[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:30

Heel erg verstandig en dit zijn en blijven altijd hele moeilijke keuzes.

Ik ben benieuwd wat er vrijdag uit gaat komen, zou hij ook snel verzuren? dat hij daarom qua "duur" vd spieren het minder lang vol kan houden?

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:06

Ik lees dit topic mee uit interesse en heb helaas geen tips voor wat je nog zou kunnen doen, aangezien je al enorm veel gedaan hebt. Wel las ik dat je al bij Den Hoek bent geweest, heeft Annika ten Napel al naar hem gekeken? Volgens mij werkt zij nu niet meer vanuit Den Hoek maar heeft een eigen praktijk. Zij is chiropractor en dierenarts, een chiropractor kijkt soms net even wat anders dan een Osteo.

Ik moet hieraan denken omdat mij in het filmpje wel opvalt dat hij een hupje heeft bij aandraven. Misschien deels speelsheid maar het is ook een typisch compensatie symptoom bij problemen in de CTO, de overgang van hals naar de borstwervels. Je schreef eerder dat er atrose is vastgelegd in C6 en C7 dus dat kan een logische verklaring zijn voor het hupje.

Dit heeft natuurlijk geen directe link met de achterhand problemen, maar de hele wervelkolom is verbonden dus als er voor iets misgaat heeft dat ook altijd impact op achter en andersom.

Ik hoop voor je dat er nog iets uit gaat komen waar je ook echt wat mee kan!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:16

Balen als je paard zich zo rot voelt :(:)

Ik heb het misschien gemist in je posts, maar waarom volg ie pssm 2 dieet en niet het pssm 1 dieet? Is hij wel al getest op pssm 1?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 09:30

janouk schreef:
Balen als je paard zich zo rot voelt :(:)

Ik heb het misschien gemist in je posts, maar waarom volg ie pssm 2 dieet en niet het pssm 1 dieet? Is hij wel al getest op pssm 1?


PSSM 1 paarden zijn gevoelig voor suikers toch? Hij is wel jaren buikig geweest, maar niet gevoelig voor suikers. Daar heb ik er wel weer 2 van staan (gevoelig voor suikers).
Ook geeft hij geen signalen af dat hij na een wat heftigere inspanning spierbevangen staat. Ik heb begrepen dat PSSM 1 paarden na inspanning soms vast kunnen slaan in hun spieren. Dat heeft Jabato niet, hij wordt wat stijver en gaat iets meer smokkelen nog in de beweging. Ik weet dus ook niet of hij PSSM 2 heeft, maar ik vind de testen nu nog te vaag om er zoveel geld weer voor neer te leggen. Daarnaast kun je niet veel doen, alleen je voermanagement aanpassen. Ik hoop daar vrijdag wat meer over te weten.

CTO gebied is inderdaad een probleem gebied bij hem. Via thermografie was dat ook duidelijk.
Het hupseltje kan ook komen omdat hij graag wilt galopperen en dit heel vaak aanbied. Ik ga er eens nog meer op letten of hij dit altijd doet.

@Elisa2 Verzuren is toen na het maken van de rug foto's onderzocht met bloedonderzoek. Geen afwijkingen in bloedwaardes of melkzuren gevonden na 30 minuten flink longeren.

Bedankt weer voor alle reacties en het meedenken. Ik waardeer dit echt!

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:41

Ik zie heel veel terug in jouw puzzel verhaal in mijn eigen puzzel verhaal. Die van mij had ook nog andere klachten. Maar een deel overlapt zeker.

Ik heb ruim 4 jaar gepuzzeld maar denk(hoop) dat ik nu wel een heel groot deel van de antwoorden heb. Ik kom bij jou uit de regio dus mocht je via pb willen weten wat mijn weg was en welke behandelaars ik heb geraadpleegd mag je altijd een pb sturen.

En anders wil ik je heel veel sterkte wensen, helaas zo herkenbaar dat je steeds denkt " nu heb ik een ingang" en dan bij een terugval weer wanhopig bent. Maar je paard zal je dankbaar zijn dat je steeds besluit om verder te zoeken!

En idd ik zou ook kijken of er verschil in gedrag is met pijnstilling. Maar ook dan geldt, als je niet weet waar het echt zit, weet je ook niet of het nog te behandelen is. Dus dat maakt het lastig. Maar je weet wel hoe het gedrag is als pijn geen invloed heeft, en dat is wel waardevolle informatie.

Sterkte!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:46

Pssm 1 is bij Spaanse paarden nog niet aangetroffen inderdaad. Lees je mee op het pssm forum Nederlands op fb?
Jouw voorraad bute die je verkocht hebt, is helaas op |( en het paard heeft het niet gered ;(
Ik heb op het laatst ook nog bute bij Abler besteld, scheelt de helft met Nederland.
Welke vit E voer je?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 10:01

Ipsilonka schreef:
Pssm 1 is bij Spaanse paarden nog niet aangetroffen inderdaad. Lees je mee op het pssm forum Nederlands op fb?
Jouw voorraad bute die je verkocht hebt, is helaas op |( en het paard heeft het niet gered ;(
Ik heb op het laatst ook nog bute bij Abler besteld, scheelt de helft met Nederland.
Welke vit E voer je?


Verdorie, wat een vervelend nieuws! Wat erg, je hebt zoveel voor je merrie gedaan.
Ik heb de Vit. E van Floris, daar krijgt ie een extra hoge dosis van. Begreep later dat het toch niet de allerbeste keuze was, helaas wel duur... Mijn aminozuren ook daarvandaan, ik kan daar nog 2 keer van voeren. Ik wacht even met opnieuw bestellen, hij heeft tot nu toe nog niks met de supplementen gedaan. Dus ik wacht eerst even vrijdag af.
Bute via Abler is een goede tip, bedankt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:33

Heb je zijn SI-gewricht al op de echo laten zetten TS? Want het zou mij niets verbazen dat zijn klachten daarvandaan komen. Als ik jou was, zou ik dat voor de zekerheid laten controleren voordat je aan pijnstillers gaat beginnen.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:49

Wie heb je erbij qua voeding? Jente Driessen heeft mijn paard erg geholpen, van horsecomplete. ZIj kan precies meten waar je paard behoefte aan heeft en stelt een kruidenmix samen.
Toen mijn paard ziek was geweest van droes, heeft een homeopatisch DA me erg geholpen met supplementen( Ruth Boerekamp). Meet ook je paard helemaal na. Ik lees dat je dit eerder al wel hebt gedaan bij den Hoek, maar miss goed om dat nog een keer te doen?

Ik herken me erg in jouw gevoel met paard. Veel kwakkelen en dan elke keer weer iets vinden waar je mee vooruit kan en het helpt en dan weer iets anders of het zakt weer in. Om moedeloos van te worden. Dus heel veel sterkte nog!! Dit is niet leuk zo paarden houden.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 02:33

[***] stapte in stap perfect over, (zelfs te ver door zijn hypermobiele lichaam), met een achterhoef die meer dan een hoeflengte tussenlengte over de afdruk van de voorhoef landde. In draf was dat natuurlijk minder (zo kun je niet draven ;) ) en landde zijn achterhoef in de afdruk van de voorhoef, dus een stuk ruimer dan Jabato in het longeerfilmpje. Ik wil niet alleen maar slecht nieuws geven, maar [***] bewoog in feite stukken beter toen hij werd ingeslapen dan Jabato en zag er qua rug ook veel beter uit - in feite was [***] gewoon een normaal, als je even dat kleine bocheltje in de lendenen over het hoofd zag en de niet heel erg bolle kont gewoon afschreef aan dat hij wat extra training zou moeten hebben. Nu werd zijn spierbeeld vertekend doordat zijn spieren inmiddels voor het grootste deel uit vocht bestonden, maar stalgenoten konden niet begrijpen waarom ik zo'n 'kerngezond', jong en mooi paard in liet slapen. Je zag niets aan hem, tenzij je wist waar je naar moest kijken.

Eerlijk gezegd ben ik ook alleen maar blij dat je bang bent voor slecht nieuws, want dat geeft alleen maar aan hoe serieus je de situatie neemt.
Met [***] was een van de lastige dingen dat eigenlijk bijna niemand begreep wat PSSM 2 was en wat die rugafwijking in de lendenen in praktijk betekende. Waardoor ik van allerlei mensen goedbedoelde adviezen kreeg over gewoon lekker aan het werk zetten, spiertjes opbouwen, eens een maandje detoxen, supplement x want dat hielp paard y ook erg goed toen hij even wat minder in zijn vel zat, hulpteugels zodat hij zijn rug lekker los kon maken aan de longeerlijn, alternatieve behandelaren die al heel veel paarden hadden geholpen enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Allemaal tips die gezonde paarden geholpen zouden hebben en [***] weer een paar stappen dichter bij het graf hadden geholpen, stomweg omdat hij zo gemangeld werd door de ernst van zijn problemen dat hij dat allemaal helemaal niet aankon. Bij een 'normaal' paard met een aandoening geef je extra zorg en hij wordt beter. Paarden als [***] bestaan in feite alleen nog maar bij de gratie van de gigantische bakken extra zorg die ze elke dag krijgen - en elke afwijking daarvan is al een hellend vlak omdat ze door de ernst van hun aandoeningen totaal niet meer de flexibiliteit hebben om nieuwe oefeningen/supplementen/trainingen tot een goed einde te brengen. [***] was net als veel PSSM 2 paarden een paard met erg gevoelige/overbelaste nieren. Een standaard opmerking op alles lijkt tegenwoordig te zijn om gewoon even te detoxen - maar dat is juist verschrikkelijk slecht voor PSSM 2 paarden, omdat hun lichamen dus op geen enkele manier meer flexibel zijn. Hun spieren en organen leveren elke dag topsport om op een zeer matig niveau te kunnen functioneren, die kunnen helemaal geen detoxen, hulpteugels, extra training, krachtvoer enzovoorts aan.

Het lastige was dat bij ons al die adviezen allemaal ontzettend goed bedoeld waren, maar aangezien mensen niet doorzagen hoe ontzettend slecht het in feite met [***] ging - ook als het goed ging - kwamen ze aan met allerlei soorten en maten vliegenmeppers om een draak van 30 meter hoog mee dood te slaan. Ik hoop heel erg dat Jabato's huidige staat 'gewoon' een ernstige maar tijdelijke PSSM 2 aanval is, maar is zou hem nu op geen enkele manier belasten met training, revalidatie of voerveranderingen en eerst pijnstillers proberen om te kijken of hij al pijn heeft en hoeveel.
Heeft hij dat niet, dan heb je weer wat ademruimte gekocht en kun je alsnog met nieuwe ideeen gaan experimenteren om weer uit dit dal te komen, maar dat is stap 2.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 07:26

Gisteren een rotdag gehad.
Ik haal elke dag even zijn deken er af en ik schrok. Er lijken nog wel meer spieren verdwenen in de achterhand. Een hele kuil onder het heupbot.
Ik ben maar even aan de hand gaan grazen met hem.

Savonds krijgt hij zijn prutje, maar had iets te weinig Bietenpulp gemengd door zijn lucerne mix denk ik.. gevolg; de zoveelste slokdarmverstopping.
2 minuten na het vullen van de voerbakken ging hij liggen, dat klopt natuurlijk niet.
Ik weet nooit precies waar het door begint. Verslikken of door de kramp.
Want zijn hele slokdarm schiet in de kramp dan. Er komt ook geen eten uit zijn neus of slijm of wat dan ook. Hij heeft onwijs veel pijn door die kramp wat echt ontzettend rot is.
Bij de eerste keren wilde ik steeds masseren en water gebruiken om de verstopping op te lossen. Ondertussen geleerd dat dat geen reet uit maakt, het gaat meestal met een kwartiertje over.
Nu probeer ik het hem zo gemakkelijk mogelijk te maken door tegen hem te praten en hij mag zijn hoofd in mijn armen leggen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:15

Eet hij dan te snel/ gulzig dat hij een slokdarmverstopping krijgt? of is het wat anders?

Hij ziet er wel slecht uit zo zonder denken, ik vind xyzutu2 verhaal wel iets om over na te denken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:25

Mmm, nu ik deze perspectief-foto's zie geeft het een heel ander beeld en moet ik hieraan denken:
https://horseconnect.nl/bekkenproblemen ... n-trainen/

Er lijkt ook wel iets van een hunters bump te ontstaan he?

Ik ben even kwijt wie/ wat je erbij hebt gehad aan behandelaren.... maar daar zit nogal wat verschil tussen. Paard van bekende is onlangs behandeld door een osteo, maar deze was niet gealarmeerd door eenzelfde soort bump en wegvallende bespiering.
Nu dus toch maar even andere kundige ogen erbij.
Iemand die chiropractor, dierenarts, fysio en osteo is....

(was het een liggende castratie?)
Laatst bijgewerkt door Ninx op 16-04-19 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:28

Bietenpulp en lucerne zijn helaas ook geen handige voeding voor paarden die gevoelig zijn voor slokdarmverstoppingen. Als je het voert, want ik begrijp dat hij het nodig heeft, zou ik ervoor zorgen dat het echt goed nat is en niet te dik. Hier een paard waarvan vrijwel alles (ook brokjes) geweekt worden omdat hij te vaak slokdarmverstoppingen had. En lucerne en bietenpulp worden eigenlijk afgeraden om te geven. Het kan zijn doordat voer als brok, lucerne en pulp toch makkelijker te kauwen is dan bijvoorbeeld hooi, er te weinig speeksel wordt aangemaakt en dat veroorzaakt gemakkelijk klompen voer die niet weg te slikken zijn. Kramp is dan een gevolg reactie.

Vind het verhaal van xyzutu2 ook erg helder.

Verder vind ik het enorm rot in wat voor positie jij en je paardje (die gelukkig wel nog vrolijk is) zitten :(:)

@ninx, ik zie op bovenstaande foto’s van Jabato niet zo zeer een scheef/assymmetrisch bekken. Bij de foto’s staat hij ook erg ongelijk met de achterbenen, de een veel meer naar binnen, dus dat vertekend een hoop.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:45

Suliko schreef:
@ninx, ik zie op bovenstaande foto’s van Jabato niet zo zeer een scheef/assymmetrisch bekken. Bij de foto’s staat hij ook erg ongelijk met de achterbenen, de een veel meer naar binnen, dus dat vertekend een hoop.


Maar het naar voren gekanteld bekken, en het uitstekend si gewricht en wegvallende bespiering suggereren toch wel iets van trauma?
En dus een probleem in dat gebied.

Ik weet te weinig van PSSM om te kunnen zeggen of dat ook speelt hier, maar daar is voldoende kennis over hier zie ik.

Ik begreep dat er e.e.a. is geprobeerd? Thermografie en wat supplementen e.d.?
Maar ook chiropractie?

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:53

@ninx dat ben ik zeker met je eens! Maar wat ik begrepen heb van de verhalen van ts is dit gebied al wel meerdere malen grondig onderzocht door diverse behandelaars.
Al raadde ik iets terug ook Annika ten Napel aan, dierenarts en chiropractor. Omdat ik haar eerder te werk zag bij een paard dat er erg gezond uit zag en oogde, maar ondanks training totaal niet aankwam in bespiering, snel moe was en een hupje had bij aandraven. Bedenk mij nu, dat die ook een lichte vorm van karperrug had...
door het draffilmpje moest ik hier aandenken. Dus wat dat betreft ben ik het zeker met je eens wat betreft trauma en chiropractie!
Maar als het gebied al grondig onderzocht is, loop je op den duur ook vast natuurlijk.

Nog een toevoeging voor ts, omdat bovenstaande casus misschien wel herkenbaar klinkt. Dit paard deed ook netjes alles wat je vroeg met rijden, enige wat je zag was dat achter nét niet goed mee kwam, het hupje bij aandraven en dus na 15/20 min al moe. Hij was 7 jaar en al 3 jaar in training, maar zag eruit als een onbeleerde 3 jarige qua bespiering. Hij was ook al nagekeken door een osteo die niets kon vinden. Toen Annika een aantal testen bij hem deed, knikte het paard zowat door de knieën van de pijn.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-04-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:55

Is hij eigenlijk ooit wel eens daadwerkelijk uitgebreid op PSSM getest?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 09:19

@ Elisa2, ik weet t niet. Ik moet hem wel vanaf de grond voeren anders buigt hij zijn hals te veel en dan gebeurde het heel vaak. Dit was de eerste keer vanaf de grond. Ik heb het niet nat genoeg gemaakt deze keer denk ik. Mijn pulp is altijd erg nat en ik had te weinig gemengd. Dus ik denk een te grote hap droge lucernemix.

@Ninx, de laatste behandelaar die ik erbij gehad heb is een jaar terug. Anne Brunnot, zij is dierenarts en chiropractor. Zij heeft hem behandeld, maar dit had geen effect. Zij gaf als advies dat als de behandeling niet gelijk iets zou doen het geen zin had om hem vaker te behandelen. Jabato gaf helaas geen enkele verandering of verbetering op deze behandeling. Zij heeft toen ook zijn hals op de foto gezet en vond hem neurologisch niet goed / atactisch.

In het verleden ook Maaike van Schie erbij gehad van Den Hoek. Ook dierenarts en chiropractor.

Marjorie die het artikel heeft geschreven heeft hem ook een aantal jaar terug behandeld, dit had wel effect. Al stond hij er toen niet zo slecht bij zoals hij nu staat. Helaas moest zij van ver komen steeds.
Ongelijk bekken zie ik zo niet, het is ook heel lastig op de foto te zetten omdat hij dan echt kaarsrecht moet staan. Elke verandering in houding geeft weer een ander beeld.


Afbeelding


@Suliko, ik geef mijn oude shetlander met de helft van zijn gebit bietenpulp - mix en ik maak dit altijd heel erg nat en dit staat ongeveer 12 uur te weken. Dit krijgt Jabato ook naast een beetje muesli (faser light) voor de smaak vanwege vieze supplementen en dus de lucerne mix. Ik heb dit keer te kort bietenpulp gemengd ben ik bang.

@popstra Hij is niet getest op PSSM2 omdat er zoveel gedoe was rondom de testen. Spierbiopt was niet altijd betrouwbaar omdat dit alleen antwoord geeft tijdens een PSSM2 aanval begreep ik en op de haartest werden heel erg veel PRE's positief getest, ook die zonder klachten. Stond de hele PRE wereld op zijn kop en werden er steeds meer vragen gesteld over de betrouwbaarheid. Ik ga geen 240 euro uitgeven voor een test die niet nog niet zeker weten betrouwbaar is. Daarbij zijn er geen medicijnen en kun je niet meer doen dan herkennen, accepteren en een ontzettend goed voerbeleid aanhouden/vinden. Daar hoop ik vrijdag wat antwoorden op te krijgen.

Mijn hoofd loopt over op dit moment, maar ik ben wel blij met al jullie input. Het is erg fijn dat mensen meedenken en ik niet het gevoel heb alles alleen te moeten bedenken. Ik hoop nog steeds het antwoord op deze Jabato puzzel te vinden.

Suliko

Berichten: 4315
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:44

Dan zal dat inderdaad de slokdarmverstopping verklaren, maar geef jezelf niet te hard de schuld, Jabato heeft je waarschijnlijk al vergeven ;)

Wel fijn dat je blij bent met de input die gegeven wordt. Het is ook zo lastig, want iedereen deelt vanuit zijn eigen ervaringen, projecten en behandelaars die ze zelf gezien en meegemaakt hebben. Wat dat betreft is iedereen zijn kennis toch behoorlijk beperkt. :') (waarbij ik niemand voor de schenen wil schoppen, maar het is nou eenmaal een feit dat niemand hier alle mogelijke problemen kent die het kunnen zijn). Ik zie dan een aantal dingen die ik herken van een ander paard of waar ik slechts iets van weet, wat ook weer een klein handjevol is, maar dan voelt het ergens toch suf om het te delen aangezien je al zó veel geprobeerd hebt. Maar hopelijk, heeft ergens iemand net die ene ervaring op gedaan, die dit ziet en denkt, dat is het. :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:16

lovelance schreef:
@Ninx, de laatste behandelaar die ik erbij gehad heb is een jaar terug. Anne Brunnot, zij is dierenarts en chiropractor. Zij heeft hem behandeld, maar dit had geen effect. Zij gaf als advies dat als de behandeling niet gelijk iets zou doen het geen zin had om hem vaker te behandelen. Jabato gaf helaas geen enkele verandering of verbetering op deze behandeling. Zij heeft toen ook zijn hals op de foto gezet en vond hem neurologisch niet goed / atactisch.

In het verleden ook Maaike van Schie erbij gehad van Den Hoek. Ook dierenarts en chiropractor.
.


Ik begrijp het....

Wanneer je Hunters Bump googled zie je steeds hetzelfde terug in de foto's van het exterieur van deze paarden alsmede de problemen die jij omschrijft.
Die vorm was toch goed zichtbaar op de foto's waar je hem voor het eerst even een zadel op had liggen.

Wat hebben de behandelaren daar destijds over gezegd? Konden ze dat verklaren?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:53

Ik zou toch overwegen Majorie nogmaals te laten kijken. Ik heb veel paarden naar haar doorgestuurd en tot nu toe heeft ze het altijd aan het rechte eind gehad. Iemand die eerlijk toegeeft als ze het niet weet en je doorverwijst naar iemand die je wellicht wel kan helpen.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:47

Een hunters' bump ziet er van de zijkant ongeveer net zo uit als Jabato's rug, maar de diagnose wordt gesteld door van de achterkant naar het paard te kijken: een hunters bump is een verrekking/beschadiging van de ligamenten die het bekken aan de ruggengraat verbinden. Bij een hunters' bump zie je als je van achteren naar de rug kijkt op die plek een verdikking direct náást de ruggengraat. Een paard kan dus ook een enkele hunters bump hebben (een verdikking aan een kant) of een dubbele (verdikking aan beide kanten). Een dubbele hunters bump ziet er zo uit: https://www.slideshare.net/kimmosiman/w ... iagnosis-3
Wij hebben op stal ook een paard met een dubbele hunters bump, maar bijvoorbeeld ook een 30 jarige pony die moeilijk aankomt en die heeft net als Jabato van de zijkant een duidelijk omhoog stekend SI-gewricht, maar geen hunters bumps, want van de achterkant is niks van bulten naast de ruggengraat te zien, de hele ruggengraat steekt gewoon als een dakje omhoog in de kont omdat hij te weinig spiermassa/vet heeft.

Wat ontzettend naar dat Jabato nu ook weer een slokdarmverstopping heeft gekregen. :(:)
Ik heb nooit het verband kunnen vinden tussen PSSM 2 en slokdarmverstopping (bijvoorbeeld wel dat PSSM 2 alle spieren aantast maar niet het hart), maar toen [***] er op zijn vorige stal erg slecht bij stond hadden wij ook om de haverklap slokdarmverstoppingen. Soms zelfs al van 1 brokje voedselbeloning uit de hand; hij leek alleen veilig te kunnen eten als hij zijn hals/hoofd recht vooruit hield, zodra hij even opzij keek (niet eens gestrest) tijdens het eten kon hij al een slokdarmverstopping krijgen. In zijn laatste jaar ging hij qua bespiering heel goed (nou ja, volgens de dierenarts bestonden zijn spieren vooral uit vocht maar het oogde wel netjes en hij bewoog sterk) en hebben we nog maar 1 keer een slokdarmverstopping gehad, toen we buiten wandelden, ik gaf hem een beloning, hij zag blijkbaar iets in de bosjes en keek snel opzij en toen schoot het weer verkeerd. Dat was een hele lichte aanval die ik met een minuut slokdarm masseren weer weg heb kunnen krijgen, maar het is echt vreselijk en daarna was hij ook echt kapot en liep als een zombie terug naar huis. :(
Ik zou dus bijna denken dat slokdarmverstoppingen en spierziektes aan elkaar gekoppeld zouden kunnen zijn.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:32


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:44

Ik heb je topic altijd met een half oog gevolgd. Wat ik nu ga zeggen vind ik echt niet leuk: ik vind hem er ontzettend slecht uit zien en vind ook het filmpje heel slecht. Ik zou echt pijnstilling geven, denk dat je dan gelijk gaat uitgedokterd zijn :( echt zo naar dat je niet vondt wat er is en je doet er alles aan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:46

Jeetje ts.. je doet zo je best en hij wordt maar niet voller..

Wat voer je hem nu precies? Geef je naast de 3 amino nog meer eiwitrijk voer en vet?
Ik heb eens gelezen dat een paard enorm is opgeknapt door gehakseld stro door het voer te doen. Welk stro dat was weet ik helaas niet meer. Dat ging ook om een paadd wat graat mager was en niet aan kwam.

Is zijn mest goed?