Onderzoek schade bij rijpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 14:53

Hey bokkers,

een tijd terug is er een onderzoek geweest over fysieke schade bij overleden rijpaarden. Ik ben benieuwd wat daar precies uit is gekomen en wat de gedachten hierover zijn vandaag de dag. (Let op, ik weet enkel dat er een onderzoek was en heb vaag wat meegelezen).

Ik kan me namelijk herinneren dat er destijds flink wat argumenten waren tegen het onderzoek, zo zou deze niet helemaal onpartijdig zijn geweest en was er veelal sprake van oudere en/of zware sportpaarden. (Pin me er niet op vast, ik weet het ook niet precies meer).

Andere vragen die ik zelf nog zou hebben zijn:
- Hoe oud waren de wilde en/of onbereden paarden die in het onderzoek werden gebruikt? En hoe zijn zij te komen overlijden? (Mijn gedachtegang: Paarden in het wild worden niet zo oud want als ze wat mankeert worden ze opgevreten in plaats van opgelapt).
- Is er alleen naar sportpaarden gekeken of ook naar recreatiepaarden en verschillende disciplines, tot aan natural horsemanship?
- Is er gekeken naar de intensiteit van rijden, de skills van de ruiter en mogelijk ook het gewicht van de ruiter?

Het is niet mijn bedoeling hele discussies over wel of niet rijden te beginnen, ik ben meer op zoek naar feiten en ben benieuwd hoe betrouwbaar het onderzoek destijds was.

Anoniem

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:02

Ik volg even mee ;), vind dit ook wel interessant..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:17

Misschien even op Science Direct zoeken of je daar het onderzoek kunt vinden? Je kunt dan in ieder geval het abstract lezen, en als je mij de link pb’t kan ik het hele artikel wel downloaden voor je.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:22

Zoek even op Sharon May Davis, die heeft veel dissecties gedaan. Volgens mij bedoel je dat

Orezriver
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-20

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:40

Ben ook benieuwd, sommige landen rijden paarden met 2 jaar al in, zat ook een hele theorie achter...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:51

Maar die Sharon May Davis heeft dat alleen maar bij gedaan bij paarden die toch al ingeslapen werden, als ik me niet vergis.
Dat inslapen is natuurlijk niet zonder reden en kun je natuurlijk niet doortrekken naar elk rijpaard.

Wil je echt onderzoek moet je 100 paarden nemen die je niet gaat rijden, 100 die je wel gaat rijden.
En dan elk jaar foto's en echo's maken. de verschillende trainingsmethodes naast elkaar leggen enz enz.
En zelfs dan is het nog maar een klein onderzoekje.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:15

Sharon-May Davis heeft ook heel veel dissecties verricht bij paarden die niet bereden of waar niet mee gemend was en ook een heel aantal "wilde" paarden.

In Nederland is Zefanja Vermeulen van Equine Studies daar dus druk mee bezig, misschien kan zij je meer inzicht verschaffen m.b.t. je vragen.

Een heel ander onderzoek m.b.t. Rollkur: https://www.propferd.at/main.asp?VID=1& ... 4&NID=2767 , er wordt verwezen naar dit artikel: https://equitationscience.com/equitatio ... equitation , in dat laatste artikel is een link dat opent als PDF met het 14 pagina's tellende document waarover gesproken wordt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:14

Er is net een prachtige site mbt dit onderwerp online gezet: https://nl.ecvmallbreeds.com/
Bijzonder hierop is de samenwerking zowel landelijk als internationaal.

Diep triest hoe hoog het percentage is met afwijkingen.
==============================================

In 2013 kwam Australische onderzoeker Sharon May-Davis naar Nederland en leerde ons over het bestaan van ECVM - oftewel Equine Complex Vertebral Malformation. Deze aandoening in het lage hals gebeid van het paard is buitengewoon complex van aard en daarom is verder onderzoek gewenst.



Het doel van deze website viervoudig:
- Een informatief platform bieden
- Onderzoek bevorderen door het opzetten van een wereldwijde database
- Het verbinden van experts en professionals wereldwijd
- Om zorgvuldige fokkerij te promoten om het welzijn van het paard te verbeteren.

Op deze website staan tal van wetenschappelijke artikelen, webinars & podcasts over ECVM.



Voor verdere onderzoeksinspanningen kunt u uw paard ook bij ECVM registreren in een wereldwijde database. We hopen dat we door het opbouwen van deze database:

- Meer bekendheid creëren

- Diagnostische methoden

- Updaten genen pool, om een nog zorgvuldiger keuzes te kunnen maken in de fokkerij


Ten slotte vindt u ook een lijst met wereldwijde professionals en experts die ruime kennis en
ervaring hebben met ECVM paarden. Deze experts kunnen u helpen bij het bieden van informatie, management-, therapie- en trainingsoplossingen om uw ECVM paard op de best mogelijke manier
te managen. We hopen de lijst van experts en professionals regelmatig uit te breiden!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 01:29

Dank je wel peetstap, dit is precies waar ik naar op zoek was! Ik ga er binnenkort even in duiken!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 02:34

Fijn Peetstap dat je de link geplaatst hebt en verdere info

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:59

Ik volg ook even mee. Dank voor de link Peetstap, heel interessant! Toevallig heb ik al eens contact gehad met Zefanja, wij hebben namelijk vorig jaar bedacht dat we ons paard na zijn dood ter beschikking willen stellen. Hij is nu 18, nog steeds in de bloei van zijn leven en loopt hoewel hij niet het makkelijkste lijf heeft nog als een trein, en we hopen natuurlijk dat hij nog heel wat jaren meegaat. Maar het lijkt ons mooi als er ook na zijn dood nog mensen van hem kunnen leren.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onderzoek schade bij rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:00

Ik weet alleen van een ouder Duits onderzoek bij jonge hengsten waarbij een enorm hoog aantal al voor het rijden KS hadden maar niet perse klinisch een probleem hadden.