Ecostyle Immulon geven naast Ventipulmin geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Ecostyle Immulon geven naast Ventipulmin geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 19:01

Vorige maand is ons paardje verhuisd naar een andere stal. Helaas heeft hij daar een flinke verkoudheid opgelopen, die maar niet weg lijkt te willen gaan.

Omdat na een verhuizing de weerstand vaak lager is waren wij begonnen aan Ecostyle Immulon, maar omdat we toch geen risico’s willen nemen met luchtwegen er toch ook maar een dierenarts bijgehaald. Er was van binnen eigenlijk niks te merken aan zijn longen, dus dat was goed. De da wilde ventipulmin voorschrijven, maar vanwege ervaringen in het verleden heb ik een enorme weerstand tegen het middel, dus geen ventipulmin, maar een slijmoplosser. Na de kuur ging het nog niet beter met hem, dus weer naar de da en deze keer was ventipulmin onvermijdelijk. De kuur is nog niet klaar, we hebben nog voor voor het weekend, maar we zien maar minimale verbetering bij hem.

Maar dan nu? We willen graag wat voor het paard doen. Zouden we de Ecostyle Immulon naast de ventipulmin kunnen geven? Of zullen we wachten tot maandag de kuur klaar is en dan ermee beginnen? Natuurlijk ga ik maandag de da wel weer bellen, maar ben stiekem wel een beetje bang voor weer een middel dat niet aanslaat. We hoeven natuurlijk niet persé de Immulon te geven, als iemand anders een goede tip heeft, dan hoor ik dat graag.

Ps misschien even voor het volledige beeld: paard staat overdag buiten en krijgt Dus genoeg frisse lucht en geen stoffig eten.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:04

Waar staat het Snachts dan, kan ook vanuit stof uit de stal komen.
Welke bodembedekking word er gebruikt.
En wat eet je paard.
Zou daar eerst mee aan de slag gaan of nog liever gewoon naar buiten in de nacht.
De immulon zou ik even mee wachten tot na de kuur

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Ecostyle Immulon geven naast Ventipulmin geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:17

Ik sluit me aan bij ellepel en zou eerst eens kijken of stof de oorzaak kan zijn.

Ik vind een maand eigenlijk best lang duren voor een verkoudheid. Komt er ook snot/vocht uit zijn neus? Bij een verkoudheid zou er volgens mij veel doorzichtig/beetje groenig snot te zien zijn. Bij stofallergie is er veel minder te zien, kan zijn dat ze bij inspanning alsnog wat neusuitvloeiing krijgen maar das veel minder en eerder doorzichtig/wit.

Heeft de DA ook even pols gevoeld en hart geluisterd?

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 07:35

Dank voor jullie reactie.

Het paard staat s’nachts binnen, buiten laten is geen optie, dat is op deze stal niet mogelijk. Hoewel niks echt onmogelijk is natuurlijk, maar alle paarden gaan naar binnen, dus het lijkt me voor Flash fijner als hij bij de rest kan zijn. S’nachts krijgt hij ook voordroog, wat hartog balance en pavo vitaminebrokjes. Flash staat op vlas.

Flash kan helaas niet op het gras, want het lijkt net een IR paard. We hebben dit laten testen, maar er kwam niks uit. Toch behandelen we hem wel als IR paard, want hij heeft enorm gauw symptomen als harde manenkam en andere ellende. Hij is ooit een keer licht bevangen geweest, dan pas je wel op.

Flash heeft wel snot gehad. In het begin was het geel/groen, daarna voornamelijk geel. De laatste dagen wisselt een beetje af, de ene dag een droge neus, de volgende dag een vieze neus met gele klodders en dan weer een loopneus met wit/doorschijnend snot.

@SEteguila: De da heeft (volgens mij) niet de pols gevoeld. Naar het hart geluisterd weet ik eigenlijk niet. Mag ik vragen waarom je dat vraagt?

Wij vinden de verkoudheid ook lang duren. Heb eerder een pony gehad die uiteindelijk dampig werd, dus ik ben een beetje wanhopig op zoek naar een oplossing. Ik wil graag niet op herhaling gaan.

Wat misschien wel belangrijk is om te melden is dat de verkoudheid op stal heerst(e). Er waren meer paarden aan het kuchelen/snotteren. De één ernstiger dan de ander.

We wachten het weekend (en de kuur) nog wel even af en dan zal ik maandag de dierenarts bellen om te horen wat zij nog uit haar hoge hoed kan toveren....(en ook even te horen wat zij van Immulon vindt, hoewel ik me er bewust van ben dat dierenartsen vaak niet van de alternatieven zijn, kan ik bij haar even niet inschatten)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:49

Hai TS, altijd lastig dit soort vage klachten die eigenlijk wat te lang duren he? Heeft Flash eerder gehoest?
Heeft de DA ook meegekeken naar de huidige huisvesting? Hoe is zijn temperatuur?
Hartslag is ook wel handig om op te nemen, omdat je dan weet of hij wat benauwd is (wat hogere hartslag)

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met onze pony. Een paar keer de dierenarts erbij gehad. Eerste keer leek het een bacteriële infectie (geel en groenige snot, steeds wat koorts en verhoging op en af en hoesten) Dit begon ook vlak nadat wij hem hadden gekocht en dus verhuis hadden naar onze stal.

DA heeft uiteindelijk een neusswab gedaan om droes uit te sluiten zodat hij antibiotica kon krijgen. Dit nadat een kuur Ventipulmin niet (genoeg) hielp. Swab was negatief voor droes op dat moment en hij kreeg dus een week AB en nog een keer Ventipulmin.

Helaas was het daarna eigenlijk niet over (het leek wel even een week beter te gaan) en kreeg hij ineens weer hogere koorts. Toen besloten om een bronchoscopie en spoeling te doen. Daar bleek een groot abces in zijn luchtzak te zitten, dat na kweek toch droes bleek te zijn.
Geen standaard droes beeld, maar uiteindelijk ben ik blij dat we de bronchoscopie ed hebben laten doen.

Inmiddels is hij, na ruim 3 a 4 maanden, helemaal opgeknapt. Op advies van de kliniek krijgt hij nu Bonpard resistance om zijn weerstand op peil te krijgen. We hebben hem weer verhuisd omdat de stal waar we stonden gedeeltelijk handelsstal is en daar lopen ze toch vanalles op. Heel, heel spannend maar het gaat echt super. Hij is hier veel gelukkiger, krijg ipv vettig kuil nu echt goed hooi. Nergens meer last van. Hij krijgt wel nog dagelijks die Bonpard Resistance.

Kortom; ik zou toch de DA weer laten komen en ook de immunolon even aan hem/haar voorleggen zoals je nu van plan bent. Goed naar je eigen gevoel luisteren!

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:20

Elsje123 schreef:
Dank voor jullie reactie.

@SEteguila: De da heeft (volgens mij) niet de pols gevoeld. Naar het hart geluisterd weet ik eigenlijk niet. Mag ik vragen waarom je dat vraagt?


Stukje (routine) onderzoek gewoon :) pols kan iets zeggen over algemene conditie van het paard, dus vroeg me af of die gewoon goed was. Maar als daar iets mee was dan had je DA je dat wel gezegd

Sorry trouwens, ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken met die opmerking :=

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:26

Mijn pony heeft nu ook al ruim 2 weken een luchtweginfectie. Veel prut in beide longen dus veel neusuitvloeiing. Dit stopte na enkele dagen en toen begon ze gigantisch te hoesten. Ze kreeg het zelf niet meer uit haar lijf.
Nu 10 dagen klaar met sputolysin en ventipulmin. Helaas nog steeds rommel in de rechterlong en bij draven - hoesten = snot.
Dierenarts wil nu eigenlijk prednison gaan spuiten. Ik start nu met homeopatische druppels (Go Bronchio) via een natuurgeneeskunde dierenarts.

Alle waardes waren hier overigens goed. Pols, temp.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 09:01

Citaat:
Sorry trouwens, ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken met die opmerking :=

Nee hoor, valt mee, was alleen benieuwd.

Bij Flash was er trouwens niets op de longen te horen gelukkig. De DA had het er wel over dat ze tegenwoordig steeds vaker zagen dat volwassen paarden droes hadden, waar het niet bij de keel eruit kwam, maar meer als een stevige verkoudheid. Niet dat dat in Flashes geval zo zou zijn, maar het komt dus voor. Daarom kijk ik dan ook niet op van jouw verhaal Koekie73, hoewel het natuurlijk wel schrikken is als het toch zo blijkt te zijn. Kreeg je nog speciale medicijnen voor die droes? Of gebruikte je alleen dat supplement? Ga ik me sws even in verdiepen.

Edit: Flash had (natuurlijk in het weekend) wel verhoging, daar heeft hij een spuit voor gekregen. De volgende dag was het weg. Op zijn vorige stal hoestte hij ook wel, af en toe tijdens beweging, maar hij had geen snot. Daar kreeg hij trouwens gewoon hooi en stond hij op vlas.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ecostyle Immulon geven naast Ventipulmin geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:09

Scopie van de luchtwegen laten doen. Dan weet je waar de snot vandaan komt en hoe groot het probleem is. Eventueel ook longspoeling om te kijken of er bacterien of allergie speelt.
Is de snot uit beide neusgaten?

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 17:40

Jasmijn159: de snot komt uit één neusgat.

Vandaag hadden we wel het gevoel dat zijn gesnotter minder lijkt te worden. Morgen is de laatste dag van de kuur, dus ik geniet meteen morgenochtend bellen, we wachten nog heeel even af. Morgen zullen we kijken of we het gevoel hebben of het nog meer afzakt of dat ik toch de da ga bellen. Ik laat nog weten hoe het afloopt.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ecostyle Immulon geven naast Ventipulmin geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:48

Snot uit een neusgat is bijna altijd een kieswortel probleem, luchtzakprobleem of voorhoofdholte probleem. Immers: komt de snot uit de longen, zou hij ook uit twee neusgaten komen!

Kieswortel ontsteking, luchtzakontsteking of holteontsteking gaat zelden vanzelf over en al helemaal niet met ventipulmin of slijmoplossers. Ik zou hem laten scopen: kijken waar de snot vandaan komt. Afhankelijk daar van een behandelplan maken. Eventueel kies trekken als het een kieswortelontsteking is, voorhoofdholtes en luchtzak kun je spoelen zo nodig.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:12

Wat zijn nu precies de symptomen bij jou paard? Is het alleen snot dat geel/groen is uit één neusgat? Ik lees dat er geen afwijkende longgeluiden zijn. Hoest je paard of is hij kortademig? Als het niet vanuit de longen/luchtwegen lijkt te komen lijkt het mij aannemelijker dat er iets aan de hand is in de sinussen, luchtzak of probleem met de kiezen (evt. in combinatie met sinus).

Edit: zie dat mijn voorganger mij voor was ;)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:38

@TS nee geen medicatie. Droes is in quarantaine en uitzieken. We hadden quadrisol, dat we alleen mochten geven bij 40 graden koorts + als hij echt niets meer at.

Als de klachten aanhouden na de kuur, zou ik ook echt adviseren een bronchscopie te laten doen en een luchtzakspoeling indien nodig.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 18:40

Het is wel steeds één neusgat, maar het heeft gewisseld van neusgat, dus de ene keer links en de andere dag rechts. Wel meestal rechts. Hij hoestte, maar dat wordt gelukkig minder. Hij is niet kortademig, hij komt niet echt ziek over. Hou wel in gedachten dat de halve stal deze symptomen heeft/had.

Als het hoesten/snotteren morgen/overmorgen er nog is, ga ik de da bellen en aansturen op een neusswap/bronchoscopie, want de tijd van poedertjes geven en hopen dat het helpt is voorbij. We moeten nu uit gaan zoeken wat er echt aan de hand is.

Edit: bedankt voor jullie tips allemaal!

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 18:06

Afbeelding

Flash zegt hi!

Nog even een update over onze Flashke: sinds gisteren lijkt het steeds beter te gaan. Zijn neus is nog niet helemaal droog, maar we zijn tevreden met hoe ie er nu bij staat. Zijn kuur ventipulmin duurt iets langer dan we dachten, morgen is de laatste dag. Dat wachten we sws nog ff af. Overall zijn we wel tevreden met zijn nagenoeg schone neus en één keer een kuchje. Het spreekt voor zich dat we hem nauwlettend in de gaten houden en als het weer erger wordt of als we het niet vertrouwen hangen we meteen weer aan de lijn bij de da.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.