Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

060606

Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 20:38

Afbeelding

Dierenarts is onderweg

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 20:41

lifaya schreef:
Oef wat is er gebeurd??? Kan het paard nog op de been staan???

Geen idee maar betreffende jaarling is ieder geval door andere jaarling over het hek gejaagd want staat verkeerde weide.
Hangt helemaal los

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 21:13

Lees straks de reacties maar ze is net ingeslapen. Net 1 jaar geworden. Was helemaal doorbroken

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 23:54

Heel erg bedankt allemaal. Doet mij goed. Was verschrikkelijk om te zien. Vooral als ze ging proberen te lopen. Had ze net van weide gewisseld naar wei met schuilstal omdat het zou gaan regenen en was daarna de sloten van de hekken heel ver achter in de weides gaan wisselen. Eenmaal teruggelopen stond deze jaarling in de wei van de buren met het been bungelend aan het lijf. Waarschijnlijk dus over het hek gejaagd /geschopt door de ander maar ik was er niet bij. Dierenarts kwam aanlopen, en heeft gevoeld, maar het was net onder de schouder helemaal doormidden gebroken. Dierenarts heeft direct de spullen gepakt voor het inslapen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 00:25

Domenic16 schreef:
Bij het zien van de been in het openings post, roept dit herrinneringen op bij mij .. Jaren geleden had ik een merrie die precies hetzelfde letsel had opgelopen.. ze was uitgegleden en ook haar schouder was doormidden. Voor zo'n letsel kon maar één besluit genomen worden.

heel veel sterkte TS Y;(

Ja het kan best zijn dat ze is gesprongen met het opjagen en dan uitgegleden omdat het ook net begon met regenen. Maar echt geen idee. Na een trap springen met zo een been lijkt me ook weer niet te doen maar wellicht met adrenaline

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 09:21

Bedankt iedereen. Het gaat om betreffende jaarling als "dader". [OPG] Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons Op dit moment staat ze alleen durf haar ook niet meer met mijn nieuwe jonge paarden te zetten. Wat de bedoeling was. Een optie zou zijn op stal aan mijn huis en overdags apart op de wei, of bij de buren in een groep volwassen paarden. Dit zou haar misschien goed doen maar ben ook bang dat ze daar daarlijk te streng zijn voor haar en ik haar ook kwijt ben. Volwassen paarden pikken dit gedrag niet. Dit is ook 24 7 buiten zoals ze tot nu toe bij mij staat maar dan in een groep van ongeveer 10 volwassen paarden. Daarbij lopen daar ook mensen door de wei om hun paard te pakken. Bij mijn wei kwam alleen ik of een verzorgster. Ik weet nu hoe ermee om te gaan hou haar op afstand tot ik haar zelf wil benaderen voor rangorde maar geen idee of ze dat bij anderen opnieuw gaat proberen. Ik ben bang voor verdere ongelukken. Wat zouden jullie doen?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 09:48

Duhelo schreef:
ik zou haar in die groep volwassen paarden zetten. Die heeft duidelijk nood aan meer leiding en om een goed op haar plek gezet te worden.

De andere mensen op de weide is idd een issue. Geen mogelijkheid om ze met een paar volwassen paarden te zetten (bij voorkeur goed dominante die mooi consequent zijn?)

Op dit moment heb ik zelf geen volwassen paarden. En de groep van buren waar ik bij mag is echt een groep van verschillende pensionklanten. Ze hebben een aantal weides waarin ze wisselen met de hele geoep, is geen optie om aparte groepen te vragen. Daarbij vind ik het al heel tof dat ze uberhaubt het willen proberen terwijl ze van alles op de hoogte zijn. Maar nu ik mag komen begin ik te twijfelen. De pensionklanten zelf gaan het wellicht ook vervelend vinden.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 29-05-19 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 09:52

NatasjavE schreef:
Nou,..ik heb een alphamerrie en zo een zou ik er niet bij willen hebben staan.

Een alpha merrie. Waarin uit zich dat bij jou merrie? Zou dat ook in mijn geval een alpha merrie kunnen zijn? Merkte je dat al vanaf jonge leeftijd?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 11:36

Zo lastig. Ik mag vrijdag komen, echter vind ik het denk toch een te groot risico. Ook al mag het van de buren zelf, ik blijf toch eind aansprakelijk. Tot nu toe is het allemaal op mijn eigen weide apart van mijn huis waar verder ook niemand zomaar komt. Ik ben alleen verzekerd voor honden en paarden die aan mijn huis staan. Daarbij wil ik gewoon de ellende niet opnieuw. Ga mezelf voor me kop slaan na deze verschrikkelijke ervaring. Denk dat ik haar toch een kans bied op stal bij mij aan huis. Hier kan ze dan neus aan neus staan maar niet samen. Ik zal wat eerder moeten beginnen met bepaalde trainingen wellicht. Normaal doe ik het liever rustig aan. Het is ook zo dat ze verder toevallig ook 1 van mijn beste paarden is. Heb er veel verwachtingen van. Kwa karakter dan niet maar ze is ene waar je nog veel van kan gaan horen in de toekomst. Dan vind ik het ook weer zonde om zo op te ruimen. Maar begrijp jullie ook wel, zal wat zijn dat zij toekomst heeft en ze ondertussen anderen de toekomst ontneemt. Mijn ouders zijn haar liever ook kwijt dan rijk, ik woon dan niet meer thuis, maar ze maken zich ontzettend druk dat het eens mis gaat. Ben vaak alleen en als je dan natuurlijk deze verhalen hoort. Trainers zou ik moeten opzoeken, iemand raad dat aan, maar weet niet of je zo een karakter er uit krijgt bij iemand op training. Ik denk dat ik er eerder mee moet leren omgaan.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 29-05-19 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 08:54

Gaat om bijna 2 jarige die uitgroeid tot D pony. Staan op een grote lange weide waar je bijna 10 minuten over doet voor je aan de andere kant bent lopend. Ze kunnen van elkaar afstaan, elkaar ontwijken. Staan al die tijd samen, heb haar als "vriendin" gekocht. Eerst met nog een 7 jarige ruin, die is inmiddels wel een paar weken weg. De bedoeling was de weides voor de opfok te gebruiken, en de 3 jarige aan huis te zetten daar heb ik namelijk minder wei, en meer faciliteiten. Deze week zouden er andere jongere bij komen. Wat wel is en ik ook meeneem als eventuele reden is vlak nadat de ruin verkocht is, hengstigheid kwam kijken. De jaarling was hier de laatste week als een hengst mee bezig, ruiken aan haar plasjes, schrapen en rondspringen rond haar plasjes. Ze hebben de afgelopen tijd gewoon naast elkaar lopen grazen, soms zelf spelen of zelf kriebelen. Maar het zijn nooit hele goede samen geweest, stonden vaker van elkaar af zeker in begin lang geduurt en de jaarling is snel kwaad in de buurt van drinken of eten, of met aandacht. Tot nu toe was dat redelijk normaal gedrag, oren plat en dreigend afrennen of happen in die situaties. Zijn wel meer paarden die dat niet accepteren De laatste week heb ik haar 1 x gericht non stop zien trappen toen was ze om onbekende reden maar veulen kon wegkomen. Dit was geen waarschuwen meer, maar nooit gedacht dat dit wellicht zou herhalen. Ik vermoed dat dit de laatste keer vlakbij de schuilstal in een hoek niet meer kon. Het hek naar de buren is ook half kapot. Ze stond ineens daar.

Zou de hengstigheid meespelen? Merries onder elkaar? Dat het een felle is waar je op je hoede voor moet blijven wist ik al, maar zo kwaad en doelbewust? Wellicht een alpha merrie in opkomst.

Na dat andere topic ben ik natuurlijk nooit meer ontspannen de wei in gegaan dus er is weinig meer voorgekomen. Ze kreeg ook respect voor me na ik met zweep een tijd door de wei liep. Ik kon inmiddels wel aaien in de wei maar zorgde altijd dat ik wat hoger stond en weg kon komen. Ook halster om ging, na een tijdje halster aan te hebben gehouden kon het halster op en af. Eerste periode wel van achter het hek. Hoefsmid ging redelijk. Fotoshoot gedaan ging normaal. Wandelen ook redelijk. Ze kan snel boos worden dat weet ik wel. Raak je haar perongeluk aan met wandelen heeft ze de neiging gelijk te happen. Wordt je boos wil ze trappen of nogmaals happen. Dat doe ik inmiddels met onder en zij kant vast geklikt en kort vasthouden zodat ze niet bij mij kan komen met hoofd of lijf. Ging steeds beter. Laatste tijd is 1 keer voorgevallen dan ze kwam spelen in de wei en hard kwam aanrennen steigeren bokken en niet stopte na mij signalen toen heb ik wat naar haar gegooid kon niet anders. En tijdens aaien, neusje genietend, bij een vriendin ineens happen naar het gezicht dat ging net goed.

Nu zijn er een aantal niet normale dingen gebeurd maar is het ook een tijd wel normaal gegaan. Vind het dus ook lastig om af te schrijven. Ze is momenten zelfs de liefste die ik ooit gehad heb, maar kan ook snel omslaan en heel gemeen zijn. Als het haar zo uitkomt/niet zint? Heb wel besloten haar niet naar de buren te brengen. Bang voor blessures, verschillende mensen in de wei ook jongeren, wil ik niet mee gokken.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 30-05-19 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

060606

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 08:56

De verkoper zegt van niks te weten. Ze zou daar wel 1x hebben aangevallen maar na een klap zou dat over zijn geweest.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 09:06

sanso schreef:
Happen naar gezicht... happen als het haar niet zint.... steigerend en bokkend op je af komen.....

No thank you

Ja het is er wel ene die je continu in de gaten moet houden. Maar er was ook wel verbetering. Daarom wil ik het ook nog wel proberen aan huis, dan moet ik toch meer met haar bezig zijn. In en uit stal. Nu al beginnen met grondwerk e d. Normaal haal ik ze pas later uit de weide maar blijkbaar heeft ze het nodig, leiding. Als ik haar tot 3 jaar laat staan in de opfok en ze ook uitgroeid in breedte is het denk te laat. Als het niet vooruit gaat ken ik altijd nog beslissen haar naar een trainingstal te brengen en als het daar niet gaat eventueel door te sturen zoals anderen hier hebben gesuggereert.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 10:20

De bedoeling was ook dat ik haar zelf zou gaan starten, tussen de paarden. Ik heb lange tijd jonge ruiterss gehad, een juist ruitertje gezocht voor mijn paarden ponys, maar dat is echt best lastig. Ik had dus besloten niet alleen de paarden maar ook de D pony's zelf te gaan starten. Stuk lastiger, maargoed als ze goed zijn en je doet je best kan het wel. Een tweede is wel dat ze dus ook bedoeld zou zijn voor mijn fokkerij, haar halfbroer is pas goedgekeurd ze maakt ook zeker kans (dat denk ik niet alleen zelf, iedereen om mij heen). Maargoed in hoeverre gaat ze nog veranderen, en hoe gaat ze zijn met dracht en veulen aan de voet, hoe gaat het veulen zich ontwikkelen. Ik zou de komende tijd echt even moeten aftasten. Ook wel duidelijk dus dat ik haar niet direct wil opgeven. Jullie hebben in veel opzichten wel gelijk maar afmaken vind ik nog een stap verder. Ben nu al een andere merrie kwijt, zij is een hele goede merrie. Ja het kan twee kanten op. Maar de kans dat er nogmaals wat gebeurd is een stuk kleiner, aldoende leer ik ook met haar persoonlijkheid om te gaan. Inmiddels laat ik niet zomaar mensen bij, ik ben heel alert in omgang met haar, geef geen kans zover dat mogelijj is dat ze mij kan raken, zal haar niet meer samen zetten, alleen neus aan neus.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 10:21

Kymalin schreef:
Het is toch een 1 jarige e pony en die staat bij een 2 jarige d pony of ben ik het verhaal nu helemaal kwijt? %)

Het veulen van de foto is pas 1 jaarling geworden. De jaarling die problemen geeft wordt volgende maand een 2 jarige.

060606

Re: Is dit 100% gebroken of kan het ook uit de kom zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 10:24

Het kan ook zijn dat ik over een maand toch er van af zie, maar hoop dat jullie ook begrijpen, dat ik het toch ook wel wil proberen. Tot nu toe is er ook vrij weinig aan gedaan natuurlijk. Er gebeuren dingen maar je verwacht niet dat zoiets gebeurd en het wellicht echt een groter probleem is dan ik dacht. Je hebt ook in je achterhoofd ze is nog jong, naarling, hengstig... dus ook nog ergens hoop.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 10:27

bigone schreef:
Maar ze staat nu alleen??

Klopt nu sinds ik haar tijdelijj enige maatje heb moeten inslapen. Morgen kon ik bij de buren terecht, ze wouden er wel bij zijn en de stalgenoten vandaag inlichten, maar ik zie daar toch vanaf. Wil haar dus naar mijn huis brengen, dan staat ze neus aan neus

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 08:27

Amanda schreef:
060606, je hebt een bloemetje gekregen van bokkers: [VN] Virtuele bloemetjes

Erg lief. Heb gereageerd.
Ik zal straks proberen te antwoorden op laatste berichten hier. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie