van lopende paarden die het hebben, en er zat er een tussen waar het toch echt wel op lijkt. Enige is dat ze zo duidelijk op het harde veel beter loopt, hoeven niet warm zijn, niet zo afwijken, ze niet op de typische manier staat. De zolen worden juist holler ipv boller. En ja, je kunt gewoon alle hoefjes krijgen, je kan de benen alle kanten op bewegen en buigen. Op de tang reageerde ze donderdag helemaal niet (maar toen had ze mss meer pijn van de koliek) , vrijdag nauwelijks. Dat is toch gek?

Ik ben er zelf ook echt ziek van, vreselijk dit |(

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:11

Ik heb eventueel wel filmpjes voor je van mijn merrie die hoefbevangen was (veroorzaakt door cushing) zij reageerde ook niet op de visiteertang. Mocht je dat willen pb dan je nummer maar.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 15:31

Gedaan..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:58

Heeft je paard toevallig geen biggenkruid kunnen eten op de weide?
Of eikels?
Beterschap in elk geval! Hopelijk gaat het snel wat beter.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:02

Mijn merrie wist destijds 2 verschillende dierenartsen op het verkeerde been te zetten. Toen opgeladen en naar Emmeloord. Was vierkant bevangen. Zij liep ook heel vreemd maar atypisch voor bevangenheid. En bij toediening pijnstilling wou ze zelfs graag in draf gaan :(
Als ze aangeeft dat ze die hoefschoenen graag wil dragen dan zou ik toch zeggen dat ze bevangen is

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:42

Moeilijk Sintara!! Je doet zooo je best. :(:)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:44

Mijn merrie heeft ooit deze symptomen gehad : niet eten, duf, willen gaan liggen, kreupel. Met pijnstillers ging het beter maar ze liep nog niet echt regelmatig. Na heel lang zoeken bleek ze aan beide achterhoeven kneuzingen gehad te hebben. Omdat het aan beide kanten was bleef het vaag en soms zo pijnlijk dat ze ging liggen.
Ze heeft 1 beurt op achterijzers gestaan en het is helemaal goed gekomen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:53

Ik weet niet of het al benoemd is, maar waarom laad je haar niet op en zet je haar niet op de kliniek om door te lichten?

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:32

Ben nog steeds wel benieuwd naar een filmpje, of heb je die niet/ wil je niet delen?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:43

Geen maagzweren?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:04

Ze staat er vandaag goed bij, later vanochtend gaat de da weer kijken. Ze had een complete plak hooi op sinds half tien 's avonds *\o/* (van zo'n 300 kilo baal, dus ze heeft behoorlijk dr best gedaan). Ook had ik er een deken op. Ze deed gisteren eerst een paar minuten alsof ze niet kon bewegen in de deken maar dat trok bij, vanochtend liep ze er vrolijk mee rond.

Ze zat net ontzettend te flirten met de ruin aan de overkant

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:26

Wat ontzettend fijn!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:52

Hey Sintara dat zijn fijne laatste updates. Ik hoop zo dat het nu klaar is met haar pijn.

Qua voeten, ze kan heel dunne zolen hebben. Dat had Callas toen ze bij mij kwam ook. Dan voelen ze iedere steen. En krijgen ze gauw kneuzingen. En blauwe plekken doen zeer, dat weten wij ook, laat staan in je voeten. Vandaar dat ze met hoefschoenen fijner loopt, denk ik.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:41

De dierenarts is er net samen met de smid geweest, 1,5 uur na de buut dus toen was ze nog happier. Liet zich in eerste instantie niet eens pakken :+ heeft zelfs gebokt enzo, ze vond zichzelf bijzonder grappig. Na een minuutje dollen was ze wel weer braaf.

Ze lijkt er volgens de da doorheen te zijn. Het stampen komt van wat beestjes, daarvoor kon ik gewoon tedax spuiten zei hij. Wss een weerstand dingetje even, dan kruipt mijt uit het gras erop. Blijkbaar. Als dit niet genoeg werkt krijg ik iets om erop te smeren

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:05

Dieren die op het harde beter lopen dan op zachte grond hebben vaak een probleem met hun pezen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 11:28

Het ziet er echt niet uit als een peesblessure, maar toch door de nattigheid te zijn geweest. Ze loopt nu opeens op zowel zacht als harde ondergrond, ongeacht hoefschoenen even goed. Ik hou wel de buut er nog even in, het is me nog wel erg nieuw dit.

We zouden al een nieuwe paddock krijgen, en ik heb nu net gehoord dat dit volgende week gaat gebeuren! Flink opgehoogd, mooi wit zand bovenop enzo *\o/* dat gaat ze vast heel fijn vinden

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 23:08

Vanavond heb ik haar een uurtje op de wei gezet met een vriendinnetje van haar uit de kudde, daar waren ze allebei erg blij mee. Ze ging zelfs even spelen en rennen 8)7 zag er niet eens heel beroerd uit. Ze hebben de meeste tijd schouder aan schouder gestaan hoor, anders had ik het gestopt. Na het uurtje was ze bekaf en wou ze graag weer terug in haar eigen stukje, maar ze keek toch ook opgelucht. Even wat frustraties eruit, en vannacht kan ze weer rustig bijkomen :)

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:58

Het lijkt de goede kant op te gaan, ik duim voor je

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:29

Dit jaar is hoefbevangenheid wel meer als anders. Ivm droogte en toen regen. Gras groeien ook minimaal stukjes gras bevatten veel fructaan. Veel hoefsmeden weten dit. De ene loopt iets stijver. De mijne was zo ziek dat ze amper at. Niet wou lopen.. 10 dgn metacam. En alleen smiddags de wei op.

Momenteel ook weer regen en kou. Dus mijn paard ook weer in de gaten houden.. Dus hoefbevangenheid kan wel.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:21

Ja ik behandel haar uit voorzorg toch een beetje alsof ze licht hoefbevangen is. Dus geen krachtvoer op twee keer een handje red fibre na (om de bute door te mengen). Zandkuur is ook al voorbij, en verder onbeperkt hooi. Ze heeft een afgezet stuk waar ze zelf haar ding doet. Afentoe loop ik met haar een keer het erf op en af, en verder hou ik haar goed in de gaten.

De tijdspanne waarin ze slecht loopt rondom de tijd van nieuwe buut wordt in rap tempo kleiner en minder erg. Ze liep vanochtend een beetje stram, ontziet rechtsvoor iets.
Maar geen gesteun en gekreun meer, geen stokkreupel gedoe, geen boos gestamp. Gewoon redelijk ontspannen en vrolijk. Misschien durf ik het toch aan om weer naar de metacam terug te gaan.

Ze is ook weer aan het mutsen. Ze had een beetje voer gemorst op haar hooi. Mijn moeder pakt dat plukje hooi en doet het in haar voerbak, want ja de bute moet ze wel goed opeten he. Gaat ze heel secuur alle sprietjes hooi oppakken, loopt naar de hooibak, legt het precies terug waar het vandaan komt en gaat dan pas weer verder met de voerbak :'). Zo van, dat deed ik expres hoor, dat hoort daar

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 15:01

Ze loopt weer helemaal goed, zonder pijnstiller. Vrolijk, energiek, je zou niet denken dat ze iets heeft gehad.

Zo apart, maar ik ben er heel blij mee!

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:02

Wat een fijne update Sintara!!!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 15:09

Ja bijzonder he. Ik was al een paar dagen bezig met haar weer terugzetten in de groep, daar staat ze nu weer volledig in sinds gister. Dat vond ik ook wel weer eng, maar ik kan haar niet in bubbeltjes plastic houden..
Soms lijkt ze moe dus ik zet haar voorlopig nog zeker niet aan het werk. Maar ja, als dat alles is, als je bedenkt hoe ze nog maar een paar dagen geleden erbij stond. Genoeg redenen om blij te zijn

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:35

Ik weet nu wat ze had, een zogenaamde 'retracted sole'. Had er nog nooit van gehoord!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:50

wat is dat en hoe zie je dat?