Iemand ervaring met het cauda equina syndroom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Iemand ervaring met het cauda equina syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 10:00

Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft.

Het gaat me dan vooral om de diagnostiek, behandeling en prognose.
Uiteraard is de dierenarts erbij geweest, hij heeft dit ook vastgesteld. Het is volgens hem niet geneesbaar en progressief.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Iemand ervaring met het cauda equina syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:26

Is het vergelijkbaar met caudasyndroom bij mensen? Dan zou ik ook niet te lang doormodderen als het niet te opereren is.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 10:33

Polly schreef:
Is het vergelijkbaar met caudasyndroom bij mensen? Dan zou ik ook niet te lang doormodderen als het niet te opereren is.

Wat bedoel je daar mee, dat het niet geneesbaar is?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Iemand ervaring met het cauda equina syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:45

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Caudasyndroom

Ik heb alleen ervaring bij mensen en als mijn paard iets dergelijks zou krijgen zou ik niet beginnen aan een operatie. Buiten dat is het (bij mensen) vreselijk pijnlijk en ook echt een spoedgeval.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:44

Ruim twee geleden heb ik mijn Welsh Cob van toen 5 jaar laten inslapen met heel veel dezelfde symptomen. Zij bleek na autopsie Cauda Equina te hebben gehad. Werd in eerste instantie in quarantaine gezet op de kliniek omdat ze dachten aan de neurologische vorm van Rhino.

Dinsdagavond kreeg ze de symptomen, vrijdag heb ik haar laten inslapen...

Als ik zag hoe hard ze achteruit ging, had dit ook met behandeling nooit meer volledig goed gekomen. Dinsdagavond was ze wat wankel na het rijden, woensdagochtend kon ze niet meer mesten en plassen, 's middags naar de Lingehoeve in quarantaine, 's avonds kon ze niet meer zonder hulp op, vrijdagmorgen toestemming gegeven om haar te laten gaan.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 10:44

suffie schreef:
Ruim twee geleden heb ik mijn Welsh Cob van toen 5 jaar laten inslapen met heel veel dezelfde symptomen. Zij bleek na autopsie Cauda Equina te hebben gehad. Werd in eerste instantie in quarantaine gezet op de kliniek omdat ze dachten aan de neurologische vorm van Rhino.

Dinsdagavond kreeg ze de symptomen, vrijdag heb ik haar laten inslapen...

Als ik zag hoe hard ze achteruit ging, had dit ook met behandeling nooit meer volledig goed gekomen. Dinsdagavond was ze wat wankel na het rijden, woensdagochtend kon ze niet meer mesten en plassen, 's middags naar de Lingehoeve in quarantaine, 's avonds kon ze niet meer zonder hulp op, vrijdagmorgen toestemming gegeven om haar te laten gaan.


Welke symptomen had ze als ik vragen mag?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:19

Zweten, atactisch, achter wijdbeens om te plassen, er kwam niets. Op stal ging ze tegen de wand hangen, liet hoofd hangen, reageerde niet meer op aanspreken. Dit van wiebelig tot alle symptonen in zo'n 6 uur tijd. Op de kliniek ging ze snel verder achteruit. Werd daar gecatheteriseerd en mest afgemasseerd.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 10:17

suffie schreef:
Zweten, atactisch, achter wijdbeens om te plassen, er kwam niets. Op stal ging ze tegen de wand hangen, liet hoofd hangen, reageerde niet meer op aanspreken. Dit van wiebelig tot alle symptonen in zo'n 6 uur tijd. Op de kliniek ging ze snel verder achteruit. Werd daar gecatheteriseerd en mest afgemasseerd.

Dat is wel heel heftig zeg! En dan zo snel achteruit gaan lijkt me helemaal moeilijk om te bevatten

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:48

Jouw paard is er nog steeds? Wat is bij jullie de prognose?

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:31

suffie schreef:
Jouw paard is er nog steeds? Wat is bij jullie de prognose?

Ja klopt. Ze sleept met haar achterbeen, loopt daar ook op kreupel, hapt met aansingelen, heeft een slappe en naar links hangende staart.
En ze wil onder het zadel absoluut niet lopen. De prognose is achteruitgang met euthansie uiteindelijk.

jolanda20
Berichten: 1373
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:02

Hier ook ervaring mee.

Mijn merrie op 7 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Binnen 4 dagen was ik haar kwijt.

Dag 1: koorts en slecht willen eten. Medicatie gekregen
Dag 2: niet willen lopen, hoefbevangen. Heel de apotheker kast ging open. Hoge koorts en nogsteeds slecht willen eten
Dag 3: hele hoge koorts ( bijna 42gr) paard was aan het pompen en leek wel in shock. Nog nooit zo ziek een paard zien staan.
Dag 4: leek in de ochtend beter te gaan. Koort was gezakt en at een beetje.
Paard was zo moe (had 4 dagen niet gelegen) dus ze ging om half 11 liggen. Kwam daarna nog 2x omhoog maar daarna niet meer.
Verlamming van de achterbenen tot 80%.
Blaasfunctie was uitgevallen. Besloten uit haar lijden te verlossen.

Als ze een kans op herstel was, welke heel klein was. Paard zou geen waardig bestaan hebben.

Alle dagen is de arts meerdere keren geweest.. Helaas niet mogen baten

Getest op rhino maar dat was het niet

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:43

Antje12 schreef:
suffie schreef:
Jouw paard is er nog steeds? Wat is bij jullie de prognose?

Ja klopt. Ze sleept met haar achterbeen, loopt daar ook op kreupel, hapt met aansingelen, heeft een slappe en naar links hangende staart.
En ze wil onder het zadel absoluut niet lopen. De prognose is achteruitgang met euthansie uiteindelijk.


Uh, gooi jij een zadel op een atactisch paard?? -O- En dan ben je verbaasd dat die niet wil lopen??

Arm arm beest..

Echt daar begrijp ik niks van

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:09

.[/quote]

Uh, gooi jij een zadel op een atactisch paard?? -O- En dan ben je verbaasd dat die niet wil lopen??

Arm arm beest..

Echt daar begrijp ik niks van[/quote]
Ze is volgens de dierenarts niet atactisch en sinds ze sleept met haar achterbeen rijdt ik niet meer

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:14

Antje12 schreef:
.
Ze is volgens de dierenarts niet atactisch en sinds ze sleept met haar achterbeen rijdt ik niet meer


O gelukkig. Ik schrok hier echt van..

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:10

Troi schreef:
Uh, gooi jij een zadel op een atactisch paard?? -O- En dan ben je verbaasd dat die niet wil lopen??

Arm arm beest..

Echt daar begrijp ik niks van


TS schreef:
Ze is volgens de dierenarts niet atactisch en sinds ze sleept met haar achterbeen rijdt ik niet meer


Ah ok! Ik schrok nogal

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Iemand ervaring met het cauda equina syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 15:55

Iedereen bedankt voor de reacties.
Inmiddels zijn we naar de kliniek geweest voor verder onderzoek. Helaas is hier na foto's en echo's uitgekomen dat ze een afwijking heeft die niet geneesbaar is, maar geen cauda equina.