Help! Wat is dit mok/rasp ten einde raad.( Fotos)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Help! Wat is dit mok/rasp ten einde raad.( Fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 14:34

Hallo,

3 weken terug wat korstjes ontdekt in de kootholtes van mijn paard wat zich inneens aardig snel uitbreide..
Mok werd er gezegd. Inpakken tegen de zon en zalf smeren waar antibiotica en ontstekingremmers inzaten. Zo gezegd zo gedaan en na 2 weken gelukkig verbetering. Korsten werden minder.

Zo begon het
Afbeelding

Na tijd
Afbeelding

En nu bijna weg
Afbeelding



Totdat ik op de benen inneens rare plekjes zag, na wat bokt en google werk leek dit precies op cannon bone dermatitis.. Overtollig talg en moest hier niks verder aan doen..

Alleen op 1 been lijkt dit zich nu de laatste paar dagen uit te breiden omhoog.. Is nu ook dik warm en allemaal korsten..

2 dagen met honingzalf gesmeerd maar lijkt niet te verbeteren. Uiteraard komt de dap vanmiddag langs en is verder op de hoogte. Maar jullie een idee wat het kan zijn, of tips kwa behandeling

Hier zie je het begin van die rare plekjes..


Afbeelding


En nu


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ze staat nu niet meer ingepakt omdat ik dacht 35 graden met bandages en onderlappen ook giga gaat broeien..

Ik hoor graag tips, of iemand die dit ook al gehad heeft evt.

Ps hij staat 24/7 buiten.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:37

Oef. Google eens op Vasculitis..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:40

NinaCharlie schreef:
Oef. Google eens op Vasculitis..

Daar moest ik ook meteen aan denken.

Staat er hoog onkruid in de wei? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van vreemde bulten.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Help! Wat is dit mok/rasp ten einde raad.( Fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 14:48

Had idd wel eens topics gevonden erover.. Is dit uberhaupt wel te genezen? Of blijft dit altijd beetje aanmodderen

Kwa onkruid valt t wel mee, wel wat kleine lage plantjes maar niet hoog.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:50

Het is een auto-immuunziekte, dus uit het systeem gaat het nooit. Maar met intensieve zorg en het juiste behandelplan is mijn paard al 1,5 jaar “vasculitis-vrij”. Nu ga ik heeel gauw een stuk hout zoeken om af te kloppen want wat een rotziekte is het.

Edit: kan je van harte aanraden om naar Paardenkliniek Wapenveld te gaan. Als dat te ver weg is dan een kundige dierenarts vragen of ze een biopt afnemen (let op: komt heel nauw en kan daardoor vals negatief uitkomen als ze het niet goed doen) en dan opsturen naar Wapenveld kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:18

Het lijkt inderdaad op een auto-immun probleem of reactie op giftige planten in de wei. Met deze zonkracht is de huid toch al gevoeliger.

Heb je van de dierenarts al eens hydrocortiderm voorgeschreven gehad? Dat is een cortico die de afweerreactie onderdrukt. Mijn pony had er destijds veel baat bij. Eerst smeren tot het weg was en daarna was 1x of 2x aanstippen genoeg voor onderhoud als er een nieuw plekje ontstond. Maar ik weet niet zeker of je het nu ook mag gebruiken in de volle zon.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:21

Mijn eerste gedachten is ook vaculites. In dat geval is inpakken toch echt een must. De beschermers van Cashel zijn ademend en zelf was ik super tevreden over de sol er whinny sokken. Mijn merrie droeg die in de zomer dag en nacht. https://soxforhorses.com/

Hierboven wapenveld een aanrader. Niet uit eigen ervaring, bij ons was het niet super heftig en is het met thuis behandelen opgelost. Zoek ook eens naar de berichten van Horseware hier op bokt. Zij heeft er helaas ook ervaring mee en haar tips hebben ons goed geholpen.

Ze is nu al weer 2 zomers vrij van de plekken *klopt af*

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 15:38

Super van alle reacties en tips.

Ik twijfel idd weer aan het inpakken..
Maar 24,7 inpakken lijk mij ook niet echt wat. Om snachts af te laten en overdag in te pakken weet ik niet of mijn pensionhouder dit wilt doen.

Had van die rambo protectors gekocht maar schuiven en zakken af en zorgt weer dat alles open ligt.. Enige wat helpt is bandageren.. En springschoenen om voor de kootholtes.


Hydrocortiderm zal ik idd straks navragen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:46

Mijn paard heeft ook een soort gelijk iets en dat bleek een huidallergie te zijn door een auto immuunprobleem.
Regulier heb ik van alles geprobeerd maar het werd niet beter, uiteindelijk bij Den Hoek terecht gekomen en toen hebben we het aardig stabiel kunnen krijgen.
Het is soms maanden weg en dan ineens zitten er weer wat plekken, maar zo erg als in het begin is het tot nu toe nog niet terug gekomen.

Je moet zorgen dan je het immuunsysteem van binnenuit sterker maakt en zuiver voer geeft.
Ik geef de immuboost druppels van phytonics en regelmatig de livercomp druppels.
In het begin heeft hij steeds specifieke druppels voor hem gemaakt gehad.

Ik smeer de plekken na van alles geprobeerd te hebben met Zinkolie en Bepanthen.
Die van mij moet ik niet wassen met betadineshampoo, dan wordt het alleen maar erger.
Als strooisel werkt bij hem houtvezel het beste, dat is zacht.

Succes!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:47

Wat je ook kan doen is de witte benen helemaal insmeren met groene klei. Mijn merrie heeft dit ook, althans zij verbrand ook op dr witte benen in de zomer en in de winter krijgt zij altijd mok in de kootholtes. In de zomer smeer in dr witte benen helemaal in met klei, iedere dag smeer ik bij en om de 3 dagen was of borstel ik het eraf. Daarna gaat weer de nieuwe laag erop. In de winter smeer ik alleen de kootholtes in. Dit werkt vooralsnog het beste bij mijn merrie.