'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:38

Fijn dat het zo veel beter gaat!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 00:13

Wat fijn! Geniet ervan :)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 16:18

Even een update en tegelijk een vraag!

Ik maak me nog steeds heel druk of ik het allemaal wel goed doe en of het wel helemaal hersteld is, maar als ik foto's van gisteren vergelijk met de laatste in dit topic zie ik niks bijzonders eigenlijk.

Afgelopen 4 weken heeft hij alleen in de wei gestaan ivm werk/sneeuw/school. Afgelopen 2 weken een ritje gemaakt met stap en draf.
Toch had hij afgelopen week wat dikkere benen en ik kon door de haren niet zien waar het hem precies in zat, ik denk vocht. Dus gisteren het been geschoren.

Zo zien ze er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dus dat het bultje er nog steeds zit, maar de rest van het been is dus helemaal gewoon. Wel heb ik nu contact met iemand die lasert. Het enige waar ik mee zit is dat zij geen scan/echo apparatuur hebben dus kan dan niet zien of/wat er veranderd. Mensen hier ervaring mee?

Hij heeft al die tijd niet kreupel gelopen, alleen het been loopt wat makkelijker vol en slinkt dan minder snel. Wel of niet laseren? Ervaringen?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:25

hier ene paard met 2x een peesblessure aan 1 been (2 jaar ertussen).

verdikking is bij hem ook gebleven. Littekenweefsel. Hij is verder zuiver, heeft norgens last van. Ik heb wel back on track peesbeschermers, heb wel het idee dat dit helpt vocht tegen te gaan. vooral een dag na gebruik van de peesbeschermers zie ik dat

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:50

Ja ik heb ice vibes en die helpen wel als ik ze na de training gebruik. Bultje is denk ik inderdaad littekenweefsel.

Ben benieuwd naar laser ervaringen! Mag ook op een andere plek toegepast zijn hoor.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:53

Hier ook nog veel littekenweefsel, ik zat erg te twijfelen voor de Back on track beschermers maar uiteindelijk niet voor gekozen omdat mijn merrie wat lastig is qua maatvoering en ik niet zo goed wist welke van de beschermers handig waren. Ik wilde namelijk liever geen beschermers op stal om. Mijn merrie is relatief snel 24/7 naar buiten gegaan, wij zitten op veengrond en ze heeft nu wel iets wat lang daar gestaan naar mijn idee. Maar qua pees was het fantastisch om 6 maanden buiten te kunnen lopen. Ik ben vrij snel begonnen met manuele lymfe drainage om te kijken of dat hielp en dat hielp echt super goed. Ze heeft nu al 2 maanden geen behandeling gehad en geen vocht in de pees en de bult wordt nog steeds dunner. Ik zit nog steeds te twijfelen welke bot beschermer ik evt erbij wil, maar misschien dat ik liever de deken heb voor haar rug die ook wat te verduren heeft gehad qua overcompensatie.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:54

MerleSimone schreef:
Ja ik heb ice vibes en die helpen wel als ik ze na de training gebruik. Bultje is denk ik inderdaad littekenweefsel.

Ben benieuwd naar laser ervaringen! Mag ook op een andere plek toegepast zijn hoor.

Hier goede ervaringen met de klasse 4 laser bij pees en ligament problemen.
3 paarden met suspensory ligament ( voorbeen net onder knie, alle drie lopen terug succesvol in de sport
Had ook eentje met een haarlijnfractuur in pijpbeen wat ook netjes in 4 weken geheeld was dankzij de laser
En ééntje met kreupelheid vanuit de hak , bleek een gaatje in bot en de achillespees die daar loopt ..en ondanks heel gereserveerde prognose omdat er bijna geen gevallen bekend waren ook na 1 jr terug in de sport .
Allemaal dankzij laser en equine spa
+ natuurlijk nauwkeurig opvolgen revalidatieprogramma

Ben zelf geen fan van de ice vibes , vind ze echt niet voldoende koelen !!
Zijn veel beter en goedkopere alternatieven beschikbaar

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 00:37

Thanks voor jullie reacties!

Zijn pees komt wel echt koud onder de ice vibe vandaan dus imo koelt die zeker wel goed. Ook de zwelling verminderd dan. Maar wat ik lees is dat de back on track beschermers werken met warmte? Een warme pees wil je toch juist niet?

Besloten het laseren wel te gaan doen. Ben ook een beetje baad het niet dan schaadt het niet, of denk ik dat verkeerd? :o Meer ervaringen mogen zeker!

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 02:27

Ik begrijp niet waarom je zou gaan laseren als de pees genezen is? Baat het niet dan schaadt het niet zou ik niet vanuit gaan. Ik zou even met de dierenarts overleggen voordat je zelf gaat dokteren.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:46

Ik zou toch eerst even een echo laten doen weer door de DA voordat je met laseren e.d. aan de slag gaat. Zeker als je zelf ergens in je achterhoofd twijfels hebt of het wel goed gaat. Als het helemaal genezen is heeft het laseren ook niet echt toegevoegde waarde en als het toch nog niet goed genezen is kan je aan de hand daarvan een behandelplan opstellen

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 08:16

Echo laat zien hoe de pees er voorstaat. Vanaf de buitenkant is het gissen.

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 08:27

Idd...Ik zou gewoon een controle echo maken.

Dan weet je precies waar je staat en of je nog aan vullende handelingen moet doen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:02

De mijne heeft nooit zo’n bultje gehad maar wel heel erg lang een iets volgelopen been. Dit kost echt veel tijd dat dat helemaal weg trekt.
Hoelang is het nu geleden?

Ik ben nu dik 8/8,5 maanden verder, volop in training en sinds een paar week is het been als vanouds en zie je er helemaal niks meer aan. Ik had gedacht dat het laatste stukje verdikking nooit meer weg zou gaan maar toch wel. Been is trouwens nooit weer opgelopen ook niet na de wei periode en hij op stal kwam.

Ik zou als je twijfelt toch eerst een echo maken ipv beginnen met laseren.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 20:35

En dat is dus de ellende, ik twijfel zo of ik het allemaal wel goed doe.. Maak me echt elke dag nog druk of ik het niet anders had kunnen doen. Hoor van veel mensen positieve verhalen over laseren icm littekenweefsel dat het me interessant leek.

Ils bijna 7 maanden geleden. We hebben dus ook al wel weer gereden, maar voor m'n gevoel liep hij in de bak in november wat korter links achter. Nu is de osteo geweest en die zei dat hij wem wat gecompenseerd had maar heeft hem los gemaakt en dat is geen probleem meer.

Morgen gaan we naar de bak, gewoon weer even 20 minuutjes erop loswerken en beide kanten 2 rondjes galop. Eens zien wat het been dan doet.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:28

Heb je goede instructie die je kan helpen met rijden? Zodat je je misschien wat zekerder voelt hierover?

Mijn pony is twee jaar geleden geopereerd aan haar beide achterbenen en daarna zijn wij gaan lessen bij een revalidatie trainster. Daar lessen we overigens nog steeds bij.
Ik vond en vind het super fijn dat zij precies weet hoe ik kan opbouwen zonde schade toe te brengen en dat zij het kan zien als het teveel is voor mijn pony.
Daarnaast heeft ze veel kennis van het paardenlijf en dat is ook heel fijn.
Hierdoor hebben wij met mijn pony op een hele fijne rustige manier kunnen opbouwen met de training.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:41

Ik zou zeker voor laser therapie gaan !

Neem eens contact op met equine motion institute. Je kan ook even op hun Facebook kijken.

Meer info mag je pb doen